Bitloos niet toegelaten in de ring...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: Bitloos niet toegelaten in de ring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 19:22

Oh, dat kan wel hoor, maar je paard moet er gevoelig genoeg op beleerd zijn. Ik meende ook dat het niet werkte en reed met een rubberen bit voor de koets, maar met touwhalster werkt dat exact hetzelfde. Er lijkt ook goede release te zijn en links-rechts werkt hetzelfde als het met het bit werkte. Ik moet er nog een video van hebben liggen (spijtig genoeg wel van óp de koets, dus van ernaast heb ik nog niks van materiaal). Even zien of ik hem geüpload krijg!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:27

Ik denk dat de regels uit bescherming voor de paarden ontstaan zijn. Met flinker contact op een gemiddelde sidepull is niet zo erg maar een touwhalster haalt dan toch echt de hele neus open. Dat jij met heel licht contact rond kan sturen is heel fijn voor jou maar helaas is dat vaak niet zo. Hoe bepaal je dat de ene ruiter het wel mag maar de andere niet?

Zelf rijd ik ook graag met touwhalster maar dan rijd ik met een los teugeltje, vind hem niet geschikt voor dressuur bij mij (ook nog niemand gezien die het wel kan overigens misschien ben jij de eerste).

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 19:32

Azmay, daar heb je inderdaad een punt, daar had ik nog niet aan gedacht. :) Elke optoming valt te misbruiken, en als die al wat scherper is, des te meer. Spijtig dan dat er niet dezelfde regulatie gebeurt met bitten - ik ben absoluut geen voorstander van de S&T regel dat je vanaf een bepaald niveau die er toch moet insteken.

Wie weet, ik heb geen idee. Ik kan daar zelf moeilijk over oordelen aangezien ik mezelf niet zie rijden en enkel weet wat ik in mijn handen heb, en dan nog is die "weet" verkleurd, aangezien iedereen een bepaalde druk anders bekijkt. Of dat nu positief of negatief is :P

Oke, filmpje is gevonden, Janouk! Youtube heeft even nodig om het binnen te krijgen. Paardlief geeft op de video wel nogal gaas moet ik zeggen, ze had een weekje stilgestaan :')

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:45

Al eens gedacht aan pleasure-wedstrijden? (Of andere western wedstrijden?) Die kan je wel gewoon in België starten, en naargelang welke niveau en welke wedstrijd is een bit niet verplicht.

Dat de VLP en LRV achterblijven is wel een feit, vanaf 2017 nieuwe dressuurproeven maar het bitloos gedeelte wordt nog steeds niet eens over nagedacht.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 19:52

Toen ik nog in het verre verleden in maneges reed, was dat altijd voor de Engelse variant, dus veel weet over de Westernwedstrijden in België zelf heb ik niet, spijtig genoeg! Zijn er toevallig wedstrijden te vinden in Vlaams-Brabant?

Zolang het niet de Amerikaanse versie is van pleasure-wedstrijden natuurlijk. Die paarden strompelen de arena door :')

Zoals je zegt, VLP en LRV blijven weer achter. Vorig jaar op Flanders Horse Expo stond de recreant zogezegd in de schijnwerpers, maar toen ik begot vroeg of ik bitloos in endurance mocht starten, keek de dame daar (die zelfs de spokesperson was voor de endurance) mij nogal verwilderd aan en heeft ze me verteld dat ze het niet wist :P Gelukkig later dan nog de mail gekregen dat het wel kon.

Janouk, hierbij de video. :) Nee, ik rijd in de koets niet op contact. Vind dat ook niet nodig als ik een rustig (relatief volgens Lana) buitenritje aan het maken ben en geen ambities heb tot mendressuur :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:54

Je mag wel bitloos in jumping starten, en in tegenstelling tot in Nederland mag dat zelfs vanaf de laagste klasses ook met een hackamore. Of dat verstandig is, daar spreek ik me niet over uit. Ik heb al vanalles voorbij zien komen waarvan ik denk "is dat nu echt nodig" of "leer eerst rijden voor je zoiets erin hangt". Maar bon, leven en laten leven.

Een hoofdstel waarmee je zowel bit- als bitloos kan rijden is de rambo micklem multi. Wil je wedstrijden starten, moet je wel het ringetje van de neusriem afhalen (hij kan ook als kaptoom gebruikt worden). Ik geloof dat je zelfs kan kiezen om hem als sidepull in te zetten of als kaakgekruist. Echter is de bitloze variant niet toegestaan in de dressuurring.

Ikzelf rij zowel met bit als zonder. Met sidepull of hackamore, niet met touwhalster. Rij ik met bit, dan is dat met een myler bauchertrens. Waarom een baucher? Omdat mijn paard veel meer rust vindt bij een hoofdstel met druk achter de oren, raar maar waar. Het is een dun, afzonderlijk scharnierend bit dat doodstil in de mond ligt en voor mijn paard de minste ruis geeft. Sidepull en hackamore geven echter ook druk op de neus als je contact neemt, en daar is hij niet echt voor te vinden. Die optomingen gebruik ik dan ook alleen wanneer ik met lange, losse teugel op stap ga.

Vorige winter is er iemand bij ons op een oefenwedstrijd de A6 gestart op neckrope. Beetje hetzelfde idee, ze wou laten zien dat je zo'n proef perfect bitloos kan rijden. De jury stond er ook voor open. of het aan de optoming lag, ik weet het niet, maar wat ik algemeen miste in haar proef was gedragenheid. Paard liep netjes voorwaarts neerwaarts, liep ontspannen, maar ik miste de swung zeg maar. Het was "te plat". De andere wedstrijden en ook dit jaar heb ik haar niet meer gezien. Jammer, want ik vond het idee wel goed.

In jouw geval zou ik de HGVBB eens een mailtje sturen of je niet buiten wedstrijd (HC) mag deelnemen in een dressuurproef, maar wel gequoteerd worden door de jury van die dag. HC kan je niet meedoen voor prijzen en je kan ook geen winstpunten rijden, maar dan heb je wel je protocol met werkpunten. Ik weet alleen niet of je dan alsnog een licentie zal moeten aanvragen, daarvoor heb je je B-brevet dressuur nodig.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:56

Meer info over Pleasure/hunter/trail/... voor niet-quarters in België kan je vinden bij de PRAB: http://www.prab.be/ (Ook heel vriendelijke mensen voor als je meer info wilt, ikzelf weet er niet genoeg van, ben alleen nog maar af en toe gaan fotograferen op hun wedstrijden)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:55

Skyefate schreef:
Sneeuwpop, goh, ik ga er geen bit insteken (zoals Luca zegt) speciaal voor de wedstrijden. Zo belangrijk is het nu ook weer niet voor mij. Je moet zogezegd evengoed bit als bitloos kunnen rijden, maar ik vind het dan wel weer grappig dat datzelfde argument nooit wordt voorgelegd aan de mensen die met bit rijden - ik kan je zo zeggen dat 80% er niks van gaat bakken.

Wat een gelul joh. Ik heb beide gedaan en wisselde dus af en ook zelfs met stang en trens kon ik gewoon afwisselen.
Met het bit waren de hulpen scherper - moest je echt kleinere hulpen geven.
Zal met optoming te maken hebben welke scherper in werkt, masr zeggen dat 80 % er niks van zal bakken is echt onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:01

Het moet ook bij het paard passen. Bitloos moet ik dressuurmatig niet aan de slag met die van mij. Niks zo comfortabel als het gewicht van je hoofd in de handen van baasje leggen. Of ie nu actief was of niet, leunen is lekker makkelijk en als het te moeilijk wordt, dan drammen we gewoon de neus eruit ipv te gaan zitten :+

Bitloos is voor mijn paard echter ideaal voor buitenritten, voor galoptraining en voor springen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:18

sneeuwpop schreef:
Skyefate schreef:
Sneeuwpop, goh, ik ga er geen bit insteken (zoals Luca zegt) speciaal voor de wedstrijden. Zo belangrijk is het nu ook weer niet voor mij. Je moet zogezegd evengoed bit als bitloos kunnen rijden, maar ik vind het dan wel weer grappig dat datzelfde argument nooit wordt voorgelegd aan de mensen die met bit rijden - ik kan je zo zeggen dat 80% er niks van gaat bakken.

Wat een gelul joh. Ik heb beide gedaan en wisselde dus af en ook zelfs met stang en trens kon ik gewoon afwisselen.
Met het bit waren de hulpen scherper - moest je echt kleinere hulpen geven.
Zal met optoming te maken hebben welke scherper in werkt, masr zeggen dat 80 % er niks van zal bakken is echt onzin!

Het is juist andersom... (is mijn ervaring)
Degene die altijd met bit rijden en eens een x bitloos rijden; hebben veel minder problemen met die overgang dan mensen die al langere tijd bitloos rijden.
Zij hebben vaak geen stabiele hand meer waarop een paard rustig kan leunen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:42

Ik ben het ermee eens dat er veel vriendelijkere optomingen bestaan dan het touwhalster.
De info dat hier wordt gegeven dat de knopen op zenuwuiteinden zouden liggen is echter een mythe. Maar dat wil niet zeggen dat het niet irritant of pijnlijk kan zijn.
Als dit een reden is om deze optoming te verbieden, zouden ze bitten al helemaal moeten verbieden. Ik denk niet dat het altijd zeker pijn berokkend, maar weet dat een slecht passend bit veel pijnlijker is dan een slecht zittend halster. En iemand die met te veel druk rijdt voor een touwhalster, moet absoluut van een bit afblijven. Want de druk op een bit is stukken groter dan de druk op een touwhalster bij dezelfde kracht.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 03:56

@jensvl
Afbeelding
Jij zegt dat de knopen van het touwhalster niet inwerken op de trigeminus aangezichtzenuw van het paard. Dat dat een mythe is? Ik ben dat niet met je eens.

Als eigenaar van een headshakend paard met een overgevoelige trigeminus kan ik je vertellen dat de plekken waar de knopen liggen van het touwhalster liggen, precies op de meest gevoelige plekken inwerken van het paardenhoofd en van de trigeminus zenuw.
. Is het niet juist de reden dat het paard daarom zo gevoelig reageren op een touwhalster.?
Laatst bijgewerkt door janouk op 31-12-16 04:38, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 04:09

Bedankt voor het menfilmpje.
Helaas zegt het mij niets over het sturen, het rijden van wendingen, met een touwhalster voor de koets. Ditis alleen rechtuit.
Dit zegt niets over mennen, over correcte wendingen rijden in buiging en stelling, over trainen van een menpaard.

Met alle respect vind ik het zo buiten rijden niet veilig voor de andere weggebruikers en jouw paard.
Als je iets tegen komt dat het paard eng vindt, ka n je onvoldoende sturen om te voorkomen dat het paard draait. Je hebt geen been- en zithulpen om je te helpen. Ik weet niet of je een zweep bij je had, maar ik zie het niet op het filmpje. Dus zweephulp heb je ook niet.
Als je in moet grijpen bij enge situaties, komt er erg veel druk op een heel dun snijdend touwtje op het pardenhoofd.

En dit geldt nog meer op een wedstrijdterrein, waar soms 15 koetsen aan het rondrijden zijn voor de warming up. Dat is heel anders sturen met een paard dan thuis in zijn vertrouwde omgeving met alle aandacht op de ruiter/ menner los werken.
Ik blijf bij mijn mening dat het touwhalster dieronvriendelijk is en niet geschikt om mee te rijden en mennen. En ik begrijp dat het niet is toegestaan in de dresuurring, vaardigheidparcours, inrijterrein.

In mijn ogen onveilig en onwenselijk om zo te gaan mennen in het verkeer met een touwhalster. Ik vrees dat we het niet eens zullen worden over het touwhalster.

Ik wens je veel veilige kilometers toe en veel menplezier.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:59

janouk schreef:
@jensvl
[ [url=m/OVyxO5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jij zegt dat de knopen van het touwhalster niet inwerken op de trigeminus aangezichtzenuw van het paard. Dat dat een mythe is? Ik ben dat niet met je eens.

Als eigenaar van een headshakend paard met een overgevoelige trigeminus kan ik je vertellen dat de plekken waar de knopen liggen van het touwhalster liggen, precies op de meest gevoelige plekken inwerken van het paardenhoofd en van de trigeminus zenuw.
. Is het niet juist de reden dat het paard daarom zo gevoelig reageren op een touwhalster.?

Zenuwuiteinden zijn zo klein dat ze met het blote oog niet zichtbaar zijn. We hebben enkel een vermoeden van waar ze ongeveer liggen. Ik keur een touwhalster niet goed omdat het inderdaad sterk inwerkt op gevoelige plaatsen. Maar om nu te gaan zeggen dat de knopen precies op die zenuwuiteinden liggen is meer giswerk. Ze liggen er in de buurt. Er zeker niet op. En als we over gevoeligheid gaan spreken, moeten we het ook over tong en kaak gaan hebben waar het bit ligt. Beide genieten niet mijn voorkeur. Maar met beiden KAN pijnloos worden gereden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:50

Citaat:
Het is juist andersom... (is mijn ervaring)
Degene die altijd met bit rijden en eens een x bitloos rijden; hebben veel minder problemen met die overgang dan mensen die al langere tijd bitloos rijden.
Zij hebben vaak geen stabiele hand meer waarop een paard rustig kan leunen.

Idd. Een hele poos terug zag ik op bokt ook iemand die helemaal in de wolken was na de overstap op bitloos, met filmpje. En in dat filmpje was goed te zien dat die handen alle kanten op gingen - logisch dat het paard dat bit minder prettig vond. Tenminste het lag aan de handen dat het paard bij het bit onrustiger was in ze "aanleuning" .

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 12:14

Wat ik vooral zie in dit topic is dat er veel assumpties worden gemaakt (ook door mij met de opvatting van 80 procent, mijn excuses daarvoor, maar in mijn ervaring van de lokale ruiters is dit wel degelijk zo. Misschien niet in jouw persoonlijke omgeving.) over de ruiters die bit- en bitloos rijden.

Bitloos moet aangeleerd worden en is niet zomaar een "optoming zoals ieder ander". Maar again, dat is puur training en heeft niets te maken met de eigenlijke optoming, of bar weinig. Zo moet ook bit aangeleerd worden. Ik kijk erg vies naar mensen die vanaf dag twee met een jong, net zadelmak paard op contact proberen te rijden, maar dan hebben we het nogmaals niet meer over optomingen - dat is training. Spijtig dat veel mensen daar anders over denken, maar het zij zo.

Janouk, geen probleem, meningen zijn meningen :) Zoals ik al eerder zei héb ik geen panieksituaties (hoe vreemd dat ook mag klinken) in de koets. Ik gebruik ook nooit twee teugels tegelijk om ze tegen te houden bij snelheid. Enkel wanneer ik weet dat ze gaat reageren op lichte druk, neem ik contact op met twee teugels.

Ik vind het niet onveilig om zo te rijden in het verkeer, maar dat is eigen ervaring en mening, opnieuw.

Wat ik moet zeggen is dat niet alle ruiters (doet me denken aan "not ALL men", haha) bibberen met hun handen. Genoeg ruiters met bit waarvan de handen alle kanten op gaan of waarvan de handen enkel stil zijn omdat ze zodanig hard contact hebben met de mond. Genoeg ruiters zonder bit die wondjes verzoorzaken op het hoofd van hun paard omdat een rawhide neusriem te veel gebruikt is geweest.

Er zijn geen heiligen in dit verhaal. Niet ik, niet jij, niemand. Maar een hele groep afwijzen op de acties van een paar ruiters die je toevallig voorbij hebt zien komen, is heel kortzichtig. Op die manier zou ik ook gewoon kunnen zeggen dat alle ruiters met bit aan dierenmishandeling doen, en dat geen enkele ruiter met bit kan rijden. Maar in die trend zou ik dus ook moeten zeggen dat alle bitloze ruiters aan dierenmishandeling doen want hun handen staan niet vaak stil.

Kom op mannen, zo zijn we ook weer in cirkeltjes bezig. Bit is niet beter dan bitloos, bitloos is niet beter dan bit.

Maar ik denk zo dat we nogal offtopic aan het stappen zijn. :)

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:37

Een optoming is zo streng als het gebruikt wordt ;)

Heb mijn paard ook jarenlang met touwhalster gereden. Het is maar net hoe je je paard traint: je kunt niet na 3 tot 4 keer zeggen dit is niets voor mij, want dan begint het pas.

Ik persoonlijk vond mennen bitloos niet zo fijn, koos toch voor een rubberbitje. Je hebt tenslotte geen zitcontact om je hulpen te ondersteunen. Je kunt maar 1 kant op bewegen: ophouding of niet. Dat vond ik persoonlijk te weinig. Maar ook hier geldt: valt wellicht te trainen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 12:53

Lienboon schreef:
Een optoming is zo streng als het gebruikt wordt ;)

Heb mijn paard ook jarenlang met touwhalster gereden. Het is maar net hoe je je paard traint: je kunt niet na 3 tot 4 keer zeggen dit is niets voor mij, want dan begint het pas.

Ik persoonlijk vond mennen bitloos niet zo fijn, koos toch voor een rubberbitje. Je hebt tenslotte geen zitcontact om je hulpen te ondersteunen. Je kunt maar 1 kant op bewegen: ophouding of niet. Dat vond ik persoonlijk te weinig. Maar ook hier geldt: valt wellicht te trainen.

Dit. Yep, zoals je zegt, valt te trainen, en voor de rest is een optoming die je een paar dagen getest hebt echt niet getest, want zoals je zegt, dan begint de eigenlijke training pas. :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:58

Waarom het niet als een uitdaging zien om met bit de dressuurwedstrijden te rijden? Ook met bit kan je op een vriendelijke manier rijden :-)

Voor een goed getraind dressuurpaard maakt de optoming niet echt uit. Ik heb een dressuurruiter gezien die op een stalhalstertje (zonder het daarvoor te hebben gedaan) ook de wissels kon rijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:07

Bij mij voelt het bit als stuurbekrachtiging. Zonder moest ik de hulpen zwaarder geven. Verder reed bit of sidepull hetzelfde. Overigens zat daar nog wel extra verschil tussen sidepull (micklem of hoog vastgemaakte lage neusriem), dually halster en academische kaptoom, waarbij de sidepull het minst inwerkte en de kaptoom het dichst bij een bit qua inwerking kwam.

Bij voorkeur rij ik op de kaptoom of met kneveltrens. Aan de hand loop ik het liefste met kaptoom en staan de dually en de kneveltrens (met verbindstukje met vrije ring) op een gedeelde tweede plaats.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:29

Maar ts loopt jouw paard in de gewenste houding van de dressuur met touwhalster? Ben zelf geen fan van deze houding maar met de goede lengtebuiging oprichting en stelling met een touwhalster. Dus niet wat goed is voor t paard maar wat de jury wil zien (helaas) kreeg ik niet voor elkaar op touwhalster. Met m'n sidepull of crosslink wel.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 14:37

@Zebra, ik ben er goed van bewust wat de jury wilt zien :) En dit lukt perfect hier met touwhalster, op zacht contact. Mijn paard(en) staan niet op een stalling, wat het dus eveneens moeilijker maakt om recente foto's te hebben, spijtig genoeg. Wie weet maak ik er wellicht een topic over, eens die aanwezig zijn.

Mizora, dat is heel goed mogelijk, inderdaad! Dat de sidepull meer ruis veroorzaakt is ook al eens getest. Ik kan niet zeggen dat ik een kneveltrens al getest heb, wat vind je er zo leuk aan werken in vergelijking met een bustrens of dubbelgebroken, etc?

Riel, ja hoor, met bit kan je perfect op een vriendelijke manier rijden, je hebt gelijk. :j Mijn initiële gedachtegang was dan ook om op te leren met touwhalster, en tenslotte dressuur te doen met een bustrens of D-trens. Ik heb dat plan echter een beetje een stille dood laten sterven, want ik kreeg héél veel commentaar op het bitloze rijden met mijn "half-boerenpaard". Ik heb alles al gehoord - van "Daar heb je toch niks over te zeggen" tot "Je rijd je nog een ongeluk" en "met bit kan je tenminste eens zagen in de mond". Zodus heb ik absoluut niets tegen bitten, maar mijn reactie (bitloos willen starten in dressuur) is pure reactantie, en dus een effect op alle negatieve commentaar. Een beetje als tegen een etter van een kind zeggen dat hij iets niet mag aanraken, waarna het kind het object eens goed vastpakt, misschien eens likt, en dan met een grijns omkijkt. Noem me dan maar een etter, maar het is een perfect normale gedachtegang in de psychologie. :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:46

Het is een te verklaren reactie binnen de psychologie maar of het een gezonde reactie is, is een ander verhaal :-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:49

zebra89 schreef:
Maar ts loopt jouw paard in de gewenste houding van de dressuur met touwhalster? Ben zelf geen fan van deze houding maar met de goede lengtebuiging oprichting en stelling met een touwhalster. Dus niet wat goed is voor t paard maar wat de jury wil zien (helaas) kreeg ik niet voor elkaar op touwhalster. Met m'n sidepull of crosslink wel.

Pfft je rijden negatief aanpassen omdat "dat volgens de jury moet" vind ik toch niet echt vriendelijk naar het paard. Welke optoming dan ook..

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 15:09

Riel, puur objectief gezien is het gewoon een reactie, make of it what you will. :) Ik zie het noch als negatief, noch als positief.

Azmay, dit, tja... En het jureren wordt er niet beter op op hogere niveaus.