Ander bidje, maar wat ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:03

Airnt schreef:
een pessoa is heel grof geschut en echt verfijnen gaat daar nauwelijks mee, dan veel liever een stang.

Rije schreef:
Airnt schreef:
(...) dan veel liever een stang.

Als je daarmee een ongebroken trens bedoelt? Ja. Een stang heeft een hefboomwerking en zou ik TS niet aanraden.

Dat verschil is in de paardenwereld nog steeds niet echt doorgedrongen helaas. Zelfs grote paardenwinkels verkopen ongebroken bitten onder de noemer 'stang'. Toch jammer.

Lees even wat Airnt precies schrijft.
TS rijdt al met een pessoa, en dus al met hefboom. Dan kan ze beter een stang erin rijden. (ja, een échte stang, dus met hefboom)
En bij de keuze tussen pessoa en stang geef ik hem gelijk, pessoa-bitten zijn ondingen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ander bidje, maar wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:44

Dan nog: die stang kan de kast in. Eens, als je moet kiezen tussen twee 'kwaden', dan is de stang de minst kwade van de twee. Maar er is meer dan de keuze tussen pessoa en stang. Namelijk gewoon geen stang :Y) Zeker als TS (nog) geen antwoord kan geven op de vraag waaróm paard wegspringt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:57

Hangt het paard of neemt hij zwaar contact?

Hangen = paard reageert niet meer op je teugelhulpen.
Zwaar contact = paard reageert nog wel op je handen maar zoekt veel steun omdat het kracht mist.

Het verschil is subtiel.

Zoals al is aangeraden: zoek het niet in een ander bit met een T maar in les van een goede instructeur (met een r :+ ).

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:37

dit onderscheid tussen zwaar contact en hangen is wel heel leidend:

Een paard heeft 0 physieke ondersteunging aan een teugel. Dus de kracht die die eventueel zou missen ligt dan in een incorrecte uitvoering van de oefening.

Bij 'hangen' slaat het paard dan dus in essentie (een beetje) op hol...

Belangrijk is echter dat beide gevallen niet mogen blijven bestaan, en niet hebben van kracht mag geen excuus worden voor een zware aanleuning. Dan is de oefening niet begrepen door het paard of domweg nog te moeilijk. Heel vaak is het echter een ruiter die in de weg zit of een disbalans, en niet een gebrek aan kracht. Weinig paarden hebben daadwerkeljik een gebrek aan kracht als het om een paar passen gaat. (ik snap dat het een beetje in de rijtechniek gaat, nu, maar ik denk dat het een belangrijk gegeven is ivm de keuze en analyse van de juiste optoming, ik kan zo een druk van meerdere passen duur niet met een of ander ding accepteren)

In essentie is dat wat de ruiter tot nageven brengt (omdat het paard juist nagegeven heeft) daarmee de juiste optoming. De optoming moet 97% van de tijd geen druk uitoefenen... hier en daar een signaal.

Het blanket wegpraten van stangen is erg raar. Een 'trensje' kan veel scherper zijn dan een standaard stang. Alle bitten moeten gehandhaaft worden, daar twijfel ik niet aan, maar een stang is gewoon niet zó (veel) scherp(er).
vergeet niet dan een watertrens ook gewoon een ong. 3:1 hefboomwerking heeft (in het mondstuk zelf)

De heffende werking van een kinketting kan enorm belangrijk zijn.

als het paard zijn hoofd diep houdt (wat ook door TS speciefiek wordt genoemd) loopt een paard al op de voorhand, en kan enorm moelijk zichzelf tegenhouden, gevolg is vaakn uit de shcouder breken en tegen het buitenbeen gaan, de meesten reageren met meer binnenteugel wat het probleem vergroot.

dus de optoming is bedoeld om een bepaalde reactie te geven. als de gewenste reactie (hoofdhouding) niet klopt met gewenste oefening (stoppen bijvoorbeeld) dan keizen we dus ook het verkeerde bit.

(goed ik ga nu uit van een definitie van 'diep' enz, maar ik gok even dat heet er een hoop mee te maken heeft)