Een net wat scherper bit, maar welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een net wat scherper bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:15

Blijheid heeft er cm neer gezet, geen mm.
Bit van 16 cm lijkt mij wel erg dik namelijk. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:39

Inxs schreef:
Ik had al eens met een scheef oog naar Myler gekeken, maar de testers zijn alleen verkrijgbaar in 12,5 en groter. Men wil wel een 11,5 bestellen, maar deze wordt dan niet retour genomen, dus verplichte afname :(

Myler op die foto lijkt behoorlijk op een billy allen mondstuk (western bitje). Loopt hier alles fijn op. incl. 1 die op enkel gebroken altijd klooide/struikelde (van het niet opletten) en op dubbel gebroken ook maar zo zo loopt. Zelfde dikte en maat, maar dit bit ligt stil en dat is kennelijk de oplossing.

Bit wat niet bij die paardenmond en karakter past kan wel degelijk problemen opleveren die rijtechnisch niet op te lossen zijn, simpelweg omdat het eigenlijk geen rijtechnisch probleem is, maar een ongeschikte optoming.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:01

Als je een Billy Allen en een Myler naast elkaar legt dan zie je het verschil wel hoor ;)
Verder heeft een BA lang niet die flexibiliteit als een Myler heeft, de BA Slaat veel eerder 'dicht' en krijgt dan een stangwerking.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:44

Waar woon je ts? Anders mag je wel een myler van mij lenen. Ik heb namelijk zelf maat 11.5

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:54

Believe schreef:
Blijheid heeft er cm neer gezet, geen mm.
Bit van 16 cm lijkt mij wel erg dik namelijk. :+

Oeps }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:42

sanne1992 schreef:
Waar woon je ts? Anders mag je wel een myler van mij lenen. Ik heb namelijk zelf maat 11.5

Wij zitten niet eens zo ver van elkaar af Sanne! Wat een topaanbod ook +:)+ Welke Myler heb je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:04

tamary schreef:
Inxs schreef:
Ik had al eens met een scheef oog naar Myler gekeken, maar de testers zijn alleen verkrijgbaar in 12,5 en groter. Men wil wel een 11,5 bestellen, maar deze wordt dan niet retour genomen, dus verplichte afname :(

Myler op die foto lijkt behoorlijk op een billy allen mondstuk (western bitje). Loopt hier alles fijn op. incl. 1 die op enkel gebroken altijd klooide/struikelde (van het niet opletten) en op dubbel gebroken ook maar zo zo loopt. Zelfde dikte en maat, maar dit bit ligt stil en dat is kennelijk de oplossing.

Bit wat niet bij die paardenmond en karakter past kan wel degelijk problemen opleveren die rijtechnisch niet op te lossen zijn, simpelweg omdat het eigenlijk geen rijtechnisch probleem is, maar een ongeschikte optoming.

Opzich loopt ze prima met het bitje, maar gevoelsmatig mag het net ietsjes meer zijn. Je verwoord heel goed mijn gedachtegang Tamary. Mijn merrie is geen ongeleid projectiel of een dwarse doos. Ze heeft zo haar momenten dat ze ril en schrikkerig is. En ja, dat is een karaktertrekje van haar.
Ik weet gewoon dat een ander bit het verschil kan maken.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:07

DubbelDun schreef:
Als je een Billy Allen en een Myler naast elkaar legt dan zie je het verschil wel hoor ;)
Verder heeft een BA lang niet die flexibiliteit als een Myler heeft, de BA Slaat veel eerder 'dicht' en krijgt dan een stangwerking.

Echt..? stang werking of een ongebroken trens werking? Groot verschil :')

Maar een billy allen kan ik ook aanraden. Fijn en stil in de mond maar toch nog wel wat flexibiliteit. Mijn merrie liep hier heel fijn op, echter heeft ze de voorkeur aan nog stillen en hangt er nu een ongebroken trens in. Deze vind ik persoonlijk, (aan het gedrag van mijn merrie te merken) minder streng. Ze loopt hier namelijk iets makkelijker door heen dan door de billy allen, daarmee is ze nog lichter in de hand met de BA. Maar omdat ze op billy allen nog wat frustratie uiten toch een ongebroken trens. Hier heeft ze geen frustratie op.
Een ongebroken trens heeft geen hefboomwerking en is dus niet te vergelijken met een stang.

Edit: Het is en kwestie van uitproberen wat bij jou paard past. Ik ben een jaar bezig geweest :j

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:12

Inxs schreef:
sanne1992 schreef:

Wij zitten niet eens zo ver van elkaar af Sanne! Wat een topaanbod ook +:)+ Welke Myler heb je?

Ik heb zelf de Myler level 1. Nu heb ik hem zelf ook in gebruik, maar ik rij hoogstens 3x per week. En heb eventueel voor mijzelf eerst ook nog een ander trainingsbit. Ik stuur je wel even een PB :)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:37

De supplementen tip (bijvoorbeeld magnesium. Of Paardendrogist InFocus) is echt eens het proberen waard. Zeker bij paarden die af en toe wat ril zijn kan dit de scherpe randjes er af halen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:38

Je zou een Danger bitje kunnen proberen, word een ongebroken trens als hij er echt tegenin gaat.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:45

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:09

Myler is inderdaad een heel fijn bitje! Persoonlijk vind ik hem alleen niet scherper inwerken dan een gewoon trensje.
Maar heb je evt een martingaaltje geprobeerd of als je er mee om kan gaan een slof? Dan heb je als ze afgeleid is net het beetje controle nog maar als ze gewoon ontspant geen andere inwerking dan normaal.

Met mijn snel afgeleide en vooral sensibele merrie werkt het om bij de les te blijven in spannende situaties (rijbaan naast een sportveld waar getraind wordt)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:57

schirocco24 schreef:
Ik noem een ongebroken trens een stangetje en voor de hefboomwerking heb je scharen. Verder maakt het voor de inwerking nog uit of e losse O-ringen an hangen of iets anders (D of Eggbutt).

Famke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:11

Een dunner bitje hoeft niet een scherpere inwerking te hebben dan een dikke. Het ligt eraan wat het beste bij het paard in de mond past.
Misschien iemand in je kennissenkring die verschillende bitten te leen heeft? Ik zou dan per bit een paar keer ermee rijden om te kijken naar verschil.
En misschien anders eens een bitfitter inschakelen om te kijken welk bit het best bij jouw paard past

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:17

DubbelDun schreef:
schirocco24 schreef:
Ik noem een ongebroken trens een stangetje en voor de hefboomwerking heb je scharen. Verder maakt het voor de inwerking nog uit of e losse O-ringen an hangen of iets anders (D of Eggbutt).

Maar ik noem het ongebroken trens, volgens mij heet het ook zo... :P

Het maakt vooral uit waar je paard de voorkeur aan heeft, mijn paard heeft liever stil stiller stilst in der mond en heeft dus een ongebroken bustrens.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:18

Een dunner bit is niet perse een scherper bit, met name bij een smalle mond is dit voor het paard juist comfortabeler dan een 'dik' bit. Ik gebruik nu een 13mm dubbelgebroken bustrens van HH, erg fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:14

Ik heb een test-Myler in de juiste maat en level gevonden *\o/* . Bij De Paardenschuur heb ik veel info gekregen en aan de hand van hun kunde en ervaringen kwamen we uit op een level 2. Ik ben dan ook erg benieuwd of het uberhaupt iets is voor ons, maar ook hoe mijn merrie er op zal reageren en met welk effect uiteraard.
Ik wist alleen niet of ik nu met of zonder sleuven moest doen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:16

Door de sleuven te gebruiken om hoofdstel/teugels in vast te maken heb je iets level-werking.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:20

Ik heb volgens mij in jouw maat een snaffletje liggen, sweet iron, vrij dun en enkel gebroken. Ik gebruik hem momenteel niet dus mocht je hem een paar weken willen testen dan stuur je maar een pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:40

DubbelDun schreef:
Door de sleuven te gebruiken om hoofdstel/teugels in vast te maken heb je iets level-werking.

Ligt het bit ook stabieler als je de sleuven gebruikt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:02

Ja, maar dat ligt ook aan het soort mondstuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:40

Wildgirl schreef:
Ik heb volgens mij in jouw maat een snaffletje liggen, sweet iron, vrij dun en enkel gebroken. Ik gebruik hem momenteel niet dus mocht je hem een paar weken willen testen dan stuur je maar een pb.

Ik hou hem in het achtefhoofd Wildgirl. Dank je voor je aanbod! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:45

DubbelDun schreef:
Ja, maar dat ligt ook aan het soort mondstuk.

Van wat ik begrepen heb, met sleuven heeft level2 een kantelwerking op de lagen. Qua bakstukken vond ik de sleuven wel een prettig idee ivm de stabiliteit (dacht ik). Maar qua teugels denk ik dat de werking dan toch echt te sterk gaat worden en een beetje te veel van het goede voor mijn merrie. Ik heb nu gekozen zonder de sleuven. Mocht ik anders willen en het bit gaat verder prima dan is ruilen altijd nog een mogelijkheid.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:49

sanne1992 schreef:
Ik zal dan wel bokt over mij heen krijgen.

Zelf ben ik fan van de Myler bitten, maar om te proberen zijn die misschien wat duur. Of iemand in je omgeving moet er al 1 hebben.

Ik ben ook fan van Myler level 1, mag je op wedstrijden mee rijden, heel erg licht, dubbel gebroken, dun en beide kanten werken onafhankelijk van elkaar, dus als je iets met je rechterhand/teugel doet voelt je paard dit niet aan de linkerkant en zo ook aan de andere kant.
Mijn paard werd van dit bit destijds veel fijner te rijden.

Ik hou persoonlijk helemaal niet van enkel gebroken bitten.