Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:31

Jennyj01 schreef:
TS bokt is nou eenmaal niet zo flexibel als het om "afwijkende" ideeen gaat. Wat mij vooral fascineert is waarom je het op deze manier wil doen. Sommige endurance zadels zitten tussen western en Engels in. Dan heb je het beste van beide.

Dat heeft niks met bokt te maken. Lees eerst goed.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:57

Verkeerde been uit bed gestapt?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:02

Nee het is niet mogelijk om westernbeugels aan een engels zadel te hangen. Het is wél mogelijk een westernborsttuig te gebruiken bij een engels zadel. Dit heb ik ook een tijdje gedaan(af en toe). Als je een manier hebt om het klipje aan de singel te bevestigen(bijv een ringetje of lossr lus) is dat geen probleem!

Naskapower

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:37

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:56

toch even een aanvullende vraag,
ik lees in een draadje van eerder deze maand (en ook nog een nog iets eerder),
dat je huidige zadel eigenlijk gewoon ook niet goed ligt en dat je in juni nog geen budget had voor een beter zadel of westernzadel.

waarom houd je het geld voor alle 'pimps' niet op zak en leg je dat bij wat je van de zomer gespaard/ bijeen gewerkt hebt, dan zul je toch zo ongeveer richting een leuk tweedehands westernzadel moeten kunnen komen?

persoonlijk zou ik niet investeren in een zadel dat toch al niet goed ligt, ook niet om het te pimpen, want de basis is al niet bruikbaar toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:09

Naskapower schreef:
[HAR] fenders aan engels zadel
Ja het is mogelijk om western beugels aan een engels zadel te hangen

Als je goed kijkt zie je dat dit geen western fenders zijn voor western beugels. Dit zijn fenders voor aan een engels zadel en die hebben een smal punt om beugels op te hangen.
Western beugels zijn breed en hebben een stuk leer om een meestal houten klos. Dat is toch wel +/- 10/13cm schat ik. Als je zulke brede beugels aan een smal punt hangt blijven ze niet hangen, maar zullen naar 1punt zakken.
Western fenders zijn honderden euro's en passen niet aan de engelse ophanging vanwege de breedte.

Gaat ts naar dit vb of barefoot etc kijken, zijn er vast mogelijkheden. Mensen kiezen dit soms voor comfort, maar het is niet western.
En zoals gezegd: western beugels zijn al snel 100 euro of meer....

Blankets zelfde verhaal. Het is ruw, heeft geen echte functie voor onder een zadel dan de kleur/print en ze zijn groot. Meestal oversized omdat ze over een pad gaan en onder een western zadel van +/- 68cm lengte!

Ts moet het zelf weten, maar ze kan zichzelf een hoop geld, ellende en teleurstellingen voorkomen.
Wil ze het toch, had ze het hier niet hoeven te vragen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:59

ja dat kan, Ghost heeft fenders waar gewone stijgbeugelriemen doorkunnen. Er bestaan ook westernbeugels voor smallere riemen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:04

lisaturbo schreef:
Ik wil graag een western zadel maken van mijn veelzijdigheid.

Kan ik westernbeugels gewoon vast maken aan gewone beugelriemen?

Beetje haast met deze vraag anders zijn ze denk ik verkocht!

alvast bedankt

Nee, gewone beugelriemen zijn te smal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:21

Westernblanket is gemaakt om op een ander dekje/pad te gebruiken. Wassen vinden ze ook niet leuk. Met een vierkant grote maat, dun katoenen dekje er onder om zweet en viezigheid op te vangen kan het, maar een maat waar je pony niet onder verzuipt vinden is lastig of het motief moet inkorten mogelijk maken.
Westernvoortuig aan een engels zadel of een engels (jacht) voortuig aan een westernzadel kan gewoon. Bevestigingspunten zijn vrijwel gelijk, enkel even opletten of je singel een ring onderaan heeft (komt steeds meer voor bij engelse singels tegenwoordig, want ook handig voor hulpteugels), anders zijn er voor een paar euro singellusjes te krijgen om dat te bevestigen.

Beugels zijn een iets ander verhaal, westernbeugels zijn zwaar en dat hangt niet rustig aan een smalle beugelriem, de riempjes die om de westernfenders zitten net boven de beugel om ze stil en op de plek te houden kan je ook aan een engelse beugelriem prutsen, maar stabiel en dus fijn om mee te rijden zal het nooit worden. Wiebelbeugels zijn ook niet veilig of prettig voor je pony (onrustig been en dus hulpen).

Tuigonderdelen van verschillende disciplines mixen kan zeker, maar je moet er rekening mee houden dat sommige onderdelen bij elkaar horen of dat er een alternatief van een andere discipline bij moet. Weet dus wat waar hoort en waarom de onderdelen bij elkaar horen/moeten samenwerken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:37

mindful schreef:
ja dat kan, Ghost heeft fenders waar gewone stijgbeugelriemen doorkunnen. Er bestaan ook westernbeugels voor smallere riemen

Dat valt niet onder western. Western beugels zijn breed aan de bovenkant en anders past je voet er niet eens in.
Een engelse beugelriem heeft een opening voor de beugelriem. Bij een westernbeugel hangt ie in zijn geheel aan de fender. Een brede beugel aan een smal riempje hangen gaat niet fijn rijden.

Daarbij horen fenders niet op zweetbladen te hangen. Fenders hebben een functie in de western sport. Westernzadels hebben ook geen zweetbladen. En En is dubbelop ook.

Barefoot, ghost en dergelijke zijn geen western zadels, maar iets wat erop lijkt.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:13

Je kunt kijken naar Endurance Fenders met smalle ophanging.

Endurance fenders lijken mij echter smaller dan Western fenders.

Verder dacht ik dat je schuif fenders kan kopen voor om je Engelse beugelriemen? Weet alleen niet of dat goed blijft zitten... En of dat goed aansluit op een vzh zadel... Het lijkt me niet heel comfortabel.

Je zadel zal nog steeds niet op een Western zadel lijken. Wil je overstappen op Western dan kan je in het begin prima met je Engelse zadel blijven rijden. Het lijkt mij in dat geval ook beter om dan te sparen voor een echt Western zadel dan geld uit te geven aan nutteloze dingen.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:09

Je kan ook in plaats van een pad zo een soort dekje gebruiken. Lijkt een beetje op een blanket, alleen past het veel beter onder je zadel! Afbeelding

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 09:29

ja wil misschien gewon een dekje met amerikaanse print