Zoveel zadels.. Welk merk?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:40

Vind bijzonder dat je zadelmaker k&m aanraad bij zo'n schoft. Lag bijmij voor geen meter namelijk (ook lange hoge schoft).

Ik zou zeker naar prestige kijken2e hands fijn geprijst en liggen over algemeen erg lekker. Heb zelf nu een Ninon Schutte, ook leuke zadels.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:45

Dees schreef:
Doe jezelf een lol en koop een ouderwets goed zadel, eentje van KN (symphonie, Tango oid), Passier (Grand Gilbert), Stubben (Maestoso), Kieffer.
Die zadels passen vrijwel altijd en zijn nagenoeg helemaal uit de mode waardoor je ze voor makkelijk geld kunt aankopen. En dan laat je er een fijne zadelmaker naar kijken, zodat die de vulling waar nodig kan optimaliseren.
Zo ben je weinig geld kwijt en zitten jij en je paard eersteklas.

Vergeet al die moderne merken maar rustig. Is een mode-vlaag.
In mijn ogen, vanaf deze foto, heeft je paard allerminst een moeilijke rug. Je hebt waarschijnlijk gewoon de verkeerde merken geprobeerd.

Het is niet voor niets dat die zadels uit de mode zijn... Stubben, Passier en Kieffer (de oude) hebben sowieso al een veel te smal tussenkanaal. Dat moet je niet willen.

Dieselpaard

Re: Zoveel zadels.. Welk merk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:03

Mijn paard heeft ook zo'n hoge smalle schoft en bij hem ligt inderdaad een kent & master heel goed. Het fijne eraan is dat je de boom nog kunt aanpassen. De mijne heeft geen diepe zit, dus dat moet je prettig vinden. Zelf vond ik het verschil tussen nieuw en tweedehands (qua prijs) zo weinig dat ik een nieuwe heb aangeschaft. Ik ben er nog steeds heel blij mee :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:06

k&m is een merk dat juist recht en breder is, als ik naar jou paard kijk zou ik dat absoluut niet aanraden. Zeker niet door de wat holle rug. Ik snap dat advies dus ook niet zo goed.
De dressuurversies van euroriding zijn vaak goed aan te passen op dit soort ruggen, mede omdat ze wat meer ruimte hebben om te vullen in de kussens. Zeker de diamant is tweedehands gemakkelijk aan te komen.
Verder inderdaad kentaur is vaak netjes aan te passen... Er zijn een tal van merken voor hogere schoft maar je zult toch moeten passen en proberen.
Wellicht een zadelmaker zoeken die wat meer tweedehands heeft zodat je gewoon kunt proberen en voelen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:40

Olympia96 schreef:
Het is niet voor niets dat die zadels uit de mode zijn... Stubben, Passier en Kieffer (de oude) hebben sowieso al een veel te smal tussenkanaal. Dat moet je niet willen.

Yep, paarden van nu zijn heeeeeeeeeeel anders dan paarden van 10 jaar geleden.
Die ruggegraat is vanaf pak-em-beet 1810 tot 2005 altijd gelijk gebleven, maar de laatste 10 jaar is die ineens wel 6 centimeter breder geworden natuurlijk.

:')
Tuurlijk. Geloof je het zelf?
Is gewoon mode-praat, dat hebben ze je wijs gemaakt om die andere gekke zadels aan de man te brengen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:57

Dees schreef:
Olympia96 schreef:

Yep, paarden van nu zijn heeeeeeeeeeel anders dan paarden van 10 jaar geleden.
Die ruggegraat is vanaf pak-em-beet 1810 tot 2005 altijd gelijk gebleven, maar de laatste 10 jaar is die ineens wel 6 centimeter breder geworden natuurlijk.

:')
Tuurlijk. Geloof je het zelf?
Is gewoon mode-praat, dat hebben ze je wijs gemaakt om die andere gekke zadels aan de man te brengen.

En omdat we iets al jaaaaaren op dezelfde manier doen, was dat altijd de goede manier?
Overigens heb je geen gelijk... Vroegah hadden oude zadels uit het leger een veel flexibelere constructie.

Daarnaast moet jij het helemaal zelf weten dat jij je paard zadelt met zo'n lekker smal zadel dat irriteert bij iedere lengtebuiging die jouw paard maakt. Vroeger hadden we ook allemaal een Stubben en een Kieffer en die paste op álle paarden. Yeah right. :') Het is een kwestie van eens goed kijken naar de anatomie van je paard en dan conclusies trekken op zadelgebied (laten trekken bij voorkeur).

Ik ben ook geen voorstander (understatement) van alle kunst- en vliegwerk, vrouwenzadels en 'wings' (heb ruimschoots ervaring op dat vlak: negatieve, marketing-first, geld verdienen is het belangrijkste). Een gewoon goed Engels zadel, met voldoende ruimte voor de ruggengraat (ik blijf bij mijn standpunt en op dat vlak zijn genoeg medisch onderlegde personen die het daarin met me eens zijn) geniet mijn voorkeur.

Maar wat jij hier zit te verkondigen.... Jouw denkwijze is echt antiek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:06

Nou... Mijn 30 jaar oude KN heeft helemaal geen smal tussenkanaal en mijn 25 jaar oude Passier ook niet.
Dus hoe jij aan die onzin komt dat al die zadels "veel te smal" in het tussenkanaal zijn. Onzin. Er is echt helemaal niets mis met die zadels. Af fabriek!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:08

O ja, hier een voorbeeld van een 25 jaar oude KN (Symphonie NK2), toevallig vorig jaar verkocht en daarom veel foto's gemaakt.
http://myalbum.com/album/X7nNznhg0fNp

Helemaal niets mis met dat tussenkanaal.
ZO ziet een goed zadel eruit.
Laatst bijgewerkt door Dees op 17-08-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:10

michien is een arno brandt wat voor je. Ik heb ook AB zadel helen goede evaringen mee. Ik heb der evaring mee zo wel met het aan passen voor me nieuw paard als het aan meten van me vorige paard. En zit heerlijk en helenmaal passend gemaakt voor me huidige paard. Ik hoop dat je goed passend zadel kan vinden die goed ligt op je paard. In een arno brandt zadel kan ook een nieuwe boom in is bij mijn ook gedaan.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:08

Dees schreef:
O ja, hier een voorbeeld van een 25 jaar oude KN (Symphonie NK2), toevallig vorig jaar verkocht en daarom veel foto's gemaakt.
http://myalbum.com/album/X7nNznhg0fNp

Helemaal niets mis met dat tussenkanaal.
ZO ziet een goed zadel eruit.

Ik zeg ik ook niet dat ALLE oude zadels een smal tussenkanaal hebben, alleen ik ben er wel van overtuigd dat ALLE oude Kieffers en Stubbens dat wel hebben.

Jouw zadel heeft ook een breder tussenkanaal, dus je doet wel mee aan de mode begrijp ik dat goed?

Overigens ben ik het zo niet eens met jouw laatste punt. Ik zou dat zadel van jou never nooit op een paard gelegd hebben in die staat. Kijk eens naar hoe die kussens zijn opgevuld.... Het feit dat jij dat niet ziet, zegt voor mij genoeg...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:19

Olympia96 schreef:

Beste Olympia, dat zadel is 25 jaar oud. En jij erkent dat het helemaal geen te smal tussenkanaal heeft. Waarmee je dus in feite mijn eerste reactie in dit topic onderstreept en er mee instemt ;) Ik herhaal hem dus maar even:
[naam verwijderd] schreef:
Doe jezelf een lol en koop een ouderwets goed zadel, eentje van KN (symphonie, Tango oid), Passier (Grand Gilbert), Stubben (Maestoso), Kieffer.
Die zadels passen vrijwel altijd en zijn nagenoeg helemaal uit de mode waardoor je ze voor makkelijk geld kunt aankopen. En dan laat je er een fijne zadelmaker naar kijken, zodat die de vulling waar nodig kan optimaliseren.
Zo ben je weinig geld kwijt en zitten jij en je paard eersteklas.

Vergeet al die moderne merken maar rustig. Is een mode-vlaag.
In mijn ogen, vanaf deze foto, heeft je paard allerminst een moeilijke rug. Je hebt waarschijnlijk gewoon de verkeerde merken geprobeerd.

Misschien had je mijn eerste reactie in dit topic beter niet af kunnen doen als ouderwetse onzin :=

Zadels van merken als Passier, KN, Stubben, Kieffer... die zijn ook anno 2016 gewoon nog hartstikke goed en zeker niet standaard voorzien van een te smal tussenkanaal.
Dat "te smal tussenkanaal"-verhaal is echt niets meer dan een mode-verschijnsel. Bij goede zadels zijn die echt niet te smal maar gewoon goed.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:45

En als jij kon lezen dan zie je dat ik een aantal merken noem en dat ik dus prima kan lezen.

Ik heb het over de OUDE Stubbens en Kieffers en dat die niet aan de voorwaarden voldoen. En daar heb ik gewoon gelijk in, ik heb namelijk vele zadels van die merken gehad. Dat jij stug blijft volhouden dat die tussenkanaaltjes nog voldoen aan de huidige maatstaven, dan moet je dat zelf weten.

Ik ben het er niet mee eens, en ik weet dat ik gelijk heb. Die oude Stubbens en Kieffers hebben hooguit een vinger of drie ruimte en lopen vaak smal toe naar achter.

Kijk... http://www.bokt.nl/markt/ad/400210/stübben-zadel-en-uitrijdeken-rambo
oude stubben, smal tussenkanaal.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:52

Olympia96 schreef:
Ik ben het er niet mee eens, en ik weet dat ik gelijk heb.

Ach. Ik ben het ook niet geheel met jou eens en ik weet dat ik gelijk heb. Makkelijk zeggen op internet :=

Olympia96 schreef:
Die oude Stubbens en Kieffers hebben hooguit een vinger of drie ruimte en lopen vaak smal toe naar achter.

Die hadden Franse kussens, de achterkant hoort het paard in het geheel niet te raken.
Tegenwoordig lopen de kussens veel verder door dan het zadel - ook moderne frantsen, heeft ook iemand bedacht die graag wat 'nieuws' wilde verkopen. Geloof me, dáár komen nog veel meer paarden van in de problemen. Is verder andere discussie.

TS doet er in ieder geval wijs aan om de 'ouderwetse' merken niet bij voorbaat uit te sluiten. Die zadels zijn vaak vele malen beter dan al die moderne nieuwe merken. Laat die nieuwe merken eerst maar eens bewijzen dat hun zadels ook 20 jaar probleemloos gebruikt kunnen worden ;)

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:01

Kent & Masters zijn goede zadels. Goede qualiteit en veranderbaar, dus tot een bepaald punt aan te passen. Alhoewel ik ze niet "hoogprijzig" vind. Er zijn duidelijk duurdere zadels en voor kwaliteit een aanpasbaarheid betaal je natuurlijk mee.

MAAR... veranderen kan je alleen maar de breedte van de boom en de vulling van de kussens. Je kan nooit de lengte van een zadel veranderen (het mag niet langer zijn dan de 18de rib van jouw paard) en ook niet de vorm van de boom. De rug van een paard heeft een zwaartepunt, als je van de zijkant kijkt, het diepste punt en ook elk zadelboom heeft zo'n zwaartepunt. Deze twee zwaartepunten gaan altijd naar elkaar toe. Dus het zadel schuift met zijn diepste punt naar het diepste punt van de rug van jouw paard.

DAAROM moet de vorm van de zadelboom bij de vorm van de rug van jouw paard passen. Helaas heb ik de ervaring moeten maken, dat daar niet alle zadelmakers/zadelverkopers rekening mee houden en dan zit je met een zadel te prutsen en van alles te proberen maar het schuift en ligt gewoon niet, jij en je paard krijgen er last van, maar je weet niet hoezo en in het einde heb je er een hoop geld aan uit gegeven, dat je had kunnen sparen. Een goede en deskundige zadelmaker is dus een MUST

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 16:04

Ik heb even getemd op een aantal reactie's, want wil hier geen discussie. Ben gewoon op zoek naar merken en geen gedoe.

Maar ben blij met de tips die ik hier heb gekregen!
Ik zal inderdaad nog eens kijken naar zadelmakers met meer 2ehands zadels!
Dankjullie! :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:10

Dat je wilt temmen moet je zelf weten, of het verstandig is om deze discussie (die overal gaande is) niet mee te nemen in je beslissing betwijfel ik.

Ik kan je zo een aantal kundige zadelmakers doorgeven die je eens om advies zou kunnen vragen (en die elkaar niet tegenspreken, terwijl ze onafhankelijk van elkaar zijn en met andere merken werken). Als je meer waarde hecht aan het verhaal van Dees, dan zou je haar om tips kunnen vragen. Ik ken geen zadelmakers die de voorkeur geven aan antieke zadels.
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 17-08-16 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:25

Je kan hier honderden tips krijgen... maar de enige goede oplossing is een goede zadelmaker laten komen. Ook al 'past' een zadel... er moet vaak wel iets aan de kussens gevuld of verwijderd worden voor optimale pasvorm, of vrijheid voor spieren om te groeien.
Veel zadelmakers hebben ook 2e hands zadels in allerlei prijsklassen. Jan van Rijs uit Zevenhuizen bijvoorbeeld.
Maar 1100 voor een goed zadel vind ik persoonlijk niet duur... dokters rekeningen door een niet passend zadel zullen uiteindelijk hoger uitvallen ;)

Maar als je een merk wil horen... euroriding titan 2. Die past als een van de weinige zadels op mijn paard met extreem hoge schoft, maar zeer ronde ribben. Zo uit de fabriek pastte die nèt... maar na het vullen etc past die perfect.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:50

Ik ben zeer tevreden over ons Kieffer dressuurzadel, met een aanpasbare boom.
Gekocht tweedehands bij een zadelmaker, omdat ook ik na ruim 35 jaar rijden te weinig verstand heb van zadels en pasvorm.
Het was een dure aanschaf omdat het zadel in perfecte staat was, maar heb er elke dag plezier van.
We hebben een 5 jarige ruin met hoge schoft en hij is nog lang niet uit gegroeit, dus we laten elk jaar het zadel nakijken.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 17:05

@Olympia
Je mag me altijd een pb sturen met goede zadelmakers. Daar sta ik altijd voor open. Maar ik wil geen (aanvallende) discussie in dit topic :).
Naar zadelmakers ben ik altijd geinteresseerd. Ik wil gewoon een goed passend zadel.

@C_Alsemgeest
Ik ben inderdaad ook van plan om het zadel dan na te laten kijken door de zadelmaker!
En het is niet dat ik er niet 1100,- voor over heb. Dat heb ik zeker. Maar ik heb het nu gewoon even niet liggen. Daarom zoek ik nu ook gewoon naar andere merken, die ook makkelijk 2ehands te kopen zijn, waar dan de zadelmaker bij komt.

Verder zoek ik wel zadelmakers die in Overijssel komen. Dus niet ergens onderin Nederland :')

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:33

Snap ik :-). Zoveel paardenmensen, zoveel ervaringen en meningen. Ik heb je een goede zadelmaker aangeraden in jouw gebied :-). Geen poespas, eerlijk, nuchter en met paardenwelzijn op de eerste plaats.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:34

K&M heeft een speciaal high whither model. Ik vind het een fijn zadel en past bij mijn merrie met hoge schoft uitstekend. Kost in de luxe variant volgens mij 1350€ nieuw maar er is ook nog een basisvariant van ruim 1000€. Het proberen waard!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:57

Patsy schreef:
K&M heeft een speciaal high whither model. Ik vind het een fijn zadel en past bij mijn merrie met hoge schoft uitstekend. Kost in de luxe variant volgens mij 1350€ nieuw maar er is ook nog een basisvariant van ruim 1000€. Het proberen waard!

Die bedoelde ze inderdaad!
De S-Line was nieuw 1390,- incl passen, vullen, nacontrole etc.
De original was 1150,- incl pas en nacontrole.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:15

Ik heb een ainsley vanguard op mijn merrie met hoge schoft liggen, dit bevalt goed. Wellicht is dit iets voor jou, zadels zitten erg lekker en hoeven niet duur te zijn tweedehands.

LoveZiezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:31

Mijn pony heeft ook zo'n schoft, heel lang gezocht naar een fijn, goed zadel en uiteindelijk een prestige erop gelegd (joyjumper, is een 16 inch springzadel dus zal voor jou wel niks zijn haha) die lag perfect! Toen op mijn andere pony gelegd (iets minder schoft maar toch wel wat) lag ook helemaal goed! Zadelmaker heeft ons wel verteld dat prestige's veel meer ruimte hebben bij de schoft dus misschien ook iets voor jou om te proberen? zijn wel prijzig maar 2ehands kun je misschien wel wat vinden.. :j