Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
No_No schreef:Ik adviseer juist om je paard lang laag in te stellen met buitenrijdendat kan ook aan een lang teugeltje en je paard gebruikt zijn spieren beter om je te kunnen dragen. Dus twee in een
dat hoeft echt niet twee uur achter elkaar maar zou het wel gaan trainen
dianaw33 schreef:Dekjes moeten maar net passen. Dat doen ze dus niet bij jouw paard. Ik rij de mijne bij boomzadels grotendeels zonder dekjes omdat ik meer problemen heb met dan zonder. Hoe langer/groter je dekje is hoe meer het kan gaan schuiven bij een beweeglijke rug. Evt met een gewoon bontje eronder, en dan een model alleen onder de kussens, doe ik ook nog wel eens. Als je zadel wolgevuld en van leer is kun je probleemloos zonder dekjes rijden hoor. Kwestie van zadel schoonhouden, dat het niet aankoekt.
wilma84 schreef:Geen idee of het wat voor jullie specifieke probleem doet, maar Mattes levert strips waarmee je het dekje optrekt en vastzet in de kamer, van voor tot achter. Daardoor blijft het dekje tijdens het rijden stiller liggen. Ik kan me voorstellen dat de achterkant van het dekje dan minder de kans krijgt om te 'kwispelen'. Maar verder geen ervaring mee hoor!
idefix4 schreef:wilma84 schreef:Geen idee of het wat voor jullie specifieke probleem doet, maar Mattes levert strips waarmee je het dekje optrekt en vastzet in de kamer, van voor tot achter. Daardoor blijft het dekje tijdens het rijden stiller liggen. Ik kan me voorstellen dat de achterkant van het dekje dan minder de kans krijgt om te 'kwispelen'. Maar verder geen ervaring mee hoor!
Daar zat ik ook aan te denken. Verder ben ik benieuwd hoe het dekje op het paard komt? Ik heb ooit geleerd om het dekje goed omhoog te trekken in de holte van het zadel. Dat zou ook een oplossing kunnen zijn als het nog niet is geprobeerd. Het kan ook zijn dat je zadelmaker aan de kant van het gekwispel van je zadel in het midden een klein beetje moet navullen. Goede wol zakt namelijk redelijk snel na.
Ineke2 schreef:Zonder dekje rijden zit zeker tussen je oren ts![]()
Een dekje dient alleen maar voor het opvangen van zweet ( en daardoor dus dat je niet zo vaak je zadel hoeft te poetsen)
Ik rijd zelf ook het liefst met zadelvormige dekjes. Misschien is dat inderdaad ook een oplossing.
Skessa_ schreef:Nee die liggen anders.
Nogmaals, mijn pony krijgt ook gelijk plekken als ik met een normaal dekje rijdt. Dat zie ik gelijk en heeft ook weer een aantal dagen nodig te herstellen. Zadelvormige dekjes heeft ze nergens last van.
Skessa_ schreef:Ik ben er alleen s avonds, anders zou ik wel foto's voor je kunnen maken.
Kramer heeft wel wat aan zadelvormige.
http://www.westeindruitersport.nl/ En deze heeft ook nog wel leuke
Jessica_K schreef:Ik heb hier met mijn paard in de winter ook last van. Zij maakt dan een langere vacht aan, met kwetsbaarder haren. Doordat mijn Barefoot zadel + pad aan de achterkant over haar rug bewegen, breken de haren daar wat sneller af.
Ik heb hier vorig jaar navraag over gedaan bij een chiropractor en mijn instructrice. Bij beiden was de conclusie dat paard hier geen last van had en het geen kwaad kon. De achterkant van het zadel schuurt namelijk niet over de rug zelf, maar beweegt enkel over de haren. Ik laat het dus zo.