Praktijkervaring Kineton neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:42

Okee, dan heb je dus niks aan mijn ervaringen :D Hier was het probleem over met een myler level 2, mijn paard bleek ineens te kunnen nageven.

Als ik jou was... zou ik die kineton gewoon om mijn paard hangen. Aan zijn feedback heb je denk ik meer dan aan wat dit topic je gaat opleveren :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:45

Allegra schreef:
Er staat niet een perfect stille hand ;) Er staat ten alle tijden perfecte aanleuning, dus, ten alle tijden een hand die meegaat met alle bewegingen van de paardenmond en daarbij min of meer dezelfde druk behoudt. Ik weet niet hoe lang je al paardrijdt maar in de praktijk is dit zo ongeveer onmogelijk. Zeker met een heethoofd en zeker als die heethoofd blijft rommelen met die mond vanwege bit/neusriem/etc. Dan heb je dus een cirkeltje te pakken waar je nauwelijks uit komt.
En als ik het voor hem comfortabeler (comfortabeler ja, als je je eens zou verdiepen in de werking ;)) kan maken door een optoming te kiezen die goed bij hem past, waarom zou ik dat dan niet doen? Omdat sommige mensen weigeren verder te denken dan hun neus lang is en dus niet kloppende aannames doen? Dat is kortzichtig en klakkeloos achter de massa aanlopen imo.

Koper, ik heb een Myler level 1 geprobeerd, dat was geen succes. Voor mijn gevoel zit het hem echt in die tongvrijheid. Een scharniertrens heb ik idd liggen, daar loopt hij ongeveer net zo op als de ongebroken, maar ik vind dat scharnier zo eng met velletjes enzo. Het voelt met rijden wat minder 'stug' als een ongebroken bit.


Ik weet waar ik het over heb. Ik heb een heet hoofd met een lastige mond. Eerst ook met een tong en aanleuningsprobleem maar dat is nadat ik 100 verschillende bitten en neusriemen geprobeerd heb opgelost. (en niet te vergeten instructeurs ;) ) Hoe? Door goede instructie die weet waar ze het over heeft. En daar zijn er nog maar bar weinig van in Nederland. Verder rijd ik nu met een nathe trens en een mex neusriem.
Die Nathe trens is namelijk veel vriendelijker voor de mond wanneer ik toch een keer te grof inwerk. Al die dunne bitten al dan niet met tongboog zijn zo scherp.
Maar de oplossing zoeken in harnachement is veel makkelijker dan kritisch naar jezelf kijken.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 15:49

Ik vrees het ook ^^ Al zijn de paar praktijkervaring die wel gedeeld zijn positief. Dat met dat (ik noem het maar) halve sperriempje ga ik ook eens proberen. Ik vraag me af of dat op wedstrijd mag. De kineton sowieso niet, maar goed, als ie daar fijn op blijkt te lopen, dan maar geen wedstrijd (of met hackamore, veel buiging doe je toch niet op de ovaalbaan).

Nini_roosje, elk geval is anders. Voor de zoveelste keer, rijtechnisch wordt er uiteraard aan gewerkt, Helaas is het ene paard kritischer dan het andere. Ik ben hier al mee bezig sinds ik hem heb, het is niet alsof ik er klakkeloos iets om hang. Dan zou ik de vraag hier ook niet stellen. Maar je harnachement is wel ontzettend belangrijk, dat moet bij je paard passen. En niet voor alle paarden zijn de standaard oplossingen geschikt. Dan moet je soms verder kijken. Goede instructie heb ik, maak je daar maar geen zorgen over ;)

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:51

Hackamore mag wel :j

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 16:30

Ja die dan weer wel idd. En als ie nou op miraculeuze wijze ineens de sterren van hemel loopt met de kineton kan ik altijd de FEIF nog aanschrijven :7 Voor nu ben ik al blij met de fractie schoftlift in tölt die ik zomaar cadeau krijg met de hack erom ipv met bit :D

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:56

*\o/*

We zien je in juli dan wel in Oirschot he met je paard :D :P

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:47

As far as I know, mag zowel de halve sper als de micklem met bitclips niet omdat je dan het bit met de neusriem verbind, dat zou niet mogen.
Maar dat kan ik zeker mis hebben!

Halve sper kan je redelijk makkelijk zelf improviseren en uitproberen

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 19:02

De FEIF regels (ijslander sport) zijn niet hetzelfde als de FEI regels, maar dat zou goed kunnen. Er is een duidelijke lijst van wat niet mag, kan me niet herinneren dat het daar tussen staat (de kineton wel) naar zal er nog eens naar kijken.

Hahaha Koper, ik heb laatst wel die shirtjes van isiwear gekocht met Siggi achterop gekocht XD Maar nee, das ook veel te duur man! Voor dat geld rij ik liever 10 jaar cursussen ^^ Ik vond het NK al duur. Ik vind zo af en toe een wedstrijdje leuk, als het niet zoveel geld en moeite kost.

Wildgirl

Berichten: 11680
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:11

Ik had het toevallig met een vriendin over dit topic vanmiddag omdat zij hetzelfde probleem bij haar paard heeft gehad en ook deze neusriem (en nog 655 anderen) heeft uitgeprobeerd. Bij haar bleek het uiteindelijk een ijzergevoeligheid/allergie te zijn. Inmiddels rijdt ze haar merrie op zz licht niveau op....een leren bitje. Wellicht het proberen waard?

Editie typo

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:33

Ik heb met een kineton gereden, en heb er voor bepaalde paarden wel goede ervaringen mee. Een bitliftertje is ook fijn, maar heeft toch een iets andere inwerking dan de kineton.

Ik reed met een ongebroken maar licht gebogen bustrensje. Normaal gezien draait dat bit lichtjes in de mond als je de teugels aanneemt, zodat de druk van de tong af gaat. Met een bitlifter gebeurde dat echter niet, omdat het riempje in de ringen bevestigt zit. Met een kineton kon het bitje wel gewoon draaien, en kreeg ik een beter resultaat.

In mijn geval ging het dus om een paard dat moeite had met druk op de tong, en daarvoor werkte het in elk geval goed. Maar een goed passend bit blijft heel belangrijk, als het bit niet goed zit in het paard zijn mond zal je het probleem zelfs met honderd kinetons niet verhelpen :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:21

Ander materiaal proberen is ook wel een goeie ja! Al vind ik die leren bitjes minder fijn door de vorm, zo'n platte riem in de mond. Maar het is denk ik 10 jaar geleden ofzo dat ik die ooit eens bij een (ander) paard heb ingehangen :D

Bedankt voor alle daadwerkelijke ervaringen! Opvallend om te zien dat niemand hier die de neusriem daadwerkelijk geprobeerd heeft, heeft ervaren dat het zo'n scherp gemeen ding is. Of het nou wel of geen goede oplossing voor je paard was. Dat geeft me het vertrouwen het gewoon is te proberen. Is het niks dan is het niks en zijn we weer een ervaring rijker, dommer wordt je er niet van.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:31

Een platte riem zal de druk in de mond beter verdelen dan een rond metalen onderdeel. En een leerbit vormt zich naar de mond, dat zal een metalen bit niet doen (althans, niet op dezelfde manier).

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:45

Ja en nee, door het kinriempje van een leren bit oa ligt het platte deel op de tong en lagen. Het dunne deel wijst naar de mondhoeken. Dus als het paard met de neus (min of meer) op de loodlijn loopt komt de druk idd op het platte deel. Maar als het een beetje met de neus eruit loopt (in tölt is de neus vaak een beetje meer naar voren gestoken) dan komt de druk op het smalle stuk. En dat vind ik minder geslaagd. Verder vormt het in die zin naar de mond dat het bitje zich als het ware om de onderkaak vormt. Ik vraag me af in hoeverre dit nuttig is. Het lijkt prettig, maar soms zijn dingen juist fijner/functioneler als ze hun eigen vorm behouden (als je bepaalde delen juist wil ontlasten bijv). Ik ben er nog niet uit wat ik er in dit geval van vind :)
Ik kan wel een keer een appelbitje proberen ofzo, of zo'n bitbandage.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:57

Ah, met de neus iets eruit in tölt ben ik wel met je eens idd. Qua vormen naar de mond... als het paard een wat dikkere tong heeft bijvoorbeeld, kan het bit zich daar wel omheen vormen (mits je uiteraard het kinriempje niet te strak doet), een ongebroken bit doet dat niet (tenzij je er eentje met tongboog hebt, uiteraard).

Ik ben overigens wel benieuwd naar je ervaringen met een kineton; mijn ruin blijft af en toe (als het moeilijker wordt in de oefeningen die we rijden) ook met zijn tong klooien. Ik ben er nog niet uit of dat komt door "ik reageer me af op het bit, want ik vind dit lastig" of "ik vind dit lastig omdat mijn tong nu in de weg zit, dus reageer ik me af op het bit".

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 22:14

Ik heb er idd eentje met tongboog, ergens in dit topic staat een linkje naar een foto. Maar ik vind dat ook een hele lastige hoor. Ik longeer hem bijvoorbeeld ook gewoon met bit, waar dan een simpele bijzet aan zit, met eroverheen een touwhalster waar de lijn aan zit. Maar als ie dan een keer lomp doet met zijn hoofd en zichzelf als het ware op het bit stoot is de onrust er ook en is ontspant hij ook weer moeilijk. Dus het is niet alleen met een (specifieke) ruiter.

Maar ik zal mijn bevindingen hier posten :)

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:47

Ik heb beperkt ervaring met de kineton, maar was in dat geval geen oplossing. Ik hou de neusriem echter wel graag in gedachten. Voor paarden die gevoelig zijn in de mond of het gerammel erg vervelend vinden kan ie fijn zijn. Icm met het juiste bit vormt het een enorm stabiele combinatie, waarbij de druk wordt verdeeld over neus en mond. Wat ik erg belangrijk vind is dat paard zijn mond kan openen als de druk te veel wordt. De reden dat het bij mij niet werkte was dat het paard druk op de neus erg vervelend vindt.

Trek je niet teveel aan van het "kineton=scherp"-mantra. Een kineton kan, mits correct gebruikt, vriendelijker zijn dan bijv een africhtingsneusriem. Ik ben absoluut niet van de zware hulpmiddelen, heb zelfs een behoorlijke hekel aan sperriemen en aansnoerneusriemen, maar naast de simpele engelse en hannoveraanse neusriem blijft de kineton voor mij altijd een optie.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:50

Die ongebroken met tongboog zag ik eerder inderdaad, dat lijkt me voor mijn ruin ook nog een mogelijkheid.

Een neusriem gebruik ik overigens niet. Wel op buitenrit een touwhalster onder z'n hoofdstel, maar die zit ook vrij los om de neus.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:05

Ervaring, neusriem is behoorlijk heftig aangezien het pas "werkt" als je flink op de rem "trekt" met alle gevolgen van dien. Daarbij niet geschikt voor paarden met een smalle neusbrug of een te brede, er zit namelijk een verharde plaat in die niet buigbaar is en daar komt dus ook de druk op de neus vandaan. Ik heb er totaal geen resultaat mee gezien voor het betreffende paard.

Ik zou deze neusriem zeker niet aanraden, ze zijn immers ook niet toegestaan op wedstrijden.

Heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd met bus- of D-ringen, een baucher of kneveltrens? Vooral de ringen kunnen in sommige gevallen al heel belangrijk zijn en helpen

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:38

Hmmm klinkt bekend, op een hackamore kunnen lopen als een zonnetje, bit erin en drama. Met de kineton geen ervaring, al was dat mss wel passend geweest bij mn paard (iets om in het achterhoofd te houden in elk geval), zeker zoals hierboven beschreven wordt. Ik ben uiteindelijk overgestapt naar een ongebroken flexi soft trensje van trust en jee wat een verademing, wat ie met de hack deed kreeg ik nu grotendeels ook met dit bit. Ik rij verder met de high jump revolution neusriem van ps of sweden.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 08:17

KPet schreef:
Trek je niet teveel aan van het "kineton=scherp"-mantra. Een kineton kan, mits correct gebruikt, vriendelijker zijn dan bijv een africhtingsneusriem. Ik ben absoluut niet van de zware hulpmiddelen, heb zelfs een behoorlijke hekel aan sperriemen en aansnoerneusriemen, maar naast de simpele engelse en hannoveraanse neusriem blijft de kineton voor mij altijd een optie.


Dit heb ik precies zo. Bij dit paard heb ik wel een gecombineerde geprobeerd in de hoop dat dat iets meer stabiliteit voor het bit zou geven, een lage neusriem past op een of andere manier nooit mooi, die zit altijd half over de bitringen en half ervoor enzo, ook niet fijn, zeker niet met de ongebroken trens.

daffie1986 schreef:
Ervaring, neusriem is behoorlijk heftig aangezien het pas "werkt" als je flink op de rem "trekt" met alle gevolgen van dien.


Dit is in mijn ogen verkeerd gebruik en absoluut not done. En volgens mij ook niet waar. Als je hem goed afstelt hangt het bit al los op de haakjes, dus als je daar een beetje contact op neemt, is meer contact op de haakjes, is meer contact op de neus. Net als bij een has eigenlijk, maar dan zonder de hefboomwerking.

Citaat:
Daarbij niet geschikt voor paarden met een smalle neusbrug of een te brede, er zit namelijk een verharde plaat in die niet buigbaar is en daar komt dus ook de druk op de neus vandaan.


Hiervan kan ik echt zeggen dat het onzin is, in elk geval bij degene die ik in mijn handen heb gehad. Die heeft gewoon een soepele leren brede neusriem, echt geen ijzer erin. Auw auw!

Citaat:
Ik zou deze neusriem zeker niet aanraden, ze zijn immers ook niet toegestaan op wedstrijden


Dat geeft imo alleen maar aan dat men af wil vangen dat onkundige ruiters ermee rijden, of dat men vind dat het een trainings hulpmiddel is. Redenen waar ik me wel in kan vinden. Een hackamore mag dan weer wel, en die is scherper door de hefboom.

Citaat:
Heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd met bus- of D-ringen, een baucher of kneveltrens? Vooral de ringen kunnen in sommige gevallen al heel belangrijk zijn en helpen


Ongebroken bustrens heb ik, zie eerder in het topic. En dat is idd een van de betere opties.

Cemlys schreef:
Ik ben uiteindelijk overgestapt naar een ongebroken flexi soft trensje van trust en jee wat een verademing, wat ie met de hack deed kreeg ik nu grotendeels ook met dit bit. Ik rij verder met de high jump revolution neusriem van ps of sweden.


Ik zou die graag is proberen, evenals zo'n Nathe bit, maar helaas zijn die allemaal te groot en vaak te dik voor die ijslanderbekkies.
PS of Sweden is echt prachtig! Ik loop al een tijdje te kijken naar die hackamore neusriempjes, maar de verzendkosten zijn even duur als de neusriem. Misschien heb ik het er voor over als ik mijn kerstbonus krijg :D

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:43

Ik vond de trust bitjes niet overdreven dik en zachter als nathe, want die heb ik ook vastgehad. In elk geval heeft mn pony ergens last van. Welke maat heeft je IJslander dan?
Het zijn idd prachtige hoofdstellen en ik zou er zo weer een bestellen, erg fijne kwaliteit en hou wel van iets 'anders'

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:20

daffie1986 schreef:
Ervaring, neusriem is behoorlijk heftig aangezien het pas "werkt" als je flink op de rem "trekt" met alle gevolgen van dien. Daarbij niet geschikt voor paarden met een smalle neusbrug of een te brede, er zit namelijk een verharde plaat in die niet buigbaar is en daar komt dus ook de druk op de neus vandaan.


Er zit helemaal geen verharde plaat is, gewoon dubbelgestik leer, waardoor het mss iets midner soepel is dan een gewone neusriem. Maar absoluut niet hard of onbuigbaar

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 15:31

Cemlys schreef:
Ik vond de trust bitjes niet overdreven dik en zachter als nathe, want die heb ik ook vastgehad. In elk geval heeft mn pony ergens last van. Welke maat heeft je IJslander dan?


11,5cm, en een dikke tong dus weinig ruimte in de mond :/ De 18mm KK trens die ik had was te dik. De flexi soft bitten zijn volgens dochorse 20mm, dus dat gaat em niet worden ben ik bang.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:57

Misschien nog een kleine extra toevoeging: bij sommige bitten kan de kineton bij de mond/rond het bit velletjes meepakken. Die mooie rubberen bitringen kunnen dat voorkomen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 17:51

Ja daar heb ik wel aan zitten denken idd, maar als ik en de haakjes van kineton, en rubber bitringen ertussen moet doen moet ik er wel een groter bit inhangen :)
Als ik het niet zo krijg dat het gewoon netjes ligt om zijn hoofd geef ik het sowieso op denk ik, het doel heiligt niet de middelen in dit geval.