Zadel schuift naar achteren op fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Zadel schuift naar achteren op fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:23

Als ik in mijn eigen omgeving kijk (en dat zijn veel friezen), dan valt het geschuif wel mee. Ongeveer net zoveel als bij gewone paarden. Ik wil zeggen warmbloeden, maar friezen zijn ook gewoon warmbloeden :+

Op mijn paard inmiddels 3 zadels gehad (tijdsbestek van nog geen twee jaar) en geen enkele die naar achteren schoof. Ook niet naar voren.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:30

No_No schreef:
Op deze foto is slecht te zien hoe het zadel ligt.
Maar met deze foto er bij ben ik er wel meer van overtuigd dat het paard wel te mager is. Als de buik meer gevuld is (ruwvoer) zal het zadel ook minder naar achteren schuiven. Ik denk namelijk dat je dit probleem niet alleen oplost met een ander zadel.
Wil ze moeilijk aankomen?

Te dun??? echt niet, paard ziet er goed uit..
En een zadel tegenhouden met een grote buik? haha sorry, niet gemeen bedoeld, maar daar moest ik echt om lachen. Misschien dat je hem vergelijkt met de Welsh uit je profiel, maar die is juist veel te dik.

Zadel is zoals eerder gezegd te breed. Misschien kun je er zo lang een bontje onder doen. Totdat je andere zadel er is

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:46

Wellicht helpt een anatomisch gevormde singel of een banaansingel. De singel ligt dan van zichzelf al wat verder naar voren. Als ik de foto zo zie dan wordt jij in je houding voorover geduwd door het zadel, in dat geval zou het zadel te wijd kunnen zijn. Je lijkt met een holle rug te zitten en wat meer op de voorkant van je bovenbenen te zitten, als je snapt wat ik bedoel haha! Wellicht helpt dan een schoftpadje van prolite.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 22:50

wwillemijn schreef:
Wellicht helpt een anatomisch gevormde singel of een banaansingel. De singel ligt dan van zichzelf al wat verder naar voren. Als ik de foto zo zie dan wordt jij in je houding voorover geduwd door het zadel, in dat geval zou het zadel te wijd kunnen zijn. Je lijkt met een holle rug te zitten en wat meer op de voorkant van je bovenbenen te zitten, als je snapt wat ik bedoel haha! Wellicht helpt dan een schoftpadje van prolite.

Snap precies wat je bedoelt. Krijg ook last van mijn bekken en boven benen. Daarom willen we ook op zoek naar iets wat voor haar beter ligt en voor mij beter zit.
En dat moet naar mijn mening zeker mogelijk zijn

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:10

Hi TS, ook al kom je meerderen tegen met hetzelfde probleem, de oplossing hoeft (zeker bij zadels) niet hetzelfde te zijn. Ga dus naar een goede zadelmaker, die zal je veel beter kunnen adviseren over wat voor zadel jij moet hebben. Jullie lijken vanaf de foto's een lastige combinatie voor een passend zadel, dus wees kritisch!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:11

Persevero schreef:
No_No schreef:
Op deze foto is slecht te zien hoe het zadel ligt.
Maar met deze foto er bij ben ik er wel meer van overtuigd dat het paard wel te mager is. Als de buik meer gevuld is (ruwvoer) zal het zadel ook minder naar achteren schuiven. Ik denk namelijk dat je dit probleem niet alleen oplost met een ander zadel.
Wil ze moeilijk aankomen?

Te dun??? echt niet, paard ziet er goed uit..
En een zadel tegenhouden met een grote buik? haha sorry, niet gemeen bedoeld, maar daar moest ik echt om lachen. Misschien dat je hem vergelijkt met de Welsh uit je profiel, maar die is juist veel te dik.

Zadel is zoals eerder gezegd te breed. Misschien kun je er zo lang een bontje onder doen. Totdat je andere zadel er is

Dat is jouw mening, dat mag. Ik vind dit er uit zien alsof het een koersende harddraver is. De buik loopt strak omhoog, ingevallen flanken en de achterhand lijkt onbespied.
Als dit paard onbeperkt ruwvoer krijgt en zo'n strakke buik en ingevallen flanken heeft dan zou ik mij persoonlijk gaan afvragen hoe dat komt. Daarom vroeg ik ook of ze lastig op gewicht te krijgen is.
Mijn arabisch volbloed wil ik er niet eens zo bij hebben staan om heel eerlijk te zijn.

De moddervette Welsh uit mijn profiel, die foto is twee dagen na aankoop van de pony gemaakt. Dier was zo ir als maar kan maar dat was toen nog niet zo bekend als nu. Uiteraard stond ze op een streng dieet onder dierenarts toezicht ;)

Ts, als je een goede zadelmaker laat komen moet het vast helemaal goed komen met je paard en zal je vast een zadel vinden wat jullie beide goed past ;)

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 23:19

Dat is jouw mening, dat mag. Ik vind dit er uit zien alsof het een koersende harddraver is. De buik loopt strak omhoog, ingevallen flanken en de achterhand lijkt onbespied.
Als dit paard onbeperkt ruwvoer krijgt en zo'n strakke buik en ingevallen flanken heeft dan zou ik mij persoonlijk gaan afvragen hoe dat komt. Daarom vroeg ik ook of ze lastig op gewicht te krijgen is.
Mijn arabisch volbloed wil ik er niet eens zo bij hebben staan om heel eerlijk te zijn.

Het wordt nu bijna gedaan alsof ze er half verwaarloosd bij staat. Als je goed had gelezen dan is deze merrie sinds november serieus in training dus de bespiering komt er nu langzaam op.
Je kunt haar ribben niet eens voelen. Dus wat ik net ook probeerde te zeggen is dat het ook haar bouw is. Het steekt mij dat ik een topic open voor advies omdat we het beste met haar voor hebben. En jij hier nu neerzet dat We niet bepaald goed voor haar zorgen.
Erg jammer dat er altijd iemand moet zijn die weer iets negatiefs te melden heeft.
Laatst bijgewerkt door claucarlien op 14-01-17 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:19

No_No schreef:

De moddervette Welsh uit mijn profiel, die foto is twee dagen na aankoop van de pony gemaakt. Dier was zo ir als maar kan maar dat was toen nog niet zo bekend als nu. Uiteraard stond ze op een streng dieet onder dierenarts toezicht ;)

Ts, als je een goede zadelmaker laat komen moet het vast helemaal goed komen met je paard en zal je vast een zadel vinden wat jullie beide goed past ;)

Dit is beslist geen magere Fries :n Gewoon netjes op gewicht, niet extreem in de spieren.
Het is niet zo'n buffel qua spieren zoals je ze vandaag zag op de HK... Maar wat trainen en het ziet er heel anders uit. Als TS er in het rijden iets aan ondervind, is een supplement aangepast op het paard een goede optie. Maar ik neem aan dat TS dat zelf prima kan beoordelen.

En een Fries en een arabier zijn natuurlijk sowieso al niet te vergelijken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:21

Tenzij ze beiden zwart zijn. Kun je alleen de zwartheid vergelikken... haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:23

maralyn schreef:
Tenzij ze beiden zwart zijn. Kun je alleen de zwartheid vergelikken... haha

*\o/*

Jij snapt 'm! :D

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 23:25

Janine1990 schreef:
No_No schreef:
Als dit paard onbeperkt ruwvoer krijgt en zo'n strakke buik en ingevallen flanken heeft dan zou ik mij persoonlijk gaan

Dit is beslist geen magere Fries :n Gewoon netjes op gewicht, niet extreem in de spieren.
Het is niet zo'n buffel qua spieren zoals je ze vandaag zag op de HK... Maar wat trainen en het ziet er heel anders uit. Als TS er in het rijden iets aan ondervind, is een supplement aangepast op het paard een goede optie. Maar ik neem aan dat TS dat zelf prima kan beoordelen.

En een Fries en een arabier zijn natuurlijk sowieso al niet te vergelijken.

Amen!!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:32

Ik snap dit soort vragen nooit zo goed. Je hoeft helemaal niet te zoeken ergens naar als je gewoon een goede zadelmaker laat komen. Die bel je op, je zegt dat je een Fries hebt en of je dressuur of veelzijdigheid wilt, en de zadelmaker komt dan met verschillende zadels langs die je kunt passen en uitproberen. De zadelmaker geeft dan aan wat voor jou en het paard het beste past.
Dus daar hoef je zelf helemaal niet ingewikkeld over te doen of uitgebreid naar te zoeken. Een zadelmaker weet dat veel beter +:)+

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 23:36

Temeraire schreef:
Ik snap dit soort vragen nooit zo goed. Je hoeft helemaal niet te zoeken ergens naar als je gewoon een goede zadelmaker laat komen. Die bel je op, je zegt dat je een Fries hebt en of je dressuur of veelzijdigheid wilt, en de zadelmaker komt dan met verschillende zadels langs die je kunt passen en uitproberen. De zadelmaker geeft dan aan wat voor jou en het paard het beste past.
Dus daar hoef je zelf helemaal niet ingewikkeld over te doen of uitgebreid naar te zoeken. Een zadelmaker weet dat veel beter +:)+

Helaas is mijn ervaring toch anders. De ene zadelmaker is niet de andere zadelmaker.

Mijn vraag was vooral of er meerdere mensen tegen aan zijn gelopen. En dus misschien al ervaringen hebben vanuit de praktijk. En er zijn ook al een paar goeie adviezen gegeven waardoor we gerichter dingen kunnen uitproberen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:40

Temeraire schreef:

Ik denk niet dat het echt veel toevoegt aan het topic, om het nut van de vraag van TS in twijfel te trekken. Kennelijk heeft TS hier behoefte aan, live and let live...

De ene Fries is sowieso de andere niet, en ik kan me heel goed voorstellen dat TS zich dit hardop afvraagt. Ik ging met mijn paard ook met angsten en beven naar de zadelmaker, want Fries = moeilijke rug had ik ook al jaren in mijn achterhoofd. Bleek in mijn geval niets van waar... Ik hoor verschillende problemen, maar diezelfde problemen hoor ik ook bij 'gewone' paarden. Maar als je niet zoveel verschillende mensen spreekt in de paardenwereld (ik zie ze in het dagelijks leven ook niet zo heel veel), dan is het logisch genoeg dat je het antwoord ergens zoekt.

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:44

In principe zou een goede zadelmaker op basis van wat jij zegt een passend zadel moeten kunnen vinden. Als jij aangeeft dat het zadel schuift kan de zadelmaker het zadel nakijken, misschien moeten de kussens opgevuld worden of is de boom een verkeerde maat. Lastig om dat hier te vragen. Het beste is een goede zadelmaker zoeken je verhaal uit leggen en gewoon wat zadels passen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:44

Ts, dat is helemaal niet mijn bedoeling.. Mijn excuus als het zo overkomt! Ik heb niet gezegd dat het paard wordt verwaarloosd en dat bedoel ik ook zeer zeker niet.
Het paard is tot aan de ribben prima, daar na valt het in.
Wat ik wel bedoel, als een paard onbeperkt hooi krijgt en zo'n strakke lijn heeft dat ik mij dan zou af vragen hoe dat kan. Ik ben van mening dat deze lijn van haar OOK een schuifprobleem kan zijn van het zadel. Ik heb dat namelijk van dichtbij meegemaakt. Vaak wordt het schuifprobleem dan "opgelost" met een borsttuig en/of vulling. Dus ik heb het wel degelijk over je vraag mbt het zadel.
Met deze lijn zal je singel namelijk ook heel snel geneigd zijn om naar achteren te schuiven. Daarom zij ik al dat het probleem waarschijnlijk niet ALLEEN met een ander zadel is opgelost.

Ik denk dat mijn bericht anders overkomt dan ik bedoel. Ik zie paarden liever wat schraler dan te dik, maar wel met een gevulde buik.
Als de buik moeilijk vult is daar vaak een oorzaak voor. Denk aan wormen, paard heeft moeite met de vertering (kiezen?) oid.

Maar goed, doe er mee wat je wil.

Excuus dat ik je gekwetst heb, dat is absoluut niet wat ik wil.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:56

No_No schreef:
Ts, dat is helemaal niet mijn bedoeling.. Mijn excuus als het zo overkomt! Ik heb niet gezegd dat het paard wordt verwaarloosd en dat bedoel ik ook zeer zeker niet.
Wat ik wel bedoel, als een paard onbeperkt hooi krijgt en zo'n strakke lijn heeft dat ik mij dan zou af vragen hoe dat kan. Ik ben van mening dat deze lijn van haar OOK een schuifprobleem kan zijn van het zadel. Ik heb dat namelijk van dichtbij meegemaakt. Vaak wordt het schuifprobleem dan "opgelost" met een borsttuig en/of vulling. Dus ik heb het wel degelijk over je vraag mbt het zadel.
Met deze lijn zal je singel namelijk ook heel snel geneigd zijn om naar achteren te schuiven. Daarom zij ik al dat het probleem waarschijnlijk niet ALLEEN met een ander zadel is opgelost.

Ik denk dat mijn bericht anders overkomt dan ik bedoel. Ik zie paarden liever wat schraler dan te dik, maar wel met een gevulde buik.
Als de buik moeilijk vult is daar vaak een oorzaak voor. Denk aan wormen, paard heeft moeite met de vertering (kiezen?) oid.

Als je het zo stelt, zou mijn zadel ook moeten schuiven en mijn paard ook te dun zijn:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=590B107C

En het paard van TS is buikiger dan de mijne...

Enige dat ik me kan bedenken, waardoor jij in mijn ogen het paard als te dun ziet, is dat het paard een wat neerwaartse romprichting heeft, en licht overbouwd is.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 21:09

No_No schreef:

Denk dat vooral de zin ik zou mijn arabier er niet eens zo bij laten staan wel deed over komen alsof het heel slecht was dat wij dit paard er zo bij hebben staan.

Maar goed is helder dat het niet zo bedoeld is. Excuses aanvaard.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:23

Dit klinkt al mijn verhaal, mijn merrie was toen ook 6 hihi! Is jouw zadel destijds staande aangemeten, of heb je ook aan de hand gestapt tijdens de beoordeling?

Mijn merrie heeft ook een zelfde soort postuur, maar daarnaast veranderd de houding en daarmee de ligging van het zadel dermate zodra zij in beweging komt, dat een zadel aangepast in stilstand uiteindelijk niet klopt en na rijden dus niet meer op zijn plek ligt.

Mijn zadel word dus 3x beoordeeld: in stilstand, stappend aan de hand en daarna tijdens het rijden.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 23:23

Princesj schreef:
Dit klinkt al mijn verhaal, mijn merrie was toen ook 6 hihi! Is jouw zadel destijds staande aangemeten, of heb je ook aan de hand gestapt tijdens de beoordeling?

Mijn merrie heeft ook een zelfde soort postuur, maar daarnaast veranderd de houding en daarmee de ligging van het zadel dermate zodra zij in beweging komt, dat een zadel aangepast in stilstand uiteindelijk niet klopt en na rijden dus niet meer op zijn plek ligt.

Mijn zadel word dus 3x beoordeeld: in stilstand, stappend aan de hand en daarna tijdens het rijden.

Er is wat recreatief op rond gereden en nooit zo naar het zadel gekeken. Omdat ik nu met haar train en tegen dingen aan loop gaan we zoeken.
Vandaag op een fryso zadel gereden. Die lag al een stuk beter en ik zat ook een stuk beter.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:48

Waar woon je? Paul paree is een goede zadelmaker en komt altijd passen met verschillende zadels.. Hij kan ook altijd je zadel opvullen als dat nodig is, zodat hij minder schuift. Maar moet natuurlijk wel klein beetje in de buurt zijn :)

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 23:49

mariantjuh schreef:
Waar woon je? Paul paree is een goede zadelmaker en komt altijd passen met verschillende zadels.. Hij kan ook altijd je zadel opvullen als dat nodig is, zodat hij minder schuift. Maar moet natuurlijk wel klein beetje in de buurt zijn :)

Groningen

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:50

claucarlien schreef:
mariantjuh schreef:

Groningen

Hij zit in zeeland, dus is niet echt in de buurt haha

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:45

claucarlien schreef:
Princesj schreef:

Er is wat recreatief op rond gereden en nooit zo naar het zadel gekeken. Omdat ik nu met haar train en tegen dingen aan loop gaan we zoeken.
Vandaag op een fryso zadel gereden. Die lag al een stuk beter en ik zat ook een stuk beter.

Ik heb zelf een Fryso Profile, deze zit voor ons beide het beste. Ik heb hem aan laten meten door Fryso zelf.