Paard loopt eigen benen kapot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Paard loopt eigen benen kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:48

ik zou persoonlijk of een strijkring proberen of combinationboots uit de westernsport.

Kan me ook niet vinden in de uitleg van Maartje. Het sneller laten afrollen is een oplossing als de vorobenen aangetikt worden door de achterhoeven.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:54

Hobbyhorse schreef:
In de western sport heb je z.g. Combination boots, misschien is dat een idee
Op deze pagina vind je twee verschillende om je een idee te geven:
https://www.kramer.nl/Horse-boots.htm?w ... &ci=257167

Ik haak hier ook even op in.
De pony van mijn dochter heeft hetzelfde probleem, waarschijnlijk nog een gebrek aan balans.
Het aantikken wordt ook al veel minder ( heeft hem pas 2 weken).
Bestaan deze zgn combination boots nou uit 1 geheel, of werkt het met klittenband?
Want dat kan ik niet helemaal duidelijk zien.
Want dan zou het ideaal zijn, want de pony van mijn dochter krijgt open plekken van het klittenband van de springschoenen ;(

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:03

Degene die ik gezien heb bestonden allemaal uit één geheel.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:07

Nies_ schreef:
Degene die ik gezien heb bestonden allemaal uit één geheel.

Super, dan ga ik me daar eens in verdiepen!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:11

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:36

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:50

Heb ik ts haar post dan verkeerd begrepen? Zoals ik begrijp tikt het paard de achterkant van de voorhoeven aan?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:57

Nee, het paard tikt zijn eigen achterbenen kapot.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:08

Vandaar ook mijn vraag. Het was wel helder dat het paard zijn eigen achterkogels/benen aantikt, maar de stand van de hoeven, achterbenen en beweging speelt een rol. Als daar wat aan verbeterd zou kunnen worden dan zou het probleem opgelost zijn. Alleen beschermen is prima, maar lost niet echt wat op.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:25

Ik kan zo uittekenen wat de oorzaak is: paard is koehakkig en loopt nauw achter, moet nog kracht en bespiering krijgen en de ijzers achter liggen waarschijnlijk niet iets binnendoor. Dus hoefsmid kan deels iets doen maar grootste winst zit in training. Tot die tijd simpele kootbeschermers van een paar euro omdoen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:20

De smid zou het ijzer aan de binnenzijde schuin kunnen afslijpen, dit geeft al gauw een dikke centimeter winst en dit is vaak net voldoende.

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:23

dat deed ons paard ook, de hoefsmid heeft de hoef er een beetje op aangepast en nu moet het goed zijn. hij gaf ook nog de tip om een stuk van een emmer en een rol tape mee te nemen onderweg voor het geval het paard zijn been weer kapot trapt dan kan je er een bescherming op plakken.

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 20:53

Paard staat ijzerloos achter :)

En ik vind het knap dat de situatie ineens uitgetekend kan worden zonder enige foto of iets.. Ik train haar ook gewoon en dan gebeurd het allemaal niet. Dus het is puur met buitenrijden, en sorry not sorry, maar buiten is bij mij vrijheid en niet in trainingsmode. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:03

Maartje1990 schreef:
Peelie: ik heb de OP gelezen, dankje. Ik denk nog steeds dat het paard niet snel genoeg afrolt.

Niet goed gelezen dus.

Die van Veredus zijn idd erg mooi, maar wel prijzig. Die 3-in-1 met springschoenen zien er idd goed uit.

Wellicht valt er in het rijden idd nog winst te halen maar aangezien er geen filmpjes oid zijn weinig te zeggen.
Ik dacht eigenlijk aan van die strijkringen, maar dat lijkt me ook niet perse comfortabel als ze het echt kapot loopt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:10

Je geeft blijkbaar maar half info, en wil het verder een beetje geheim houden, ok jouw keuze natuurlijk.
Maar hoe wil je nu dat wij een idee krijgen wat nu juist jouw en het paard zijn probleem is ?????

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:29

RT-V --> HAR

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:34

MandyR_ schreef:
Paard staat ijzerloos achter :)

En ik vind het knap dat de situatie ineens uitgetekend kan worden zonder enige foto of iets.. Ik train haar ook gewoon en dan gebeurd het allemaal niet. Dus het is puur met buitenrijden, en sorry not sorry, maar buiten is bij mij vrijheid en niet in trainingsmode. :)

En sommige paarden worden nerveus van zonder oefeningen zelfstandig rondsjouwen. Aan het werk zetten hoe simpel de oefening ook kan juist zijn wat ze nodig heeft.

Nog slap paard en zijgangen (wel gewenst in mijn geval) gaf ook wondjes andere achterbeen, maar die zaten hoog genoeg voor kogelbeschermers.

In de western reining worden wel eens kneeboots gebruikt ivm voorbenen aantikken in de spin. 1 is daar genoeg omdat de verdikking een minimale ruimte tussen de benen afdwingt. Het zou kunnen dat een goede kogelbeschermer wel genoeg is ook al zit die gezien de wondjes te hoog, omdat de benen iets verder uit elkaar moeten blijven door de dikte van de beschermer die er tussen zit.

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 21:45

Ik heb haar al 9 jaar en ik hobbel nu zeker al 6 jaar buiten rond zonder haar echt aan het werk te zetten. Soms zet ik haar aan het werk op een veldje maar ze is veel te druk daarvoor. De wondjes zijn pas sinds 1 jaar ongeveer. Op buitenrit. In de bak krijgt ze deze wondjes niet.

Rijtechnisch hoef ik verder geen hulp.. het topic was meer als vraag wat voor bescherming ik ervoor kan gebruiken. In het begin gebeurde dat ook maar nu krijg ik te horen dat m'n paard veel te slap is en niet goed getraind word wat mij eigenlijk niet echt aanstaat. Ik snap dat jullie willen helpen en ja.. ik heb zelf dit topic geopend, maar niet met de intentie dat dit allemaal gezegd zou worden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:15

Heb je iets aan je harnachement veranderd? Ik had laatst de ervaring dat een paard de benen ging aantikken bij het zadels passen. Bij het ene deed ie het wel, bij het andere niet. Voor mij een aparte vaststelling, maar misschien het bekijken waard? Als je zadel bijvoorbeeld voor te wijd ligt, kan je paard de beweging niet afmaken en kunnen de achterbenen sneller zijn dan de voorbenen en kan je meemaken dat een paard op die manier zichzelf gaat verwonden? Het is maar een idee. Als het al jaren goed gaat en nu ineens niet, dan moet er in die periode iets veranderd zijn?