En ineens doet hij het niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:05


Otti1977

Berichten: 3052
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:10

Ook ik rijd boomloos. Bevalt me zeer goed. Past zich mooi aan aan de rug. Er is ook zadelpasservice aan huis

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:22

Hé toch zo ik eerst ook osteopaat er bij zoeken. Had al gezien dat die kwam.

Daarnaast zoek een dealer op van merk seabis verkoop dat zou je echt x moeten passen!
Mijn merrie heeft een hele moeilijke bouw en er pas zo weinig op dit was ook enige wat goed paste naast op maat maken.

Mijn dame heeft namelijk hele korte rug is heel erg rond geribt en haar schouders liggen heel ver naar achter wat het draag vlak voor zadel heel klein maakt.

Maar gewoon nu lekker gaan longeren en laat het rijden even zitten tot dat je alles onderzocht hebt met zadels enz

marije1109

Berichten: 1140
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:32

Harry van horse totaal kan je zeker helpen en echt binnen budget.
Een vakman die je zeker graag wil helpen.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:39

Neem eens contact op met Paardenpraktijk Sweenslag, zit nog redelijk bij jou in de buurt. Zij is dierenarts en Osteopaat. Dan kun je eerst de lichamelijke problemen uitsluiten.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:52

Ik had ook een paard met een lang doorlopende schoft. Oude model van albion de SLK is daar prima voor

Zori

Berichten: 11
Geregistreerd: 22-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:00

Heel herkenbaar verhaal van TS. Mij merrie werd ineens ook heel bol met opstappen, werd zo erg dat t gewoonweg gevaarlijk werd.
Osteopaat laten komen, rug zat op meerdere plekken vast en zadelmaker laten komen. Zadel lag idd niet goed. Merrie heeft zeer lange hoge schoft en is daarbij rondgeribt. Uiteindelijk na eindeloos zadels passen uitgekomen bij een Ainsley zadel. Inmiddels een IDEAL zadel erop liggen wat super ligt! Blijkbaar zijn de Engelse zadels meer geschikt voor dit soort paardjes.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:26

Ik had trouwens voor mijn rondgeribt paard en lange schoft een Stubben zadel.

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 08:04

Tijd voor een Up-date;
Volgende week komt zadelmaker nr. 2 en ondertussen heb ik veel onderzoek gedaan over zadelbomen en vooral de twist van de boom. Om mezelf het nog moeilijker te maken heb ik van vrieden enkele kale bomen meegekregen. Super lief, maar als je een kale boom erop legt zie je al snel dat het type zadel niet geschikt is voor mijn paard. Het probleem licht vooral aan de vorm en de breedte van de boom. Die moet namelijk breder zijn zodat zijn wervel vrij komt te liggen. Na veel kijken en zoeken in mijn budget. Heb ik nu heel veel hoop bij de Massimo zadels.

Omdat ik zijn rug een beetje wil laten rusten, ben ik hem nu enkel aan het longeren. Dat doet hem zichtbaar goed. Zijn passen zijn mooi gelijk en hij treed goed onder met zijn achterbeen. Uit enkele tips hier op Bokt.nl heb ik hem gisteren gelongeerd met een bontje onder de singerl (doe ik anders nooit) Maar dit was voor hem idd vele malen prettiger.

Be up-dated

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:16

En een kent and masters zadel? Die van mij kostte destijds €950 en daarna op maat gemaakt.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:49

Oh, super goed om te horen :-)

marije1109

Berichten: 1140
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:30

Hoop dat massimo uitkomst biedt, bij mij wel!

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:45

Voor een paard met een hoge, lang doorlopende schoft wil je sowieso, naast de geschikte boommaat, een zadel met een type kussen dat geschikt is voor paarden met een hoge schoft (high wither). Ik vraag me af of Massimo dat maakt. Je vindt dit vnl. in de hoge schoft modellen van Engelse merken, zoals Albion (prijzig), Kent & Masters (1350) en Thorowgood (675/845/875) ... veel 'gusset' en een drop-panel.

Dus een maatzadel is zeker niet de enige (dure) oplossing voor een paard met een hoge schoft. Is natuurlijk wel leuk verkopen een zadel van €2300.
Wel is het belangrijk dat je een kundige zadelpasser hebt, die DE oplossing weet voor een hoge schoft en daarin eerlijk kan adviseren of dat type zadel in zijn/haar collectie heeft en niet probeert iets in zijn eigen assortiment passend te maken, want dat gaat echt niet werken ... niet voor je paard tenminste. Ook Kieffer, Passier, Kentaur, Stubben, KN etc. zijn niet geschikt voor paarden met een hoge schoft.

Succes!

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 12:58

Vandaag is de zadelmaker aan geweest.
Totaal 2 uur bezig geweest en ik ben er nog onderste boven van.

We hebben enkele zadels gepast:
De Kieffer altino of zo iets.. leek goed te liggen tot dat ik weg stapte. Dus hup eraf.
Het viel me wel op dat ik een zadel met weinig wrong eigenlijk heeeeeeel fijn vind zitteb.

Uiteindelijk de massimo topper erop gelegt. Niet de beste pasvorm, maar ik kon goed aanvoelen.
Direct in het begin stapte hij mega ruim.In de draf ben ik meteen wendingen gaan gereden.Dit kan toch niet ? dacht ik: Loopt hij nu door de wending met eigen lengtebuiging? Geen traver geen gekke bekken trekken .. Nog een paar keer links rechts links rechts.. Hij rende niet.. hoofd ging niet omhoog?Vervolgens de rechter diagonaal opgezocht voor de middendraf. Die vind hij het moeilijkst...Wow zegt de zadelpasser dat is nu eens een middendraf
Laatst bijgewerkt door IpilyaNL op 06-10-16 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:04

Goed dat je op zoek gaat naar een oplossing. Maar ook ik zou adviseren er een fysio bij te halen. Ookal is het zadel de reden van het ontstaan van de problemen, maar de rugklachten die bijvoorbeeld zijn ontstaan zijn niet ineens weg met een nieuw zadel.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:57

Oohh , wat super ! Kan me voorstellen dat je een soort van in de wolken bent :-)

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 20:13

tarek schreef:
Oohh , wat super ! Kan me voorstellen dat je een soort van in de wolken bent :-)

*\o/* zeg dat wel :j
Ze heeft vandaag alles opgemeten en dan neemt ze volgende week de zadels mee die ECHT goed op hem zouden moeten liggen. Ze was heel blij met de reactie, heeft het verschil zelfs gefilmd. Normaal stapt hij bijvoorbeeld kort/lang enz en nu dik 2 hoeven over :D

Wat wel een ding was... De plek waar je een zadel legt. Het blijkt dat ik hem altijd te ver naar voren heb gelegt. Hierdoor ligt het zadel ook over zijn schouder en heeft mijn paardje te weinig ruimte om vrij te bewegen. Het ander verhaal verteld, dat mijn paard flink wat witte haren op zijn schoft heeft zitten en zelfs een kale plek. Dit had hij al toen we hem kochten en idd ik heb best wat moeite moeten doen om een passende deken voor hem te vinden. Maar deze plek is dus erg gevoelig en als je zadel ook nog eens op zijn schoft plaats met een standaard dikke zadeldek en een bontje. Dan duw je dus alles nog eens op zo'n gevoelige plek. De zadelmaker heeft het letterlijk bij me gedemonstreerd ... niet leuk als ik dat mag zeggen. >;)

Daarnaast gebruik ik een singel waarvan aan beide kanten elastiek in zit.
Dit verklaarde dat (het niet passende zadel) van links naar rechts schuift. Maar omdat het zadel eigenlijk nog 5 cm naar achter hoort te liggen komen de singelstoten niet recht onder de zadel uit. Doe ik dan mijn singer erom, dan trekt deze alles weer tegen zijn reeds pijnlijke schoft aan.

Dus volgende week; nieuw zadeldekje regelen, bontje in de kast leggen en de zadelmaker neemt enkele anatomisch gevormde singels mee. +:)+

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:05

IpilyaNL schreef:
Wat wel een ding was... De plek waar je een zadel legt. Het blijkt dat ik hem altijd te ver naar voren heb gelegt. Hierdoor ligt het zadel ook over zijn schouder en heeft mijn paardje te weinig ruimte om vrij te bewegen. Het ander verhaal verteld, dat mijn paard flink wat witte haren op zijn schoft heeft zitten en zelfs een kale plek. Dit had hij al toen we hem kochten en idd ik heb best wat moeite moeten doen om een passende deken voor hem te vinden. Maar deze plek is dus erg gevoelig en als je zadel ook nog eens op zijn schoft plaats met een standaard dikke zadeldek en een bontje. Dan duw je dus alles nog eens op zo'n gevoelige plek. De zadelmaker heeft het letterlijk bij me gedemonstreerd ... niet leuk als ik dat mag zeggen.


Ook zoiets: een knappe zadelpasser weet dit en hoort je dat ook te leren. Veel mensen hebben hun zadels te ver naar voren liggen

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 16:13

ZO ... dag 2 zadelpas sessie. Beetje een gemengde gevoel aan overgehouden. 3 zadels waren meegenomen die zouden passen, maar uiteindelijk paste er maar 1.... Gereden. alles leek prima. Appyamenten gingen weer en de traverhouding (stuk aangeleerd gedrag) was nu wel eenvoudig met mijn buitenteugel te corrigeren. Zelfs mijn schoonmoeder vond hem stukke beter lopen. Maar ik had zelf het idee dat het zadel achter wat aan het klapperen was.

Tja.. koop ik hem of koop ik hem nu niet. 1760 euro volle nieuwprijs voor een demo zadel? en kaal.. Natuurlijk moet ik hier altijd een dag over nadenken. Maar met die uitspraak kon ik direct nog eens de voorrij kosten betalen? WTF ? Vorige x gaf ze aan dat ik dit niet hoefde te betalen, omdat ze zelf de fout had gemaakt en nu moet ik het nog een keer betalen?

Maar goed ik ben nu 140 euro lichter, zonder een zadel. En toch wil ik graag die wedstrijden gaan rijden. Wat to do.. laat ik mijn huidige zadel corrigeren die is 18" medium waarschijnlijk staat deze nu op 31 en mijn paard heeft 32 nodig? Dus dat is het probleem dus niet.

Het grootste probleem was de plek waar het zadel ligt. Als ik een Anatomische singel aankoop en een teruggesnede / voorgevormde zadeldekje. Dan zou ik het best grotendeels opgelost kunnen zijn. Want Uiteinelijk kan er gewoon een standaard zadel op zijn rug liggen. mss dat de kussens achter wat aangepast moet worden, maar dat zou eigelijk ook met het massimo zadel moeten gebeuren.

Dilemma..
P.s. voor alle andere bezorgde mensen...inmiddels is de fysio/ massage achter de rug ;-) hij mankeerde niets. beetje hier en daar wat vast zittende spieren, maar geen andere belemmeringen. na 10 min stond hij zowat te slapen :-D

marije1109

Berichten: 1140
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:50

Wat een slechte service. Heb gemist welk merk dat nieuwe zadel is.
Harry van horse totaal kwam gratis, had kon alles proberen en hij heeft sinds ik het zadel begin van het jaar heb deze al 3x gratis bijgevuld waarvoor hij 2x zonder kosten bij mij is geweest....en dat is niet naast de deur.
Balen dat je nu 140 Euro "voor niets" moet betalen.
Als je huidige zadel aangepast kan worden en de nieuwe "mwaw" is zou ik het geld in de zak houden.

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 20:20

Ben op dit moment echt effe klaar met zadelpassers

Otti1977

Berichten: 3052
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:55

Dat snap ik. Heb je weleens aan een boomloos zadel gedacht?

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 12:13

Afgelopen vrijdag anatomische singel gebruikt en mijn kieffer zadel erop gelegt. zo op het eerste gezicht lag alles prima. Maar aan de hand wegstappen, zag je dat het zadel achter wipte. We hebben besloten om een bontje er onder te leggen. Ik weet het zadel is nog niet ok. We hebben gereden en hij liep eindelijk weer. Middendraf, app, schouderbinnenwaarts, zelfs zijn keertwendingen. We hebben dus nu een redelijke oplossing gevonden, dit geeft effe een boost. Fysio komt nu om de week masseren en ik heb effe de tijd om een cursus zadels te volgen hahaha

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:44

Waar je even op moet letten zeker met een bontje : is er nog genoeg ruimte tussen de boom en de schouder? Kan je er een hand makkelijk tussendoor laten glijden ?

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Re: En ineens doet hij het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 14:32

Ja dat laatste, daar zaten mijn instr. en ik ook effe mee. ik heb nog een gelpad liggen. Ik ga vanavond weer rijden en dan bekijk ik het nog eens een x. Ben nu alleen al blij dat hij weer loopt. nu kan ik rustig gaan sparen voor een zadel en hoef ik geen rare fratsen meer uit te voeren.