Hoe strak heb jij de singel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe strak doe jij de singel?

Met moeite 1 vlakke hand onder de singel
70 (43%)
Met gemak 1 vlakke hand onder de singel
51 (31%)
Meer dan 1 vlakke hand onder de singel
14 (8%)
Minder dan 1 vlakke hand onder de singel
24 (14%)
Anders, namelijk..
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 162

kiki1976

Re: Hoe strak heb jij de singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:05

Uh volgens de meeste mensen te los.
Ik singel gewoon rustig aan, en daarna niet meer. Gevold dat ik daarna meestal een vuist ertussen kan doen. Zadel ligt goed en ondervind er zelf geen hinder van

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:14

Ik singel ook strak aan, heb een tijdje de singel wat losser gehad.
Als je zadel goed ligt hoeft het niet aangesnoerd en daar kon ik mij wel in vinden.
Dat is goed, zolang je paard met 4 benen op de grond blijft.
Tot die van mij ergens van schrok.. kop tussen zijn benen, zadel begon te klapperen en naar voren te schuiven. Paard ging hoger dan normaal, ik denk omdat ie ruimte voelde onder het zadel wat hij niet gewend was. Moest eraf om mijn zadel goed te leggen.
Sindsdien doe ik hem wel weer gewoon strak, dat is veiliger voor beide :Y)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:18

Ik singel 'snug' voordat ik naar het bos loop, singel voor het opstappen dan 1 gaatje strakker, stap dan met een paaltje op en singel nog 1 gaatje strakker. Dan kan mijn vlakke hand er nog makkelijk tussen. Vervolgens ga ik rijden en doe ik de singel alleen nog strakker als ik de gespen hoor rammelen :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:23

Bij mij kan er vrij makkelijk een hand tussen. Als ik aansingel voel ik wel wat weerstand, maar ik zet er niet echt kracht op. Heb al genoeg gekke sprongen gehad, maar geen schuivende zadels. Daar zou ik inderdaad wel bang voor zijn wanneer het nog losser zou zitten.

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:24

Ik heb hem redelijk strak, ronde pony zonder hoge schoft en hij gooit me graag even op de linkerkant. Rijden met een scheef zadel lijkt me nou ook niet echt fijn voor de pony, dan doe ik liever even de singel een gaatje strakker :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:39

Ik singel over het algemeen alleen aan bij het opzadelen en vergeet de singel daarna. Dus na een tijdje rijden zit hij meestal veel te los. Soms krijg ik wel eens een opmerking erover. Top opmerking was na een rondje cross. Instructeur: Ben je niet van je pony gevallen. Ik: Nee. Instructeur: Nou je singel hangt zo los. Ik: Oh niet opgemerkt. Instructeur: Dan zit je in ieder geval goed in balans.

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:47

Captain schreef:
Die van mij zit ook altijd te los. :+ Ik singel alleen aan bij het opzadelen en dan ook niet bizar strak. Daarna singel ik niet meer aan.

same *\o/*

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:57

Citaat:
en mijn zadelmaker zei altijd dat niemand sterk genoeg is om zn singel te strak te doen.

Hm ... lekkere vent dan.
Een te strakke singel, ongeacht het soort singel, is uitermate oncomfortabel voor een paard. Knelt in de diepe borstspier. Drukt/trekt in/aan de huid. En nee, de meeste elastische singels zijn niet beter, die zorgen er vaak juist voor dat er nog strakker wordt aan gesingeld.

Doe je paard niet aan wat je jezelf ook niet zou aandoen. Zou jij je broekriem met kracht zo strak mogelijk aantrekken?

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:54

Nou als ik begin dan kan ik er een hand tussen doen, en als ik afstap 3 :') :')
Ik singel gewoon aan voordat ik opstap en ik ben niet echt sterk en daarna doe ik er niks meer aan, gewoon recht blijven zitten dan is er niks aan de hand :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:10

Mijn paard is inderdaad ook behoorlijk rond, en ook behoorlijk scheef.. als ik hem te los heb schuif ik zo naar de zijkant :oo
Toch kan ik er nog wel een hand tussen krijgen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:17

Askja schreef:
Citaat:
en mijn zadelmaker zei altijd dat niemand sterk genoeg is om zn singel te strak te doen.

Hm ... lekkere vent dan.
Een te strakke singel, ongeacht het soort singel, is uitermate oncomfortabel voor een paard. Knelt in de diepe borstspier. Drukt/trekt in/aan de huid. En nee, de meeste elastische singels zijn niet beter, die zorgen er vaak juist voor dat er nog strakker wordt aan gesingeld.

Doe je paard niet aan wat je jezelf ook niet zou aandoen. Zou jij je broekriem met kracht zo strak mogelijk aantrekken?

t was een mevrouw :o en ik was toen nog best jong, ze raade mij bij mijn nieuwe paard ivm met een ietwat uitstekent borstbeen elastiek aan en/of lekker zacht, ik ben niet sterk in mijn handen en armen. en daarbij hoezo trekt elastiek strakker nadat er is aangesingelt? als er druk op komt door bijv een hele diepe zucht rekt hij toch juist lekker mee? klinkt dom en naief dit, maar wat ik al zij met mijn huidige singel 0 problemen en met de basic neopreen singel die bij mijn longeer singel kwam er gewoon paniek was.
ik moet zeggen dat ik niet weet hoeveel ruimte er tussen kan, ik ben niet heel sterk dus verwacht datt wel gaat. k zal morge eens wat bewuster naar kijken. kan zover ik weet altijd met gemak de singelriemen van zijn buik af trekken als je begrijpt wat ik bedoel...

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:23

Eigenlijk heb ik mijn singel altijd te los. Als ik opstap zonder opstaphulp, hangt die onder zijn buik :+ maar als ik met opstaphulp opstap, heb ik nergens last van. Ik zit prima zo los, en kan mij er eigenlijk ook niet heel erg druk om maken.
Ik weet ergens wel dat die misschien een gaatje strakker moet, maar ik vind het stiekem wel prima :o

SanneV_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:07

Volgensmij is niemand zo sterk om de singel te strak te doen.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:11

Ik heb m redelijk strak zitten als ik opstap, maar na afstappen zeker niet meer. Alleen als mn moeder tussendoor nog eens aansingeld, zit ie wel straks. Ik kan zelf niet aansingelen bij zowel spring als dressuurzadel. Heb een jong paard en ze hebben beide lange singelstoten. En ja, ooit gaat dat kunnen, alleen blijf liever wel zitten, paard is heel braaf, maar dat soort dingen kan ie nog wel van schrikken

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:16

Ik ben fysiek niet zo sterk en heb een paard dat zich serieus opblaast. Trek hem voor ik opstap zo strak als ik kan, maar na instappen kon mijn vriendin met gemak nog 2 gaten bijtrekken. Van op het zadel kan ik het zelf niet, singel enkel nog bij als ik ga springen of wandelen. Vriendin heeft zich vaak verwondert dat ik niet met zadel onder mijn paard hang, zo los zit die haha.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:22

xLes schreef:
Ik ben fysiek niet zo sterk en heb een paard dat zich serieus opblaast. Trek hem voor ik opstap zo strak als ik kan, maar na instappen kon mijn vriendin met gemak nog 2 gaten bijtrekken. Van op het zadel kan ik het zelf niet, singel enkel nog bij als ik ga springen of wandelen. Vriendin heeft zich vaak verwondert dat ik niet met zadel onder mijn paard hang, zo los zit die haha.

Haha dat lijkt me ook niet handig, heb er al 1x afgelegen omdat ie schrok, en mn zadel naar links schoof, mn paard ging rechts. Echter singel ik ook eigenlijk nooit tussendoor aan, maar ga ook zeker niet doortrekken tot zover ik kan, ben namelijk best wel heel erg sterk :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:35

De singel op gaatje 1 krijgen is al een hele krachttraining opzich. De singel past aan beide kanten op gaatje 2, maar ponylief kan ontzettend goed buik uitzetten. Dan sjor ik m dus met alle kracht vast.
Voor ik opstap gaat die een gaatje strakker. Kan evt nog een gaatje strakker, maar dat gaat die alleen met springen :)