Pony gooit tong uit zijn mond tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:47

Mijn paard gooide ook haar tong over het bit. Dus van een dikke bustrens overgestapt naar een Myler lvl 2. Dit had maar tijdelijk effect. Nu sinds ik van een andere instructrice les krijg over hoe ik wel met een bit/paarden mond om moet gaan (mijn vorige kreeg ik te veel spanning, dus ik zat te strak etc. etc.) heeft zij het niet meer gedaan.. Onze samenwerking is nu ook onwijs verbeterd.

Niet alleen kijken naar het bit, maar ook naar jezelf. De één doet er niks mee. De ander gooit uit wanhoop (dat was het bij mij) tong over het bit om aan te geven dat het niet gaat.

LK_2312

Re: Pony gooit tong uit zijn mond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:49

Ik denk dat je zelf een heel eind de goede richting uit denkt. Veel tongproblemen ontstaan ergens in het lichaam, dus goed dat je een keer een osteo wilt laten komen! Laat hij aan één kant zijn tong zien? Dan zou het met de atlas te maken kunnen hebben, hoeft natuurlijk niet maar dit zie je wel vaak. Een osteopaat kan dit allemaal nalopen en eventueel behandelen. Succes met je pony!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 18:12

Zo, weer even een update van mijn kant. Ondertussen ben er waarschijnlijk achter wat het probleem is. Het zadel lag niet meer goed. Zadel heb ik erbij gekregen bij de aankoop maar bleek na wat trainen niet meer goed te passen achter de schouders (klemde). Afgelopen maand zonder zadel gereden wat al stukken beter was! Op sommige dagen zelfs helemaal geen tong meer. Nieuw zadel is zaterdag binnen gekomen en woensdag komt de zadelpasser weer. Ben beel benieuwd! Ook is hij vandaag gemasseerd door een sportmasseur. Zijn atlas zat 'vast' waardoor hij niet na kon geven en zijn rug was een pijnlijke plek. Dus hopelijk gaat alles straks nu nog beter! Ik heb nu in ieder geval alles geprobeerd haha! Komende weken gaan we lekker lessen zodat ik ook aan mezelf kan werken!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:42

Hetzelfde verhaal als toen met mijn paard dus.
Hopelijk is het probleem nu opgelost en kan je lekker gaan rijden!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 21:44

We gaan de goede kant op. Vandaag gelongeerd en helemaal geen tong gezien. (Ik heb gelongeerd met hoofdstel en bit, omdat ik wou kijken of het aan het bit lag. Dit is dus niet het geval) Aan beide kanten niet. Dus dat is erg fijn. Het probleem zit toch in zijn rug. Hij is bijna twee weken geleden gemasseerd maar zijn rug is nog steeds een pijnlijke plek. Zodra ik op de plek druk waar de boom ook zit doet hij zijn oren in zijn nek. Hier zit duidelijk nog pijn. Onder het zadel laat hij in stap ook geen tong zien, zodra ik in draf ga op de ene hand wel. Op de andere hand zie ik helemaal geen tong meer. Wat zouden jullie doen? Gewoon het longeren oppakken en proberen om meer rugspieren te kweken? Of de masseur nog een keer laten terug komen? Dinsdag komt de zadelpasser om het nieuwe zadel goed aan te meten.

Ik heb het gevoel dat ik erg dicht bij de oplossing zit. Hopelijk kan ik het nog oplossen bij hem :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:47

Vaak als een paard erg vastzit is een vervolgafspraak op kort termijn sowieso goed. On te voorkomen dat een paard terug in zijn eigen houding valt. Ik zou afwisselend gaan trainen (loswerken) ad hand/onder een passend zadel. En met een paar weken contact opnemen met je masseur. (Al is een osteopaat vaak beter..)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:51

En dan door goed te gymnastische, zorgen dat je paard zijn rug weer helemaal goed wordt. Ik zou je paard de eerste tijd onbelast trainen, aan de dubbellonge gaat dat erg fijn. Succes.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 13:55

Hallo!
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat mijn pony dit al jaren doet. Toch is het sinds ik een ander zadel heb een stuk verbeterd. Hij deed het daar vrijwel altijd maar bij mij nu echt pas na 25 minuten. Hij is op 1 kant ook een stuk stijver. Ik heb een bitloos hoofdstel aangeschaft dus dat gaan we eens uitproberen.

Hebben jullie nog tips om een gewoonte te doorbreken? Hij ontspant zijn kaak niet daar zit het probleem denk ik. Met longeren is er niks aan de hand. Mond mooi gesloten ook in galop. Het is echt de druk van het bit. Iemand ervaringen met bit met tongvrijheid?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:01

Een sportmasseur is al een goede stap, maar die maakt in principe alleen spieren los. Een paard/pony bestaat uit meer dan alleen spier. Laat er eens een fysio naar kijken, wellicht kan die nog meer vinden wat de pony in de weg zit.

Mijn complimenten dat je je pony zijn signalen zo serieus neemt!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:21

xLiez schreef:
Hallo!
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat mijn pony dit al jaren doet. Toch is het sinds ik een ander zadel heb een stuk verbeterd. Hij deed het daar vrijwel altijd maar bij mij nu echt pas na 25 minuten. Hij is op 1 kant ook een stuk stijver. Ik heb een bitloos hoofdstel aangeschaft dus dat gaan we eens uitproberen.

Hebben jullie nog tips om een gewoonte te doorbreken? Hij ontspant zijn kaak niet daar zit het probleem denk ik. Met longeren is er niks aan de hand. Mond mooi gesloten ook in galop. Het is echt de druk van het bit. Iemand ervaringen met bit met tongvrijheid?

Eerst eens een dik compliment naar jou dat je zo gedreven bent om je pony te helpen!
Het kan inderdaad een gewoonte zijn, al begreep ik van jou dat hij het bij de vorige eigenaar niet deed, iig niet toen jij er was.
Het kan ook een probleem in de hals zijn, bv ontsteking of (begin van) artrose.
Is er door de deskundigen voldoende naar de hals gekeken, en dan vooral naar de mobiliteit?
Als hij stugger is naar een kant kan dat ook best voortkomen uit halsproblemen met alle gevolgen van dien.
Hopelijk is je pony snel weer tiptop. Succes.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:22

Lijkt mij ook dat je kan proberen je pony soepeler te krijgen.
Succes!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 18:37

Het is al een tijd geleden dat ik hier gereageerd heb maar bij deze wil ik even vermelden dat Mystery zijn tongprobleem vrijwel helemaal over is! Als er meer mensen zijn die tongproblemen met hun paard hebben is de tip om niet op te geven!

Wat bij mij erg geholpen heeft:
- Overstap naar Myler bit met tongboogje (level 2)
- Behandeling Osteopaat

Wat bij Mystery dus het probleem was is de spanning in zijn hals en hoofd. Jannemarie Frowijn heeft mijn pony behandeld en hij is er zooo van opgeknapt. Soepeler, zit beter in zijn vel en zijn atlas is niet meer stijf. Jannemarie ontdekte dat mijn pony heeeel veel spanning in zijn hals en hoofd had, waardoor hij vrijwel steeds 'hoofdpijn' had. Hij kon ook niet goed stelling nemen en dat kwam ook daardoor. Echt een week na de behandeling er weer opgestapt zonder verwachtingen en de eerste keer liep hij wel wat te klooien met zijn tong omdat hij zijn balans kwijt was. Maar de keren daarna is heb ik zijn tong niet meer gezien. Ook niet tijdens het springen. Enorme vooruitgang en ben er suuuper blij mee. De osteopaat kwam halverwege december en op dit moment gaat het nog steeds goed. Soms wel een een klein stukje tong als hij iets niet snapt maar dat stelt niks meer voor bij wat hij eerst deed. Ik kan nu heerlijk rijden. De osteopaat komt binnenkort nog een keer langs om de laatste spanning uit zijn hals te behandelen. :)

Dus geef niet op, en luister naar je pony/paard. Ik ben zo blij dat ik alles geprobeerd heb en dat het probleem grotendeels verholpen is nu. Mijn pony was altijd al mega braaf maar ik heb nu een soepele, vrolijke en enthousiaste pony die het nu ook leuk vind om te werken.

Wat mij betreft kan dit topic op slot :)

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:46

Complimenten voor jou! Goed opgepakt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:23

Bedankt voor je update.
En wat fijn om te lezen :)