Bitloos rijden (kruislings systeem) gevaarlijk?!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos rijden (kruislings systeem) gevaarlijk?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:55

Wij hebben 2 Fra hoofdstellen, de Fra Pariba van €99,95 en de Fra Tinver van €159,95.
Tussen beide hoofdstellen zit qua kwaliteit een enorm verschil in leer, waarbij de goedkopere 10 keer beter en sterker leer heeft dan de duurdere.
Ik denk dat het inderdaad aan de kwaliteit van het hoofdstel ligt, niet aan het feit dat je bitloos rijdt.
Met bit had bijvoorbeeld je bakstuk ook kunnen breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:56

Jasmijnvbx schreef:
kingekruisd Zwaar af te raden! Als je er druk opzet en daarna weer de teugels loslaat blijft het aangesnoerd zitten! Naar mijn mening kan je dan net zo goed met bit rijden.
Gewoon sidepull is het best

Dat is gewoonweg niet waar, er bestaan ook hoofdstellen met een goede kingekruisde/kaakgekruisde release. Wat 'het beste' is, is geen feit, maar een mening, en verschilt per paard.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:03

Ik rij al bijna 9 jaar bitloos (kaakgekruist) en hoofdzakelijk met FRA hoofdstellen maar gelukkig dit nooit meegemaakt. Waar is het gebroken, op een stiksel of is het leer doormidden gegaan?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:22

Daan-O...Bij de teugels, die na 1 keer (!!) kapot waren is de verbinding tussen touw en leer losgeschoten. En bij de kingekruiste riem is hij in het midden geknapt!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:31

De teugels:
Naar mijn mening een waardeloze/goedkope constructie en verbinding tussen touw en leer!
Afbeelding

De kingekruiste riemen:
Ik denk een slecht stuk leer, maar het gaat wel om je veiligheid! Dit moet niet mogen vind ik...

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:44

Ik denk dat je gewoon ongelukkig bent geweest dit te hebben gehad. ik heb het in mijn omgeving dus nog niet gezien met FRA materiaal. Ben van mening dat het altijd kan gebeuren hoe banketstaaf ook. Heb ook vaak genoeg gezien bij normale hoofdstellen, micklem heel vaak, teugels die knappen tijdens ritten etc. Vooral leer blijft een natuur product en kan net een zwakker stuk in zitten dat niet te zien is. Ook komt het soms erg nauw met onderhoud en verzorging van het leer.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:50

Daphneeeej...ik dacht dat ook totdat ik nu (hier en in mijn omgeving) toch meer verhalen hoor dat het binnen/na een half jaar (FRA!) al kapot gaat! Ik rijd al 35 jaar en nog nooit meegemaakt dat mijn materiaal kapot ging!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:53

Daphneeeej schreef:
Jasmijnvbx schreef:
kingekruisd Zwaar af te raden! Als je er druk opzet en daarna weer de teugels loslaat blijft het aangesnoerd zitten! Naar mijn mening kan je dan net zo goed met bit rijden.
Gewoon sidepull is het best

Bij kingekruist heb je de Lami (wel van FRA) die trekt zichzelf weer een stuk open als je de teugels ontspand. Hier zit een soort verings systeem in namelijk. Hier word mijn paard al tijdje mee gereden dresuurmatig.

Ik vermoed dat de lami een eigen versie is van het meroth systeem. (Zij hebben meroth jaren geleden overgenomen)
Dit is de enige kingekruisde versie waar een release in zit.
Meneer meroth heeft destijds een dunne metalen plaat in de neusriem gebouwd (zie je niet, voel je niet) die terugveerde als je de teugels los liet.

Simpel maar super effectief.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:57

manubres schreef:
De teugels:
Naar mijn mening een waardeloze/goedkope constructie en verbinding tussen touw en leer!
[ Afbeelding ]

De kingekruiste riemen:
Ik denk een slecht stuk leer, maar het gaat wel om je veiligheid! Dit moet niet mogen vind ik...

[ Afbeelding ]

Ooh prut zeg! Dwars door midden.
Mijn man had dit een tijdje geleden met een nieuwe beugelriem.
"Leer" word tegenwoordig in allerlei landen gemaakt,waar ze ook nog wel eens geperst karton gebruiken om "leer" te maken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:07

Mijn dochter had dit met een FRA Dietsji, daar liet de verbinding ringetje-leer- touw los, met dus een losse teugel tot gevolg. Brave pony dus niks ergs gebeurd.

En ik heb een tijd gereden met teugelclipjes van FRA, zaten aan origineel touw teugels aan. Die heb ik eraf geknipt en de clipjes aan mijn springteugels gedaan.
Tijdens een les, ik was gelukkig met instructrice en zonder andere paarden in de binnenbak, brak zo'n clipje af. Dus ook hier een stuurloos paard, jonkie nog maar wel braaf en instructrice kon haar vastpakken.

Bij mij komt er geen FRA meer in.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 23:04

tiwi1969 schreef:
Mijn dochter had dit met een FRA Dietsji, daar liet de verbinding ringetje-leer- touw los, met dus een losse teugel tot gevolg. Brave pony dus niks ergs gebeurd.

En ik heb een tijd gereden met teugelclipjes van FRA, zaten aan origineel touw teugels aan. Die heb ik eraf geknipt en de clipjes aan mijn springteugels gedaan.
Tijdens een les, ik was gelukkig met instructrice en zonder andere paarden in de binnenbak, brak zo'n clipje af. Dus ook hier een stuurloos paard, jonkie nog maar wel braaf en instructrice kon haar vastpakken.

Bij mij komt er geen FRA meer in.

Bedoel je dezelfde teugels die ik had?...zie foto's paar posten hierboven.
Hebben jullie dit gemeld bij de ruiterzaak waar je het gekocht had?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 23:06

FRA is wat traag met afhandelen en ik wilde graag weer rijden. Dus heb het "kapotte" hoofdstel maar gepakt en ipv kruilings heb ik er een sidepull van gemaakt! En het reed super!! Nog beter dan met het kruislingse systeem. Misschien is dit wel een gevalletje geluk bij een ongeluk geweest en moet ik er zo achter komen dat ik liever met sidepull ga rijden...haha...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:57

Afbeelding

Deze teugels kwamen de clips vanaf.

Bij het hoofdstel gin het ringetje los van het touwtje.
Ben er niet mee teruggeweest want al zouden ze het hoofdstel vervangen, het vertrouwen daarin was weg en ik wilde mijn dochter van een jaar of 12 er nooit meer mee laten rijden.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:13

Ik was tevreden met de spullen van FRA. 2 sidepulls hier hangen, geen enkel probleem mee.
Ik heb er springwedstrijden en eventings mee gereden, intensief gebruikt, ook wel eens aardig wat druk op gezet toen paardief me katapulteerde en mijn enige anker de teugels waren :P. Geen enkel probleem met het spul, ook mooi soepel.

kan me voorstellen dat de gekruiste systemen meer onderhevig zijn aan slijtage door het bewegen van het leer door de ringen?

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:00

Wat akelig! Dat zou inderdaad echt niet mogen gebeuren! Heel gevaarlijk..!
Zelf heb ik goede ervaring met het dr. Cook bitloos,kaakgekruisde hoofdstel. Heel ander materiaal en goede release!

Ben benieuwd hoe FRA dit gaat afhandelen, slechte reclame, vooral als het dus vaker gebeurd..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 12:41

Nou ik heb bericht van FRA.
Ze gaan de kruisriemen vergoeden, heel netjes.
Maar eigenlijk brachten ze het zo dat ze overtuigd zijn van de kwaliteit van FRA en dat het leer misschien niet goed was onderhouden. Dus heb een heel verzorgingsprotocol erbij gekregen.

Heb nu een brief teruggestuurd dat ik tevreden ben met de afhandeling, maar dat ik toch wel geschrokken ben dat er veel meer mensen dezelfde ervaring hebben als ik. En dat het toch geen incidenteel probleem lijkt. Ik heb gezegd dat ze nog maar eens kritisch naar de fabricage van hun hoofdstellen moeten kijken wat betreft materiaal en de stevigheid van de verbindingen bij teugels.
En als ze er van overtuigd zijn dat het een onderhoudskwestie is, dat ze het onderhoudsprotocol er bij de verkoop bij doen...als het zo ontzettend nauw komt kijken.

Ben benieuwd wat ze terug schrijven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:19

Jullie willen kwaliteit voor rond de 100 euro. Dat kan niet. FRA producten worden in lage loonlanden gemaakt met niet-europees leder dat qua kwaliteit looien veel minder is dan Europees leder. Vooral rondgenaaid leder die veel verdund moet worden of overgang met touw naar leder is een zeer kritisch proces en vraagt vakmanschap. Dat is niet bepaald het geval in lage loonlanden.
Paarden zijn dure en kostbare wezens. Waarom mag het materiaal dan geen geld kosten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:31

Het materiaal mag wel geld kosten, maar in de prijsklasse van FRA is de kwaliteit vaak flink hoger dan wat FRA levert. Het is de reden dat ik nog altijd geen artikelen van heb. Voor 100€ verwacht ik geen topkwaliteit, maar wel een serieuze middenklasser. Terwijl ik de leerkwaliteit vergelijkbaar vind voelen als hoofdstellen onder de 50€ (en ook het aantal klachten is hoog voor deze prijsklasse, alleen de micklem komt in de buurt qua aantal klachten en ook daar stuit het mensen tegen de borst).

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:49

Geen hoofdstel hoort kapot te gaan bij normaal gebruik, ook niet eentje van 40,- :)
Dan moet het gewoon niet op de markt gebracht worden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 00:15

Fair schreef:
Geen hoofdstel hoort kapot te gaan bij normaal gebruik, ook niet eentje van 40,- :)
Dan moet het gewoon niet op de markt gebracht worden.

Helemaal mee eens!! Als een product van dusdanige kwaliteit is dat het mens (en dier) in gevaar brengt dan vind ik ook dat het niet meer verkocht mag worden.

Zelf vind ik dat je voor 100 euro toch wel meer mag verwachten dan een teugel die na 1 keer kapot is en een hoofdstel na een half jaar. Zo niks is 100 euro nou ook weer niet!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 00:17

Inmiddels heb ik nieuwe kruisriemen ontvangen van FRA en wat schetst mijn verbazing?...de kwaliteit van deze riemen is heel wat beter dan de riemen die ik had!...veel degelijker en beter leer!

Ze hebben me verder geschreven dat ze mijn mail (dat er veel meer mensen met klachten zijn) uiterst serieus nemen en er werk van gaan maken. Ben benieuwd!!

AMieke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:15

Ik heb sinds afgelopen maandag een F.R.A Dietsji bitloos hoofdstel.
Ik heb erg verbaasd over de prijzen, kwam dit topic tegen via de zoekfunctie.

Nu kost het hoofdstel rond de €80 euro. Omdat er een korting actie was van 25% heb ik er €60 voor betaald.

Het hoofdstel heeft nu i.p.v. leer, touw wat onder de kaak kruist.

Tot heden vind ik dat de druk van de gekruide touwen onder de kaak snel los komt als je de druk van de teugels haalt.
Heb ook met side pull gereden, en nog paar anderen hoofdstellen zonder bit. Maar deze met gekruisde kaak, reageerde ze het meest ontspannen op.

Be nieuwgierig naar meer ervaringen met dit hoofdstel.

Oh ja, er zit nu idd een heel briefje bij hoe het hoofdstel te onderhouden