Soorten pelhams

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:14

ElCid schreef:
Citaat:
Ongebroken is veel scherper, dat geld voor alle gebroken en dubbel gebroken bitten

Ik bedoel dus "gebroken is veel scherper dan ongebroken, geldt voor alle enkel en dubbel gebroken bitten" .

Foutje :o

Voor een enkelgebroken bit kan ik er wel inkomen i.v.m. notenkrakerseffect en prik in gehemelte, maar waarom zou dit ook gelden voor dubbelgebroken dan? :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:17

Antonius schreef:
Nog een vraagje, ik zie zowel rechte als gebogen stangen, wat is hiervan het verschil in inwerking?
En wel of geen tongboog?

Vervelend dat al die bitten zoveel kosten, je zou dat allemaal eens moeten kunnen uittesten hé...

Tongboog zorgt voor meer druk op de lagen omdat het paard het bit niet met de tong van de lagen af kan houden. Bitten met een tongboog, zeker met een hoge boog waar de tong "in past" zijn dus scherper dan rechte of licht gebogen stangen. De lagen zijn de gevoeligste plekken in de paarden mond, bot met een heel dun "huidje" en daartussen zenuwbanen, die wil je dus zoveel mogelijk ontzien.
Daarom gebruiken wij dus alleen rechte, soms heel licht gebogen, ongebroken bitten soms met een tonglepel om het draagvlak van het bit te vergroten waardoor het paard het bit min of meer kan "dragen" op de tong.

Plaatje in deze link geeft mooi weer waarom een tongboog dus allesbehalve vriendelijk is, zeker als je met veel kracht aan de teugels trekt. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... bituse.JPG

Dit is een voorbeeld van de pelham die we nu gebruiken: http://boktimg.nl/sites/default/files/s ... k=sjIYOm48

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:21

vanspeijk schreef:
Voor een enkelgebroken bit kan ik er wel inkomen i.v.m. notenkrakerseffect en prik in gehemelte, maar waarom zou dit ook gelden voor dubbelgebroken dan? :)

Dubbelgebroken geeft nog meer ruis in de paardenmond dan enkel gebroken en heeft nog steeds een notekraker effect, prikt weliswaar niet in het gehemelte maar klemt wel de tong in en geeft daardoor hoofdzakelijk druk op de lagen, paard kan met de tong het bit niet van de lagen afhouden! Ik heb dubbelgebroken bitten gezien die qua werking meer een ketting waren.Zeker als het ook nog een water trens is, dan wiebelt alles en kan een paard er helemaal niets mee. Ondanks dat schijnen er paarden goed op te lopen, zegt men :o

_Alarm_wlkp

Re: Soorten pelhams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:26

Ik heb nu eentje van Stübben!
De easy control.
Dubbelgebroken maar word stang wanneer nodig.
Scharen zijn 5cm lang.

Paard loopt hier heel goed op en accepteert het ook vrijwel altijd.
Kinketting is hier vrij los aan.

Hiervoor liep ze op een pelham ongebroken zonder tongboog met scharen van 15cm
Ook goed maar iets té vond ik.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:38

ElCid schreef:
vanspeijk schreef:

Dubbelgebroken geeft nog meer ruis in de paardenmond dan enkel gebroken en heeft nog steeds een notekraker effect, prikt weliswaar niet in het gehemelte maar klemt wel de tong in en geeft daardoor hoofdzakelijk druk op de lagen, paard kan met de tong het bit niet van de lagen afhouden! Ik heb dubbelgebroken bitten gezien die qua werking meer een ketting waren.Zeker als het ook nog een water trens is, dan wiebelt alles en kan een paard er helemaal niets mee. Ondanks dat schijnen er paarden goed op te lopen, zegt men :o

Duidelijk :)* dubbelgebroken kan ik zelf ook niet zoveel mee. Heb nu een ongebroken bustrens en vind dat mijn paard daar fijn op loopt, maar ik lees ook vaak dingen van mensen die zeggen dat deze niet goed zijn omdat het 'geen eenzijdige inwerking' heeft zoals gebroken trensen. Voor mijn gevoel klopt dat niet helemaal maar ik weet nooit wat ik moet antwoorden :?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:35

vanspeijk schreef:
Voor mijn gevoel klopt dat niet helemaal maar ik weet nooit wat ik moet antwoorden :?

Niets, want het in onzin ;) . Een stang geeft ook aan 1 kant inwerking, als je aan die ene kant meer met de teugel werkt en het voordeel is dat de rest stil blijft liggen in de mond, terwijl bij een trens ( gebroken of dubbelgebroken) alles gewoon door blijft wiebelen :o . Dus geen onduidelijke, vage en dubbele signalen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:36

fijne aan de flexi soft vind ik dat het wel zacht materiaal is, goed buigt (je kunt het dubbel buigen) en toch stabiliteit heeft, in mijn ogen vrij zacht. mijn paard heeft een tongafwijking, net op het stuk waar het bit komt, dubbel gebroken vindt hij vreselijk, ijzer zowiezo, hetgeen waar hij (ook met zn felle karaktertje) het beste op reageerde was een hackamore, daar kreeg ik voor het eerst echt ontspanning, de flexi soft was de tweede, bij de vorige eigenaar liep die toen het beste op een appelbitje, maar mijn inziens is de flexi soft gewoon echt zn ding, het klemt niet om de tong, maar loopt er wel vrij soepel omheen, zacht materiaal,... een wereld van verschil met rijden voor dat dier.

http://www.dochorse.nl/trust-flexi-soft ... elham.html ik heb hem in deze uitvoering

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:54

Antonius schreef:
FCSA: heb die jointed locked pelham eens opgezocht > wat is de reden dat het niet kan doorklappen? Het feit dat het bit gebogen is?

Het is de manier waarop de twee delen aan elkaar zitten. Het is een gebroken bit en wanneer er druk op komt te staan, wordt 'ie ongebroken. Ik heb er toevallig vandaag mee op het strand gereden, werkt erg fijn!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 21:57

Iedereen bedankt voor de goede inzichten!
Ik heb nu via dit topic een tweedehands bitje besteld, eens kijken hoe paardlief erop reageert.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:52

Ik rij met een ongebroken trens in de bak en met een ongebroken pelham buiten. Beiden zijn met een redelijk recht mondstuk. Ze werken allebei duidelijker in dan de gebroken varianten. Met name de gebroken trens gaf veel ruis.
Met een babypelham heb je minder hefboomeffect, maar je ophouding komt wel groter door. Ik denk dus dat het weinig uitmaakt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:36

Naast mijn verhaal over de pelham (zie hiervoor) merkte ik op een gegeven moment dat mijn paard een stang fijner vond dan een gebroken trens. Hij werd ook beleerd voor het mennen en had duidelijk geen moeite met de stang, terwijl hij met de gebroken trens altijd liep te rommelen, schudden etc.

Ik vermoed dat er behoorlijk veel paarden zijn die beter zouden lopen op een ongebroken bit, maar de enkel- of dubbelgebroken trens is zo algemeen dat vrijwel niemand het probeert.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:05

Sterker nog, de gebroken/ dubbelgebroken trens wordt door sommigen ( waaronder ikzelf ;) ) gezien als scherper/ pijnlijker/ gemener dan een ongebroken bit. Doordat een ongebroken bit rustig in de mond ligt is er geen ruis, geen onduidelijkheid. Een ongebroken bit wat vast zit aan de ringen is dan weer vriendelijker dat bij een ongebroken watertrens omdat het mondstuk dan ook weer beweeglijker is en altijd naar beneden, op de lagen, zakt. Paard kan daar met de tong minder aan doen om het van de lagen af te houden.
Alles valt of staat natuurlijk ook met de ruiterhand, maar trekken aan de teugels is altijd uit den boze, goed communiceren is van belang en dat gaat beter met een ongebroken bit ( duidelijkheid!) dan met een wiebelend, steeds bewegend bit wat ook nog bij te strak aannemen in het gehemelte kan prikken, de lagen flink belast en de tong afknelt. Allemaal dingen die een goed, ongebroken, bit niet kunnen.
Ongebroken met scharen heeft dan weer een heel andere werking dan een ongebroken trens, de laatste kan ook in handen van een minder ervaren ruiter/ bij een minder ervaren paard, een bit met scharen heeft een gevorderde ruiter en gevorderd paard nodig.
Ik rijd volgens de klassieke Californische ( Vaquero) westernstijl, die overigens meer op klassieke dressuur lijkt dan op de Texaanse westernstijl die je overal ziet. Een mooi gezegde daarin is dat je het paard niet opleidt met behulp van het bit maar dat je het paard opleidt om te leren hoe met het bit om te gaan.......Wij beginnen dan ook met een bosal en gaan na verloop van tijd, maar niet altijd, over naar een ongebroken bit d.m.v. een jarenlange opleiding waarin het paard geleerd wordt het bit te dragen, te accepteren en te begrijpen wat de bedoeling is. Een hele andere benadering dus dan veel gebruikt wordt; bit in de mond en dan "doet ie het wel " :o Wij rijden dan met signalen en zonder constante druk, wel met "feel" dus ook geen waslijnen maar een licht aanleuning.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:26

Zag dat je ondertussen al een bitje aangeschaft had, maar ik denk dat ik nog wel een waardevolle aanvulling heb op het pelham-verhaal :).

Zelf ben ik heel erg fan van de Trust flexi, zowel in de normale variant als in (baby)pelham. Door het kunststof mondstuk krijg je wat meer (en constanter) verbinding tussen je hand en de paardenmond. Voor sterke paarden raad ik dus wel aan om een gebroken variant te zoeken. Maar heb je een paard wat gewoon een fijne mond heeft, is een Trust flexi heel erg fijn.

Dan nog het verhaal babypelham of gewone pelham. Mijn ervaring is eigenlijk heel vreemd, ik krijg bij alle paarden namelijk een betere reactie op een babypelham dan op een gewone. De baby-variant werkt veel directer in vanwege de kortere schaar. Daarmee krijg je (want je moet sowieso met een verbindingsstukje rijden op wedstrijd) meer inwerking naar je toe, in plaats van (met een gewone pelham) naar beneden. Een ophouding resulteert dus in terugkomen, waarbij een ophouding bij een gewone pelham resulteert in het naar beneden gaan van het hoofd (en het al dan niet op de voorhand kukelen van het paard). Daarom gebruik ik persoonlijk liever een babypelham, want de reactie die ik wil op een ophouding is dat een paard terugkomt/meer aan elkaar komt. Dat lukt me met een gewone pelham dus niet, daar krijg ik een reactie naar beneden op, en die reactie is ook nog eens veel te groot.

Enkel/dubbel/ongebroken: Oké ik ga lekker tegendraads zijn, ik vind dubbelgebroken het meest scherp. Dubbelgebroken werkt vooral in op de lagen. De tong is een dikke spier, die kan dus wat meer druk (zoals de druk van een bit) verdragen. De lagen zijn echter gewoon bot met een velletje erover, heel erg gevoelig dus. Een paard kan niet onder die druk van de lagen uitkomen. Dit, met daarnaast het feit dat dubbelgebroken erg onrustig is in de mond, geeft bij mij de ervaring dat een dubbelgebroken bit wat te heftig is. Ik heb in de regel wel paarden met fijne mondjes, dus dan is dubbelgebroken al snel "te veel". Aangezien het gemiddelde paard in Nederland eerder te zwaar dan te licht is in de mond, verklaart waarom veel paarden daar voor het gevoel van de ruiter beter op lopen :).

Het verhaal dat enkelgebroken in het gehemelte prikt is al een tijd achterhaald, dat is alleen wanneer de teugels in een hoek van 90 graden worden gehouden ten opzichte van de paardenmond, en dat gebeurt praktisch nooit. Enkelgebroken werkt in op tong en mondhoeken. Ik zou enkelgebroken alleen afraden voor paarden met een gevoelige tong, voor de rest is dat prima te gebruiken.

Standaard ga ik uit van een ongebroken trens, dat verdeelt de druk gelijkmatig over de gehele paardenmond. Mocht een paard daarop aangeven signalen verwarrend te vinden, dan stap ik over op enkelgebroken. Pas in het allerlaatste geval, wanneer een paard ook niet op enkelgebroken wil lopen, zou ik overstappen op een dubbelgebroken. Uiteraard altijd volgens de signalen en voorkeuren van je paard :).

Daarnaast is het ook goed om te weten dat een pelham wat moeilijker stuurt dan een normale trens, omdat je geen rechtstreeks contact hebt met de bovenste bitring, maar via een verbindingsstukje. Dit probleem hef je op wanneer je met 2 teugels rijdt, maar is op wedstrijd niet toegestaan. Dus denk daar ook aan als je wat moeite hebt met sturen, dan zou een kneveltrens een betere optie voor je zijn :).

Pessoa's e.d. zou ik niet aan beginnen. Hele rare inwerking heeft dat bit, scheef trekken zie je heel vaak, doorklappen gebeurt regelmatig... nee persoonlijk vind ik dat ondingen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:39

MissMiekjee schreef:
Daarnaast is het ook goed om te weten dat een pelham wat moeilijker stuurt dan een normale trens, omdat je geen rechtstreeks contact hebt met de bovenste bitring, maar via een verbindingsstukje. Dit probleem hef je op wanneer je met 2 teugels rijdt, maar is op wedstrijd niet toegestaan. Dus denk daar ook aan als je wat moeite hebt met sturen, dan zou een kneveltrens een betere optie voor je zijn :).

Daarom wordt ook al eerder in dit topic aangeraden om met 2 teugels te rijden en nooit met een verbindingsstukje ;). Jammer dat je op een wedstrijd dan met een verbindingsstukje moet rijden, dat verknalt de voordelen van een pelham in zijn geheel.
Ik ben het met je eens dat dubbelgebroken het scherpst is maar heb ook "fijne" foto's gezien van paardentongen die met een enkelgebroken bit bijna door midden waren gezaagd. -:(-

Een andere optie, hier nog niet genoemd is een Billy Allen mondstuk, een enigszins flexibel mondstuk. Overigens weinig te vinden in pelhams, alleen in de westernvariant komt die voor. De Myler bitten maken ook veel van dit principe gebruik.
http://cdn.horseloverz.com/5-782063.jpg Billy Allen Pelham
http://boktimg.nl/sites/default/files/a ... 9cea90.jpg Myler Pelham

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:54

ElCid schreef:
MissMiekjee schreef:

Daarom wordt ook al eerder in dit topic aangeraden om met 2 teugels te rijden en nooit met een verbindingsstukje ;). Jammer dat je op een wedstrijd dan met een verbindingsstukje moet rijden, dat verknalt de voordelen van een pelham in zijn geheel.

Klopt, zo'n verbindingsstukje is heel erg jammer, dat "verpest" zoals jij zegt inderdaad de ideale functie van het bit, namelijk ingrijpen wanneer dat nodig is met de onderste teugel, en voor de rest netjes op de "trensteugel" blijven rijden :). Ik denk dat ook wel gezegd mag worden dat de pelham een negatieve lading heeft gekregen omdat het verplicht is met een verbindingsstukje te rijden op wedstrijd, want het kan een ontzettend fijn bit zijn, mits met 2 teugels gebruikt....

Ik snap ook wel ergens dat de KNHS het niet toestaat, er zijn natuurlijk ook een hoop ruiters die niet de kunde bezitten om met 2 teugels te rijden, dus al heel snel alleen aan de onderste teugel gaan hangen... in die zin is het kiezen tussen 2 kwaden helaas.

Citaat:
Ik ben het met je eens dat dubbelgebroken het scherpst is maar heb ook "fijne" foto's gezien van paardentongen die met een enkelgebroken bit bijna door midden waren gezaagd. -:(-

Inderdaad... dat is echt een akelig beeld.. En dan blijft het bit natuurlijk net zo hard als de ruiterhand. Zulke ruiterhandjes zijn dan meer gebaat met een "locked" systeem. Werkt misschien wat minder direct in op de tong, maar is dan wel veiliger en vriendelijker voor het paard :).

Citaat:
Een andere optie, hier nog niet genoemd is een Billy Allen mondstuk, een enigszins flexibel mondstuk. Overigens weinig te vinden in pelhams, alleen in de westernvariant komt die voor. De Myler bitten maken ook veel van dit principe gebruik.
http://cdn.horseloverz.com/5-782063.jpg Billy Allen Pelham
http://boktimg.nl/sites/default/files/a ... 9cea90.jpg Myler Pelham

Hele fijne mondstukken! Myler vind ik dan wel érg dun, dan zou mijn voorkeur eerder naar Billy Allen gaan :).

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:19

Als je een pelham heb met maar 5cm scharen is er weinig nut vind ik om met dubbele teugel te rijden.
Althans, met dit bit rijd ik met tussenriempje.

De pelham met 15cm scharen wel dubbele teugel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:26

_Alarm_wlkp schreef:
Als je een pelham heb met maar 5cm scharen is er weinig nut vind ik om met dubbele teugel te rijden.

Ik begrijp het niet? Dubbele teugel werkt altijd verfijnder in dan met riempje toch.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:59

Tessebes schreef:
_Alarm_wlkp schreef:

Ik begrijp het niet? Dubbele teugel werkt altijd verfijnder in dan met riempje toch.

Zeker weten, of de schaar nu kort of lang is. Met een verbindingsstukje kan je nooit variëren tussen "stang" en "trens" teugel, de lengte van de schaar is daarin niet relevant.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 10:34

ElCid schreef:
vanspeijk schreef:
Voor mijn gevoel klopt dat niet helemaal maar ik weet nooit wat ik moet antwoorden :?

Niets, want het in onzin ;) . Een stang geeft ook aan 1 kant inwerking, als je aan die ene kant meer met de teugel werkt en het voordeel is dat de rest stil blijft liggen in de mond, terwijl bij een trens ( gebroken of dubbelgebroken) alles gewoon door blijft wiebelen :o . Dus geen onduidelijke, vage en dubbele signalen.

Voor mij is dit wel een 'eye-opener'. Ik ging er ook altijd van uit dat een dubbelgebroken het meest vriendelijke bit is, met net het minste ruis. Vind het dus heel interessant om te lezen dat dit niet zo zou zijn.
En het valt me dan ook op dat dit toch helemaal geen algemene kennis is, als je kijkt naar de gemiddelde ruitersportwinkel, waar je quasi uitsluitend gebroken bitten vindt?
Ik ga me toch ook eens een ongebroken trens aanschaffen en kijken welk gevoel dit geeft.

Ik rij wedstrijden in België (nationaal niveau), ik heb de reglementen al eens doorspit maar er staat alleen bij de pony's vermeld dat je bij een stang met een verbindingsstukje moet rijden, dus misschien dat het bij de paarden wel toegelaten is met dubbele teugel?

Ik vermoed dat het verbindingsstukje verplicht is om te vermijden dat ruiters te zwaar op de stang alleen zouden inwerken? En ergens snap ik dit misschien wel... Ik rij eventing, dus je teugellengte varieert wel in het parcours, bv lange teugel bij afsprong. Als je dan snel je teugels terug moet nemen voor de volgende hindernis, lijkt het mij moeilijker om 2 teugels meteen op de goede lengte te krijgen dan 1?
Nu op zich heb ik geen probleem in de cross op mijn trensbit, het is alleen in de jumping waarbij alles wat korter staat. Ik hoop eind deze week mijn tweedehands bit te krijgen en er mee aan de slag te gaan!

Ik rij nu sinds kort met lage neusriem ipv een gecombineerde met mijn trens, ik heb de indruk dat wel beter werkt voor mijn paard, ze blijft stiller in de aanleuning zonder dat ik iets aan mijn rijden verander. Ik kreeg per pb al de tip om met de pelham met een gewone neusriem te rijden, hoe denken jullie daarover? Kan de pelham met een lage neusriem gecombineerd worden?

@ Missmarieke: het trust flexi bit dat jij aanraadt, spreekt me op zich ook wel aan om te proberen, alleen is dat heel duur in aankoop en heb ik nog geen pelham geprobeerd dus probeer ik liever eens met een tweedehands bit om te kijken hoe dit loopt. Als ik merk dat die pelham wel werkt voor haar, investeer ik graag een nieuw bit.
Ik ben echt benieuwd, want ze reageert heel verschillend. De ene keer duwt ze de rug weg, hoofd omhoog en krijg ik geen ontspanning tussen de sprongen. De andere keer maakt ze zich wat lang en zwaar in de hand. Nog een andere keer reageert ze heel overdreven op een halve ophouding en zou ze al meteen gaan stilstaan als ik eraan kom... En deze reacties staan los van wedstrijd/ training/grote of kleine piste...
Het wordt dus echt een verrassing wat die pelham zal doen :')

Nogmaals iedereen bedankt voor de hele waardevolle reacties!!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:38

Bij de paarden is het inderdaad toegelaten om op dubbele teugel te starten in BE :) Het is inderdaad wel even kijken welke teugel je hoelang neemt, dus in de cross kan dat wel even verwarring geven. Maar hoe meer je hem gebruikt, hoe handiger je ermee wordt!

Een pelham kan zeker op een lage neusriem gecombineerd worden trouwens. Ik rijd mijn merrie thuis op een lage en wedstrijd gecombineerde + pelham. Heb nog geen lage met pelham geprobeerd, om eerlijk te zijn :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:56

Bij dochorse kun je flexi soft bitten gewoon uitproberen, zie hun webshop.

Hier moest er de eerste paar keer met pelham ook erg gewend worden. Ophoudingen was echt ophoudingen, toen Haalde hij alles uit de kast zo n beetje, maar liep na een paar keer erg fijn. Hij probeert nog wel eens sterk te maken, maar daar rij ik hem nu zo doorheen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:08

Ik zou dus afraden om een stang met scharen te gebruiken met een lage of gecombineerde neusriem. Een scharen bit heeft een compleet andere werking dan een trensbit en een lange of gecombineerde neusriem werkt daar tegen in. Een pelham, als je die op de stangteugel rijdt, heeft een hefboomwerking, dat betekent dat het bit druk geeft in de kingroeve, achter de oren, enigszins op de tong en minder op de lagen. Als je dan een neusriem gaat gebruiken die de paardenmond dicht houdt, waar dit bit dus iets in zal kantelen bij gebruik van de stangteugel, zou het kunnen dat daardoor alsnog de lagen op een onzachte manier geraakt worden omdat het bit nergens anders heen kan en de druk op de tong te hoog wordt, daarbij komt er dus nog eens extra druk in de kingroeve van de kinketting/ kinriem en daar loopt ook al de kinriem van de neusriem, dubbelop dus; te veel druk in de kingroeve, een bit wat niet juist kan werken en druk achter de oren. Voor mij is het een ( misschien ongeschreven) regel om scharenbitten nooit met lage of gecombineerde neusriemen te gebruiken, het zal misschien gebeuren en "goedgekeurd" worden maar het is of zinloos of het werkt averechts. Als een paard zijn mond niet dichthoud zonder neusriem is er iets mis :o . Het bit moet toch enigszins "vrij" in de mond kunnen bewegen, dan kan niet met een lage of gecombineerde neusriem dus mis je een stuk van de, juiste, werking van het bit.

Ik gebruik zelf zelden of nooit een neusriem als ik met bit rijdt, ik rijd dus altijd met scharenbitten ( of met een bosal), heel soms met een ongebroken trens/ billy allen trens en gebruik dan hoogstens een hoge neusriem.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:21

Ik heb mijn paard ook een hele tijd op een ongebroken babypelham gereden. Met een tongboog. Liep er echt wel fijn op, maar ze pakt gauw echt het bit vast, en gaat dan echt in je hand hangen, en hard lopen. ik rij die nu met een schakelbit zoals hieronder op de foto. Dit bit is niet zo lekker om op te hangen, en dus blijft ze fijner te rijden. Ik rij met dit bit ook zonder neusriem. Deze mag dan weer niet op wedstrijd..
Qua pelhams ook goed kijken wat op wedstrijden wel/niet mag.
En ik zou proberen eens wat bitten van iemand te lenen, zo kan je rustig testen wat wel en niet past.
Ik had mazzel met een buurvrouw met een emmer vol met bitten. Zoveel dat je die met 2 man moest tillen... Genoeg om te proberen :+
Afbeelding

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:16

Een hele tijd geleden maar ik wou toch een update geven.
Ik heb hier uit het topic een tweedehands bit gekocht, enkele dagen nadat ik het kreeg, heb ik mijn voet gebroken, dus heb ik het pas vorige week voor het eerst kunnen uittesten.
Het bit dat ik kocht is een baby pelham, ongebroken in een volgens mij happy mouth uitvoering, in ieder geval soort harde witgele plastiek, maar geen recht bit, maar zo golvend als het ware.
Het lukt momenteel niet om een foto toe te voegen...
Ik rij met dubbele teugel, en mijn paard heeft nog nooit zo goed op een bit gereageerd.
Ik heb een aangename verbinding, niet meer los-vast zoals vaak op mijn dubbelgebroken ijzeren d trens. Ik krijg veel makkelijker buiging om mijn binnenbeen, ze maakt zich niet sterk, kortom, het is nu echt zalig! Ik heb enkel nog maar dressuur kunnen rijden, met mijn voet lukt springen nog niet.

Maar dan nu de vraag...
Ik hou de stangteugel een stuk langer dan de trensteugel, dus volgens mij is de inwerking van de stang zo goed als niets. Ik ben dus geneigd te concluderen dat als ik een ongebroken happy mouth bit koop, ik eigenlijk hetzelfde goede effect zou moeten hebben, of werkt die stang toch in ook al hou ik die teugel lang?
Want op wedstrijd mag ik voor het dressuurgedeelte in de cross natuurlijk niet met een pelham rijden...
Ik moet overigens nog navragen of zo een golvend bit toegelaten is op wedstrijd, want dat vind ik niet duidelijk terug in het Belgische eventingreglement...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:03

Fijn om te horen dat het bit zo goed bevalt, mijn paard liep hier ook goed op en die accepteert bijna niks in zijn mond.
Als je de stangteugel helemaal niet gebruikt dan rij je dus alleen op de trens, maar dat hangt weer af van hoe lang die stangteugel is. Door de hefboomwerking reageert een stang op een hele lichte aanraking.
Probeer eens te rijden met alleen een trensteugel, dus 1 teugel aan de trensring, als je paard dan nog zo lekker loopt heb je het antwoord ;) en je paard kan je dat antwoord het best geven.

Het is inderdaad een Happy Mouth en ze bestaan met dat zelfde mondstuk ook in trens uitvoering, bijv. https://www.divoza.com/nl/happy-mouth