Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Polle_x schreef:Mss een nadeeltje (in het geval dat je van plan bent wedstrijden te rijden) , je kan niet aan alle wedstrijden deelnemen als je bitloos rijd, soms staat in het reglement dat dat niet toegelaten is...
LianaDV schreef:Ik heb zonet mijn bitloos hoofdstel besteld, dus ik kan nog niet zeggen of het beter rijdt.
Ik denk dat het veel van de rijstijl en het soort hoofdstel afhangt.
Er zijn namelijk ook verschillende bitloze optomingen, voor ik de mijne heb besteld heb ik hier eerst veel over gelezen en over 'uitgepluisd'
Suusjeeee schreef:Polle_x schreef:Mss een nadeeltje (in het geval dat je van plan bent wedstrijden te rijden) , je kan niet aan alle wedstrijden deelnemen als je bitloos rijd, soms staat in het reglement dat dat niet toegelaten is...
gelukkig ben ik niet van plan om wedstrijden te gaan rijden. Wat gek eigenlijk dat het niet bij sommige wedstrijden niet toe ge laten is. heeft dit een reden?
maaaikkee schreef:Suusjeeee schreef:Mss een nadeeltje (in het geval dat je van plan bent wedstrijden te rijden) , je kan niet aan alle wedstrijden deelnemen als je bitloos rijd, soms staat in het reglement dat dat niet toegelaten is...
gelukkig ben ik niet van plan om wedstrijden te gaan rijden. Wat gek eigenlijk dat het niet bij sommige wedstrijden niet toe ge laten is. heeft dit een reden?
Het is niet zo dat het bij sommige wedstrijden niet is toe gelaten maar vanaf de M uit m'n hoofd in de dressuur is een bit verplicht.
magda_90 schreef:Want die heeft natuurlijk verschrikkelijk bruikbaar 'onderzoek' gepubliceerd waar het gros van antibit mensen zonder na te denken achteraan hobbelt.
Veel van zijn zogenaamde onderzoeken zijn al lang achterhaald namelijk.
Suusjeeee schreef:Polle_x schreef:Mss een nadeeltje (in het geval dat je van plan bent wedstrijden te rijden) , je kan niet aan alle wedstrijden deelnemen als je bitloos rijd, soms staat in het reglement dat dat niet toegelaten is...
Het is niet zo dat het bij sommige wedstrijden niet is toe gelaten maar vanaf de M uit m'n hoofd in de dressuur is een bit verplicht.
Runa schreef:magda_90 schreef:Want die heeft natuurlijk verschrikkelijk bruikbaar 'onderzoek' gepubliceerd waar het gros van antibit mensen zonder na te denken achteraan hobbelt.
Veel van zijn zogenaamde onderzoeken zijn al lang achterhaald namelijk.
Als je een bron daarvoor hebt, dan lees ik die met alle plezier.
tennan schreef:Interessante discussie! Ik ben wel benieuwd of er bij de onderzoeken (zowel naar bit als bitloos) rekening is gehouden met hoe strak de neusriem zat. Het is natuurlijk voor de hand liggend dat een paard veel meer vrijheid heeft met een losse (of zonder) neusriem dan wanneer dat ding strak aangesnoerd wordt.
In dit topic las ik eerder namelijk iets over beschadigde wangen bij het gebruik van een strakke bitloze neusriem. Treedt dat effect niet ook, of juist meer, op bij het gebruik van bit én (strakke) neusriem?
Weet iemand daar meer over? Wat de precieze invloed is van de neusriem?
Citaat:Fenner et al. publiceerden in mei 2016 hun onderzoek naar het aansnoeren van neusriemen en de reacties van het paard daarop (“The Effect of Noseband Tightening on Horses’ Behavior, Eye Temperature, and Cardiac Responses“). Het doel van dit onderzoek was het verband te onderzoeken tussen het aansnoeren van een neusriem en het gedrag van het paard (kauwen, slikken, likken en openen van de mond), de oogtemperatuur (bij pijn en stress verhoogt de temperatuur van de oogbal, wordt gemeten met een infrarode thermometer), de hartslag (verhoging) en hartritme.
Citaat:Aan de hand van deze resultaten kan geconcludeerd worden dat paarden fysiologische stress ervaren bij strakke neusriemen in combinatie met een stang en trens. Dit onderzoek werd uitgevoerd zonder druk op de teugels, maar verwacht wordt dat de effecten verder zullen toenemen bij het aannemen van de teugels.
Citaat:Het is dan ook schokkend te noemen dat Doherty et al. in juni 2016 een onderzoek publiceerden (“An investigation into noseband tightness levels on competition horses“) waarbij maar bij 7% van de paarden twee vingers pasten tussen neus en riem, bij 44% pasten er helemaal geen vingers tussen. De groep bestond uit 750 wedstrijdpaarden in België, Duitsland en Ierland. Bij bewegingen als springen, kauwen en schudden met het hoofd, werd de druk groter dan die mogelijk kan worden gemaakt met een tourniquet.
Citaat:Want naast fysiologische stress kunnen strakke neusriemen ook serieuze schade aan de mond en kaak veroorzaken zoals inkepingen in het neusbot, beschadigde wangen en mondhoeken (“A preliminary report on estimating the pressures exerted by a crank noseband in the horse” – Casey et al. 2013.)
Polle_x schreef:Polle_x schreef:Mss een nadeeltje (in het geval dat je van plan bent wedstrijden te rijden) , je kan niet aan alle wedstrijden deelnemen als je bitloos rijd, soms staat in het reglement dat dat niet toegelaten is...