Voor/nadelen bitloos rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:09

Denk ook dat de voor en nadelen per paard verschillen en wat je doel is met het paard. Zelfde als dat er geen 1 bit is dat voor ieder paard het beste is. Ieder paard is nog altijd anders en dat blijf je terug zien in optomingen en andere
zaken.
Ik rijd die van mezelf voornamelijk bitloos(sidepull). Dat gaat best goed buiten een touwhalster en gewoon halster heb ik nooit een andere soort geprobeerd.
Bitten heb ik verschillende van gehad. Maar ze houd er niet van. Als ik het bit 1 x in de zoveel tijd in doe gaat het wel maar als ze het in de gaten krijgt hebben we een heel gevecht voor het bit er in zit dat zegt voor mij toch heel wat.

De ander rijdt ik met bit en zonder. Bij de pony merk ik wel dat het een stuk moeilijker is om de juiste stelling te verkrijgen en buiging. Zo raar dat het met bit vanzelf gaat en met sidepull we soms aan het klooien zijn. Buiten loopt hij bij mij altijd met sidepull maar met het bakwerk wissel ik nog wat af.

Suusjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 21:29

Polle_x schreef:
Mss een nadeeltje (in het geval dat je van plan bent wedstrijden te rijden) , je kan niet aan alle wedstrijden deelnemen als je bitloos rijd, soms staat in het reglement dat dat niet toegelaten is... :(

gelukkig ben ik niet van plan om wedstrijden te gaan rijden. Wat gek eigenlijk dat het niet bij sommige wedstrijden niet toe ge laten is. heeft dit een reden?

Suusjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 21:31

LianaDV schreef:
Ik heb zonet mijn bitloos hoofdstel besteld, dus ik kan nog niet zeggen of het beter rijdt.
Ik denk dat het veel van de rijstijl en het soort hoofdstel afhangt.
Er zijn namelijk ook verschillende bitloze optomingen, voor ik de mijne heb besteld heb ik hier eerst veel over gelezen en over 'uitgepluisd' :P

ja dat probeer ik dus ook, vandaar mn topic

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:52

Suusjeeee schreef:
Polle_x schreef:
Mss een nadeeltje (in het geval dat je van plan bent wedstrijden te rijden) , je kan niet aan alle wedstrijden deelnemen als je bitloos rijd, soms staat in het reglement dat dat niet toegelaten is... :(

gelukkig ben ik niet van plan om wedstrijden te gaan rijden. Wat gek eigenlijk dat het niet bij sommige wedstrijden niet toe ge laten is. heeft dit een reden?

Het is niet zo dat het bij sommige wedstrijden niet is toe gelaten maar vanaf de M uit m'n hoofd in de dressuur is een bit verplicht.

JuliavH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:53

maaaikkee schreef:
Suusjeeee schreef:

Het is niet zo dat het bij sommige wedstrijden niet is toe gelaten maar vanaf de M uit m'n hoofd in de dressuur is een bit verplicht.

Tot en met M2 mag je bitloos volgens deze site:
https://www.knhs.nl/disciplines/dressuur/regels-en-reglementen-dressuur/bitloos-rijden-op-knhs-dressuurwedstrijden/
Of met bit of bitloos rijden prettiger is hangt ook af van het paard. Wij hebben op de manege een paard staan, die zowel met bit als bitloos gereden wordt, en met bit is ze ontzettend gespannen, terwijl ze juist erg rustig wordt van bitloos rijden. Een ander paard dat ik ken wordt heel onrustig van bitloos rijden, en met bit is hij heel relaxed.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:28

Nadeel van rijden met bit vind ik dat je veel en veel sneller pijn en ongemak veroorzaakt, maar ook blijvende schade kunt aanrichten. Zowel op de tong als op de lagen.

Misschien kan de tong zich aanspannen om druk te vermijden op de lagen, maar als dat als excuus gebruikt, weet je toch eigenlijk al wat een pijn een bit kan veroorzaken?

Daarnaast wordt de tong juist vaak teruggetrokken waardoor het neusschot in de verdrukking kan komen en de ademhaling daardoor belemmerd wordt. Bovendien is de mond erop gemaakt luchtdicht gesloten te worden bij inspanning, en wat kan nou net niet als je met bit rijdt? ...

Het enige voordeel dat wel eens genoemd wordt is de verfijning die mensen kunnen krijgen bij het rijden met bit. Maar met bitloos kun je ook een ontzettend goede verfijning krijgen, niet alleen omdat jij je paard moet aanleren hoe hij moet reageren op de hulpen, maar ook omdat je niet op een hoofd rijdt, maar op een heel paard. En jij met jou hele lichaam dat hele paard kunt sturen.

Ik heb soms ook het idee dat de verfijning als excuus wordt gebruikt om een bit te gebruiken voor iets heel anders, namelijk controle. Nu snap ik dat het bit, scherp als het is t.o.v. een gemiddeld bitloos hoofdstel, bij sommige paarden overtuigender is. Maar als iemand nooit bitloos kan rijden omdat de controle dan weg is, waarom zou die dan rijden?

Daarop inhakend, voordeel van bitloos rijden vind ik dat het heel eerlijk de relatie tussen jou en je paard ontbloot. Voor mij is een paard dat zonder pijn of de dreiging daarvan bereden wordt pas een échte happy athlete.

En nadelen? Tja, hulpen komen inderdaad beter door bij rijden zonder druk dan bij rijden met druk. Maar beide is prima mogelijk. En heel eerlijk vind ik het bit, dat zo ongeveer op het dunste bot van het paard ligt, ook niet geschikt om met constante druk te gebruiken.

Tenslotte, paardrijden voor mij gaat om communiceren met elkaar. En dat moet twee kanten op gaan. Ondanks dat er zware nadelen kleven aan het rijden met bit, kijk ik met meer plezier naar iemand die naar zijn paard luistert die wel met bit rijdt, dan andersom.

Bron over rijden met bit:
Metaal in de mond - prof. Dr. W. Robert Cook

magda_90

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:36

Want die heeft natuurlijk verschrikkelijk bruikbaar 'onderzoek' gepubliceerd waar het gros van antibit mensen zonder na te denken achteraan hobbelt. :+
Veel van zijn zogenaamde onderzoeken zijn al lang achterhaald namelijk.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:53

magda_90 schreef:
Want die heeft natuurlijk verschrikkelijk bruikbaar 'onderzoek' gepubliceerd waar het gros van antibit mensen zonder na te denken achteraan hobbelt. :+

Als je een bron daarvoor hebt, dan lees ik die met alle plezier. ;)

Polle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:08

Suusjeeee schreef:
Polle_x schreef:

Daarom zeg ik ook SOMMIGE de regeling in België is anders dan in Nederland. Ik wou het gewoon even melden dat je daarvoor moet opletten , daar zei ik ook MISSCHIEN .

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:40

Bit of bitloos ligt geheel aan het paard en zijn voorkeur. Ik ben echt Pro bitloos! Maar niet tegen een bit. Mijn paard daar in tegen... Is echt anti bitloos hoofdstel. Heb verschillende optoming geprobeerd maar hij heeft een oud trauma vanuit zijn verleden op zijn neus en accepteerd daar dus echt geen druk/hulpen op... Als ik bitloos rij word hij boos, rennerig en paniekerig extreem tegen de hand. Doe ik dan bit in ontspand hij meteen. Maar op de halsring kan bijv ook prima! dus het heeft niks met controle/relatie met het paard te maken.
Ik ben wel van mening dat een bit sneller scherper inwerkt dan bitloos maar alles ligt aan de hand van de ruiter.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:48

Ik rijd mijn paard zowel met bit als bitloos maar het doel voor dit jaar is om toch echt over te stappen naar het bitloos rijden.

Met bit wil ze graag hangen, maakt ze misbruik van de situatie en stelt ze zich vaak aan (een emmer die al 2 jaar op dezelfde plek staat, is ineens heel eng). Zonder bit doet ze dit eigenlijk niet echt reageert ze op de lichtste hulpen, op stem en op zit. Ik rij wel bitloos met een hackamore, dus dat is natuurlijk niet echt te vergelijken met een sidepull oid.

Ik denk dat de meeste paarden er wel voor zouden kiezen om druk te hebben op de neus, ipv op de tong.
Maar, als je je paard correct rijd, moet die druk op de neus meevallen.

Edit: ik denk niet dat iets perse beter is. Het ligt natuurlijk aan de hand van de ruiter.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:56

Ik vond het boek Fabels en Feiten over bitloos rijden erg leerzaam :j

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:04

Suusjeeee schreef:
Polle_x schreef:

Mij is verteld dat je met een bitloos hoofdstel niet de juiste oprichting kan krijgen die je vanaf het Z moet hebben... vind ik een beetje onzin om eerlijk te zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:07

Runa schreef:
magda_90 schreef:

Als je een bron daarvoor hebt, dan lees ik die met alle plezier. ;)

http://paardenbitten.nl/achtergrond/lit ... artikelen/ icm de anatomie en fysiologie van het paard en helder verstand.

Ik heb meer papers op mijn computer staan, die titels moet ik nog online zetten.

Neusschot in verdrukking? Hoe dan?
Mond luchtdicht bij inspanning? Wat gebeurt er juist met de kaak bij inspanning wat zowel met als zonder bit gebeurd?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:19

Ik zie in de links vooral dingen over de neusriem. Het artikel over bitten is interessant, maar weerlegt de bevindingen van dr. Cook niet voorzover ik kan zien?
Dan is er nog een link die niet werkt en nog een document dat gaat over effecten van het bit waar geen druk op staat. Tot nu toe niks waar ik nu kan zien dat iets weerlegt wordt, of kijk ik verkeerd? Eerlijk, ik ben oprecht nieuwsgierig :)

Het neusschot kan, zoals ik begreep uit 'metaal in de mond', omhoog gedrukt worden door de tong wanneer het paard die omhoog trekt om druk van het bit te vermijden. Hierdoor wordt de doorgang naar de luchtwegen vernauwd.

Een paard doet de mond soms wel open doen bij ontspanning, dus ontnemen we het paard gewoon de keus of hij de mond open of dicht wil? :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:31

Heb je de volledige toegang tot die artikelen en dan met name de laatste? Welke zou er niet werken? Je moet wel het volledige stuk lezen en niet alleen de abstracten. Ik heb maandag meer tijd waardoor ik dingen kan citeren.

Een van de dingen zijn oa dat Cook beweert dat een paard met een bit in niet kan slikken of ademhalen. Slikken kan het zeker met een bit in (zolang de hoofdhouding of neusriem dat niet tegenwerkt) en ik dacht dat die laatste link was, maar die staat nog niet online. Mijn excuses. Ook dat was een fluoroscopie studie namelijl van Dr. Hilary Clayton, kun je via Google vast vinden. Op de computer heb ik sowieso de full text. Zij heeft sowieso veel interessante studies met betrekking tot paardenbitten uitgevoerd.

Ik moet even kijken welke paper het was maar er zijn rofos gemaakt van paarden die de tong optrokken zodat je kunt zien wat er gebeurt. En als je weet waar het neusschot ligt dan zie je ook waarom het een rare conclusie is. Had je dat voor jezelf al eens uitgezocht/getekend?

En nog een vraag om jezelf na te laten denken. Wat doet een paard met zijn kaak als deze ergonomisch verantwoord (nageeflijk) onder je loopt. Hierbij maakt het niet uit of je een bit hebt of niet of met een neckrope rijdt. Weet je daar meer van af?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:47

Interessante discussie! Ik ben wel benieuwd of er bij de onderzoeken (zowel naar bit als bitloos) rekening is gehouden met hoe strak de neusriem zat. Het is natuurlijk voor de hand liggend dat een paard veel meer vrijheid heeft met een losse (of zonder) neusriem dan wanneer dat ding strak aangesnoerd wordt.

In dit topic las ik eerder namelijk iets over beschadigde wangen bij het gebruik van een strakke bitloze neusriem. Treedt dat effect niet ook, of juist meer, op bij het gebruik van bit én (strakke) neusriem?

Weet iemand daar meer over? Wat de precieze invloed is van de neusriem?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:04

tennan schreef:
Interessante discussie! Ik ben wel benieuwd of er bij de onderzoeken (zowel naar bit als bitloos) rekening is gehouden met hoe strak de neusriem zat. Het is natuurlijk voor de hand liggend dat een paard veel meer vrijheid heeft met een losse (of zonder) neusriem dan wanneer dat ding strak aangesnoerd wordt.

In dit topic las ik eerder namelijk iets over beschadigde wangen bij het gebruik van een strakke bitloze neusriem. Treedt dat effect niet ook, of juist meer, op bij het gebruik van bit én (strakke) neusriem?

Weet iemand daar meer over? Wat de precieze invloed is van de neusriem?

De neusriem is momenteel een hot item, ik weet niet in hoeverre je de media volgt momenteel?

Mijn stuk: http://paardenbitten.nl/mag-het-wat-losser.

Citaat:
Fenner et al. publiceerden in mei 2016 hun onderzoek naar het aansnoeren van neusriemen en de reacties van het paard daarop (“The Effect of Noseband Tightening on Horses’ Behavior, Eye Temperature, and Cardiac Responses“). Het doel van dit onderzoek was het verband te onderzoeken tussen het aansnoeren van een neusriem en het gedrag van het paard (kauwen, slikken, likken en openen van de mond), de oogtemperatuur (bij pijn en stress verhoogt de temperatuur van de oogbal, wordt gemeten met een infrarode thermometer), de hartslag (verhoging) en hartritme.

Citaat:
Aan de hand van deze resultaten kan geconcludeerd worden dat paarden fysiologische stress ervaren bij strakke neusriemen in combinatie met een stang en trens. Dit onderzoek werd uitgevoerd zonder druk op de teugels, maar verwacht wordt dat de effecten verder zullen toenemen bij het aannemen van de teugels.

Citaat:
Het is dan ook schokkend te noemen dat Doherty et al. in juni 2016 een onderzoek publiceerden (“An investigation into noseband tightness levels on competition horses“) waarbij maar bij 7% van de paarden twee vingers pasten tussen neus en riem, bij 44% pasten er helemaal geen vingers tussen. De groep bestond uit 750 wedstrijdpaarden in België, Duitsland en Ierland. Bij bewegingen als springen, kauwen en schudden met het hoofd, werd de druk groter dan die mogelijk kan worden gemaakt met een tourniquet.

Citaat:
Want naast fysiologische stress kunnen strakke neusriemen ook serieuze schade aan de mond en kaak veroorzaken zoals inkepingen in het neusbot, beschadigde wangen en mondhoeken (“A preliminary report on estimating the pressures exerted by a crank noseband in the horse” – Casey et al. 2013.)

Deze onderzoeken zijn vooral gericht op neusriemen icm een bit, maar schade wordt ook bij bitloze optomingen gezien. Ook daar zijn er ruiters die menen de neusriem aan te moeten snoeren waardoor de wang bijvoorbeeld tussen de kiezen komt. Of dat de kaak niet meer los kan bewegen.

Of dit effect meer optreed of niet, weet ik niet, voor mij is het voldoende om te weten dat bij beide groepen ruiters teveel onwetendheid is mbt bitten en neusriemen.

Runa:

Op http://paardenbitten.nl/het-bit/schuime ... de-arbeid/ heb ik een stuk geschreven over "schuimen tijdens de arbeid" daar kun je ook het e.e.a. vinden. Al heb ik nog meer papers gevonden die dit ondersteunen maar vanwege tijdgebrek heb ik deze nog niet goed door kunnen nemen.

En de bron die ik o.a. gebruikt heb: “Bitting : The Inside Story.” Clayton, HM. 2005. Veterinary Connection (December): 28–32. http://www.equichannel.cz/data/files/udidla-clayton-2334.pdf.

En nog een vraag. Waar zit het neusschot van het paard?

Hint:
Spoiler:
Heet op zijn Latijns septum nasale.
Afbeelding

Waar het mij vooral om gaat is dat de tegenwoordige ruiter geen flauw benul (meer) heeft van de consequenties van zijn of haar beslissingen. We doen maar wat en het paard is daar het slachtoffer van. Als iemand zoals dr. Cook "boe" roept schrikt iedereen volgt ie zijn advies op zonder na te denken. En dat vind ik eigenlijk heel erg kwalijk.

Dat is ook mijn drijfveer voor mijn website, niet om men te overtuigen om een bit te gebruiken, maar om na te denken over dit soort zaken. En wellicht zijn die wetenschappelijk artikelen droog van aard (daarom heb ik de blogs er sinds kort bij om de tekst beter begrijpbaar te maken) maar momenteel wél heel erg belangrijk naar mijn mening. Daarom is mijn literatuurlijst ook nog niet compleet omdat ik voor die blogs die papers volledig uitpluis en daarna pas de link online zet, want dan kan ik eventuele vragen beter beantwoorden.
Wat je er vervolgens mee doet moet je uiteraard zelf weten maar ik hoop dan wel dat je beslissing is gemaakt op echte feiten en onderzoeken en niet omdat "iemand zei dat".

Kennen jullie het notenkraker effect? Ook zo'n leuke die ondertussen achterhaald is.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:23

Interessant Magda!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:13

Zeker, dankzij dit topic ben ik toch wezen neuzen in mijn verzameling aan papers, er zit iets tussen mbt drukmetingen en bitloos rijden: Rein contact between horse and handler during specific equitation movements -
Amanda K. Warren-Smith, Robert A. Curtis, Larry Greetham en Paul D. McGreevy.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 9106004242

Suusjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 13:19

Fijn dat er zoveel wordt gereageerd. Ik lees en leer in stilte mee.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:25

Suusjeeee schreef:
Fijn dat er zoveel wordt gereageerd. Ik lees en leer in stilte mee.

En dat de discussie netjes gehouden wordt!

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:44

Polle_x schreef:
Polle_x schreef:

Daarom zeg ik ook SOMMIGE de regeling in België is anders dan in Nederland. Ik wou het gewoon even melden dat je daarvoor moet opletten , daar zei ik ook MISSCHIEN .[/quote]

Ik wist natuurlijk niet dat je van België was hè ;)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:09

Ik heb een erg sensibel/gevoelig paardje. Die altijd heel duidelijk eventuele ongemakken aangeeft.
Echt erg fijn, dat zeker. Want is er iets niet ok. Dan merk je dat meteen.

Zo heb ik dus ook bitloos geprobeerd, omdat ze zowel met enkel als dubbel gebroken constant met haar bit bezig was, hard erop bijten, enorm schuimen, nerveus en contact willen vermijden of juist zwaar worden in de hand.

Dus toen bitloos, dat was helemaal geen succes. Met een los teugeltje ging t nog, maar ze deed niets anders dan tijdens het rijden boos en gespannen lopen doen, en owee als ik aan de teugels kwam. Met de oren in de nek gooide ze dan met dr hoofd. (sidepull, micklem side pull en touwhalster geprobeerd)

Wat werd wel een succes?
De myler level 1,14mm loopt ze lekker op, maar soms nog iets teveel beweging voor ze. Maar ik mag contact opnemen en ze accepteert deze redelijk.

Het echte succes was voor haar een Trust Flexi ongebroken trens. Een glas kunststof flexibel bitje.
Wat een rust in haar mond, en ze zoekt dan ook echt mijn hand op en kan hier super op ontspannen.

pegaeenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:27

ligt helemaal aan je paard! mijn pony is heel gevoelig en reageert er het fijn op. maar sommige paarden niet. je kunt er ook naar mijn idee niet heel precies mee rijden