Paard rijden bij zadel passend maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:19

Easy_Rider schreef:
Hij is vandaag voor de derde keer geweest en weer heb ik niet kunnen voorrijden. Hij zei dat ik mijn zadel te ver naar voren leg. Tja, ik zeg tegen hem dat ik mijn zadel echt wel achter de schouder leg maar dat het steeds naar voren schuift. Dat kan volgens hem niet. Hij heeft ook niets veranderd en zegt dat het goed ligt op het paard. En als ik het niet eens ben ik dan maar een ander moet bellen.
Nou, mijn zadel ligt slechter dan voordat ik hem de eerste keer liet komen. Ik ben nu 145 euro kwijt en niet tevreden.

Ik denk dat ik je dan niet hoef te vertellen wat je moet doen :P Wat een rare vent... Jammer dat het je zo veel geld heeft gekost :(

tess_84

Re: Paard rijden bij zadel passend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:24

Nu niet om lastig te doen, maar ik zou toch echt de namen van die slechte zadelpassers bekend maken. Kom op seg, dat is je reinste geldverspilling! Bovendien is het slecht voor het paard, stel je voor dat iemand met zo'n slecht zittend zadel gewoon blijft doorrijden, je rijdt gewoon je paard kapot...

TS, wat vervelend is dat zeg. Ik neem aan dat je in Nederland woont? In België kan ik Inge Taffijn aanraden en Sarah Maes (www.masara.be)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:27

Ik zou toch echt wel het geld terugeisen.. Er is uiteindelijk geen dienst geleverd zoals het hoort... In ieder geval vind ik dat je een deel van het geld terug hoort te krijgen. Ik zou bijvoorbeeld even het Juridisch Loket bellen over wat je rechten daarin zijn.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:32

Wauw wat een ***vent zeg.
Zou graag willen weten wie het is ook, dan hoef ik die iig nooit te laten komen.
Zeker omdat blijkbaar anderen wel positief waren over hem :=

En wat ElineS zegt, even kijken of er nog iets te regelen valt financieel gezien, je weet maar nooit.

Snel een ander laten komen in ieder geval :\

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 20:29

Vandaag mijn oude zadel weer eens op mijn paard gelegd.
En waarom ligt dat dan wel goed? Ik mis mijn wrongen die mijn nieuwe zadel wel heeft maar ik heb niet voor niets een nieuw zadel gekocht en wil met mijn nieuwe zadel gewoon ook fijn kunnen rijden.
Ik ga de zadelmaker toch maar weer eens mailen en zeggen dat ik absoluut niet tevreden ben.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 24-08-16 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: op verzoek van TS post aangepast 24-08-2016

washushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:54

De een wil het wel zien en de ander is heilig er van overtuigd dat ze goed werk hebben geleverd. Ikzelf heb altijd liever een zadelmaker die er inderdaad ook even naar kijkt terwijl ik er op zit

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:28

Mijn zadelmaker kijkt, laat je rijden in 3 gangen, linksom en rechtsom voor hij oordeel velt.
Soms moet je wel 3x op en af, voor mijnheer tevreden is. Maar goed mijn zadel blijft dan ook in balans liggen als ik vergeet aan te singelen.

Een zadel in stilstand opvullen en aanmeten is onzin. Elke paard beweegt anders, elke ruiter ook. Beiden hebben invloed op het zadel. Ik heb zadels gezien die prachtig leken te passen in stap, maar in draf naar voren schoven. En zadels die zodra het paard in beweging kwam erger kwispelde dan mijn hond die blij is dat ik thuiskom.

Ik zou een balans meting bij de Country Mill laten doen en daar deze mijnheer mee om de oren slaan.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:27

Ik wist niet dat een balans meting bestaat An_J. Ik ga mij er eens in verdiepen.
Bedankt!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:41

Wat raar. Ik heb twee keer een zadelmaker laten komen, een keer voor opvullen en de laatste keer nadat ik een nieuw zadel kocht. Beide keren heeft zij naast het meten en voelen mij laten rijden waarbij ze zowel van de voorkant als van de achterkant uitgebreid keek hoe het lag.

Een stalgenoot heeft vorig jaar haar zadel op laten vullen en deze zadelmaker hoefde het paard niet eens te zien, hij voelde en zag zowel hoe het paard was en kon het zo opvullen. Dat is helemaal raar, niet?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:24

Easy_Rider schreef:
Ik wist niet dat een balans meting bestaat An_J. Ik ga mij er eens in verdiepen.
Bedankt!

Bij Country Mill kun je een zadeldrukmeting laten doen. Er wordt een drukmat tussen rug en zadel gelegd. Vervolgens rij je je paard in alle gangen door de binnenbak daar. Van het afdrukpatroon wordt een filmpje gemaakt.

De drukmat daar is niet geschikt voor wetenschappelijk onderzoek, maar een meting om te kijken of je zadel goed ligt is ie prima voor geschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:31

Andersom kan ook: zadelpassers/makers die eigenlijk alleen willen komen als je het zadel meteen in stap, draf en galop onder de man kunt testen, anders vinden ze het zonde van de tijd.
Op zich snap ik dat wel; maar waar moet je je paard dan mee inrijden?
Dat begint toch ook ergens? :o?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:31

Weer een kwakzalver. Zoek maar gauw iemand anders op, deze heeft er duidelijk geen kaas van gegeten.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:12

xyzutu2 schreef:
Andersom kan ook: zadelpassers/makers die eigenlijk alleen willen komen als je het zadel meteen in stap, draf en galop onder de man kunt testen, anders vinden ze het zonde van de tijd.
Op zich snap ik dat wel; maar waar moet je je paard dan mee inrijden?
Dat begint toch ook ergens? :o?

Dit heb ik dus :')
Begin nu maar met bbp en een boomloos zadel _O-

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:20

nog nooit mee gemaakt tot nu toe . En ik heb verschilldenden zadelmaker gehad en me huidige zadelmaker komt altijd keurig kijken. Hoe mij paard loopt en hoe mij zadel ligt zo wel met mijn der op als dat die voor ik der op ga kijkt. Zelf onder het rijden kijkt die nog hoe die bij de schoft enzo licht. Zelfs als die alleen maar opvult. En mij huidige zadel is zelfs passend gemaakt op me nieuwe paard want had hem laten aanmeten toen op me vorige paard. Maar der zit nu zelfs een nieuwe boom in en past nu super op me huidige paardje.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:08

hoe is het afgelopen?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:12

Herkenbaar, zo een 'zadelmaker' hoeft dus ook niet meer te komen bij mijn paard. Zodra een paardenrug gaat bewegen zal het zadel altijd iets anders gaan liggen/bewegen. Dit moet meegenomen worden in de aanpassing lijkt me.

Mijn tip dus, een fatsoenlijke zadelmaker zoeken. Die wel weet hoe een paard werkt ;).
(wel zonde van je geld overigens, dus ik snap dat je het het liefst met deze oplost)

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 20:58

An_J schreef:
hoe is het afgelopen?

De zaak loopt nog.
Ik heb 10 dagen geleden een mail naar de zadelmaker gestuurd dat ik mijn geld terug wil aangezien hij in gebreke is gebleven.
En natuurlijk geen reactie erop gekregen. Gisteren heb ik opnieuw een mail gestuurd en hopelijk krijg ik nu wel een reactie.

Het duurt mij ook allemaal te lang want nu ligt mijn zadel in de kast en rijd ik op een oud zadel waar ik een houten kont van krijg.
Maar ik hoop dat hij reageert en mijn geld terug stort. Dan kan ik tenminste een ander laten komen.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:26

Hmm ik heb momenteel een zadelmaker die de rug van je paard opmeet met de equiscan(?) en deze dan als mal gebruikt om het zadel aan te passen. Hoe denken jullie daar over? Ik moet zegen dat ik er tot nu toe tevreden over ben maar nu ik lees dat toch er veel bokkers problemen mee hebben als de zadelmaker het paard niet in beweging ziet slaat een beetje de twijfel toe -O-

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:46

bamsy schreef:
Hmm ik heb momenteel een zadelmaker die de rug van je paard opmeet met de equiscan(?) en deze dan als mal gebruikt om het zadel aan te passen. Hoe denken jullie daar over? Ik moet zegen dat ik er tot nu toe tevreden over ben maar nu ik lees dat toch er veel bokkers problemen mee hebben als de zadelmaker het paard niet in beweging ziet slaat een beetje de twijfel toe -O-

Zelfde probleem als niet rijden.. Die mal meet ook alleen een stilstaand paard.

Grote kans op een schuivend zadel..

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:02

Easy_Rider schreef:
Ik zit op zich al heel wat jaren in de paardensport en heb dit nog niet eerder meegemaakt.
Nu woon ik sinds een paar jaar in een andere regio en was op zoek naar een goede zadelmaker.
Mijn zadel heb ik particulier gekocht en ik wilde graag dat de zadelmaker het passend zou maken op mijn paard en mij.

Nu is er een zadelmaker geweest die toch al heel wat jaren zadelmaker is en tot mijn verbazing hoefde ik mijn paard niet te rijden nadat hij het zadel op mijn paard passend had gemaakt.
Met een half uur was hij vertrokken, en was ik bijna 150 euro lichter in mijn portemonnee.
Maar je raad het al. Het zadel lag niet goed en gaf een drukking op de schoft. Dat had ik na één keer rijden al gezien. Dus de zadelmaker weer opnieuw laten komen. Hij heeft het zadel weer aangepast en wederom wilde hij niet dat ik op mijn paard zou stappen. Hij zei letterlijk. Natuurlijk mag je rijden maar ik hoef daar niet bij te zijn. Het zadel heb ik passend gemaakt dus het moet goed zijn. En hij vertrok.

En helaas na die tweede keer ben ik nog steeds niet tevreden. Dus heb ik hem weer gebeld. Ik word keurig te woord gestaan en uiteraard staat er weer een nieuwe afspraak gepland.

Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met zadelmakers? Blijft de zadelmaker bij jullie wel wachten tot je het zadel zelf hebt uitgeprobeerd?

Hi Ts,
Welke regio woon je nu?
Ja bijna hetzelfde meegemaakt met Divoza, zadel schoof maar dat hoorde zogenaamd.
Na 3x aanpassen naar Pas De Deax overgestapt, hetzelfde verhaal. En maar opvullen en opvullen en opvullen, zat inmiddels 5 meter boven m'n paard en kussens als steen.
Daarna Bianca Boonakker van www.2bone.nl laten komen, lief mens met een ontzettend goed oog voor balans detail en alles. Die heeft een zadel aangepast, en heb daar tot op de dag van vandaag nog zeer veel plezier van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:13

Die van mij wil het zadel erop hebben zonder dekje e.d.
Dan kijkt hij zonder ruiter, dan met... en dan alle gangen op beide kanten. Doet er soms even wat mee om iets op te hogen om het effect te bepalen. Daarna meet die de rug op met zo'n aluminium geval en vult het zadel ter plekke en dan kan je weer rijden terwijl hij nog een keer kijkt of neemt het mee naar de zaak om te vullen... net wat je wil.
Ben al vele jaren erg tevreden over Jan v Rijs. :j
Ook goede ervaringen met John Kool trouwens, toen Jan even door gezondheid redenen niet aan het werk was.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:17

c_alsemgeest schreef:
Die van mij wil het zadel erop hebben zonder dekje e.d.
Dan kijkt hij zonder ruiter, dan met... en dan alle gangen op beide kanten. Doet er soms even wat mee om iets op te hogen om het effect te bepalen. Daarna meet die de rug op met zo'n aluminium geval en vult het zadel ter plekke en dan kan je weer rijden terwijl hij nog een keer kijkt of neemt het mee naar de zaak om te vullen... net wat je wil.
Ben al vele jaren erg tevreden over Jan v Rijs. :j
Ook goede ervaringen met John Kool trouwens, toen Jan even door gezondheid redenen niet aan het werk was.

Ben met mijn zadel (die ik van pas de deux had laten aanpassen en oneindeloos op had laten vullen) ook laten bekijken op mijn paard bij hem, maar hij propte er nóg meer vulling in :n
Van Rijs is niet meer wat het was, hoor er vaak ook vervelende verhalen over.
Maargoed mijn mening :D

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:49

Wij hebben Suzanne Godijn van Zadels en Co twee weken geleden, het zadel laten nakijken van ons 5 jarige paard, dat wij 2 jaar geleden tweedehands hadden gekocht bij De Gouden Naald (twee keer laten nakijken en de één na laatste keer door hem helemaal opnieuw laten opvullen).
Zij heeft hem nauwkeurig opgevuld en echt helemaal recht gemaakt, en onze dochter moest ook rijden, in stap, draf en galop (dat hoefde niet bij de Gouden Naald).
Wel gaf Suzanne aan dat het zadel te krap wordt voor ons paard (hij is nog stevig in de groei) tussen een half jaar en een jaar moeten we zeker een ander zadel.

Ook had ze op ons verzoek een Fairfax singel meegenomen, maar zij zag tijdens het rijden niet veel verschil, en zei dat onze singel ook prima was (maar hij had geen oren naar achteren met aansingelen bij de fairfax).
We mochten de singel rustig uitproberen.
Ondanks dat de temperatuur ongeveer 30 graden was tijdens het zadel aanpassen, heeft Suzanne toch alle tijd genomen.
Wij kunnen haar aanbevelen, vakvrouw met hart voor haar werk.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:01

FjeLOVER schreef:
Ben met mijn zadel (die ik van pas de deux had laten aanpassen en oneindeloos op had laten vullen) ook laten bekijken op mijn paard bij hem, maar hij propte er nóg meer vulling in :n
Van Rijs is niet meer wat het was, hoor er vaak ook vervelende verhalen over.
Maargoed mijn mening :D

Wie had je van Pas de Deux? Bij mij is marjolein geweest, prettige dame met verstand van zaken. Mag zeker terugkomen. Wilde het paard in vrije beweging zien en later ook met ruiter in alle gangen. Nauwkeurige metingen. Oog voor de anatomie van het paard en niet onnodig vullen. Erg over te spreken.
Ontopic: Mijn inziens kun je best iets simpels oplossen zonder te rijden, maar meestal zal er toch gereden moeten worden. zeker als het 'probleem' niet heel duidelijk is en helemaal als de klant daar specifiek om vraagt. Belachelijk dat die tijd niet vrijgemaakt word.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 20:37

FjeLOVER schreef:
Hi Ts,
Welke regio woon je nu?

Ik woon in de Betuwe.
ik heb nog steeds geen reactie van de zadelmaker mogen ontvangen. -O-