Is een bareback pad beter voor de rug van je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:42

Heb niet alles gelezen, maar ik woon zelf in Oss en je zou evt mijn Barefoot Cheyenne maat 1 kunnen proberen. Geen idee of het een beetje in de buurt is voor je.

Edit: Heb gekeken, is ongeveer 50 km
Laatst bijgewerkt door Lisa_WB op 25-08-16 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:44

Elena_Koree schreef:
Oke, ja ik twijfel heel erg omdat de dame waar we ze van kopen zei dat het juist slimmer is om een boomloos zadel te kopen omdat het paard nog een tijdje doorgroeit. Dus je steeds een goed passend zadel moet zoeken of laten maken...

Het is misschien slimmer voor je portemonnee, maar niet voor je paard.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:38

isabel_94 schreef:

Wat is er slecht aan een boomloos zadel dan? Naar wat ik heb gehoord, is een boomzadel alleen beter, wanneer deze 100% past, wat dus bijna nooit het geval is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:47

Zou het afwisselen, barepack voor langere ritten is niet fijn voor jou en ook niet voor je paard.
Drukverdeling is er niet.
Overigens zou ik ook niet alleen boomloos rijden maar dat afwisselen met een zadel met boom.

Barepack vind ik wel heel fijn rijden om te oefenen voor bv van proeven.
Je gaat er heel goed van zitten en doordat je goed voelt wat er onder je gebeurd, en je paard jou, kun je heel fijn gaan werken.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:31

antje_vip schreef:
isabel_94 schreef:

Wat is er slecht aan een boomloos zadel dan? Naar wat ik heb gehoord, is een boomzadel alleen beter, wanneer deze 100% past, wat dus bijna nooit het geval is.

Een boomloos zadel verdeelt de druk minder goed dan een zadel met boom. Zeker voor jonge paarden waarbij de rug nog niet volgroeid is, kan dit funest zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:59

isabel_94 schreef:
Een boomloos zadel verdeelt de druk minder goed dan een zadel met boom. Zeker voor jonge paarden waarbij de rug nog niet volgroeid is, kan dit funest zijn.

Maar een boomzadel ligt veel sneller verkeerd dan boomloos, en dat is eveneens funest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:18

Tja, zie een zadel met boom bij een jong, zich volop ontwikkelend paard maar eens gedurende elke rit perfect passend te houden.
Dat is vrijwel onmogelijk.

Als het al perfect past op een bepaald moment in de tijd dan nog zit je met een rug die vervormt tijdens het rijden en die gedurende de weken verandert van vorm. Dus stel dat je vandaag een zadelmaker bij je paard hebt en dat daarvan het resultaat ook nog eens is dat er een op dat moment (in stilstand?) perfect passend zadel op ligt. (dan heb je al mazzel want vaak lukt dat al niet eens :(:) )

En je gaat vervolgens lekker trainen. Een half jaar later komt de zadelmaker weer en past je zadel aan omdat het echt wel weer nodig blijkt te zijn.

Hoe veel van die 6 maanden zou je paard dan onder een niet perfect aansluitend zadel hebben gelopen? En wees eerlijk, hoeveel mensen laten hun zadel elk half jaar nakijken? Door een echt goede zadelmaker? Die bovendien ook maar een mens is en dus ook wel eens een "foutje" maakt?

Een flexibel / boomloos zadel kiezen is echt een heel erg weloverwogen keuze van heel veel mensen hoor :j