Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skyefate schreef:Sneeuwpop, goh, ik ga er geen bit insteken (zoals Luca zegt) speciaal voor de wedstrijden. Zo belangrijk is het nu ook weer niet voor mij. Je moet zogezegd evengoed bit als bitloos kunnen rijden, maar ik vind het dan wel weer grappig dat datzelfde argument nooit wordt voorgelegd aan de mensen die met bit rijden - ik kan je zo zeggen dat 80% er niks van gaat bakken.
sneeuwpop schreef:Skyefate schreef:Sneeuwpop, goh, ik ga er geen bit insteken (zoals Luca zegt) speciaal voor de wedstrijden. Zo belangrijk is het nu ook weer niet voor mij. Je moet zogezegd evengoed bit als bitloos kunnen rijden, maar ik vind het dan wel weer grappig dat datzelfde argument nooit wordt voorgelegd aan de mensen die met bit rijden - ik kan je zo zeggen dat 80% er niks van gaat bakken.
Wat een gelul joh. Ik heb beide gedaan en wisselde dus af en ook zelfs met stang en trens kon ik gewoon afwisselen.
Met het bit waren de hulpen scherper - moest je echt kleinere hulpen geven.
Zal met optoming te maken hebben welke scherper in werkt, masr zeggen dat 80 % er niks van zal bakken is echt onzin!
janouk schreef:@jensvl
[ [url=m/OVyxO5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jij zegt dat de knopen van het touwhalster niet inwerken op de trigeminus aangezichtzenuw van het paard. Dat dat een mythe is? Ik ben dat niet met je eens.
Als eigenaar van een headshakend paard met een overgevoelige trigeminus kan ik je vertellen dat de plekken waar de knopen liggen van het touwhalster liggen, precies op de meest gevoelige plekken inwerken van het paardenhoofd en van de trigeminus zenuw.
. Is het niet juist de reden dat het paard daarom zo gevoelig reageren op een touwhalster.?
Citaat:Het is juist andersom... (is mijn ervaring)
Degene die altijd met bit rijden en eens een x bitloos rijden; hebben veel minder problemen met die overgang dan mensen die al langere tijd bitloos rijden.
Zij hebben vaak geen stabiele hand meer waarop een paard rustig kan leunen.
Lienboon schreef:Een optoming is zo streng als het gebruikt wordt![]()
Heb mijn paard ook jarenlang met touwhalster gereden. Het is maar net hoe je je paard traint: je kunt niet na 3 tot 4 keer zeggen dit is niets voor mij, want dan begint het pas.
Ik persoonlijk vond mennen bitloos niet zo fijn, koos toch voor een rubberbitje. Je hebt tenslotte geen zitcontact om je hulpen te ondersteunen. Je kunt maar 1 kant op bewegen: ophouding of niet. Dat vond ik persoonlijk te weinig. Maar ook hier geldt: valt wellicht te trainen.
zebra89 schreef:Maar ts loopt jouw paard in de gewenste houding van de dressuur met touwhalster? Ben zelf geen fan van deze houding maar met de goede lengtebuiging oprichting en stelling met een touwhalster. Dus niet wat goed is voor t paard maar wat de jury wil zien (helaas) kreeg ik niet voor elkaar op touwhalster. Met m'n sidepull of crosslink wel.