welk bit bij jong paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:17

Floortz schreef:
Wat bedoel je precies met nog niet helemaal zadelmak en ben al 6 maanden bezig? Ligt dat aan het bit?

Ik denk dat ze bedoelt dat hij nog niet helemaal ingereden is.
Ts je opent diverse topics. Ook met de vraag met welk bit je wedstrijden mag rijden. Daar zou ik voorlopig nog niet aan denken.

Sleeuwen3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 19:19

Babootje schreef:
Floortz schreef:
Wat bedoel je precies met nog niet helemaal zadelmak en ben al 6 maanden bezig? Ligt dat aan het bit?

Ts je opent diverse topics. Ook met de vraag met welk bit je wedstrijden mag rijden. Daar zou ik voorlopig nog niet aan denken.

Floortz schreef:

ik bedoel idd dat ze nog verder doorgereden worden. babootje ja dat weet ik dit is voor mij eerst keer op bit. en heb laats springwedstrijd met haar gereden dus daarom wou ik weten of dat ook met die mocht

maralyn

Re: welk bit bij jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:22

Babootje Sorry ik was niet duidelijk lees ik.
Wat maakt het bit ná de locked trens eigenlijk zachter?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:36

Babootje schreef:
Floortz schreef:

Vandaar mijn vraag. Als ze nog erg druk is met de omgang met rijden, gaat het haar dan niet te snel allemaal?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:57

Ik zou kijken naar een kneveltrens of d trens deze liggen vrij stabiel in een paardenmond. Let hierbij wel goed op dat het bit niet te groot is. Als je het bit aan 1 kan aansluit aan de mondhoek. Mag er aan de andere kant maar 1 vinger tussen passen. Als het bit te groot is gaat het als nog veel schuiven. Ik zelf heb ook meer voorkeur voor eeb enkel gebroken trens. Zeker bij een paard die nog onrustig is. Probeer anders eerst een van iemand anders een bit te lenen dan kun je ook voelen of je paard er anders op loopt

Sleeuwen3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 00:13

nicky_rilana schreef:
Ik zou kijken naar een kneveltrens of d trens deze liggen vrij stabiel in een paardenmond. Let hierbij wel goed op dat het bit niet te groot is. Als je het bit aan 1 kan aansluit aan de mondhoek. Mag er aan de andere kant maar 1 vinger tussen passen. Als het bit te groot is gaat het als nog veel schuiven. Ik zelf heb ook meer voorkeur voor eeb enkel gebroken trens. Zeker bij een paard die nog onrustig is. Probeer anders eerst een van iemand anders een bit te lenen dan kun je ook voelen of je paard er anders op loopt

Dankje wel voor je reagtie ik heb een kneveltrens bestelt we hadden namelijk nog een kortings bon.
Heel erg bedankt voor je top

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:15

Ik zou ook gaan voor kneveltrens, of ongebroken of dubbelgebroken. De knevetrens licht wat mij betreft het rustigst in de muil. ook een optie is een D trens. De rechte kant van een D trens werkt als een heel kort kneveltrensje en dan kan ook veel steun geven en het glijden van het bit door de mond voorkomen. Ook dan kies ik weer voor een ongebroken of een dubbelgebroken
Ik kies niet voor enkel gebroken omdat het scharnierpunt in het gehemelte kan prikken bij bepaalde bewegingen en dat willen we niet

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:33

mrie schreef:
Ik zou ook gaan voor kneveltrens, of ongebroken of dubbelgebroken. De knevetrens licht wat mij betreft het rustigst in de muil. ook een optie is een D trens. De rechte kant van een D trens werkt als een heel kort kneveltrensje en dan kan ook veel steun geven en het glijden van het bit door de mond voorkomen. Ook dan kies ik weer voor een ongebroken of een dubbelgebroken
Ik kies niet voor enkel gebroken omdat het scharnierpunt in het gehemelte kan prikken bij bepaalde bewegingen en dat willen we niet

Ik heb altijd een beetje mijn twijfels bij het verhaal van het enkelgebroken bit. Als jij mij kunt bewijzen hoe een bit boven in het gehemelte van een paard kan prikken, Wil ik het graag weten. Het YouTube filmpje hoef je mij niet te laten zien wat daar klopt de bit ligging niet. Heb net thuis op een schedel van een paard het geprobeerd maar het is mij niet gelukt om het bit in zijn gehemelte te laten prikken. Daar in tegen mag je zelf over een dubbelgebroken bit oordelen.
Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:52

nicky_rilana schreef:
mrie schreef:

Ik heb altijd een beetje mijn twijfels bij het verhaal van het enkelgebroken bit. Als jij mij kunt bewijzen hoe een bit boven in het gehemelte van een paard kan prikken, Wil ik het graag weten. Het YouTube filmpje hoef je mij niet te laten zien wat daar klopt de bit ligging niet. Heb net thuis op een schedel van een paard het geprobeerd maar het is mij niet gelukt om het bit in zijn gehemelte te laten prikken. Daar in tegen mag je zelf over een dubbelgebroken bit oordelen.
[ [url=m/qrjyrf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/22ncdQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je de teugels dan wel naar beneden genomen? Teugels richting oren is alleen als ze heel erg met de neus omhoog lopen natuurlijk.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:52

Ja heb zelfs hij hoofd op de loondlijn gehouden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:07

maralyn schreef:
Babootje Sorry ik was niet duidelijk lees ik.
Wat maakt het bit ná de locked trens eigenlijk zachter?

De trust locked is een correctie trainingsbit. Bij normale teugeldruk werkt dit bit als een enkelgebroken bit, Wanneer een corrigerende teugeldruk wordt gebruikt, verandert de werking in dat van een stang.
Het is fijn om een paard te leren dat "ho" toch echt "ho" is, wanneer hij het nog niet kent of een paard te corrigeren die niet naar een ophouding luistert. Je hebt met dat bit dus "meer" te vertellen als dat nodig is.
Maar heeft het paard dat eenmaal goed geleerd kun je best naar een zachter bit.

De KK Ultra Dynamics heeft een zachtere inwerking. Is dubbel gebroken en ergonomisch gevormd en zorgt voor een mooie gelijkmatige druk over de tong en tongranden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:07

ik vind het geen bewijs dat het niet kan prikken in het gehemelte als je het test op een kale schedel.

Een echt paardenhoofd heeft ook een tong en vlees waardoor het alweer heel anders kan liggen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:38

piezze schreef:
ik vind het geen bewijs dat het niet kan prikken in het gehemelte als je het test op een kale schedel.

Een echt paardenhoofd heeft ook een tong en vlees waardoor het alweer heel anders kan liggen.

Heb het ook op mijn eigen paard getest. Rij zelf al jaren met een enkelgebroken bit, heb zelf nog nooit letsel in zijn gehemelte gehad. Verder zie ik zelf heel veel paarden monden, en daarbij zie je van een enkelgebroken bit ook geen letsel. Daarin tegen veel meer bij een dubbelgebroken bit.

Ik snap ook wel dat er een tong zit maar dan nog zou ik met een kale schedel een soort van naar boven moeten kunnen prikken en dat is mij echt niet gelukt.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:44

Mijn ervaring is dat het in het gehemelte prikken met een enkel gebroken trensje alleen lukt als het bit te groot is en je de teugels recht naar beneden trekt (naar de hoeven dus). Dat YT filmpje niet geloven, is echt onzin :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:46

TerraHowrse schreef:
Mijn ervaring is dat het in het gehemelte prikken met een enkel gebroken trensje alleen lukt als het bit te groot is en je de teugels recht naar beneden trekt (naar de hoeven dus). Dat YT filmpje niet geloven, is echt onzin :=

Je bedoeld naar de voortanden met je teugels (zoals met leiden)? Naar de hoeven gebeurt al als het paard op of achter de loodlijn komt in principe.

Ik weet niet hoe het precies werkt, maar het hele systeem lijkt me gewoon niet prettig. Then again ik hoef het niet in mijn mond te hebben, maar geef mijn paard dadelijk wel de kans aan te geven of ze het fijn vind.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:27

Voor mij is het genoeg dat ik "Denk" dat dat kan gebeuren en ik het niet uit kan sluiten volgens de wetten van de mechanica logisch zou kunnen zijn.
Dus voorkom ik liever dan hier op bokt een discussie te hebben over enkel of dubbel gebroken. Ik kies daarvoor ik raad het anderen niet aan een enkel gebroken te gebuikenen thats it. Wat een ander denkt of doet maakt mij niet uit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:33

Er is niets zooo vriendelijk als n bit wat het paard prettig vind en de ruiter met fluwele handen gebruikt.

Als een paard enkel gebroken kiest. Het zij zo.
Kiest een paard dubbel gebroken. Ook goed.
Verkiest het paard ongebroken ook goed.

Ik krijg altijd n naar gevoel als mensen beweren als n feit dat dubbel gebroken het vriendelijkste is. Ongeacht of het paard een ander bit er boven verkiest.
Tevens ook jammer... want wordt er dan wel écht naar het paard geluisterd of gaan ze maar met de "hype" mee.

Ts... kijk op verschillende sites voor kneveltrensen. Want óók het één is het andere niet.
In bombers zit natuurlijk veel verschil tegen over harrys horse.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:44

Dat werkt toch niet helemaal zo Maralyn.
Natuurlijk kies je een bit dat je paard prettig vindt. Maar de fase van africhting is wel degelijk belangrijk bij de keuze van een bit.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:59

TerraHowrse schreef:

Dat dacht ik eerst ook, tot je bedenkt dat het gemiddelde paard 'nageeflijk' loopt met zijn hoofd op of zelfs voorbij de loodlijn en als je dan de teugel aan neemt is de kans flink groter dat je het gehemelte raakt.

Die hoofdhouding wordt wel gebruikt voor dat filmpje. (Heb het aan de maker gevraagd)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:25

Babootje schreef:
Dat werkt toch niet helemaal zo Maralyn.
Natuurlijk kies je een bit dat je paard prettig vindt. Maar de fase van africhting is wel degelijk belangrijk bij de keuze van een bit.

Dan verschillen we daar duidelijk van mening.

Enige wat ik van trainingsfase wijzig is manier van optoming.
Ik werk met jonge paarden op kaptoom en zet dáár de rem alvast op.
Daarna bij duidelijke stuur en rem naast het paard. Dán op het paard en daarna verkies ik het bit wat mijn paard fijn vind.

Hierdoor heb ik al ho. En stuur.

Juist afwisselen van bit waar een paard prettig op loopt geeft ruis.

Van knevel naar gewoon op dezelfde mondstuk geeft geen minder tot geen ruis.

Máár ieder zijn ding.
Voor jou werkt mijn manier niet
En voor mij jouw manier niet wegens mijn gedachtegang er over.

Tóch blijft mijn mening er over ongewijzigd.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:31

Een kneveltrens wordt vaak gebruikt inderdaad bij jonge paarden. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:17

Zamora98 schreef:
Een kneveltrens wordt vaak gebruikt inderdaad bij jonge paarden. :j

Een kneveltrens wordt ook wel een stuurbitje genoemd. Je kunt er bij een jong paard even wat duidelijker mee sturen (geeft meer zijdelingse druk op het paardenhoofd).

Sleeuwen3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 22:53

Dank jullie wel voor alle reacties heb een kneveltrens dubbelgebroken gekocht en ze reageert er echt top op. Eerst duurde het altijd wel even voor dat ze zich ontpan en nu metdeze bit is het vrijwel meteen. Ben super blij met al jullie tips en uitlegs