Ik weet dat Lotte ook bit fit (klumpertje op bokt) die van mij reist het hele land door, van maassluis tot harskamp. Maar misschien dat Lotte ook reist? Je kan haar altijd even een berichtje sturen, ze komt uit almelo
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dynara schreef:@Dreamer
Er inderdaad overheen gelezen, sorry![]()
Ja alle goede adviezen zeker welkom, klinkt zo wel een goede uitkomst.
Ik zie wel dat vele dus een ongebroken bit aanraden.
Alleen nu nog een wat bij hem past, voor de komende tijd.
Koper schreef:TS misschien dat ik het gemist heb hoor. Maar je schrijft dat je paard op kuitdruk reageert door het tempo omhoog te gooien. Kuithulp is natuurlijk de "geijkte" manier om je paard aan te drijven maar kan me zo voorstellen als hij qua bithulpen zo verreden is dat wellicht ook voor de kuit geldt. Heb je enig idee of het zinvol is om ipv op kuit eens op je knieën te rijden? Dus drijven, wendingen enz. met je knieën hulpen geven ipv met je kuiten?
dynara schreef:Dankje voor het reageren.
Maar dat is dus het probleem, kan totaal niet met benen rijden. Zelfs geen kuitdruk, kan enkel alleen op mijn knieen steunen. En daarbij losse teugels word gewoon voor beide levensgevaarlijk, kan af en toe zeker wel ontspannen maar losse teugels word het rennen in blinde paniek zonder rem.
Daarbij wil ik zeker geen scherper bit!!! Hij is al heel gevoelig in de mond, dus scherper bit is zeker niet mijn insteek.
Ik rij nu met een dubbel gebroken kopere D-trens.
Rindin schreef:Weet je zeker dat hij lichamelijk in orde is? Zal pijn geen reden zijn voor aanleuningsproblemen en vluchtgedrag?
safina schreef:Als een paard gaat hangen doet hij dat omdat hij het lichamelijk nog moeilijk vind om nageeflijk te lopen. En dan zal hij dat uiteindelijk met elk ander comfortabel bit zo oplossen voor zichzelf.
Dus ik denk niet dat een ander bit dit voor je gaat oplossen eerlijkgezegd.
GJ9 schreef:Met een lichte aanleuning lopen is geen kunstje dat je voor elkaar krijgt met een ander bit of trucjes zoals losgooien etc.
Maar veel vaker een rijtechnisch iets, een fase waar je door heen moet, door hem sterker te maken door veel te schakelen, zodat hij meer energie in de achterkant gaat stoppen ipv aan de voorkant gaan hangen.
Als je dat niet met je been voor elkaar krijgt moet je daar wat anders of verzinnen, longewerk, rijden met zweepje, etc.
En kan prima dat hij eerst fijn liep in de aanleuning, maar door verder getraind te zijn in een volgende fase is gekomen waarin hij er van voren uit wil. Gewoon plan maken hoe je hem sterker gaat maken, je aan dat plan houden, en dan komt hij vanzelf weer lichter in de aanleuning op den duur.
GJ9 schreef:Met een lichte aanleuning lopen is geen kunstje dat je voor elkaar krijgt met een ander bit of trucjes zoals losgooien etc.
Maar veel vaker een rijtechnisch iets, een fase waar je door heen moet, door hem sterker te maken door veel te schakelen, zodat hij meer energie in de achterkant gaat stoppen ipv aan de voorkant gaan hangen.
Als je dat niet met je been voor elkaar krijgt moet je daar wat anders of verzinnen, longewerk, rijden met zweepje, etc.
En kan prima dat hij eerst fijn liep in de aanleuning, maar door verder getraind te zijn in een volgende fase is gekomen waarin hij er van voren uit wil. Gewoon plan maken hoe je hem sterker gaat maken, je aan dat plan houden, en dan komt hij vanzelf weer lichter in de aanleuning op den duur.
dynara schreef:Rindin schreef:Weet je zeker dat hij lichamelijk in orde is? Zal pijn geen reden zijn voor aanleuningsproblemen en vluchtgedrag?
Voordat hij verkocht is geweest had hij dit probleem niet met de aanleuning.
(Hij heeft eerder in training bij ons gestaan)
En hij is goed gekeurd hij is namelijk verkocht geweest voor toch een tamelijk hoog bedrag en terug gekomen vanwege zijn vlucht gedrag.
dynara schreef:safina schreef:Als een paard gaat hangen doet hij dat omdat hij het lichamelijk nog moeilijk vind om nageeflijk te lopen. En dan zal hij dat uiteindelijk met elk ander comfortabel bit zo oplossen voor zichzelf.
Dus ik denk niet dat een ander bit dit voor je gaat oplossen eerlijkgezegd.
Zoals ook genoemd in het verhaal, hij was voor de verkoop niet zo in de aanleuning en zeker niet hangerig.