welk bitloos hoofdstel voor dressuurwedstrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 14:12

Dank voor jullie reacties! Het bevestigd mijn vermoedens in ieder geval over de Micklem. Heb er tot nu toe altijd met bit mee gereden wat erg goed beviel. Verschillende typen hoofdstellen passen is een goed plan. Ge eerst eens kijken of ik een betere gladde riem kan vinden om kaakgekruist te testen, dan weet ik wat beter in welke richting ik zoeken.

zebra89

Re: welk bitloos hoofdstel voor dressuurwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:31

Houd ook even rekening met welke optomingen mogen als je wedstrijden wilt. Volgens mij mag je sowieso niet met katoenen koorden (of alleen bepaalde dikte?) rijden bij kaakgekruisd.

ik heb de HH kaakgekruisde gehad was prima en heb nu de FRA Indy. Vind alleen bij de Indy de bakstukken soms 'optrekken' als je druk op teugel neemt. Dus dat vind ik minder mooi passen. Ook vind ik de neusriem wat stugger...voelt minder soepel. Kopstuk is wel super mooi en fijn onderlegd en daardoor is de druk beter verdeeld achter kopstuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:36

Waarom niet gewoon side pull? Als je aan je micklem gewoon aan beide neusringen vast maakt heb je side pull. Dus niet onder de neus door oid.

Mijn paard loopt niet op kin en kaakgekruist maar op side pull wel.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:52

Fra Flandy is een super fijne stabiele side pull, voor kingekuist zal ik ten alle tijden de Fra Lami aanraden ivm de vering die er voor zorgt dat er altijd release is.(hier rijdt ik zelf mee op mijn eigen paard) Kaakgekruist veel positief gehoord over de Nurtural bridle door het tussenstuk die de kaakriemen heeft zou er meer release zijn en betere verdeling van druk.
Iig zijn alle hoofdstellen van FRA goed in gebruik, wij geven volledige manege dressuurlessen met verschillende FRA hoofdstellen en de paarden doen het er goed op en de hoofdstellen houden het intensieve gebruik ook goed uit.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:06

Yvank_ schreef:
Waarom niet gewoon side pull? Als je aan je micklem gewoon aan beide neusringen vast maakt heb je side pull. Dus niet onder de neus door oid.

Mijn paard loopt niet op kin en kaakgekruist maar op side pull wel.

Ga ik ook zeker nog proberen. Met twee touwtjes aan het halster loopt ze ook prima, maar of ik op alleen een sidepull een m2 proef kan rijden wordt uittesten. Ben bang dat ik een verfijning mis voor.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:09

Daphneeeej schreef:
Fra Flandy is een super fijne stabiele side pull, voor kingekuist zal ik ten alle tijden de Fra Lami aanraden ivm de vering die er voor zorgt dat er altijd release is.(hier rijdt ik zelf mee op mijn eigen paard) Kaakgekruist veel positief gehoord over de Nurtural bridle door het tussenstuk die de kaakriemen heeft zou er meer release zijn en betere verdeling van druk.
Iig zijn alle hoofdstellen van FRA goed in gebruik, wij geven volledige manege dressuurlessen met verschillende FRA hoofdstellen en de paarden doen het er goed op en de hoofdstellen houden het intensieve gebruik ook goed uit.

Dat vroeg ik mij inderdaad nog af wat de Nurtural onderscheid van de andere kaakgekruiste hoofdstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:09

Voor mijn paard ook M2 is het geen probleem :) , nou start ik normaal wel met bit hoor. Maar trainen wissel ik af en rij ook wel eens hele proeven in training zonder. Zou zo op concours durven te gaan.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:13

Storm2009 schreef:
Houd ook even rekening met welke optomingen mogen als je wedstrijden wilt. Volgens mij mag je sowieso niet met katoenen koorden (of alleen bepaalde dikte?) rijden bij kaakgekruisd.

ik heb de HH kaakgekruisde gehad was prima en heb nu de FRA Indy. Vind alleen bij de Indy de bakstukken soms 'optrekken' als je druk op teugel neemt. Dus dat vind ik minder mooi passen. Ook vind ik de neusriem wat stugger...voelt minder soepel. Kopstuk is wel super mooi en fijn onderlegd en daardoor is de druk beter verdeeld achter kopstuk.

Dat moet ik indd nog scherp krijgen wat wel en niet is toegestaan.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:16

Yvank_ schreef:
Voor mijn paard ook M2 is het geen probleem :) , nou start ik normaal wel met bit hoor. Maar trainen wissel ik af en rij ook wel eens hele proeven in training zonder. Zou zo op concours durven te gaan.

Wat goed! fijn te horen, ik laat het nog even afhangen van hoe fijn ze met en zonder bit reageert als de tandarts en bitfitter zijn geweest. Misschien blijf ik wel bitloos rijden zolang het op wedstrijd mogelijk is.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:31

Weidebloem schreef:
Dat vroeg ik mij inderdaad nog af wat de Nurtural onderscheid van de andere kaakgekruiste hoofdstellen.

De nurtural heeft een rond tussenstuk waar doorheen de kaakstukken lopen. Dat tussenstuk lijkt een beetje op de kruising/kussentje zoals een mexicaanse neusriem heeft op de neusbrug. Een rondje waar de riempjes doorheen kruisen. Hierdoor is er een groter oppervlak van druk onder de kaak. Maar ook geeft het extra gewicht naar mijn idee extra neerwaarts gewicht waardoor de riempjes sneller release hebben.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:21

Bwa, veel op het hoofd bij het paard valt echt wel mee hoor. Je ziet de circle-x amper en het hoofdstel zelf is wel fijntjes vind ik :)

Hier de Nylon versie bij de passervice op mijn merrie. Ik heb er ook eentje voor mijn Shetje waarmee ik men.

Afbeelding

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:45

Jackytje schreef:
Bwa, veel op het hoofd bij het paard valt echt wel mee hoor. Je ziet de circle-x amper en het hoofdstel zelf is wel fijntjes vind ik :)

Hier de Nylon versie bij de passervice op mijn merrie. Ik heb er ook eentje voor mijn Shetje waarmee ik men

[ [url=m/BpD7WV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe is de release van nylon? Is het fijn??

Je neusriem hangt wel wat laag heb ik t idee, voor een bitloze optoming

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:54

Mijn draver loopt ofwel bitloos ofwel op pelham dubbele teugel.
Ja twee uitersten maar gewoon bit vind ze niet fijn...
Ik reed ze op touwhalster maar dan enkel buiten of op een lage neusriem als sidepull.
Kaakgekruisd vind ze niet leuk en kingekruisd nog geen fijn gevonden.

Dus ik volg even mee :)

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:15

Ik rijd al jaren met de FRA pardoes (sidepull) erg fijn hoofdstel en ik kan er prima dressuur mee rijden!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:14

Storm2009 schreef:
Jackytje schreef:

Hier de Nylon versie bij de passervice op mijn merrie. Ik heb er ook eentje voor mijn Shetje waarmee ik men

[ [url=m/BpD7WV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe is de release van nylon? Is het fijn??

Je neusriem hangt wel wat laag heb ik t idee, voor een bitloze optoming

Hij hangt inmiddels idd wat hoger :) Ik vind de release wel fijn, ja :j Ik heb er echter nog niet enorm veel mee gereden wegens medische problemen bij paard en aangezien het rijden in het algemeen niet zo lekker meer ging. Ben dus terug van 0 begonnen. Ik heb echter wel nog een nylon dus voor de Shet en ben érg tevreden hoe hij erop reageert. Ik heb er mee rond gemend op een druk evenement, tussen andere paarden en een massa mensen. Pony had het hoofdstelletje maar voor de 3de keer aan en reageerde echt sùper. Hiervoor had ik voor hem ook een kaakgekruisd hoofdstel van FRA met koorden, daar reageerde hij dus enorm slecht op.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:26

Grappig hoe verschillend dus bitloos ook is he. mijn paard loopt top op kaakgekruisde en op sidepull kan hij ook wel maar negeert ie de preciese hulpen (lijkt het)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:28

Inderdaad :j Heb met hem ook gemend met een FRA Baro en dat ging ook héél goed. Heb dus nog getwijfeld om voor dat hoofdstelletje te gaan.. Maar dan was de Nylon Nurtural wel goed voor mijn portemonnee.. En aangezien mijn vriendin ze verdeelt en komt aanpassen aan huis.. Ach, dan is de keuze toch snel gemaakt? :P Ik heb er alleszins geen spijt van!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:38

Jackytje schreef:
Inderdaad :j Heb met hem ook gemend met een FRA Baro en dat ging ook héél goed. Heb dus nog getwijfeld om voor dat hoofdstelletje te gaan.. Maar dan was de Nylon Nurtural wel goed voor mijn portemonnee.. En aangezien mijn vriendin ze verdeelt en komt aanpassen aan huis.. Ach, dan is de keuze toch snel gemaakt? :P Ik heb er alleszins geen spijt van!

Waar kan je deze kopen?
Ik wil graag beginnen met bitloos rijden alleen ze zijn allemaal zo duur hihi

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:46

Ik heb een kaakgekruist hoofdstel van 35 euro, met volledig lederen teugels. Werkt prima. Ja, een normaal hoofdstel kost 20 euro, en deze dan 35, maar omdat er een keer geen stoffen teugel bijzit denk ik dat de prijs heel aardig is. Kwaliteit leer is prima, niet super, maar gaat zeker wel 10 jaar mee als je er zuinig mee bent. Gebruik het nu 10 maanden en ziet er nog als nieuw uit. Kan alleen niet meer op de naam van de webshop komen. GRRR. Is van een bokker.

Wat verder bij mijn paard helpt om de aanleuning te verbeteren is de sperriem er af, en de neusriem enorm los (je mag immers niet zonder neusriem rijden, maar wel met een losse engelse neusriem), en het bitje 1 gaatje lager hangen (1 kant is genoeg). Mijn paard gaat dan enorm kauwen, laat geheel los (je kunt haar dan zonder aanleuning sturen als je wilt), en af en toe wappert ze haar tong even alle kanten op en laat heerlijk los. Nu weet ik dat men ook geen tong wil zien in een proef, maar dan is het gewoon de aanleuning weer pakken met je hand en houdt ze d'r mond dicht. Je merkt gewoon aan het paard dat ze dit ook heerlijk vindt. Bitloos doet ze hetzelfde, kauwen en schuimen, dan klooit ze niet met de tong. Zodra de sperriem er om zit is de mond 'dood'.
Dus kijk ook eens naar de ligging van de neusriem en ga zonder sperriem proberen.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-09-16 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:58