Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Elke optoming valt te misbruiken, en als die al wat scherper is, des te meer. Spijtig dan dat er niet dezelfde regulatie gebeurt met bitten - ik ben absoluut geen voorstander van de S&T regel dat je vanaf een bepaald niveau die er toch moet insteken.

Gelukkig later dan nog de mail gekregen dat het wel kon.
Nee, ik rijd in de koets niet op contact. Vind dat ook niet nodig als ik een rustig (relatief volgens Lana) buitenritje aan het maken ben en geen ambities heb tot mendressuur
Skyefate schreef:Sneeuwpop, goh, ik ga er geen bit insteken (zoals Luca zegt) speciaal voor de wedstrijden. Zo belangrijk is het nu ook weer niet voor mij. Je moet zogezegd evengoed bit als bitloos kunnen rijden, maar ik vind het dan wel weer grappig dat datzelfde argument nooit wordt voorgelegd aan de mensen die met bit rijden - ik kan je zo zeggen dat 80% er niks van gaat bakken.
sneeuwpop schreef:Skyefate schreef:Sneeuwpop, goh, ik ga er geen bit insteken (zoals Luca zegt) speciaal voor de wedstrijden. Zo belangrijk is het nu ook weer niet voor mij. Je moet zogezegd evengoed bit als bitloos kunnen rijden, maar ik vind het dan wel weer grappig dat datzelfde argument nooit wordt voorgelegd aan de mensen die met bit rijden - ik kan je zo zeggen dat 80% er niks van gaat bakken.
Wat een gelul joh. Ik heb beide gedaan en wisselde dus af en ook zelfs met stang en trens kon ik gewoon afwisselen.
Met het bit waren de hulpen scherper - moest je echt kleinere hulpen geven.
Zal met optoming te maken hebben welke scherper in werkt, masr zeggen dat 80 % er niks van zal bakken is echt onzin!

janouk schreef:@jensvl
[ [url=m/OVyxO5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jij zegt dat de knopen van het touwhalster niet inwerken op de trigeminus aangezichtzenuw van het paard. Dat dat een mythe is? Ik ben dat niet met je eens.
Als eigenaar van een headshakend paard met een overgevoelige trigeminus kan ik je vertellen dat de plekken waar de knopen liggen van het touwhalster liggen, precies op de meest gevoelige plekken inwerken van het paardenhoofd en van de trigeminus zenuw.
. Is het niet juist de reden dat het paard daarom zo gevoelig reageren op een touwhalster.?
Citaat:Het is juist andersom... (is mijn ervaring)
Degene die altijd met bit rijden en eens een x bitloos rijden; hebben veel minder problemen met die overgang dan mensen die al langere tijd bitloos rijden.
Zij hebben vaak geen stabiele hand meer waarop een paard rustig kan leunen.
Zoals ik al eerder zei héb ik geen panieksituaties (hoe vreemd dat ook mag klinken) in de koets. Ik gebruik ook nooit twee teugels tegelijk om ze tegen te houden bij snelheid. Enkel wanneer ik weet dat ze gaat reageren op lichte druk, neem ik contact op met twee teugels.
Lienboon schreef:Een optoming is zo streng als het gebruikt wordt![]()
Heb mijn paard ook jarenlang met touwhalster gereden. Het is maar net hoe je je paard traint: je kunt niet na 3 tot 4 keer zeggen dit is niets voor mij, want dan begint het pas.
Ik persoonlijk vond mennen bitloos niet zo fijn, koos toch voor een rubberbitje. Je hebt tenslotte geen zitcontact om je hulpen te ondersteunen. Je kunt maar 1 kant op bewegen: ophouding of niet. Dat vond ik persoonlijk te weinig. Maar ook hier geldt: valt wellicht te trainen.

En dit lukt perfect hier met touwhalster, op zacht contact. Mijn paard(en) staan niet op een stalling, wat het dus eveneens moeilijker maakt om recente foto's te hebben, spijtig genoeg. Wie weet maak ik er wellicht een topic over, eens die aanwezig zijn.
Mijn initiële gedachtegang was dan ook om op te leren met touwhalster, en tenslotte dressuur te doen met een bustrens of D-trens. Ik heb dat plan echter een beetje een stille dood laten sterven, want ik kreeg héél veel commentaar op het bitloze rijden met mijn "half-boerenpaard". Ik heb alles al gehoord - van "Daar heb je toch niks over te zeggen" tot "Je rijd je nog een ongeluk" en "met bit kan je tenminste eens zagen in de mond". Zodus heb ik absoluut niets tegen bitten, maar mijn reactie (bitloos willen starten in dressuur) is pure reactantie, en dus een effect op alle negatieve commentaar. Een beetje als tegen een etter van een kind zeggen dat hij iets niet mag aanraken, waarna het kind het object eens goed vastpakt, misschien eens likt, en dan met een grijns omkijkt. Noem me dan maar een etter, maar het is een perfect normale gedachtegang in de psychologie.
zebra89 schreef:Maar ts loopt jouw paard in de gewenste houding van de dressuur met touwhalster? Ben zelf geen fan van deze houding maar met de goede lengtebuiging oprichting en stelling met een touwhalster. Dus niet wat goed is voor t paard maar wat de jury wil zien (helaas) kreeg ik niet voor elkaar op touwhalster. Met m'n sidepull of crosslink wel.
Ik zie het noch als negatief, noch als positief.