Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:24

xyzutu2 schreef:
Toevallig heb ik net de nieuwe elastisch Stübben Equi Soft singel liggen om te testen. Het is een supermooi ding, heel zacht en ook erg stabiel doordat het de druk van de singel niet alleen onderop de borst ligt (daar heb je bij normale singels de meeste druk), maar voor een deel afleidt via de twee zijplaten.

Nu heeft Rio al een elastische Barefoot Stretch & Breathe singel en de Stübben lijkt voor hem geen meerwaarde te hebben, maar misschien is het voor jou ook een idee om een week de Stübben te testen bij DocHorse? Als je paard zo snel wondjes krijgt dan merk je het snel genoeg. Het aansingelen zal met deze singel in elk geval al een stuk makkelijker gaan omdat hij zo elastisch is. :)

Die Stubben heb ik laatst besproken inderdaad met mijn collega's in Engeland. Een fantastisch ontwerp. Hij staat op mijn verlanglijstje. De Wow staat ook goed aangeschreven en ik heb met eigen ogen gezien dat die van Albion ook kanshebber is. Singeldwang is een moeilijk gegeven. Vaak is het lang zoeken naar de oplossing. Als het inderdaad om losse huid gaat, vraag ik me nu af of het een zgn Engels zadel betreft of western? Bij Dressuurzadels wil ik nog wel adviseren om de voorsingel losser te laten. Om die reden heeft mijn PRE een VZ zadel. Geen voorsingel. Hij moppert nooit over zijn singel. Maar dat kan in ons geval natuurlijk ook puur geluk zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 23:55

Sas_Mon schreef:
maar als die eric le tixerant singel goed bevalt behalve de wondjes kan je dan niet kijken of iemand een singelhoes van bont voor die singel op maat kan maken met een stuk wat ruim om de gespen zit? mischien mattes eens benaderen? de maken veel op maat dacht ik.

Het zou kunnen, maar de zadelmaker denkt dat de gespen echt te dicht bij het been zitten en de singel ook aan de zijkant niet dun genoeg is.

idefix4 schreef:
Die Stubben heb ik laatst besproken inderdaad met mijn collega's in Engeland. Een fantastisch ontwerp. Hij staat op mijn verlanglijstje. De Wow staat ook goed aangeschreven en ik heb met eigen ogen gezien dat die van Albion ook kanshebber is. Singeldwang is een moeilijk gegeven. Vaak is het lang zoeken naar de oplossing. Als het inderdaad om losse huid gaat, vraag ik me nu af of het een zgn Engels zadel betreft of western? Bij Dressuurzadels wil ik nog wel adviseren om de voorsingel losser te laten. Om die reden heeft mijn PRE een VZ zadel. Geen voorsingel. Hij moppert nooit over zijn singel. Maar dat kan in ons geval natuurlijk ook puur geluk zijn.

Singeldwang is zeker lastig. Ze is dus niet dwangig met de juiste singel en dus ga ik ook niet voor een halve oplossing.

Bedoel jij met een voorsingel zo'n singel vanuit de kussenwrong (Helemaal vooraan het zadel). Die heb ik namelijk niet. Ik heb gewoon 2 standaard rechte singelstoten. Die wel netjes ruim achter het been liggen.
Heb een 'gewoon' dressuurzadel. Op maat gemaakt voor mylady natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 01:27

idefix4 schreef:
xyzutu2 schreef:
Toevallig heb ik net de nieuwe elastisch Stübben Equi Soft singel liggen om te testen. Het is een supermooi ding, heel zacht en ook erg stabiel doordat het de druk van de singel niet alleen onderop de borst ligt (daar heb je bij normale singels de meeste druk), maar voor een deel afleidt via de twee zijplaten.

Nu heeft [***] al een elastische Barefoot Stretch & Breathe singel en de Stübben lijkt voor hem geen meerwaarde te hebben, maar misschien is het voor jou ook een idee om een week de Stübben te testen bij DocHorse? Als je paard zo snel wondjes krijgt dan merk je het snel genoeg. Het aansingelen zal met deze singel in elk geval al een stuk makkelijker gaan omdat hij zo elastisch is. :)

Die Stubben heb ik laatst besproken inderdaad met mijn collega's in Engeland. Een fantastisch ontwerp. Hij staat op mijn verlanglijstje.

Het is inderdaad een supercomfortabele singel. Ik heb hem na de testperiode uiteindelijk niet gekocht omdat [***] er (tot mijn verbazing) precies zo fijn mee liep als met zijn Barefoot Stretch&Breathe singel. Misschien met de S&B wel iets beter omdat hij hiermee minder bulk achter de voorbenen had hangen. Bovendien singel ik nooit aan aangezien het zadel gewoon past, dus veel last van bewegingsbeperking door de singel heeft hij sowieso niet.
Een nadeel van de Stübben is namelijk wel dat hij behoorlijk breed is. Het midden is natuurlijk het breedst, maar de zijpanelen zijn ook nog steeds wel zo'n 1,5x de breedte van onze normale singel. Dus als je paard snel met de voorbenen tegen de singel schuurt dan kan dat met de Stubben ook problemen geven. Voordeel is wel weer dat de randen superzacht zijn afgewerkt dus de singel schuurt zelf niet, maar als je paard daar rimpels/velletjes tegenaan duwt dan kunnen die rimpels huid zichzelf wel weer irriteren.

Het tweede nadeel voor de gevoelige huidjes zijn de singelgespen: ik dacht dat beide gespen op 1 plaatje zouden zitten, maar ze hebben allebei een eigen plaatje. Het resultaat bij [***] was (aangezien we beide stoten op dezelfde hoogte aangesingeld hebben) dat de twee plaatjes naast elkaar lagen tijdens het aansingelen en tijdens het rijden over elkaar heenkropen. Vond ik niet erg handig met de drukverdeling, want alle singeldruk die over die ene schuin staande gesp loopt zal dan vooral op de buitenste rand liggen die op de huid ligt), en met extreem gevoelige huidjes kan ook dat weer problemen geven.
Een alternatief is de voorloper van Marjoman, de Xpand girth. Daar is de Stubben op gebaseerd (die wordt namelijk ook door Marjoman gemaakt). De Xpand Girth heeft de gespen wel gewoon samen op 1 plaatje, maar is ook nog wat breder aan de onder/zijkant.
Maar goed, het voordeel van de Stubben is wel dat je die een week kunt testen, dus dat is altijd handig. :j

Dorine92

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 05:31

Al eens een simpele neopreen singel geprobeerd? Die werken vaak goed tegen wondjes. Bont krijgen ze soms juist wondjes van

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 12:43

Op neopreen singels is ze zadeldwangig. Die zijn gewoon te smal op de borstkas.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:50

is je paard afgevallen dat het daardoor nu wondjes krijgt en als het weer wat bij zou komen het weer over zou gaan?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:52

Al eens n oudewetse koordsingel geprobeerd? Of n H- singel, eventueel in flexibele vorm? Laatstgenoemde verdeelt de druk anders:

Afbeelding

Al zou je denken, dat zo n singel met lam/schapenvel ideaal zou zijn wbt gevoeligheid en wondjes....lastig

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 15:41

Rizette schreef:
is je paard afgevallen dat het daardoor nu wondjes krijgt en als het weer wat bij zou komen het weer over zou gaan?

Nee, ze is behoorlijk stabiel in gewicht.

Getup schreef:
Al eens n oudewetse koordsingel geprobeerd? Of n H- singel, eventueel in flexibele vorm? Laatstgenoemde verdeelt de druk anders:

Al zou je denken, dat zo n singel met lam/schapenvel ideaal zou zijn wbt gevoeligheid en wondjes....lastig

Koordsingel hebben we geprobeerd. H singel zou ik nog kunnen proberen.

Schaap was de oplossing niet... Dat irriteerde ook echt. Misschien heeft het er mee te maken dat ze een echte zweter is?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:40

Dat van marjoman wist ik idd. Ik zou het wel willen zien? Ik kan zelf singels maken. Mss kan ik de oplossing bouwen. Er is natuurlijk al veel over nagedacht. En idd bedoel ik de singel die vast zit aan de tak van de boom, die dus voor uit de wrong komt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 20:07

Ik vergeet elke keer foto's te maken. Ga het morgen echt even doen. Heb het nu in mijn telefoon gezet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:49

Veulen84 schreef:
Op neopreen singels is ze zadeldwangig. Die zijn gewoon te smal op de borstkas.

Zijn er tegenwoordig ook in anatomische versie. Gaat meer om het materiaal

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:30

Een F.R.A supersingel al eens geprobeerd? Heel aangename singel en hij is dun. Ik gebruik hem met een hoes van de decathlon. Die is heel zacht en ook dun, een beetje badstofachtig.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:52

Je bent niet toevallig met een andere pad/dekje gaan rijden?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:08

Heeft je paard dat ook als je zonder zadel rijd, dat komt in me op ?En wat gebeurt er dan met jou en je zit/houding en je paard?
en ga eens vanuit die herstart opbouwen misschien zit het in je zadel of in jou belasting door bevoorbeeld een scheefstaand bekken.

(ts dat is niet om je aan te vallen hoor, maar om probleem oplossend mee te denken)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:18

Veulen84 schreef:
Rizette schreef:

Nee, ze is behoorlijk stabiel in gewicht.

Getup schreef:

Koordsingel hebben we geprobeerd. H singel zou ik nog kunnen proberen.

Schaap was de oplossing niet... Dat irriteerde ook echt. Misschien heeft het er mee te maken dat ze een echte zweter is?

Een koordsingel wil ik ook nog proberen, weet iemand waar ik die kan vinden van katoen en voor een dressuurzadel?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:27

Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-09-16 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:28

Hoi,
Wanneer je in etappes aansingelt, strek je dan daarna ook de voorbenen?
Zo kun je voorkomen dat er velletjes tussen zitten.
Een stuk katoene laken ertussen kan ook werken?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 18:18

herous schreef:
Een F.R.A supersingel al eens geprobeerd? Heel aangename singel en hij is dun. Ik gebruik hem met een hoes van de decathlon. Die is heel zacht en ook dun, een beetje badstofachtig.

Die ga ik zo even bekijken.

pleiada schreef:
Je bent niet toevallig met een andere pad/dekje gaan rijden?

Nee

kwita schreef:
Heeft je paard dat ook als je zonder zadel rijd, dat komt in me op ?En wat gebeurt er dan met jou en je zit/houding en je paard?
en ga eens vanuit die herstart opbouwen misschien zit het in je zadel of in jou belasting door bevoorbeeld een scheefstaand bekken.

(ts dat is niet om je aan te vallen hoor, maar om probleem oplossend mee te denken)

Mijn paarden komen elke 6 maanden bij de ostheopaat. Ze heeft een zwaar leven gehad hiervoor. Zadeldwangigheid is niet het enige wat ze er aan over heeft gehouden. Ze is verder geweldig en met de juiste singel heeft ze geen dwang neigingen.
Zonder zadel loopt ze braaf (geen singel). Maar ze heeft een giga schoft die ook nog lang doorloopt. Barebackpad of boomloos kan alleen met de juiste singel.

Femke_Tweety schreef:
Dit is een lange singel (gespen op zweetblad dus) met smallere stukken bij de voorbenen, én elastiek aan beide zijden:

http://www.medhorses.nl/tekna-singel-ergonomic-(3480).aspx

http://www.medhorses.nl/tekna-singel-ergonomic-(3480).aspx

Die had ik gezien (2x dezelfde?). Maar ik heb een dressuurzadel met een monoblad. Dat model zou verder wel goed zijn vermoed ik.

Monmaster schreef:
Hoi,
Wanneer je in etappes aansingelt, strek je dan daarna ook de voorbenen?
Zo kun je voorkomen dat er velletjes tussen zitten.
Een stuk katoene laken ertussen kan ook werken?

Er zitten geen velletjes onder d'r singel. Meer dat de hele huid tegen d'r singels knel drukt.

Foto's doe ik even in een aparte post. Komt er aan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 18:34

Ik heb 3 foto's

2 van gisterenavond met een leensingel. Beviel niet helemaal, de gespen trekken scheef en paard vond het geen super succes. Maar volgens de zadelmaker zou ik aan zo iets moeten denken.

Afbeelding

Kale plek voor de singel.

Afbeelding

Met been iets naar achter zie je dat de huid bol trekt en dus langs de singel schuurt.

Afbeelding

Actie foto van iets eerder. Aan deze singel had ik de laatste wondjes te danken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:52

Wat bizar dat de zadelmaker dit een goede singel vindt voor je paard als hij duidelijk te kort is: de singel eindigt met gespen precies in de oksel van je paard! :o?
Geen wonder dat je paard er wondjes van krijgt, dat zou de mijne er zo ook van krijgen. Je hebt zeker bij dit soort paarden een singel nodig die echt tot de rand van je dekje loopt, dus zo hoog mogelijk zodat het paardenbeen inclusief velletjes nooit over de gesp kan schuiven.

Ik snap op zich wel wat hij zegt: hoe smaller het stuk in de oksel, hoe verder het materiaal uit de buurt van het voorbeen kan blijven. Nadeel is dat het stuk onder de borst dan vaak ook erg dun is en dus puntdruk geeft.
Als je een singel met dunne zijkanten wilt maar een brede borstplaat, dan zou je eens naar de Amerigo Protector kunnen kijken: http://www.europeansaddles.co.uk/amerig ... le-95.html
Afbeelding
Die heeft namelijk een breed borststuk, smalle singelriemen en elastisch bevestigde gespen. Klinkt ideaal voor een paard als het jouwe - maar ook dan moet je wel de juiste (lange!) maat nemen, anders krijgt deze singel ook geen kans.

(als ik heel eerlijk ben: als een zadelmaker zo'n singel goedkeurt voor mijn paard, dan zou ik ook meteen zijn overige zadeladvies met een korreltje zout nemen want dit is best wel fout...)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:22

Ja de singel is inderdaad behoorlijk kort..Ik heb ze liever ook een stuk langer,vooral bij gevoelige paarden..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 23:08

xyzutu2 schreef:
Wat bizar dat de zadelmaker dit een goede singel vindt voor je paard als hij duidelijk te kort is: de singel eindigt met gespen precies in de oksel van je paard! :o?
Geen wonder dat je paard er wondjes van krijgt, dat zou de mijne er zo ook van krijgen. Je hebt zeker bij dit soort paarden een singel nodig die echt tot de rand van je dekje loopt, dus zo hoog mogelijk zodat het paardenbeen inclusief velletjes nooit over de gesp kan schuiven.

Ik snap op zich wel wat hij zegt: hoe smaller het stuk in de oksel, hoe verder het materiaal uit de buurt van het voorbeen kan blijven. Nadeel is dat het stuk onder de borst dan vaak ook erg dun is en dus puntdruk geeft.
Als je een singel met dunne zijkanten wilt maar een brede borstplaat, dan zou je eens naar de Amerigo Protector kunnen kijken: http://www.europeansaddles.co.uk/amerig ... le-95.html
[ Afbeelding ]
Die heeft namelijk een breed borststuk, smalle singelriemen en elastisch bevestigde gespen. Klinkt ideaal voor een paard als het jouwe - maar ook dan moet je wel de juiste (lange!) maat nemen, anders krijgt deze singel ook geen kans.

(als ik heel eerlijk ben: als een zadelmaker zo'n singel goedkeurt voor mijn paard, dan zou ik ook meteen zijn overige zadeladvies met een korreltje zout nemen want dit is best wel fout...)

Hij adviseerde dit type singel ;) Deze lengte was de enige die hij bij zich had. Hij vond hem ook niet te kort, maar 5 - 10 cm langer was beter. Gespen liggen ook niet in de oksel, maar er net boven. 5 cm korter had niet gekund.

Die singel is wel wat ik zoek ja... Maar die prijs 320 euro is een heleboel geld en als je hem dan niet makkelijk kan retouren.

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:35

Ik heb een prolite narrow gekocht en merkte na een 2x singelen al verschil. In rijden, maar vooral singelen ook hoe ze reageerde
Helaas heb ik hem een maatje te klein gekocht (te kort), deze van 55cm heb ik dus te koop Zgan. Maar deze singel bevalt me serieus uitstekend !!
Okselvrijheid, gespen zitten op een mooie plek, druk wordt verdeeld, ideaal in onderhoud door neopreen materiaal (erg zacht neopreen). Singel lijkt en voelt als leder
Hoop dat je eruit gaat komen

Doriendr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:59

Hallo,

Weet iemand of die eric le tixerant ook past voor pony's? mijn camargue is maar 1m40 en vroeg me af of het buikgedeelte niet te groot zou zijn voor haar...?

gr,
Dorien