hoe moet het zadel nou liggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:20

Art_Ificious schreef:
Klopt omdat mijn ambitie toch meer bij springen ligt en dat met boomloos niet makkelijk is op wedstrijd.
En boomloos ook minder bekend is in belgie op weddteijdterreinen.

minder bekend, maar dat betekend toch niets, je mag er toch met rijden. Ik zou gewoon een goede zadelmaker zoeken. Eric van Emmers kan ik je aanraden, en die komt tot overal :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:27

MarliesV schreef:
Als je die groene lijn hier boven op Harley uittekent en dan een meetlint er langs houdt op hoeveel cm zit je dan?

En welke maat heb jij zelf nodig, kan je in een 17'' of heb je een 17.5'' of 18'' nodig?

Als je voor jouw budget niet kan vinden wat je zoekt zal je moeten kijken naar alternatieven:
*budget verhogen
*gaan mennen ipv rijden
*ander paard kopen

Weet dat het soms erg lastig is, ik kon maar 1 type zadel vinden bij mijn merrie (als veulen de schoft gebroken) en daarmee mag ik geen wedstrijden rijden. Maar haar rug gaat toch voor mijn portemonnee en ambities.

Dat heb ik nog niet gedaan gejad dat uittekenen.
Ik pas in een 17"

AmyJamess

Re: hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:33

Boomloos vind ik zo slecht idee nog niet.
je hebt nog een jonge pony die niet volledig in de spieren zit. en springen zal de komend jaar nog niet inzitten.kun je beter eerst voor boomloos gaan en als hij volledig in de spieren zit en uitgegroeid is een goed passend veelzeidigheids zadel aanschaffen. denk dat je dat veel geld kan schelen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:36

Dan zit ik echter weer met een boomloosje die weg moet. Heb de barefoot al met zeer veel verlies verkocht omdat die anders niet weg kreeg en die lag me wel in de weg.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:09

Gewoon even op je tanden bijten en echt een potje opzij zetten, met de maanden die voorbij gaan groeien je mogelijkheden. Niet te snel willen zijn, gewoon kopen wat jullie beiden past. Mijn zoektocht naar een geschikt zadel heeft zeven jaar geduurd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 17:12

Bedoelibg is ook dat ik pas in 2017 een nieuw zadel aankoop en tot die tijd alleen aan de dubbele longe train.

Tegen de tijd dat ik een mooi bedrag opzij heb is harley ruim 3,5
Hij is nu immers 3 jaar en 4maanden

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:59

Ja dan is ie 3.5....wat is daar mis mee? Kan ie nog ff lekker puppy zijn en groeien en aansterken...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:09

Ik heb het volgende gedaan met mijn jonge paard. Met 4 jaar zijn we begonnen met inrijden met een tweedehands zadel. Zadel had ik nog liggen, heb er wel een zadelpasser bij gehaald a 50 euro om het zadel goed passend te maken.
Nu is mijn paard 7 en heb ik een nieuw zadel gekocht. Aangezien het om een nieuw zadel gaat heb ik de zadelpasservice er gratis bij gekregen.

Kun je niet zoiets doen voor Harley? De komende jaren zal hij nog groeien, dus een goedkopere tweedehands op maat laten maken en als hij uitgegroeid is een nieuw zadel kopen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:13

Art_Ificious schreef:
Klopt omdat mijn ambitie toch meer bij springen ligt en dat met boomloos niet makkelijk is op wedstrijd.
En boomloos ook minder bekend is in belgie op weddteijdterreinen.

Je hebt natuurlijk boomloos en boomloos. Niet elk type boomloos is over 1 kam te scheren. Neem bijv voor springen de Flexible saddle Bascule, dat is een boomloos zadel waar springen geen probleem mee is en oo qua looks 'normaal' is. Deze zadels zijn trouwens ook mooi kort! Ik heb de dressuur variant nml. (en de 'spring' versie van het boomloze HM flexee zadel, gelt het zelfde voor)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:15

Dat springen zal in het begin geen M parcours zijn en dressuur geen Z.
Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een massimo veelzijdigheidszadel.
Lekker kort, ook zonder franse kussens. En je kan een beetje twee kanten in omdat het veelzijdig is.
En de boom is 2 maten breder te maken in de toekomst.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:17

pinto_1 schreef:
Ik heb het volgende gedaan met mijn jonge paard. Met 4 jaar zijn we begonnen met inrijden met een tweedehands zadel. Zadel had ik nog liggen, heb er wel een zadelpasser bij gehaald a 50 euro om het zadel goed passend te maken.
Nu is mijn paard 7 en heb ik een nieuw zadel gekocht. Aangezien het om een nieuw zadel gaat heb ik de zadelpasservice er gratis bij gekregen.

Kun je niet zoiets doen voor Harley? De komende jaren zal hij nog groeien, dus een goedkopere tweedehands op maat laten maken en als hij uitgegroeid is een nieuw zadel kopen?

Dan moet je maar net de mazzel hebben dat hij tijdens het beleren niet te veel van vorm veranderd.

Die van mij is nu een jaar onder het zadel en ik zit inmiddels aan zadel nr 3...
En zadel 1 en 2 ook nog tussentijds aan moeten passen.
Pony is in ontwikkeling en doordat hij nog groeit en door de training veranderd ook zijn bespiering was het echt niet zo simpel om een tweedehands te laten aanpassen en er dan 3 jaar mee te doen :n

En de mijne was al 5 toen ik ermee aan de slag ging, met 3,5 verwacht ik veel meer veranderingen als je daar eenmaal mee aan de slag gaat. Die zijn bij lange na nog niet uitgegroeid.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:22

Eerlijk: laat dat dier nog een jaar uitgroeien... Jij kunt nog een jaar langer sparen en laat dan een kwaliteitszadel aanmeten. Wat je nu laat aanmeten mag je over 6 maanden terug verkopen en daarbij dit paard is nog veel te puppy om er op te gaan...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 18:43

Bellatrix schreef:
Ja dan is ie 3.5....wat is daar mis mee? Kan ie nog ff lekker puppy zijn en groeien en aansterken...

Ik bedoelde het niet negatief, jij maakt het alleen weer negatief.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:43

Dit is een nadeel van een jong paard kopen.
Zeker als je een beperkt budget hebt. Wil jij straks met 3,5 een passend zadel erop, dan zal je er een moeten laten aanmeten en deze zul je inderdaad op den duur weer moeten verkopen voor een nieuw passend zadel of moeten laten aanpassen (als dat kan). Maar extra kosten ga je sowieso maken...

Je kunt er dan inderdaad voor kiezen om hem dan een jaar later te gaan rijden, wanneer zijn lijf ten minste een beetje uitgegroeid is. Kan jij ondertussen sparen. Maar de bespiering zal dan sowieso ook nog gaan veranderen, wanneer hij onder het zadel komt. Dus aan die aanpassingen van je zadel ontkom je niet. Het is sowieso een goed idee om elk jaar je zadel te laten controleren door een zadelpasser; dat is niet voor niks.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 18:45

pinto_1 schreef:

Ik heb nu een knight rider maar denk da niet aanpasbaar is. Enkel verwisselbare voorboom.
Kussens echter lijken me van gel of foam ofzoiets.

Daphneee die bascule kost veel te veel. Max budget is 700€ voor een nieuw zadel

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:53

Art_Ificious schreef:
Daphneee die bascule kost veel te veel. Max budget is 700€ voor een nieuw zadel

Ze zijn soort van prijzig, maar wel een aankoop voor maar 1 keer. Ik ga voor mijn paard nooit meer een ander zadel moeten kopen. Zenzij het om wat voor reden opeens zo kapot gaat dat het onbruikbaar wordt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 19:04

Soort van? Voor die prijs koop ik een nieuw paard of een auto.
Ik wil gerust 700€ geven maar geen 1.400€ zijn ze van goud ofzo

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:05

je wist natuurlijk vooraf dat een veulen aanschaffen veel meer investering nodig zou hebben dan een pony die beleerd en doorgereden was. zowel kwa harnachement als begeleiding en lessen.

Denk dat je nu gewoon even pas op de plaats moet maken, eventueel kijken naar een niet te dure passende boomloos om hem de eerste maanden op te leren.. want zelfs als je volgend jaar een passend zadel vind en m dan onder het zadel gaat doorleren, dan is het zadel in no time niet passend meer, zijn bespiering wordt dan immers anders en je zult de komende jaren nog wel vaker de zadelmaker moeten laten komen in verband met aanpassingen. je hebt een jong dier dat nog veel zal veranderen totdat hij lekker opgeleerd is, volgroeid en vol bespierd.

dat je een zadel met veel verlies verkocht hebt, betekent dat je zwaar overbetaald hebt (te haastige beslissing?) of dat je er te haastig van af wilde...

als het een nieuw zadel moet zijn, dan zou ik niet naar budget kijken, maar naar pasvorm..
dat je budget 700 is, wil niet zeggen dat je daar ook een lekker passend zadel, zowel voor jou als voor harley vind..

heb zelf 900 euro neergeteld voor een goede tweedehands, waarop aanpassingen gedaan zijn om m echt voor mijn paard optimaal passend te maken. Nu ruim 1.5 jaar later, komt er weer een nota aan van zo'n 200 euro om m aan te laten passen, zodat hij weer goed passend is.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:08

Zoals mijn voorganger ook al omschrijft dan kan je voor 700 een nu passend boomzadel kopen, na een paar maandenn trainen past het niet meer en moet je elke keer een zadelmaker bekostigen en als het niet mee zit een nieuw zadel. Veel kwaliteits zadels nieuw zijn sowieso snel boven de 1000, je ziet er genoeg zelfs schikbarend naar de 3000.- euro gaan.. Dus ja dan vind ik 1400.- als enkele investering zonder verdere kosten (geen zadelmaker meer) niet eens extreem duur op het lange termijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:10

Als je nou even doorspaart dan kan je een op maat gemaakt zadel kopen.

Je geeft immers zelf aan dat je nu niet rijd, dan kan je nog een halfjaar/jaar sparen

Ik vind 500 euro eigenlijk echt een flutbedrag... Vind je denk ik niets passends voor of je moet echt geluk hebben

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:30

Kabayo schreef:
Als je nou even doorspaart dan kan je een op maat gemaakt zadel kopen.

Je geeft immers zelf aan dat je nu niet rijd, dan kan je nog een halfjaar/jaar sparen

Ik vind 500 euro eigenlijk echt een flutbedrag... Vind je denk ik niets passends voor of je moet echt geluk hebben

Bij mij in de buurt kun je voor 500 euro een prima tweehands zadel van een goed merk kopen. Deze wordt zo nodig ook aangepast en het bedrag blijft dan gelijk. (Zadelmaker met vooral tweedehands zadels)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:37

Eens met bovenstaand. Er zijn best goede zadels te vinden van €500.

Ontopic: je kan navragen bij een zadelpasser of hij je huidige zadel opmaat kan laten maken toch?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:41

Met een barefoot cheyenne mag je toch gewoon starten?

Deze heb je 2e hand met VPS echt wel voor 500 euro.
Hier kun je heel lang mee rijden en zijn zeker nog wel te verkopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:44

Metde cheyenne weet ik niet.
Maar de dressuur varianten zoals de london, lexington en barrydale zeer zeker wel.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:44

Iemand die ik ken rijdt in jouw omgeving rond die o.a. Thorowgood, pfiff en hidalgo zadels (nieuw) verkoopt. Zij geeft ook les in grondwerk en rijden.
Zij heeft best zadels van jouw budget liggen, maar als die niet passen zegt ze dat ook eerlijk.

Ik heb jou volgens mij als eens in een PB haar gegevens gegeven...