Wat voor bit is dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:16

Anoniem schreef:
Mwa er zit wel een verschil in het karakter en temperament. Tussen toppers en huis tuin en keuken paarden.

Heerlijke dooddoener, ik blijf erbij dat opvoeding en training dit soort dingen op kunnen lossen. Maar het is makkelijker een zwaar bit in te hangen, dat snap ik ook wel.

LinsxDot

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:21

Ik vind dit niet echt relevant voor dit topic! Maar vind je reactie ook kort door de bocht! Niet elk paard is te rijden op de manier die je graag zou willen! En kan je wel zeggen opvoeding maar hoe goed je ze ook opvoed soms neemt temperament de overhand en dat geldt voor elk dier!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:33

Anoniem schreef:
600 kilo enthousiasme is ook niet altijd in toom te houden met alleen een touwhalstertje :+

Mwa er zit wel een verschil in het karakter en temperament. Tussen toppers en huis tuin en keuken paarden.

Wat een bijzondere reacties Nini_roosje. In mijn topic waarin ik enkel ervaringen met een bepaalde neusriem vraag zeg je nog dit:

Citaat:
Maar de oplossing zoeken in harnachement is veel makkelijker dan kritisch naar jezelf kijken.

Dat spreekt elkaar toch wel een beetje tegen...

TS, idd een kaptoom met een kandare. Heel kort door de bocht, de kandare is voor als je met verzameling en oprichting bezig bent, de kaptoom voor buiging (uiteraard is de praktijk iets minder zwart/wit dan dat).
Die hackamore/bit combo's zijn behoorlijk heftig. Als dat de enige manier is om je paard door de ring te sturen, geef mijn portie dan maar aan Fikkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:47

Allegra schreef:
Anoniem schreef:
600 kilo enthousiasme is ook niet altijd in toom te houden met alleen een touwhalstertje :+

Wat een bijzondere reacties Nini_roosje. In mijn topic waarin ik enkel ervaringen met een bepaalde neusriem vraag zeg je nog dit:

Citaat:
Maar de oplossing zoeken in harnachement is veel makkelijker dan kritisch naar jezelf kijken.

Dat spreekt elkaar toch wel een beetje tegen...

TS, idd een kaptoom met een kandare. Heel kort door de bocht, de kandare is voor als je met verzameling en oprichting bezig bent, de kaptoom voor buiging (uiteraard is de praktijk iets minder zwart/wit dan dat).
Die hackamore/bit combo's zijn behoorlijk heftig. Als dat de enige manier is om je paard door de ring te sturen, geef mijn portie dan maar aan Fikkie.

Jij bent een hobby ruiter en hebt een rijtechnisch probleem thuis in de bak. Wat je wil oplossen met een scherpe neusriem. Dat is wat anders dan een professionele ruiter met paard op een groot internationaal concours. Bovenstaande neusriem mag immers pas vanaf het Z(of alleen bij het FEI reglement) gebruikt worden. Die paarden worden thuis vaak op normale(re) trenzen gereden.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:50

Wauw wat een arrogant vooroordeel en tunnelvisie. En een heleboel onwetendheid rondom bepaald harnachement. Maar dit gaat wel erg offtopic. Sorry TS voor de vervuiling van je topic.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 06:39

Vind het ook jammer dat het topic nu weer zo vervuild werd, laten we dat niet doen.

Om terug te komen op de vraag over die enkele teugel: het klopt dat je in de basissport maar met één teugel mag rijden, maar die regel is vanaf het Z niet meer van toepassing. Begrijp dat je denkt dat je met die ene teugel meteen aan het bit én de hackamore zit, maar dat is niet zo. Normaliter heb je namelijk contact met het bit en 'hang' je er niet in, toch? Pas als je echt druk op de teugel zet komt de schaar omhoog en kantelt het neusstuk van de hackamore en krijg je druk op de neus. :j

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:07

Het is echt een heel gebeuren het gene wat het paard om heeft, Maar zoals het loopt etc lijkt het paard er geen klachten aan te hebben en loopt heel goed zijn rondje. Ja zullen de meeste van jullie denken "ja wat verwacht je dan met zo'n hangsel om z'n hoofd" Nou geloof mij, als een paard het er niet mee eens is komt het vast en zeker wel in staking en helemaal dit soort paarden..

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 05:37

Precies. Denk ook dat er te makkelijk over wordt gedacht. Dit wordt echt niet zomaar omgehangen, daar gaat een heel proces van nadenken, luisteren, voelen en uitproberen aan vooraf. En de samenstelling van de optoming kan constant veranderen totdat hetgeen dat op dat moment in die situatie werkt gevonden is. Thuis lopen deze paarden vaak gewoon op een simpel trensje of een eenvoudige hackamore. :j