Mond open: sperriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:49

Snadrem schreef:
Ik merk alleen dat de mond open gaat als ze wat harder aan de slag moet, en dan met name dus in wendingen.

Snadrem schreef:
Met wendingen hebben we altijd al wat moeite gehad. Met het trainen in de bak rij ik veel voltes en slangenvoltes, alles zoveel mogelijk op zit. Als ik meer wil verzamelen komt het probleem met de geopende mond in wendingen en het "knarsen" bij halthouden.

Ik denk dat je hier je probleem moet zoeken. Grote kans dat in dit geval het openen van de mond te maken heeft met moeite met de achterhand onderbrengen/inbuigen/verzamelen.

Openen van de mond en knarsen zijn erg duidelijk signalen van discomfort. Ik zou in je training een stapje terug doen en/of uitzoeken waarom die wendingen zo lastig blijven.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 22:05

Net weer eens met wat extra aandacht gereden. Het bit hing te laag, deze heb ik een gaatje hoger gedaan. Met als resultaat dat ze nu veel rustiger was met haar mond. Tijdens het instappen deed ze helemaal niks. Op de linkerhand tijdens het draven ook niet, ook niet bij wendingen of voltes. Daarna op de rechterhand, toen kwam er wel wat meer mondbeweging. Ik merkte dat ze daar ook probeert om onder de linkerteugel uit te komen en ze maakt zich aan de binnenkant bol. In de hoeken en wendingen vindt ze het dan lastig om met haar rechterachterbeen onder te treden. Op het moment dat ik daarna weer linksom ga rijden, rommelt ze in het begin nog even met haar mond en daarna weer niet meer. Wanneer ik haar op de rechterhand meer op de juiste manier rond rij, wordt het gerommel ook direct minder.

Ik heb een stalgenootje gevraagd even te filmen, en ik moet zeggen dat ik het zo vanaf de zijlijn een stuk minder "heftig" vind dan hoe ik het op de rug ervaar. Er is bijna niks van te zien en ze lijkt toch behoorlijk ontspannen en los door haar lijf te lopen. Ze loopt ook een stuk beter en meer door haar lijf dan toen ik nog zonder bit reed als ik het vergelijk met eerst.

Ik kan de filmpjes nu alleen niet uploaden want mijn laptop staat nog bij een collega :/ maar het lijkt als ik het zo zie in ieder geval niet vanuit pijn te komen. Phieuw!

Edit: filmpjes toch kunnen uploaden!

Rijtechnisch voor mij weer megaleerzaam, onderbeen, handen etc. Maar het gaat me nu vooral even om mond en bit.

Selientje

Re: Mond open: sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:45

Wat ik op de filmpjes zie is dat je rechtsom je teugels wat losser hebt, en linksom heb je je linkerhand zeker een 10 cm verder naar achteren dan je rechterhand.

Dat is natuurlijk 'logisch' als rechtsom voor het paard makkelijker is omdat ze dan makkelijker na kan geven op je hand.

Ik vind dat je haar wel netjes en ontspannen aan het lopen hebt!

'Trekt' Ze meer aan een bepaalde teugel?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 13:47

Selientje schreef:
'Trekt' Ze meer aan een bepaalde teugel?

Ze trok altijd op links (en ik dus ook, of andersom). Ze probeert nu nog een beetje onder die linkerteugel uit te komen als het de buitenteugel is, wil er niet echt aanleuning op pakken in eerste instantie. Bitloos zat ze op links muurvast, dat is nu wel enorm verbeterd. Maar ik denk dat ik mijn hand daarom verder naar achteren heb. Het viel mij op het filmpje ook op, tijdens het rijden heb ik dit niet door gehad. Superleerzaam altijd die filmpjes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:03

in de western, om op de opmerking van Runa terug te komen....starten we wel met snaffle en neusriem en/of martingaal.... pas wanneer het paardje bevestigd is gaat de neusriem eraf.
De neusriem en\of martingaal dient voornamelijk om te voorkomen dat het paard direct verkeerde gewoontes aanleert zoals mond openen en hoofd omhoog brengen.
De kinbriem zorgt ervoor dat je niet het bit door de mond trekt.
Tevens zorgt het ervoor dat alles stabiel blijft liggen. Het is niet zo dat we direct beginnen met een grote shank met lange scharen of een correctional zonder neusriem.Dan is het paard al volledig geschoold

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:59

Thanks ElCamino! Dat wist ik niet. Ik vond het al zo bijzonder dat bij western de paarden vaak wel met de mond dicht lopen. Dit verklaart een hoop!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:56

ElCamino schreef:
in de western, om op de opmerking van Runa terug te komen....starten we wel met snaffle en neusriem en/of martingaal.... pas wanneer het paardje bevestigd is gaat de neusriem eraf.
De neusriem en\of martingaal dient voornamelijk om te voorkomen dat het paard direct verkeerde gewoontes aanleert zoals mond openen en hoofd omhoog brengen.
De kinbriem zorgt ervoor dat je niet het bit door de mond trekt.
Tevens zorgt het ervoor dat alles stabiel blijft liggen. Het is niet zo dat we direct beginnen met een grote shank met lange scharen of een correctional zonder neusriem.Dan is het paard al volledig geschoold

Mijn punt was dat het paard pas de mond open doet als er een ruiterhand aan te pas komt, neusriem of niet. Dit verschijnsel blijft hetzelfde of het paard nou is opgeleid met neusriem of zonder: ook bij bijvoorbeeld het nk reining zie je de paardenmonden toch echt opengaan als de ruiter te hard doorkomt. En die paarden zijn wel opgeleid. Conclusie is dat je er riempjes aan kan hangen wat je wilt, de ruiter is verantwoordelijk voor wat het bit doet. Nogmaals, dit is ongeacht de opleiding of achtergrond van het paard. Het voorbeeld van de Western sport is omdat daar vaak met lange teugel gereden wordt en je op die momenten ook dichte paardenmonden ziet.

Ts, is het misschien een idee eens met een teugeldrukmeter te rijden?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 16:12

Runa schreef:
Ts, is het misschien een idee eens met een teugeldrukmeter te rijden?

Ik rij op dit moment met maar heel weinig teugeldruk. Heb nog nooit met zo weinig gereden als nu. In de filmpjes zie je dit ook als je naar de teugels kijkt, ik heb bijna niks in mijn handen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 07:34

Het ziet er op het eerste oog ontspannen uit, maar kan het zijn dat dit een vaste houding is en dat ze eigenlijk haar rug en achterbenen helemaal niet zo gebruikt als zou moeten? Je geeft zelf ook al aan dat wendingen en achterhandgebruik minder is.

Heb je al geprobeerd om veel overgangen te rijden. Dan zal de mond wsl wel meer open gaan, maar als het achterbeen meer conditie krijgt en de rug op die manier beter gebruikt wordt, zou de mond weer moeten sluiten. Je zou in de tussentijd een losse sperriem kunnen gebruiken om extreem opentrekken te beletten en daarmee aanwennen van mond open trekken in de toekomst te voorkomen. Net zoals bij western eerst alles erop en eraan en dan bij volledig getraind paard mag alles er weer af.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 12:10

Bedankt! Ik rij inderdaad veel overgangen en andere oefeningen om haar achterhand aan het werk te zetten. Valse overgangen, verruimen, halthouden, zijgangen, halthouden, achterwaarts, voltes verkleinen en verruimen, gebroken lijnen etc. Ik heb tijdens het rijden niet het idee dat het een vaste houding is die ze aanneemt, ze laat zich ook gewoon naar links en rechts stellen en ook hals strekken gaat goed. Ook voelt haar rug niet strak of gespannen aan, en dat zijn dingen die zij anders heel duidelijk laat merken. Voor mijn gevoel is het al enorm verbeterd nu het bit iets hoger hangt.

Ik zal eens kijken of ik vanavond wat meer beeldmateriaal kan regelen tijdens het rijden en ga in ieder geval aan de slag met de verbeterpunten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:25

Ik vind het op het filmpje heel erg mee vallen met de mond eigenlijk.

Je hebt wel een los-vast contact, ik denk dat je daar nog veel in zou kunnen winnen, hij loopt nog niet mooi naar de hand toe. Plus dat je paard nog ergens vast houd en niet volledig loslaat.

Ik zou eerst focussen op een contactteugel. Zorgen dat jij een heel steady contact onderhoudt en proberen niets te vragen aan de hoofd-halshouding. Op die manier heel veel oefeningen (vnl voor lengtebuiging en losmaken: volte openen en sluiten, wending om de voorhand, wijken) rijden, zodat je paard echt zelf gaat inbuigen en jij geen buiging hoeft te vragen met je binnenhand.

Totdat je paard losser wordt, zou ik niet proberen meer kracht te creëren. Dat kan hij nog helemaal niet verwerken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:12

Runa, daar heb je helemaal gelijk in.... dat geldt voor alle takken van paardensport dan in mijn ogen.

Neusriem op zich is ook niks mis mee mits deugdelijk aangebracht.

En hij kan behalve zaken verdoezelen ook de paardenmond wel degelijk beschermen tegen ruiterhandjes net zoals een martingaal.... Beide dingen doen als ze goed aangebracht zijn weinig kwaad maar helpen een paard soms wel.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:07

Jouw hand is niet stil tov de mond van je paard. Jij steekt die bij elke doorzitpas wat naar voren. Probeer eens een zacht en elastisch contact te krijgen ipv steeds los te gooien .
Daarbij zit je ook zwaar met het doorzitten. Je bekken en onderrug zijn nog vrij strak en je been zit iets voor de massa. Beide zorgen ervoor dat je je paard van je weg duwt / voor je uit duwt. Ook zie ik n scheef paard met n vaste rug ( staartje pendelt niet mooi links rechts) maar dat komt omdat jijhet in het doorzitten ook niet doet In je bekken (li-re onafhankelijk hoog laag en voor achter) . Hoop dat je daar samen met je instructrice aan kunt werken
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 11-08-16 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:11

Snadrem schreef:
Oh, en bitloos liep ze ook met een heel licht contact en soms boogje in de teugel op de rechte stukken toen dit nog goed ging. Met wendingen hebben we altijd al wat moeite gehad. Met het trainen in de bak rij ik veel voltes en slangenvoltes, alles zoveel mogelijk op zit. Als ik meer wil verzamelen komt het probleem met de geopende mond in wendingen en het "knarsen" bij halthouden.

Hey!

Allereerst goed dat je een topic opent ik rijd ook bitloos en herken gelukkig niet het sterker worden wat jou paard is gaan doen maar wel het rijden met eenboogje en licht contact en dan perfect reageren. Ik denk dat je paard je met je bitloze hoofdstel al iets wou zeggen toen hij sterker werd en nu met bit zijn mond open doet dat hij je iets duidelijk wil maken. Zou jij rugproblemen of spierproblemen kunnen hebben? Waardoor hij het gewoon lastig vind en zijn mond opent uit een soort verzet? Heb een fysio die hem eens na zou kunnen kijken?

Groetjes Nicole

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 13:25

Nou, goed nieuws! Ze wordt steeds rustiger met haar mond en rijdt lekker ontspannen met haar mond dicht, ook steeds meer in de korte wendingen zowel links als rechts. Ik rij nu meer met een vaste verbinding, maar nog steeds met heel weinig druk. Ze reageert lekker licht op de hulpen. Ik denk dat het dus een kwestie van wennen aan het bit was. (Ze heeft ruim zes jaar zonder gelopen, nu sinds kort weer met en nog geen 10 keer met dit bit).

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:56

Als de tandarts binnenkort komt zou ik hem even laten kijken naar de maat van het bit (zoals hierboven ook al eens was aangegeven). Verder heb ik ook ooit gehoord dat een kneveltrens heel stabiel in de mond ligt en vaak gebruikt word om paarden in te rijden. Helaas heb ik hier helemaal geen ervaring mee en kan je daar ook niet verder mee helpen maar misschien is het wel interessant om het uit te zoeken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:21

Doe je hoge neusriem 1 gaatje vaster maar zo dat je nog steeds min 2 vingers ertussen kunt steken .
Geeft stabiliteit voor het bit
En een klein beetje mond openen is vrij normaal hoor .