Welke zadels makkelijk aan te passen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:36

Mijn stiefdochter heeft de barefoot lexington.
Je hebt er werkelijk geen omkijken naar wat betreft of het nog past of niet.
Hier zie je helaas het zadel niet maar pony loopt er lekker onder en kind zit er fijn op.
Als er straks een grotere pony komt gaat dit zadel gewoon lekker mee. :)

Afbeelding

Het is echt een fijn zadel met super diepe zit en mooie wrongen.

memerel

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:59

Ik heb ook een paard met een hele hoge schoft en ik heb er een Anatomica Octant op liggen.
Zijn ook tweedehands wel te verkrijgen volgens mij!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 22:19

Dankjewel iedereen!

Ik ben nu met Dees aan het pb-en over haar KN.
Die moet volgensmij (redelijk) makkelijk aan te passen zijn. Al zeg google ook weer dat ze niet (makkelijk) aan te passen zijn.. _O-

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:06

KN is qua boommaat absoluut niet aanpasbaar en is qua kussen niet geschikt voor paarden met een hoge schoft.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:10

memerel schreef:
Ik heb ook een paard met een hele hoge schoft en ik heb er een Anatomica Octant op liggen.
Zijn ook tweedehands wel te verkrijgen volgens mij!

Fijn zadel, maar slecht aanpasbaar!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:28

Met zo'n schoft zou ik zoeken naar een zadel met terug gesneden kamer. Bijvoorbeeld de Kieffer Europe CT. Kieffers zijn nog relatief goedkoop te vinden 2e hands.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:31

FHS schreef:
KN is qua boommaat absoluut niet aanpasbaar en is qua kussen niet geschikt voor paarden met een hoge schoft.

Wat een onzin.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 16:34

Rustig rustig :')

Ik heb met Dees al pb-contact

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 02:06

Ik zou zoeken naar een zadel met een dropped of k panel. Dat haalt je zadel van de schoft af.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 03:39

Ts: wat voor boomlooszadel heb je in et verleden geprobeert? Want er zijn heel veel modellen en merken en de een zit ook echt anders dan de ander. Ik zwlf vind een ghost fijner zitten dan bijv barefoot. Barefoot zit vrij breed. Bij interesse raad ik j dan aan ren afspraak te maken met boomlooszadelpasservice.nl komt door heel nl, heeft veel merken en modellen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 08:51

Maartje1990 schreef:
Ts: wat voor boomlooszadel heb je in et verleden geprobeert? Want er zijn heel veel modellen en merken en de een zit ook echt anders dan de ander. Ik zwlf vind een ghost fijner zitten dan bijv barefoot. Barefoot zit vrij breed. Bij interesse raad ik j dan aan ren afspraak te maken met boomlooszadelpasservice.nl komt door heel nl, heeft veel merken en modellen.

Ik heb ook een afspraak met haar om mijn zadel passend te maken, ook een boomlooszadel moet gewoon passen. Dus als je intresse hebt kunnen we misschien de reiskosten delen. Ts heeft op een cheyenne gereden die vond ik ook vreselijk. Mijn cherokee heeft kniewrongen echt heerlijk. Maar ga waarschijnlijk voor de nottingham een springzadel achtig iets met meer bescherming door 3 lagen vps.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:42

Als een Thorowgood al te duur voor je is zou ik even doorsparen of kijken met een zadelmaker of er een goed model voor je tussenzit en die tweedehands zoeken (en evt daarna nog weer aan laten passen door je zadelmaker).

Een algemene regel is dat zadels met een verwisselbaar kopijzer en wolvulling in de kussen het makkelijkst zijn aan te passen.

De bekende budgetmerken zijn allemaal al genoemd, Wintec, Thorowgood en Tekna. Thorowgood zijn echt fijne zadels voor wat je betaald in mijn ervaring, Tekna vond ik ook mooi en zat fijn maar die heb ik niet voor langere tijd gebruikt. Wintec ben ik persoonlijk minder van gecharmeerd qua pasvorm, maar voor allen geldt, het moet bij paard en ruiter passen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:52

Idd mijn oude KN was ook niet aan te passen.
Ik rijd nu al jaren naar tevredenheid met een WOW zadel..Volledig aanpasbaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:33

Cheyenne vond in zelf ook niet zo fijn. Maar alle boomloze zadels aan de kant schuiven door de ervaring van 1 is echt jammer want er is zoveel meer!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:42

Ik ben niet tegen boomloos, maar voor een paard met zo'n schoft zou het niet mijn keus zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:34

Johnnydepony schreef:
Ik ben niet tegen boomloos, maar voor een paard met zo'n schoft zou het niet mijn keus zijn.

Voor een paard met zo'n schoft is het juist een goede keuzer

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:45

Ik vind boomloze zadels uberhaupt waardeloos, ik snap niet waarom sommige mensen iedere keer maar weer moeten doordrammen hoe fantastisch ze wel niet zijn. TS vindt boomloos niet fijn, klaar, einde discussie. Ingewikkeld is het niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:52

Nies_ schreef:
Ik vind boomloze zadels uberhaupt waardeloos, ik snap niet waarom sommige mensen iedere keer maar weer moeten doordrammen hoe fantastisch ze wel niet zijn. TS vindt boomloos niet fijn, klaar, einde discussie. Ingewikkeld is het niet.

Dat zegt ze helemaal niet. Ze zegt dat zedie ene waar ze op gereden heeft niet fijn vindt en liever geen boomloos heeft ze sluit het niet uit althans zo lees ik het. Niet ieder boomzadel is fijn dan schuif je toch ook niet alle boomzadels aan de kant?

Een goed boomloos zadel is als het goed ligt op je paard net zo fijn/fantastisch als een goed passend boomzadel. Fijne extra is, vind ik, dat ht makkelijker past en je (vrijwel) niets hoeft aan te passen als je paard veranderd.

Verder wordt er niet doorgedramt alleen advies gegeven. Dat jij geen fan bent, prima, mar het is jouw topic nietdus waar maak e je druk over?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:58

Waarom boomloos direct afwijzen als er 1 niet fijn is? Als 1 boomzadel niet goed zit worden boomzadels toch ook niet direct afgewezen?
In dit geval(hele hoge schoft) is boomloos ook niet mijn eerste keus, maar het zou prima kunnen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:03

pien2010 schreef:
Waarom boomloos direct afwijzen als er 1 niet fijn is? Als 1 boomzadel niet goed zit worden boomzadels toch ook niet direct afgewezen?
In dit geval(hele hoge schoft) is boomloos ook niet mijn eerste keus, maar het zou prima kunnen.

Als iemand zegt liever een boomzadel te hebben snap ik niet dat je daar mee aankomt. Als zo'n beetje elk zadel al geprobeerd is, is het weer wat anders natuurlijk, maar dat is helemaal niet het geval. Ik kom in een topic van iemand die een boomloos zadel zoekt ook niet aan met hoe geweldig Passier wel niet is. Dat kan niemand voor een ander beoordelen en dus is een mening als feit presenteren al helemaal niet nodig. Iets wat hand in hand lijkt te gaan bij het adviseren van boomloos bij iemand die een boomzadel zoekt.

Ney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:10

Ben je al bij een goede zadelmaker geweest om wat te passen? Herman van Country Mill zou ik bijvoorbeeld aanraden.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 18:14

Ik ben gewoon geen fan van boomloos. Maar ik denk niet dat ik snel over zou stappen naar boomloos.

Iniedergeval thanks voor alle reactie's! Ik had nog een paar andere zadels gezien. Heb ook al contact gehad met mn zadelmaker :).
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 28-12-16 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht weggehaald

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:36

Wie is je zadelmaker eigenlijk? (gewoon nieuwsgierig)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 13:28

Mariska Soepenberg, van de Twentse Zadelmakerij :)

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:56

Dees schreef:
FHS schreef:

Wat een onzin.

Ik begrijp dat jij heel graag van jouw KN af wilt, maar ik blijf bij mijn standpunt: een KN is NIET geschikt voor paarden met een hoge schoft en is NIET aanpasbaar qua boommaat ... wat voor ervaringen andere paardengebruikers er ook mee hebben ...