Ander bit voor enorm sterk paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:42

Ja het werkte voor die van mij goed. Alleen was die altijd veel te licht ipv te sterk. Heb nu trust trens en S&T combi is trust en NS combinatie. Zelf had ik nooit op trust gekomen omdat ik ze niet mooi vind :+ maar hij loopt er geweldig op... dus dan maar een blauw paardje in zijn mondhoeken :')

Ik weet dat Lotte ook bit fit (klumpertje op bokt) die van mij reist het hele land door, van maassluis tot harskamp. Maar misschien dat Lotte ook reist? Je kan haar altijd even een berichtje sturen, ze komt uit almelo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:47

dynara schreef:
@Dreamer
Er inderdaad overheen gelezen, sorry :o
Ja alle goede adviezen zeker welkom, klinkt zo wel een goede uitkomst.

Ik zie wel dat vele dus een ongebroken bit aanraden.
Alleen nu nog een wat bij hem past, voor de komende tijd.

Al is dat maar een tijdelijke oplossing tot je een ander "normaler" bit gevonden hebt :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:57

TS misschien dat ik het gemist heb hoor. Maar je schrijft dat je paard op kuitdruk reageert door het tempo omhoog te gooien. Kuithulp is natuurlijk de "geijkte" manier om je paard aan te drijven maar kan me zo voorstellen als hij qua bithulpen zo verreden is dat wellicht ook voor de kuit geldt. Heb je enig idee of het zinvol is om ipv op kuit eens op je knieën te rijden? Dus drijven, wendingen enz. met je knieën hulpen geven ipv met je kuiten?

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 18:07

Koper schreef:
TS misschien dat ik het gemist heb hoor. Maar je schrijft dat je paard op kuitdruk reageert door het tempo omhoog te gooien. Kuithulp is natuurlijk de "geijkte" manier om je paard aan te drijven maar kan me zo voorstellen als hij qua bithulpen zo verreden is dat wellicht ook voor de kuit geldt. Heb je enig idee of het zinvol is om ipv op kuit eens op je knieën te rijden? Dus drijven, wendingen enz. met je knieën hulpen geven ipv met je kuiten?

Bedankt voor het reageren.
Maar dan heb je het inderdaad gemist. Dit is ook het enigste wat mogelijk is om op hem te kunnen rijden. Maar doordat ik op moment alleen met knieen kan rijden, krijg ik het niet 'normaal' opgelost om hem minder te laten hangen en het minder sterk maken op te lossen met benen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:08

Excuses dan, ik probeerde met je mee te denken :D

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 18:10

Koper schreef:
Excuses dan, ik probeerde met je mee te denken :D

Haha is niet erg alle hulp en extra gedachtes altijd goed meegenomen :D

Anoniem

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:57

Als een paard gaat hangen doet hij dat omdat hij het lichamelijk nog moeilijk vind om nageeflijk te lopen. En dan zal hij dat uiteindelijk met elk ander comfortabel bit zo oplossen voor zichzelf.

Dus ik denk niet dat een ander bit dit voor je gaat oplossen eerlijkgezegd.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:00

Weet je zeker dat hij lichamelijk in orde is? Zal pijn geen reden zijn voor aanleuningsproblemen en vluchtgedrag?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:05

dynara schreef:
Dankje voor het reageren.
Maar dat is dus het probleem, kan totaal niet met benen rijden. Zelfs geen kuitdruk, kan enkel alleen op mijn knieen steunen. En daarbij losse teugels word gewoon voor beide levensgevaarlijk, kan af en toe zeker wel ontspannen maar losse teugels word het rennen in blinde paniek zonder rem.
Daarbij wil ik zeker geen scherper bit!!! Hij is al heel gevoelig in de mond, dus scherper bit is zeker niet mijn insteek.
Ik rij nu met een dubbel gebroken kopere D-trens.

Losse teugel is ook niet de oplossing...strak ook niet, maar wel een licht kontakt waarbij je het paard leiding geeft, onzekere paarden worden nog onzekerder met een losse teugel.

Dat hij zo gevoelig in de mond is, zegt alles..hij wil leiding en daarbij geen druk in de mond, want dat maakt hem druk, laat je alles los, raakt hij overstuur.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 00:54

Rindin schreef:
Weet je zeker dat hij lichamelijk in orde is? Zal pijn geen reden zijn voor aanleuningsproblemen en vluchtgedrag?

Voordat hij verkocht is geweest had hij dit probleem niet met de aanleuning.
(Hij heeft eerder in training bij ons gestaan)

En hij is goed gekeurd hij is namelijk verkocht geweest voor toch een tamelijk hoog bedrag en terug gekomen vanwege zijn vlucht gedrag.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 00:55

safina schreef:
Als een paard gaat hangen doet hij dat omdat hij het lichamelijk nog moeilijk vind om nageeflijk te lopen. En dan zal hij dat uiteindelijk met elk ander comfortabel bit zo oplossen voor zichzelf.

Zoals ook genoemd in het verhaal, hij was voor de verkoop niet zo in de aanleuning en zeker niet hangerig.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 01:05

Dit gaat mss raar klinken maar ik zou dit vanaf de grond oplossen: gebruik een combinatie van dubbele longe en lange lijnen om hem te gymnasticeren en om zijn reacties op je hulpen te resetten. En daarna onder begeleiding de beenhulpen opnieuw aanleren. Mijn ervaring is dat dergelijke grote paarden net wat meer moeite hebben om hun lijf goed te gebruiken en daarom soms te voorwaarts zijn. Hoe meer hij gaat dragen, hoe minder hij tegen voor je kuitdruk gaat weglopen en hoe minder hij door je hand gaat lopen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 01:07

Met een lichte aanleuning lopen is geen kunstje dat je voor elkaar krijgt met een ander bit of trucjes zoals losgooien etc.

Maar veel vaker een rijtechnisch iets, een fase waar je door heen moet, door hem sterker te maken door veel te schakelen, zodat hij meer energie in de achterkant gaat stoppen ipv aan de voorkant gaan hangen.
Als je dat niet met je been voor elkaar krijgt moet je daar wat anders of verzinnen, longewerk, rijden met zweepje, etc.
En kan prima dat hij eerst fijn liep in de aanleuning, maar door verder getraind te zijn in een volgende fase is gekomen waarin hij er van voren uit wil. Gewoon plan maken hoe je hem sterker gaat maken, je aan dat plan houden, en dan komt hij vanzelf weer lichter in de aanleuning op den duur.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 01:50

GJ9 schreef:
Met een lichte aanleuning lopen is geen kunstje dat je voor elkaar krijgt met een ander bit of trucjes zoals losgooien etc.

Maar veel vaker een rijtechnisch iets, een fase waar je door heen moet, door hem sterker te maken door veel te schakelen, zodat hij meer energie in de achterkant gaat stoppen ipv aan de voorkant gaan hangen.
Als je dat niet met je been voor elkaar krijgt moet je daar wat anders of verzinnen, longewerk, rijden met zweepje, etc.
En kan prima dat hij eerst fijn liep in de aanleuning, maar door verder getraind te zijn in een volgende fase is gekomen waarin hij er van voren uit wil. Gewoon plan maken hoe je hem sterker gaat maken, je aan dat plan houden, en dan komt hij vanzelf weer lichter in de aanleuning op den duur.

Het is zeker een rijtechnische storing geen twijfel over mogelijk. Longeer hem ook regelmatig, denk meer dan rijden.
Maar wil onder het zadel ook verder kunnen maar hij is zo sterk dat het bijna niet mogelijk is.
Vandaar een tijdelijk ander bit totdat de rijtechnische gedeelte beter is.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 01:55

GJ9 schreef:

Bedankt voor het meedenken.
Ik ben zeker bewust van het rijtechnische storing. Helaas voor een buitenstaander makkelijker gezegt dan werkelijk gedaan met een paard die een trauma heeft.
Nogmaals ik zoek tijdelijk een vriendelijke oplossing, dat het wat draagbaarder is om teugels vast te kunnen houden. :)
De stops op de springteugels hebben het al begeven van het sterk wezen in de hand.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 02:57

Ik heb Bianca Lodewijks als bitfitter laten komen, ze is van joy4horses en masseert ook, voor als je 2 vliegen in 1 klap wilt ;). Ze komt uit brabant dus ik denk dat limburg ook wel in haar richting zit. Ik ben erg tevreden. Heb nu een kunststof ongebroken bit van trust. Daar was ik zelf noooit op uitgekomen, maar we hebben een veel betere aanleuning nu. Of het bij jou werkt, vind ik lastig in te schatten. Aangezien ik heel andere aanleuningsproblemen had. Heb je nu een D trens? Want ik weet wel dat paarden hier eerder in gaan hangen dan in een watertrens.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 02:59

Vanaf de grond gaan oplossen? Rechtrichten lijkt mij voor hem nodig, terug naar basis en ontspanning. Lekker lange lijnen werk, rust erin.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 05:33

dynara schreef:
Rindin schreef:

Voordat hij verkocht is geweest had hij dit probleem niet met de aanleuning.
(Hij heeft eerder in training bij ons gestaan)

En hij is goed gekeurd hij is namelijk verkocht geweest voor toch een tamelijk hoog bedrag en terug gekomen vanwege zijn vlucht gedrag.

Huh? Hij kan toch in de tussentijd ergens last van hebben gekregen? Dat jij vorig jaar geen rugklachten hebt gehad, hoeft toch niet te betekenen dat je dat volgend jaar dus ook niet krijgt? (bijvoorbeeld)
Vind het een gekke gedachtegang dat je pijn of ongemak uitsluit omdat hij eerder geen pijn had... Dat hij is goedgekeurd betekent dat de gewrichten die op foto zijn geweest goed waren, en dat ie op dát moment niet kreupel was. Meer zegt het niet.
Een paard bestaat niet alleen uit die gewrichten die op foto komen, maar ook uit andere gewrichten en een wervelkolom, spieren/pezen/banden en een mond. Allemaal dingen waar hij last van zou kunnen hebben.

Weet je zeker dat het zadel goed ligt? Weet je zeker dat hij geen last heeft van zijn gebit?
Ik zou er eens een fysio bij halen om te checken of hij ergens last van heeft. En een tandarts om zijn gebit te checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 07:27

dynara schreef:
safina schreef:

Zoals ook genoemd in het verhaal, hij was voor de verkoop niet zo in de aanleuning en zeker niet hangerig.

Dan zal je op zoek moeten naar wat er sinds die tijd veranderd is....

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 07:28

Bitfitter raad ik af... Zijn alleen maar geldkloppers en ze vertellen je dat alleeen een bit van +100 euro past en de rest niet . Ze verzinnen echt een dom banketstaaf verhaal maar fijn , je moet het zelf weten.

Echt voor hangen bestaat een schakelbit maar die is niet heel vriendelijk. Misschien een iets dunner bitje? Misschien is deze wel wat te dik

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 07:51

Mijn hoefsmid gaf als tip..wissel af met een bitje,als het weer lekker gaat ,dan terug naar een vriendelijk bit,ik zou ook geen bit fitter laten komen,je bent een hoop geld kwijt misschien..ik wissel zelf af met een Baucherbit ,deze geeft wat druk achter de oren en is niet scherp ,gaat hij minder hangen en weer normaal er op reageren,dan weer terug naar een trensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:29

Hoe zit het met zijn fysieke toestand? Heb je hem laten keuren toen hij bij je terugkwam? Klinisch? Röntgen? Kan het zijn dat hij in de tijd dat hij bij je weg was letsel heeft opgelopen? Uitglijder gemaakt, klem gelegen, tik gehad, overbelast in het werk, gevallen....? Of juist in die periode totaal niet getraind en daardoor fysiek niet meer kunnen doen wat je vraagt? Heeft hij bij jouw weten ooit eerder letsel of problemen gehad? Iets waarvan hij genezen leek maar wat in de tijd dat hij weg was is teruggekeerd? Hij heeft eerder problemen in de aanleuning gehad: is er toen naar rug en hals gekeken door een deskundige?

Hoe lang was de periode dat hij buiten je zicht was? Want je schrijft dat hij voordat hij bij je wegging fijn te rijden was en nu opeens bizar zwaar hangt. Was die tussentijd jaren, maanden, enkele weken? Als daar slechts enkele maanden of zelfs maar weken tussen zitten, dan is het vreemd dat hij ineens zo hard achteruit is gegaan. In dat geval zou je je zeker af moeten vragen of hij in de tussentijd misschien een lelijke klapper heeft gemaakt of wat anders heeft opgelopen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:38

hmm ik zou niets veranderen aan de optoming maar het dus rijtechnisch oplossen. ga terug naar de basis en begin van daar uit. eerst in stap alles bevestigen dan pas draf, etc. ook aan de longe voorwaarts neerwaarts laten lopen.

ik mis even de uitleg waarom je met je benen er niet ana kan en alleen met je knieen kunt rijden. reageert hij te fel of wat is de uitdaging? het klinkt als een paard dat vast zit in zijn lijf. een ander bit gaat dan niet helpen. een myler bit al helemaal niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:53

Met mijn nieuwe paard die ook lekker op het bit ging hangen ben ik begonnen met een enkelgebroken pelham. Die heb ik een keer of vijf in gehad en ben aan de gang gegaan met ontspannen, leren loslaten en luisteren op de zit en benen. Op de momenten dat hij doordramde en zich sterk maakte kon ik de onderste teugel er bij pakken en hem vertellen dat hij dat niet mocht doen. Nu rijd ik hem op een level 1 myler en dat gaat goed.
Tijdelijk een wat 'heftiger' kan helpen om hem uit de hangmodus te halen en hem weer gewenst gedrag aan te leren omdat je wat duidelijker kan zijn met wat je van hem verwacht.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:54

Mijn vorige paard werd sterk omdat het zadel niet goed paste, zijn ruggegraad was voor bij schoft smal, smalle hoge schoft en oplopend naar breder dan standaard..bij krampte zijn rug werd hierdoor ook sterk, en buiten aan de kletter, wat uiting van stress was..

maar had ook een zachte mond en bij aanraking, ik reed altijd met rijschoenen zodat ik zijn buik voelde en hem amper hoefde aan te raken voor reaktie...tacegedrag was stress door ongemak.... was nieuw aangemeten zadel en nog wel met blote boom oo de rug :x