Welke hulpteugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:21

Is dit een recente foto?
Ik schrik er namelijk nogal van, zeker gezien je verteld al behoorlijk lang les te hebben.

Begin bij het begin, het zadel een stuk naar achteren.
Beugels een heel stuk langer, en je been dan ook lang maken.
Rechtop zitten ipv achterover leunen.
Je armen lijken ook wat gespannen.

Dan ga je met een GOEDE instructeur/-trice aan de slag met grondwerk en longeren, zodat je paard leert wijken voor druk.(en dan bedoel ik niet wijken in de zin van het lichaam zijwaarts, maar zakken met hoofd en hals)
Vervolgens ga je dat onder het zadel ook leren.
Het zal moeilijk worden omdat je paard een behoorlijk korte, zware en rechte hals heeft, ook de hoofd-hals verbinding is behoorlijk zwaar.
Maar ook zij kan leren haar hals wat meer te verlengen en te laten zakken.
Dit moet wel vanuit correct ruggebruik en kracht van de achterhand komen, maar je kunt best aan de voorkant "de weg wijzen".
Edit: ik zie nu je laatste post.
Teugels mogen best in contact blijven, te los gaat je paard niet helpen om te zakken, ze moet als het ware zachtjes in je hand lopen.

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan noor tanger en patrick molenaar van harte aanbevelen voor grondwerk, dubbele lijnen en rijlessen.
Zij zitten in zuid-holland, maar geven ook geregeld clinics in de rest van het land.

Samblabla

Re: Welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 19:26

Dankjewel, helaas kan ik geen lessen van buitenaf krijgen ivm ik op een manege sta en ik daar liever niet wegga. Ik zal zeker eens wat informatie opzoeken over het longeren en misschien dat een instructeur op stal mij kan helpen.

Als het niet lukt en ze zakt niet met haar hoofd dan laat ik het daarbij want ik ben door een oudere instructrice het plezier van het rijden verloren.

Dankjewel voor alle reacties en zal er zeker wat mee doen. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:29

Tijd voor andere instructie.
Wat andere al opmerken is de ligging van het zadel.

Maar wat mij vooral opvalt is de activiteit van het paard.
Of beter gezegd. Het ontbreken daaraan.
Met 3 benen aan de grond in draf wil zeggen dat hij niet actief is.
En een paard dat niet actief is kan ook nooit aan de teugel gaan lopen.

Dus daar gaat het beginnen.
Je paard moet voorwaarts zijn.
Op kleine hulpen gaan reageren en uit zichzelf lekker willen werken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:32

Pony heeft wel een oncomfortabele hals..
Geen hulpteugels, rechtrichten biedt veel meer oplossing. Zie voor meer info.. www.atletischerijkunst.nl

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:33

Samblabla schreef:
Dankjewel, helaas kan ik geen lessen van buitenaf krijgen ivm ik op een manege sta en ik daar liever niet wegga. Ik zal zeker eens wat informatie opzoeken over het longeren en misschien dat een instructeur op stal mij kan helpen.

Als het niet lukt en ze zakt niet met haar hoofd dan laat ik het daarbij want ik ben door een oudere instructrice het plezier van het rijden verloren.

Begrijp ik dan uit dit bericht dat je van de manege les krijgt? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik eerst ook schrok van je aantal lessen en de eindstand van hoe het er nu voorstaat, maar als die lessen vanuit een manege komen kan ik me daar meer bij indenken..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:35

Maar eigenlijk is dat toch triest.
Die instructrice heeft toch ook orun.
Zou ook beter moeten weten.
Minstens moeten weten waar een zadel hoort te liggen. Weten hoe je een paard actief te bak door krijgt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:36

bruintje123 schreef:
Minstens moeten weten waar een zadel hoort te liggen. Weten hoe je een paard actief te bak door krijgt.

Bij ons in de omgeving is het helaas anders, zelfs bij een privé les van de manege eigenaar zelf ga je nog geen stap vooruit, eerder een achteruit.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:37

Kan je geen instructie van buitenaf nemen op de manege? Bij ons op de manege hoefde je niet per se de instructeurs van de manege te gebruiken als je je paard daar gestald had :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:56

Of zelf naar een andere instructie toe met de trailer of te voet.
Met die je nu hebt ben je over 3 jaar nog niets verder.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:04

liekec schreef:
bruintje123 schreef:

Bij ons in de omgeving is het helaas anders, zelfs bij een privé les van de manege eigenaar zelf ga je nog geen stap vooruit, eerder een achteruit.

maar dat ligt aan de specifieke instructrice/instructeur. niet aan het feit of die op een manege staat les te geven of niet..

als die instructeur ineens aan huis zou komen krijg je net zo belabberd les.
als een instructrice die 5 dagen per week aan huis lesgeeft 1 dag per week op een manege staat les te geven, is die instructrice ook precies hetzelfde.

enige verschil is dat een goede volgeboekte instructrice meer verdiend als ze zelf haar lessen regelt en indeelt dan op een manage.. Maar meestal kun je niet in iemands agenda kijken + ook menig oudere instructrice die van toeten noch blazen verstand heeft raakt op den duur vol genoeg omdat ze 'goed' lijkt vanwege de hoeveelheid klanten..

priveles op een manege, of thuis maakt geen klap uit, je bent afhankelijk van je eigen talent, je paards talent en de kunde van de instructeur...

Heb zelf in een periode van 3 jaar ruim 2 jaar gereden op twee verschillende maneges. in beide gevallen had ik les in een kleine groep met een instructrice die specifiek voor die groep naar de manage kwam en enkele uren lesgaf die dag. resterende tijd had ze groeps en losse lessen op locatie en aan eigen huis (ene manage zat in noord nederland, andere in het zuiden)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:16

@elena, dat klopt allemaal inderdaad. Maar als je nu ziet dat TS na 3,5 jaar haar paard nog geen eens nageeflijk voor elkaar heeft trek ik dan toch zo mn conclusies over die instructrice.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 20:57

liekec schreef:
Samblabla schreef:

Begrijp ik dan uit dit bericht dat je van de manege les krijgt? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik eerst ook schrok van je aantal lessen en de eindstand van hoe het er nu voorstaat, maar als die lessen vanuit een manege komen kan ik me daar meer bij indenken..

Zo komt het wel over maar ik ben nog niet zolang op deze manege en heb altijd les gehad van instructeurs die zelf actief in de wedstrijd sport hebben gereden. Mijn bijrijder krijgt op dit moment ook nog prive les. Er zijn op de stal waar ik sta 6 mensen die les geven dus ben nog aan het kijken welke mijn beste optie is.

En ik heb maar 1 foto laten zien waarbij ze niet erg actief is, dat is namelijk een moment opname daaruit kun je niet opmakem hoe ik persoonlijk doe rijden. Ik laat der niet indutten hoor want hoe slomer hoe meer speling ze heeft iets te verzinnen om onzin uit te halen.

Ook heb ik niet alleen maar les gehad van 1 persoon maar van meerdere, ook qua rechtrichten. Ik sta gewoon eigenlijk op het punt om haar gewoon te laten lopen zoals ze nu loopt want heb er gewoon geen zin meer in om steeds als ik haar iets verplicht dat ze 360 graden draait en ik op me gezicht lig.

Maar nogmaals iedereen bedankt, ik ga het door me hoofd laten en anders laat ik het zo. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:20

Na 3.5 jaar zou je zeggen dat je paard het zou moeten gaan snappen, mits netjes gereden en jij netjes les gehad, als er aan 1 van die 2 wat mankeert dan gaat het er niet makkelijker op worden.
Een goede instructeur vinden is zo eenvoudig nog niet, ben jij ook al wel achter denk ik zo, wel zie ik bij jou op die ene foto ook heleboel spanning terug, als je zo op welk van mijn 3 paarden dan ook zou gaan zitten gaan die geen van 3en lopen op de manier die jij in gedachten hebt, paard moet wel actief zijn maar in 1e instantie ontspannen en de ruiter ook, soms wil je iets te graag en wordt het verkeerde je doel, wat jij wil is namelijk het gevolg van goed gereden worden daar zit bij jullie nog wat werk, is niet onmogelijk, maar zeker als je nu 3.5 jaar bezig bent gaat je dat niet even in een half jaar lukken.

In je laatste post heb je het over omdraaien en jij eraf vliegen, dan heb je wel nog wat andere issues om ook aan te werken lijkt me, stap 1 is in dat geval toch boven blijven en ongevraagde pirouettes voorkomen.

(dit weekeind hele batterij aan ondeugende fjorden langs zien komen :D die gretig gebruik maakten van de hun geboden mogelijkheden, waren geen rottige paarden, maar waarom dat doen wat diegene op je rug in gedachten heeft als die het niet geheel duidelijk over weet te brengen? Dan kan je net zo goed je eigen plan trekken leken die wel te denken. Vaak toch gebrek in handigheid van de ruiter en gebrek aan goed les bij de meesten, komt wel goed, maar zit nog wat werk in zeggen we dan. Zaten trouwens ook wel hele brave bij hoor. (grijns.. mijn jonkie was boven verwachting braaf, na her en der een bok bij het aan galopperen bij het inrijden, had daar ergere fratsen van verwacht))

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 21:48

Ja dat klopt goeie instructie is heel erg moeilijk te vinden en degene die mij allemaal les hebben gegeven hadden de lat voor mijn pony en mij te hoog gelegt. Ja inderdaad we hebben genoeg dingen om aan te werken en ik snap niet waarom ze uit het niets als we in volle galop zitten of draf vol links of rechts afslaat en dan kun je niet meer blijven zitten. Ze is een hele tijd manege pony geweest waar ik haar vandaan heb en toen was ze ook al zo 'dwars'. De osteopaat zei wel vorig jaar dat er iets mis is met haar bekken, die staan in een bepaalde verkeerde stand, dat was ik vergeten te melden.

Is het schadelijk als ze zo met haar hoofd omhoog loopt?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:53

Als je op een ander paard rijdt, lukt het je dan om dat paard nageeflijk te rijden?
Het gaat om ruiter gevoel en timing. Zeker als een paard het nog niet helemaal snapt. Zodra zijn neusje dan een beetje zakt moet je al toestaan, ontspannen. Ik las ergens dat je noemt dat je teugels wat lang zijn. Dan maak je het jullie nog moeilijker.
Verder speelt de bespiering en bouw ook een grote rol. Dus enkele passen aan de teugel is voor nu voldoende. En de volgende dag iets meer. Goed voorwaarts houden en duidelijk zijn. Je instructeur kan je hier echt mee helpen. Geef duidelijk aan dat je dit wilt leren en oefenen. Misschien Let je instructeur tijdens de lessen op hele andere zaken. Vooral omdat je paard niet met zijn hoofd de lucht in loopt.
Wanhoop niet.
Een ander bit, slofteugel,tiedemann of elastiek kan helpen. Maar doe dit alleen onder begeleiding!
Een andere ruiter om hulp vragen kan ook nog eens helpen. Of laat je instructeur eens er op rijden.
Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:57

Ha ha, dat zomaar omdraaien deed Sjol ook in haar jonge jaren, proest!! (niet met mij overigens, wel met de les kinderen, ze liep namelijk ook in de manege lessen, ze was toen wel van mij en loodrecht opzij was andere specialiteit)

Tja, dat is toch een dingetje in het rijden, toch leren begrenzen en duidelijk zijn.
Overigens hier ook tijden gehad dat ik geen fatsoenlijke instructie kon vinden hoor, probleem is niet zo raar, je moet iemand hebben die bij jou en je paard past en dan ook nog les geeft op een goede manier, is nog niet zo eenvoudig.

Als er iets mis is met haar bekken heb je misschien ook wel huiswerk gehad van de osteopaat? Of er keer DA naar laten kijken? Want dwars gedrag is soms ook een paard dat je wat probeert te vertellen.
(Die van mij was toen gewoon nog niet doorgereden en had al snel door dat kinders tot een jaar of 14 geen snars te vertellen hadden en met paar simpele moves tot zwijgen te brengen waren, heeft ze allemaal overigens vrij snel afgeleerd, was bij haar gewoon kwestie van onervaren en grenzen verkennen)

Schadelijk met hoofd omhoog niet meteen, maar wat beter is is dat paard leert te zakken en daarmee zijn rug oprekt en hals en zo leert ontspannen en van daaruit kan je dan verder gaan werken. Maar om hem daar correct te krijgen is niet altijd eenvoudig, zeker niet als ze dat nooit geleerd hebben, is buiten netjes rijden om ook een kwestie van vertrouwen, als paard daar in paar keer beledigd is zal deze niet zo makkelijk meer gaan zakken en ontspannen als een paard dat daar geen slechte ervaringen in heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:58

Het draaien en vallen is schadelijker voor jou en je pony dan dat zij niet nageefelijk is.
Zou eerst aan gehoorzaamheid en ontspanning werken voordat je gaat nadenken over aan de teugel.

Goed leren longeren kan zeker wel een goed idee zijn. Daarnaast de lat voor jezelf niet te hoog en ook niet voor je pony. Eerst maar eens gehoorzaam, ontspannen en dan actief (en niet als in rennerig)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:18

Alsjeblieft, geen hulpteugels..
Teugels langer, voorwaarts rijden (wat je naar eigen zeggen doet), beugels langer, zadel naar achteren, rechtrichten en werken aan balans. Als ze in stap haar hoofd laat zakken en in draf en galop niet, denk ik direct aan een balans probleem. Ze kunnen namelijk alleen hun hoofd laten zakken als ze in balans lopen.

En inderdaad, zoek alsjeblieft andere instructie. Als jouw instructie je met zulke basisdingen niet kan helpen, dan begin ik al sterk te twijfelen aan de kunde van deze instructeur.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:26

Wil nog wel even inhaken op het voorwaarts rijden/zijn.
Het paard moet voor je been zijn, maar niet hard gaan/loperig zijn of vluchten voor je been.
Ook ben jij degene die het tempo bepaald, zij mag niet zomaar harder of zachter gaan.
Heel veel mensen voelen/kennen het verschil niet en denken dat hard gaan voorwaarts is.
Een paard wat over het tempo gaat, kan ook niet ontspannen of nageven.
Soms moet je juist wat trager gaan rijden om een paard te leren zijn passen af te maken en te kunnen ontspannen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:47

Ik ben in principe ook niet voor hulpteugels, maar ik maak een uitzondering voor de chambon. Bij dit soort problemen (paard loopt uit elkaar en niet over de rug) zou longeren (!) met een chambon kunnen helpen.

Ik moet wel zeggen dat ik daarnaast mee moet gaan met eerdere opmerkingen. Dit paard wordt niet gereden, jij bent aan het meeliften op een sjokkend paard. Hij vind het wel prima zo. Ik vrees dat het antwoord hem toch echt zit in het aan het werk zetten. Hij loopt ook niet belachelijk hoog met zijn hoofd, maar gewoon lui. Twee opties: van de mond afblijven en accepteren of goede dressuurinstructie zoeken. Ook die chambon doet helemaal niets als hij zo mag blijven sjokken. De keuze is aan jou of je meer met hem wilt of niet. Dit is prima voor buitenritjes, maar voor dressuur moet het gas er op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:15

Jullie zijn beide blijkbaar nog niet handig genoeg om haar nageeflijk te rijden. Toch maar les van iemand anders nemen als je dat wel wilt kunnen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:29

Misschien even iets raars. Nagevelijkheid komt vanuit achter. De bekens moeten iets kantelen zodat de benen onder treden en ze zo over de rug gaat lopen en voor iets zakken. Als ik het goed heb.

Maaaaaaar als ze dus wat aan haar beken heeft, dan KAN ze die NIET kantelen waardoor de achter benen niet goed onder treden en waardoor ze dus niet genoeg over der rug kan lopen en voor kan laten zakken

Het lijkt namelijk daarop! Ze loopt niet met der hoofd omhoog maar niet nagevelijk omdat het niet kan. Ze probeert wel over der rug te lopen want ze duwt m niet weg. Maar ze kan der beken niet kantelen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:34

Hoi TS,

Ik denk ook dat een hulpteugel niet de oplossing gaat zijn voor je probleem.
Bij mij komt meteen een opmerking naar boven die ik van mijn instructeur kreeg en meeneem in mijn eigen lessen. Je rijdt de rug en niet het hoofd van de paard.

Als je paard kan lopen met een ontspannen rug komt de "juiste" hoofdhouding vanzelf.
En dan komt er meteen weer een soort stokpaardje van mij naar boven "Be the change you want to see in your horse". Dus als jij ontspanning van je paard wilt zul je als ruiter zelf ook moeten ontspannen.

Met grondwerk, osteopatische behandeling en de juiste instructeur die aandacht heeft voor ruiter en paard kan er best een hoop verbeteren, zonder direct aandacht te besteden aan waar je paard zijn hoofd heeft, de onstpannning in de rug is belangrijker.

En vergeet niet te genieten van het rijden, af en toe lachen werkt nl ook heel goed voor de ontspanning :)

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:05

Ik denk dat van een hulpteugel je paard alleen maar slechter gaat worden. Je paard loopt niet met de ontspannen rug die hoort bij de hoofd-halshouding die je graag wilt. Dat doet hij niet om jou te pesten, maar omdat hij die niet spieren kán ontspannen (of dat nou komt door zadel/bit/stijfheid/scheefheid laat ik in het midden, daar durf ik niks over te zeggen). Als jij er dan een hulpteugel in hangt zou je die spieren in één keer in een bepaalde houding trekken, met als gevolg spierschade, dus pijn. Ik laat jou ook niet in één keer een half uur met je vingers je tenen aanraken toch? ;)
Mijn advies is dan ook andere les te zoeken, want na zo'n tijd zou je toch wel degelijk de hulp moeten hebben gehad om je paard te kunnen laten ontspannen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:36

bruintje123 schreef:
Tijd voor andere instructie.
Wat andere al opmerken is de ligging van het zadel.

Maar wat mij vooral opvalt is de activiteit van het paard.
Of beter gezegd. Het ontbreken daaraan.
Met 3 benen aan de grond in draf wil zeggen dat hij niet actief is.
En een paard dat niet actief is kan ook nooit aan de teugel gaan lopen.

Dus daar gaat het beginnen.
Je paard moet voorwaarts zijn.
Op kleine hulpen gaan reageren en uit zichzelf lekker willen werken.

Met zo'n lijf kan dat toch ook amper. Ik zou eerst eens het dier af laten vallen en goed laten onderzoeken wat er met de bekken aan de hand is zodat je in ieder geval geen onmogelijke dingen van je paard gaat vragen. Misschien dat het overgewicht in realiteit wel meevalt, maar zo op deze foto vind ik het echt enorm lijken. Zet het doel op een ontspannen en soepel, actief bewegend paard en niet op het aan de teugel rijden; dat komt dan namelijk vanzelf. Verder zijn er al goede tips gegeven. Ik ben helemaal niet tegen hulpteugels, maar als ik zo vanaf je foto oordeel heeft het in dit geval totaal geen nut.