Ik heb vorig jaar mijn pony gekocht met een lijf zo vast als een huis, foute houding, alle bespiering omgekeerd.
Daarbij teugelkreupel omdat hij zijn rug erg hol trok aangespannen.
Je eerste prioriteit aan de dubbele longe is niet die kop naar beneden maar voorwaards laten gaan.
Lekker veel schakelen dus, longe door de ringen aan het bit eerste instantie en zorgen dat je paard niet naar buiten kijkt.
Verder schakelen, verruimen, en weer terug.
Dat kan ook in stap, zodra hij correct actief loopt gaat hij echt na verloop van tijd zakken.
Mijn pony heeft aan de longe zeker 4 maanden enkel met zijn hoofd neutraal gelopen.
Alles wat niet met holgetrokken rug gebeurt is al beter.
Maar éérst actief, en vraag daar iemand voor die je dat kan leren want persoonlijk ken ik barweinig mensen die een paard goed actief maken aan de longe.
Beter hoofd omhoog en correct actief, dan zakken en op de voorhand kukelen.
Van dat schakelen bouwen ze kracht op.
Je kunt ook de longeerhulp om doen met je dubbele longe, dan gebruik je je longe enkel om te corrigeren en die zet je dus aan het bit vast.
Dus stel je paard kijkt enkel naar buiten corrigeer je dat, maar verder laat je de longeerhulp het werk doen.
Voordeel is dat ze dan niet snel gaan hangen op de longe, maar je kunt toch meer corrigeren als niks.
Dus zijn foutjes corrigeren en verder zoveel mogelijk los, ook de hulpteugel absoluut niet strak, gewoon net even uit zijn eigen houding halen meer niet.
Gewoon in een normale houding, niet weggedrukt met neus eruit moet dus nog kunnen, de kunst is om het op het juiste niveau te doen.
En lekker veel schakelen, van joggen in draf naar het gas wat open/verruimen en weer terug.
Weer normaal draven en weer een stukje verruimen.
Alles naar kunnen van je paard, als ze hierin sterker zijn geworden wordt de achterhand beter waardoor ze kunnen ontspannen.
En dan écht ontspannen zonder gedoe.
Zie dus je longe of hulpteugel enkel om de stelling bij te werken en te voorkomen dat hij zo extreem hol trekt.
En geen druk op je longe zetten, maar eerlijk begrenzen en voorwaards.
Naar je hand rijden zeggen ze wel eens, nou zo moet je het aan de longe ook zien.
Normaal rustig constant contact en dat zo houden, en vanuit daar lekker voorwaards met schakelen.
Gaat je paard een momentje uit zijn eigen houding? Belonen!
En vanuit daar uitbouwen, maar een fijne instructeur is hierin als ik het zo lees niet onhandig.

Longeren is echt heel erg waardevol voor een paard als deze.
Je moet alleen inschatten wat het paard kan en wat niet, en vooral niet teveel willen.
Het duurt echt een tijd voordat je écht resultaat ziet maar daar pluk je later enorm de vruchten van!
Bij interesse heb ik via pb vergelijkingsfoto's voor je van mijn pony.