Zadel met flexibele boom voor paard met holle rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:01

Niet gemeen bedoeld, maar heb je les gehad met longeren met dubbele longe?
Ik heb vorig jaar mijn pony gekocht met een lijf zo vast als een huis, foute houding, alle bespiering omgekeerd.
Daarbij teugelkreupel omdat hij zijn rug erg hol trok aangespannen.
Je eerste prioriteit aan de dubbele longe is niet die kop naar beneden maar voorwaards laten gaan.
Lekker veel schakelen dus, longe door de ringen aan het bit eerste instantie en zorgen dat je paard niet naar buiten kijkt.
Verder schakelen, verruimen, en weer terug.
Dat kan ook in stap, zodra hij correct actief loopt gaat hij echt na verloop van tijd zakken.
Mijn pony heeft aan de longe zeker 4 maanden enkel met zijn hoofd neutraal gelopen.
Alles wat niet met holgetrokken rug gebeurt is al beter.
Maar éérst actief, en vraag daar iemand voor die je dat kan leren want persoonlijk ken ik barweinig mensen die een paard goed actief maken aan de longe.
Beter hoofd omhoog en correct actief, dan zakken en op de voorhand kukelen.
Van dat schakelen bouwen ze kracht op.
Je kunt ook de longeerhulp om doen met je dubbele longe, dan gebruik je je longe enkel om te corrigeren en die zet je dus aan het bit vast.
Dus stel je paard kijkt enkel naar buiten corrigeer je dat, maar verder laat je de longeerhulp het werk doen.
Voordeel is dat ze dan niet snel gaan hangen op de longe, maar je kunt toch meer corrigeren als niks.
Dus zijn foutjes corrigeren en verder zoveel mogelijk los, ook de hulpteugel absoluut niet strak, gewoon net even uit zijn eigen houding halen meer niet.
Gewoon in een normale houding, niet weggedrukt met neus eruit moet dus nog kunnen, de kunst is om het op het juiste niveau te doen.
En lekker veel schakelen, van joggen in draf naar het gas wat open/verruimen en weer terug.
Weer normaal draven en weer een stukje verruimen.
Alles naar kunnen van je paard, als ze hierin sterker zijn geworden wordt de achterhand beter waardoor ze kunnen ontspannen.
En dan écht ontspannen zonder gedoe.
Zie dus je longe of hulpteugel enkel om de stelling bij te werken en te voorkomen dat hij zo extreem hol trekt.
En geen druk op je longe zetten, maar eerlijk begrenzen en voorwaards.
Naar je hand rijden zeggen ze wel eens, nou zo moet je het aan de longe ook zien.
Normaal rustig constant contact en dat zo houden, en vanuit daar lekker voorwaards met schakelen.
Gaat je paard een momentje uit zijn eigen houding? Belonen!
En vanuit daar uitbouwen, maar een fijne instructeur is hierin als ik het zo lees niet onhandig. :)

Longeren is echt heel erg waardevol voor een paard als deze.
Je moet alleen inschatten wat het paard kan en wat niet, en vooral niet teveel willen.
Het duurt echt een tijd voordat je écht resultaat ziet maar daar pluk je later enorm de vruchten van!
Bij interesse heb ik via pb vergelijkingsfoto's voor je van mijn pony.

Dropneus95

Re: Zadel met flexibele boom voor paard met holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:16

Hier nog 1 die zich af vraagt waarom een boomloos zadel uit den boze is... Ik rijd een tinker van 21 al jaren met een boomloos zadel en ik kan met zekerheid zeggen dat deze ook geen spieren in zijn rug heeft. Mijn ervaring met boomloos is dat het bijna altijd goed ligt, heel flexibel en licht is en mijn paardje zich er het beste onder voelt.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:16

Misschien is een heather moffet zadel wat voor jullie?
Of strada, dat is ook een heel mooi concept.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:32

Als een boomloos zadel over de schoft trekt heb je goedkope meuk of gewoon echt het verkeerde zadel gehad. Ik ben ook pro boomloos.

Hidalgo is ook wel een prettig zadel met leren boom, maar niet voor de echt brede types.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:57

Bedankt voor je uitgebreide reactie moonfish, ik ben dan niet de ts, maar ik ga er wel wat mee doen!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 23:25

moonfish13 schreef:
Niet gemeen bedoeld, maar heb je les gehad met longeren met dubbele longe?
.

Ja ik heb les genomen met longeren met dubbele lijnen en vorige week ook les gehad met de longeerhulp. En ja hij loopt actief en sukkelt niet, hij heeft neiging om boven zijn tempo te willen lopen maar dan gaat die kop nog meer de lucht in.

En nee ik gebruik geen bit aan de longe, toen ik hem kocht hadden ze hem nog even nageeflijk gereden of beter gezegd, getrokken en lagen beide mondhoeken open. Ik rij hem bitloos behalve als hij dressuurmatig wordt gereden dan heeft ie een dubbelgebroken trensje in. Ik longeer hem met kaptoom. Ja ik ben bezig om het meer te laten schakelen maar wel op een vriendelijke manier, doel is om hem ontspannen te laten schakelen met longeerhulp. Dus naar een ander tempo zonder die kop de lucht in te doen.

En ja ik ga proberen met de suggesties verder aan de slag te gaan waar mogelijk maar iedergeval niet boomloos.

DA geeft ook aan, paardje heeft gewoon een moeilijke bouw en ... doordat ie nooit iets heeft gedaan, heeft ie ook nooit iets van spieren voor dit soort dingen opgebouwd. Hij heeft een heerlijk weidepaardleven geleid.

Ik ben in maart tijdelijk gestopt met longeren omdat ie agressief werd als ie rechtsom moest lopen. De osteopaat vertelde dat ie als een banaan gebogen was, dus links veel korter dan rechts, en dan is het heel moeilijk om rechtsom een volte te lopen. Dat gaat nu weer iets beter

En nee mijn DA leeft niet onder een steen en weet heel goed waar hij het over heeft. Ik heb nu een paar betere zadelmakers gesproken en die geven het zelfde aan, zeker niet boomloos met dit soort klachten.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:31

Ik ben in maart tijdelijk gestopt met longeren omdat ie agressief werd als ie rechtsom moest lopen. De osteopaat vertelde dat ie als een banaan gebogen was, dus links veel korter dan rechts, en dan is het heel moeilijk om rechtsom een volte te lopen. Dat gaat nu weer iets beter

Ik zou je aanraden om met een chambon te gaan longeren. dat werkt super in combinatie met een kaptoom want die dwingt het paard niet in een houding.( mits natuurlijk correct afgesteld.)
Alle andere manieren van bijzet, slof en longehulp etc ''dwingen het paard wel een houding''.
En bij ''dwang'' krijg je als tegenreactie dat het paard daardoor nog meer vastzet in het lijf en dat wil je juist niet.
Je wil dat het lijf correct gebruikt gaat worden. Dit vergt tijd tijd tijd en tijd.
neus echt eens in het topic wat ik eerder gepost heb. daar staan vele bruikbare tips en achtergrond info.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:39

Heb je er al eens een therapeut bij gehad om hem los te maken? Dan heb je een betere basis voor de trainingen die je met hem doet.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 11:09

Ja, osteopaat, homeopaat, manueel therapeut, dryneedling, dierenarts. Mijn dierenarts heeft hem een week geleden manueel losgemaakt, ondersteunend met dryneedling en hij krijgt nu duivelsklauw

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 11:12

riegje schreef:
Ik zou je aanraden om met een chambon te gaan longeren. dat werkt super in combinatie met een kaptoom want die dwingt het paard niet in een houding.( mits natuurlijk correct afgesteld.)

Ik heb wel zo'n stiek liggen van een vriendin, moet haar 'ns vragen hoe dat werkt. zij helpt me af en toe ook met longeren en hoe hij wel en niet ontspannen loopt. Ik ga me daar later 'ns verder in verdiepen, thx

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:46

Met een Chambon vraag je alleen naar beneden en kan de neus naar voren. Eigenlijk alle andere hulpmiddelen vragen toch de neus naar achter. Ik zou ook kiezen voor veel voorwaarts neerwaarts. Over de rug lopen . Kan wel een lang proces worden maar die onderhals wordt dan ook minder en de bovenlijn sterker. Kijk maar eens op YouTube arttoride . Succes :-)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 12:27

tarek schreef:
Met een Chambon vraag je alleen naar beneden en kan de neus naar voren.

Ik zit me af te vragen of ik zoiets niet zelf in elkaar kan flansen om het te proberen, ik heb zo'n halsverlenger te leen maar nooit gebruikt omdat ik nog niet heb uitgezocht hoe deze werkt. Ik heb een Thiedeman en ook nog wel ergens een extra kopstuk, wat denk je?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:37

sunny43 schreef:
tarek schreef:
Met een Chambon vraag je alleen naar beneden en kan de neus naar voren.

Ik zit me af te vragen of ik zoiets niet zelf in elkaar kan flansen om het te proberen, ik heb zo'n halsverlenger te leen maar nooit gebruikt omdat ik nog niet heb uitgezocht hoe deze werkt. Ik heb een Thiedeman en ook nog wel ergens een extra kopstuk, wat denk je?

Maar dat is de bedoeling een neus naar voren en naar beneden. De neus eruit!
En dan een paard wat correct voorwaarts neerwaarts gaat.

volgens mij moet het wel kunnen om zelf iets te maken. als je maar zorgt dat het paard nergens toe wordt ''gedwongen''. met een thiedeman teugel lijkt me dat wel lastig aangezien die het paard vast zet.
Een chambon geeft alleen wat druk achter de oren verder niks.

ik zou denken: een kopstuk, soort van katrolletje, en lang stuk elastiek en wat clipjes ofzo?
ow en een longeersingel etc.

En verder heel veel geduld en leg het je paard keer op keer uit. Het helpt ook wel om het aan de hand te oefenen.
Hij moet leren vertrouwen dat het oke is om het hoofd te laten zakken, maar het tempo waarmee het gebeurt is even zo belangrijk en dat bedoel ik tempo om het aan te leren en en tempo en de activiteit die het paard heeft in z'n beweging.
Laatst bijgewerkt door riegje op 14-08-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 13:38

Welk filmpje van ArttoRide raad je aan? Zijn er zoveel :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:40

sunny43 schreef:
riegje schreef:

Ik heb wel zo'n stiek liggen van een vriendin, moet haar 'ns vragen hoe dat werkt. zij helpt me af en toe ook met longeren en hoe hij wel en niet ontspannen loopt. Ik ga me daar later 'ns verder in verdiepen, thx

Dan zal dat waarschijnlijk het euvel zijn, iets te weinig ervaring/kennis om een moeilijk paard als deze goed in het lichaam te laten lopen. Zou je er zeker eens in verdiepen, het is erg interessant! Bepaalde hulpteugels kunnen je zeker voor een deel helpen. Een elastiek vind ik zelf best fijn. :) Chambon zou ik zeker proberen! Het moet je paard wel passen, ivm de druk in de mond die omhoog gaat (en bij de oren druk omlaag). Die van mij vinden het niks. :P

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:49

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 14:33

Geryon schreef:
Het moet je paard wel passen, ivm de druk in de mond die omhoog gaat (en bij de oren druk omlaag). Die van mij vinden het niks. :P

Ik longeer sowieso niet met bit maar met kaptoom....

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:38

Als hij uit zichzelf al hard gaat met zijn hoofd in de lucht, denk ik als eerste aan een probleem met zijn verticale balans. De osteo gaf toch ook al aan dat hij nogal linksgebogen was?

Misschien is dit wat voor je:
http://www.stalmireille.nl/revalidatie/longeren

Laat je niet afschrikken door de term revalidatie in de link ;)
Zowel les aan enkele als dubbele lijnen/longe.
Een dagje investeren (kan ook zonder je eigen paard mee te nemen) en je bent zo veel wijzer.

Persoonlijk zou ik dan ook niet kiezen voor hulpteugels.

Veel succes!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 17:01

Dankje Devitootje, is alleen te ver weg en ... een dagje weg redt mijn gezondheid niet. Zal'ns kijken wat er hier in de buurt te regelen valt.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:47

De filmpjes over longeren eerst bekijken idd, er is er ook één over correct gebruik van de Chambon .
Wel eerst je paard aan de hand leren om voor druk achter de oren te wijken door te zakken is misschien een eerste ding maar als je losjes begint zoeken ze dat vaak zelf heel goed uit.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:20

Wij hebben Traagschuim onder het zadel van 2 cm dik. Verdeeld de druk goed, goedkoop en makkelijk te bestellen op internet. Dit adviseerde de zadelmaker toen bij ons.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:31

Mijn paard had een paar jaar geleden ook totaal geen bespiering meer op zijn rug. Hij had ook een ingezakte holle rug. Nadat osteopaat Michael Hamerslag was geweest, heb ik mijn paard een jaar lang alleen maar gelongeerd en buiten aan de hand gewandeld of gefietst. Ook had ik specifieke oefeningen mee gekregen om mijn paard zo goed mogelijk te krijgen in zijn rugspieren.

Na een jaar was de rug weer als die van een normaal paard en kan ik alweer 2 jaar rijden hoe ik het graag wil (rekening houdende met zijn artrose) . Hij was toen 17 jaar toen ik hem een jaar niet reed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:05

Een goed boomloos zadel moet prima kunnen .
Mits t model wel enigszins past bij jullie
Maar je zal zoals met elk zadel in het begin met bv shims moeten werken om de holling in de rug op te vullen .

Vindt het wel bizar dat paard na al t werk niet bijtrekt in bespiering
15 is imo niet oud .
Speelt niet bv cushing oid mee ?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 12:34

BIj mij heeft Michael hem ook behandeld, Froemel. Bijtrekken inbespiering Zinzi_jewel? Hij heeft nooit enige andere bespiering gehad dan rondlopen in de wei-bespiering met een te dikke buik (als ik het van zijn oorspronkelijke baasje goed begrijp), zijn achterhand en ondernek zijn zeker goed bespierd alleen zijn rug is en blijft een zwakke plek. 15 jaar is niet oud maar in onze wereld wel voor een paard om "ingereden" te worden en spieren op te moeten gaan bouwen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:00

WendyBZ schreef:
Misschien eens contact opnemen met Esther van Green Distance; http://www.greendistance.nl/green-distance-zadels/bua

Mee eens, net op haar fb pagina het BUA zadel gezien, is specifiek voor dit type paarden geschikt.

Maar afgezien daarvan vind ik het vreemd dat een paard op de wei met een onderhals en holle rug staat, lijkt me toch een fysiek probleem, tenzij er in de wei geen gras, maar alleen bomen staan, als je leeft als een giraf, krijg je de houding van een giraf. Maar een paard dat de hele dag staat te grazen, zou toch geen onderhals mogen krijgen tenzij hij fout gereden wordt. Ik zou gaan gymnastiseren aan de hand en aan de longe, leert ie vanzelf ontspannen en zijn hoofd vrijwillig omlaag doen, wordt ie vanzelf rustiger van.