Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 12:18

tennan schreef:
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 2347765691

Het leuke van die dijblokken is dat ze bij veel merken wel zijn aan te passen naar de ligging van je been. Een kort iemand (zoals ik) zou dus baat hebben bij korte, schuiner geplaatste blokken en jij bij langere en rechte(re) blokken. In het zadel uit de link zou ik dus voor geen meter kunnen zitten maar iemand met lange benen wel.

Nouja, zoiets lijkt me fijn. Maar dit heeft mijn Stubben ook. En daarbij komt mijn knie wat over het zweetblad en mis ik dus gewoon stevigheid waardoor mijn benen behoorlijk gaan wiebelen. Heel erg jammer, krijg er best commentaar op. Lijkt alsof ik constant aan het drijven ben, terwijl mijn paard best goed aan het been is.

maaikemuis schreef:
Ik reed (rij nu even helemaal niet meer) met een 17,5 inch hulsebosch wb4 zadel. Wel de oude variant. Hierbij kon ik mijn benen echt heerlijk kwijt. Bij veel andere merken moest ik naar 18 of zelfs 18,5 inch uitwijken om plek te hebben voor mijn bovenbeen.

Ik weet ook nog dat Kieffer het meest dramatisch was, daar kan ik niet op zitten.

Grappig, ik heb een paar jaar met een Kieffer Lusitano gereden. Reed best prima, kon er mijn benen ook goed in kwijt. Hulsebos heb ik helaas nog niet kunnen proberen.

hagelslag schreef:
Ik heb een kalvalkade dressuur
17.5 inch.
Is een doodsimpel zadel. Opzich ook best een oudje.
Heeft geen diepe zit of veel wrong.

Op de foto is mijn zusje erop maar onze benen schelen slechts 4-5 cm

Ik denk niet dat ik zo'n soort zadel zal kopen. Hiervoor lag er een oud zadel op van Zadelmarkt kwaliteit. Volgens mijn zadelmaker (en Stubben dealer) prima om een paard mee te beleren of af en toe een recreatief ritje. Maar die van mij doet 'wat meer' dan dat. Ik heb ooit ook een JC zadel gehad, het is toch echt gewoon minder zadel dan je hebt bij een A-merk. Ik koop daarom liever een gebruikt A merk dan een nieuw of weinig gebruikt B merk.

wwillemijn schreef:
Om in te haken op de dijbeenblokken, die heb ik ook. Vriendinnetje van mij is 1.86 en zit er ook perfect in.

Weet je wat voor zadel zij heeft?

wwillemijn schreef:
1.75, met lange benen. Lang zweetblad heb ik aan beide zadels en is erg prettig. Ik had nog weleens dat ik met laars onder zweetblad bleef hangen. Ben naar countrymill gegaan en paard heeft daar onder verschillende zadels gelopen. Albion wilde ze beide types geen pas onder verzetten, kentaur ging ze kort onder lopen. Nog wat andere merken gehad. En toen de Tribal erop gelegd en mevrouw ging ineens een stuk makkelijker over d'r rug en veel ruimer sjouwen. Dus ja, ik ben er zeer enthousiast over. Dusdanig dat ik voor m'n ruin hetzelfde zadel heb besteld. Die loopt er ook super fijn onder. En de wrong kun je dus zelf kiezen. Merrie heeft maat wijd, ruin maat extra wijd. Dus ook rondgeribte paarden, maar deze zadels leggen mijn benen in een mooie positie! En ik zit niet mega wijd zoals ik op andere zadels wel had bij ze. Voordeel bij countrymill is dat ze heel veel soorten en maten hebben liggen en je dus heel veel kunt testen. Je moet er wel heen met je paard, wat voor sommigen een nadeel kan zijn.

Ik ben nog nooit met mijn laars onder het zweetblad blijven hangen. Niet met de te korte laarzen en niet met mijn goede trainingslaarzen en wedstrijdlaarzen ook niet. Dus dat is wat mij betreft geen probleem, terwijl ik dus wel vrij veel beweeg met mijn benen.

Mijn paard is gelukkig ook heel makkelijk, blijft altijd lopen en is nog nooit in verzet gekomen, terwijl hij in relatief korte tijd best wat werk voor de kiezen heeft gekregen. Dat scheelt al een hoop.
Mijn paard is ook erg rondgeribt, enige dat ik belangrijk vind is dat het zadel een hoge twist heeft zodat ik geen pijn krijg.

Reizen met paard is geen probleem gelukkig, Country Mill is echter wel een stukje voor mij.

iSaBeLL schreef:
Ik heb voor mijn huidige paard een Anatomica Octant.
Heel fijn zadel met dikke wrongen en zit.

Ik heb ook custom geprobeerd en andere merken met wrongen erop. Maar dat vond ik met mijn lange benen echt niet fijn.

Ik ben trouwens 1.80

Dat ziet er inderdaad fijn uit, zoiets zou ik nog wel overwegen. Custom gaat me wat prijzig worden. Wat heb je hiervoor gehad?

damian23 schreef:
1.83 met lange benen zit ik prima ik een 18 inc custom icon star met lang kniewrongen

Even opgezocht, maar dat lijkt me dan weer vreselijk onprettig zitten. Erg opgesloten en gedwongen. Wat had jij hiervoor?

SinneJ schreef:
Ik heb nog wat aan mijn post toegevoegd na je laatste opm.

Hoe is je paard eigenlijk van bouw?

Het is een Fries, rondgeribt en een lang middenstuk. Niet heel erg groot, 1.68m
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 28-11-16 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 12:25

_Anneruth schreef:
Ik ben 1.88 lang en heb 2 totaal verschillende dressuurzadels:
Het langste heb ik de Passier GG. - 17.5 inch. Passier heeft van zichzelf vrij lange zweetbladen en dat is voor mijn lange benen een must. Verder vind ik het zadel gewoon prima. Ik zal het geen tweede keer kopen omdat ik hij me niet helpt bij mijn balans. Voor mijn jonge paard een Custom Wolfgang Solo, 18 inch gekocht, juist omdat dit merk wel helpt bij je balans. Andere types van Custom drukte mijn onderrug te ver naar voren (ik heb een bolle kont en een holle rug). Ik heb korte wrongen omdat anders mijn knie naar achter zou worden gedrukt. Dit zadel is echt perfect voor mijn lijf.

Hmm, ik vind je in de Custom inderdaad het beste zitten :j
En bedankt voor de toelichting op de wrongen. Die vriendin van mij heeft ze nog korter en hoger, maar is veel kleiner.

Maik79 schreef:
Ik ben 1.88 m met ook nog in verhouding lange benen. T fijnste zadel dat ik had was een Hulsebos Dynamic Dressage 3 met alleen een dijbeenwrong.

Helaas past die niet op mijn huidige paard, en heb ik nu een Anatomica Octant. Dat zit ok, scheelt dat dit paard flink opgooit en de extra wrong nu wel goed uitkomt. Ik heb de Anatomica Cygnus long roll ook nog geprobeerd, wat een drama was dat. Mijn bovenbeen werd te ver naar achteren gedrukt waardoor ik ging wringen in m'n lijf en binnen tien minuten last van m'n rug had.

Die Hulsebos lijkt mij inderdaad heel erg fijn! Qua prijs en hoe hij er uit ziet althans.
Ten opzichte van de Hulsebos heeft de Octant dus een extra wrong? Hoe ervaar je dat als je paard stil staat? Ik begrijp dat het fijn zit met het hoge opgooien, maar hoe zit je verder? Het enthousiasme straalt niet echt van je bericht af wat betreft de Anatomica :P

bigone schreef:
Het hangt niet alleen van de lengte van je benen af maar zeker ook van de dikte. Kijk eens bij custom zadels, ook compleet aan te passen. Kost wat maar zeker uitstekende zadels.

Interessant, kan je me hier wat meer over uitleggen? (de dikte van het been), ik heb vrij dikke benen. Al ziet geen hond dat :+ Ik denk namelijk wel dat het een belangrijke factor is. Maar ik kan de vinger er niet op leggen...

Toen ik afgelopen maart bij de zadelmaker was en ik op mijn Stubben aan het rijden was, was het moeilijk zitten. Nu zit het gewoon super stevig gelukkig. De assistente/leerlinge van de zadelmaker merkte op dat ik vreemd zat. De zadelmaker gooide het op mijn lengte in combinatie met een ander zadel, maar ik zie het ook als ik filmpjes van mezelf zie.

Caesar

Re: Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:25

Ik ben zelf 1.82 en heb altijd heel fijn gereden met mijn Kentaur Medea.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:33

1m84 met erg lange benen in verhouding. Ik vond mijn eigen Busse super fijn. Ook Kiefer athen zat voor mij super en voor kortere mensen niet. Nu rij ik met een zadel van Wilfried acke, zit ook lekker.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:35

Het is heel wat anders dan hierboven allemaal genoemd is, maar ik ben zelf erg tevreden met mijn Ghost Firenze. Het is een boomloos zadel, met een dressuur-snede. Mijn paardje loopt er super onder, en ik zit er ook erg lekker in, beter dan in veel andere zadels waar ik vaak moeite had een goede ligging van mijn benen te vinden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:38

Ik ben 182 en rij op een KM Dressage De Luxe van 17,5 inch. Dit zadel heeft een wat diepere zit met redelijk wat wrong. Ik vind het een goddelijk zadel en zit er erg fijn in! Afbeelding
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 12:43

happypaardje schreef:
Het is heel wat anders dan hierboven allemaal genoemd is, maar ik ben zelf erg tevreden met mijn Ghost Firenze. Het is een boomloos zadel, met een dressuur-snede. Mijn paardje loopt er super onder, en ik zit er ook erg lekker in, beter dan in veel andere zadels waar ik vaak moeite had een goede ligging van mijn benen te vinden.

Nah, dat lijkt me dan echt helemaal, 100% niets...
Die suggesties kunnen allemaal wel weggelaten worden voor de rest in dit topic, want daar doe ik toch al niets mee. :n Met mijn gewicht is zo'n boomloos zadel echt niet acceptabel, zeker niet met het werk dat mijn paard doet... :n

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:54

Janine1990 schreef:
Maik79 schreef:
Ik ben 1.88 m met ook nog in verhouding lange benen. T fijnste zadel dat ik had was een Hulsebos Dynamic Dressage 3 met alleen een dijbeenwrong.

Helaas past die niet op mijn huidige paard, en heb ik nu een Anatomica Octant. Dat zit ok, scheelt dat dit paard flink opgooit en de extra wrong nu wel goed uitkomt. Ik heb de Anatomica Cygnus long roll ook nog geprobeerd, wat een drama was dat. Mijn bovenbeen werd te ver naar achteren gedrukt waardoor ik ging wringen in m'n lijf en binnen tien minuten last van m'n rug had.

Die Hulsebos lijkt mij inderdaad heel erg fijn! Qua prijs en hoe hij er uit ziet althans.
Ten opzichte van de Hulsebos heeft de Octant dus een extra wrong? Hoe ervaar je dat als je paard stil staat? Ik begrijp dat het fijn zit met het hoge opgooien, maar hoe zit je verder? Het enthousiasme straalt niet echt van je bericht af wat betreft de Anatomica :P

Dat komt voornamelijk omdat ik graag wat vrijer zit in mijn zadel, en dat was het geval in de Hulsebos maar minder in de Anatomica. :) De Octant is wel nog een stuk beter dan die Cygnus, daar zat ik in stilstand al zo opgesloten dat ik er last van kreeg. Dat is niet het geval met de Octant.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:55

Ik ben ong 1,83 m en ik heb sinds een paar jaar een Kent&Masters s-line dressuurzadel, daar reed ik al gelijk super fijn mee weg en ik zit er ook gewoon heel stevig in en het zweetblad is iets naar voren gesneden waardoor je wat meer ruimte hebt voor je benen. En mijn paard liep er ook gelijk fijn onder, ook niet geheel onbelangrijk :).

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:57

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben 1.81 :) en heb een paard met een korte rug. Ik heb een 17 inch kentaur Ithaka AP (zadel met veel wrong). Ik ben er heel blij mee en zit erg fijn nu ook nog 1,5 jaar later heel tevreden! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 13:09

Papilio, veel wrong inderdaad, maar niet op een manier dat ik denk dat het niet lekker zit. Dat ziet er naar mijn idee wel acceptabel uit! Maar jeetje, pas jij in 17 inch? Al val ik 20 kilo af dan pas ik daar echt nog niet in...

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:11

Janine1990 schreef:
Papilio, veel wrong inderdaad, maar niet op een manier dat ik denk dat het niet lekker zit. Dat ziet er naar mijn idee wel acceptabel uit! Maar jeetje, pas jij in 17 inch? Al val ik 20 kilo af dan pas ik daar echt nog niet in...

ja haha ... ik pas erin haha... verbaasde mij ook. Maar het is ook vooral het model zadel, ik vermoed dat andere 17 inch ook niet gaan! :)

Ik vind het een fijn zadel je zit stevig maar ongedwongen (geen diepe zit en normale lepel)
Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:17

Ik denk dat dat alles te maken heeft met bouw. Ik ben zelf redelijk slank en kijkend naar mijn benen zit het grootste gedeelte van de lengte in mijn bovenbeen. Mijn probleemsituaties dan ook niet dat ik blijf hangen met mijn laars onder een zweetbad, maar dat ik de neiging heb voor mijn zweetbad uit te komen. En daar komt mijn probleem met kieffer vandaan. Die duwt mij in mijn bovenbeen naar achter waardoor ik achterin het zadel terecht kom, daardoor kantel ik mijn bekken naar achteren en het doorrijprobleem is met een kwartiertje draven al bereikt.

Ik kom meestal wel weg in de meeste 18 inch zadels, maar goed beschouwt komt dat doordat ik in die zadels de ruimte heb om meer achterin het zadel te zitten. Qua kont pas ik zelfs in een 17 inch.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:23

Ik ben ongeveer 1.79 en rijd op een 17.5 inch Kentaur Medea. Fijn zadel met imo een redelijk diepe zit en best wat wrong. De wrongen zitten mij niet in de weg. Paard loopt er ook goed onder, ik ben er dus na 3 jaar nog steeds blij mee.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:34

Ik ben ongeveer 1.86, en heb een prestige Roma dressuur (en jump). Het zadel heeft vrij veel wrong, maar die zitten niet in de weg.
Heb daar wel een 18inch van moeten pakken, terwijl dat voor het zitvlak niet direct nodig was.
Afbeelding

Afbeelding
geen hele duidelijke foto's op mijn telefoon

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:40

Wat betreft custom zadels, de voorrij en pas kosten zijn niet zo hoog, je zou gewoon eens een afspraak kunnen maken met een passer. Ze komen met veel zadels aan huis en dan kun je voelen hoe je zit. Je kunt rustig doorgeven wat je zoekt, geen hoge twist maar ik denk dat je een smalle twist bedoelt, speciaal voor het vrouwelijke bekken. Geef je lengte door, vooral van je benen en probeer duidelijk aan te geven waar je naar op zoek bent. Grote kans dat ze zadels hebben liggen om te passen. En wat betreft dikke benen, als je dikke bovenbeen je door te grote,dikke wrongen naar achter drukt dan past je zadel niet goed bij je lichaamsbouw.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:41

Ik ben 1.82 en heb een op maat gemaakt zadel van Zadelatelier, Ninon Schutte. Hier zitten maar heel korte hoge wrongen op en verlengde zweetbladen, echt een heel fijn zadel! En voor een prijs waar je een aantal zadels die hier genoemd worden niet van kan kopen.

Even een foto gezocht:
Afbeelding

Afbeelding

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:27

Hier 183 en lange (dunne) benen
Ik heb een Frank Baines met 17,5 zit en 18 zweetblad zodat ik daar wat lengte in kwijt kan.
Heerlijk zadel!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:38

Ik ben net iets groter dan 1,80m met vooral de lengte in mijn (boven) benen.
Ik heb ook een tribal, ik heb er eentje met weinig wrong ook omdat ik dat zelf fijn vind.
maar denk dat als je veel wrong wil je benen niet meer kwijt kan. (ik iedergeval niet)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:44

Ik ben 1.83 en rij op een fryso en een km deluxe kan mn benen goed kwijt en allebei de zadels geven veel steun met genoeg kniewrong

nonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:53

Ik ben 183 en heb een Wintec 500 dressuurzadel. Dit zadel zit heel fijn!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:02

Ik ben slechts 1.80 en ook nog gezegend met maatje 36. (17 inch dus)
Een Prestige zadel 17 inch of een County 17,5 zitten bij mij prettig qua beenlengte.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:31

carlijn83 schreef:
Hier 183 en lange (dunne) benen
Ik heb een Frank Baines met 17,5 zit en 18 zweetblad zodat ik daar wat lengte in kwijt kan.
Heerlijk zadel!

Aanvulling; met een korte wrong zodat ik geen risico loop om dat met m'n knieën te raken

miekxlady97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:06

Ik ben ongv 1.84 en heb een hulsebos wb3 met een verlengd zweetblad en een hoge wrong. Door de hoge wrong heb ik genoeg ruimte voor mijn knie. Dit is voor mij het eerste zadel waar ik echt goed in pas en mijn benen kwijt kan.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:35

Ik ben 1.80m met lange benen. Op onze rondgeribte Gelderse ligt een Kn Symphony met ingebouwde voorsingel en 3cm verlengd zweetblad. Op de Holsteiner ligt een oudere versie van hetzelfde model ( 3cm verlengd zweetblad), maar dan zonder ingebouwde voorsingel. Persoonlijk vindt ik de dijbeen wrong hiervan erg prettig. Er zit genoeg, maar ook weer niet zoveel dat je perse in een houding gedwongen wordt.