Biothane hoofdstellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 15:00

Koper schreef:
Dan moet je geen biothane pakken. Het kunststof wat er omheen zit is bedoeld om de kern (het feitelijke biothane) te beschermen. Als je gaat schalmen haal je daarmee de beschermlaag weg. Het biothane zal gaan rafelen als je het schaaft. Om netjes te schalmen ben je toch een paar centimeter kwijt, met biothane kán het wel maar het wordt niet netjes. Wat het wel wordt is zwak, aangezien je de beschermende laag weghaalt en het biothane blootlegt. Bovendien zou je dan, om het netjes te doen, hele lange stukken met alleen plastic hebben. Dit omdat je natuurlijk genoeg cms biothane nodig hebt om goed te kunnen stikken. Daarná zou je dan nog een stuk "loos" plastic moeten schalmen.

Wat je eventueel zou kunnen doen is over de hele lengte van de riem dubbel biothane doen. Niet dat dat nodig is, biothane is sterk zat in een enkele laag. Maar dan kun je de beide uiteindes netjes aan de binnenkant wegwerken zonder dat het erg gaat schuren.

Ik vind biothane dubbel niet netjes. Vreemd dat het niet te schalmen valt maar kan kloppen. De Zilco hoofdstellen zijn nochtans zo genaaid zoals ik het wil.
Ik ga dan even kijken hoe zij dat doen:
Zoals afgebeeld met het pijltje. Strap is netjes naar binnen geplooid. Geen slordige holnieten of omgeplooid:
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:28

Je kán het wel schalmen maar het wordt slordig en slap.

Op de foto is het zo te zien naar buiten omgevouwen zodat het uiteinde onder het riempje van het bakstuk valt. Dat of ze hebben niet over de hele lengte het biothane. En dan kom je dus weer uit bij mijn verhaal: een relatief lang stuk buitenmateriaal waar ze het gestikt hebben hebben. En wat dus zwakker is dan als daar ook biothane zit, óf waarbij je een langer stuk moet stikken dan bij leer.

Gilbey

Re: Biothane hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:52

Bij de halster hoofdstellen is het naar buiten gedaan en bij de gewone hoofdstellen wel naar binnen.
Het biothane is wel schijn afgesneden maar echt schalmen kan je het niet noemen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 15:58

Koper schreef:
Je kán het wel schalmen maar het wordt slordig en slap.

Op de foto is het zo te zien naar buiten omgevouwen zodat het uiteinde onder het riempje van het bakstuk valt. Dat of ze hebben niet over de hele lengte het biothane. En dan kom je dus weer uit bij mijn verhaal: een relatief lang stuk buitenmateriaal waar ze het gestikt hebben hebben. En wat dus zwakker is dan als daar ook biothane zit, óf waarbij je een langer stuk moet stikken dan bij leer.

Ik doe het nochtans ook zo bij leder. Heb zo'n speciale machine daarvoor. Dat heet afschalmen. Ga het gewoon eens proberen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:59

Hier een goedhard hoofdstel, supersterk.
Ooit tweedehands gekocht, maat was voor mijn pony die ik daarna kreeg te groot.
Alles ingekort waar nodig en nu past hij op mijn pony met maat shet, vanaf maat cob teruggebracht.
Ik men er gewoon mee, ideaal voor op de veluwe.
Het is echt zijn vakantiehoofdstel, en idd machinaal als het bij goedhard vandaan komt.

Afbeelding

Afbeelding