Zo reed ik alle paarden tot nu toe en ze reageerden er allemaal even fijn op. Het is het proberen waard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
terpentijn schreef:Tinkers hebben verrassend vaak een hele kleine ruimte tussen tong en verhemelte, dus een dik bit, of enkelgebroken bit prikt al gauw in het verhemelte. Met een (wat dikkere) stang gaat de mond dn vaak niet meer helemaal netjes dicht. De sperriem zou ik er helemaal afhalen...die is zéker niet bedoeld om het paard "de mond mee te snoeren", maar is er ironisch genoeg wél voor uitgevonden. Zo kan je paard niet laten zien of hij ergens last van heeft. Rijd eerlijk, en haal dat ding er áf. Zorg dat je ruim twee vingers onder de neusriem (op het neusböt meten, niet, zoals velen doen om te smokkelen aan de onderkant) kan steken.
Dubbelgebroken, en niet te dik, past vaak wat beter in de mond.
Ook kun je een (dubbelgebroken) Kneveltrens proberen, die geeft dikwijls wat meer sturing zónder meteen op de mondhoeken in te werken (want er zitten "haantjes" of "pootjes" aan).
En uiteraard zorg je dat je paard naar de tandarts is geweest, zodat er geen haken of glazuupunte aan het gebit zitten die pijn kunnen bezorgen.
Kom je er tenslotte alsnog niet uit: laat een bitfitter langskomen!
Zoolgangster schreef:terpentijn schreef:Tinkers hebben verrassend vaak een hele kleine ruimte tussen tong en verhemelte, dus een dik bit, of enkelgebroken bit prikt al gauw in het verhemelte. Met een (wat dikkere) stang gaat de mond dn vaak niet meer helemaal netjes dicht. De sperriem zou ik er helemaal afhalen...die is zéker niet bedoeld om het paard "de mond mee te snoeren", maar is er ironisch genoeg wél voor uitgevonden. Zo kan je paard niet laten zien of hij ergens last van heeft. Rijd eerlijk, en haal dat ding er áf. Zorg dat je ruim twee vingers onder de neusriem (op het neusböt meten, niet, zoals velen doen om te smokkelen aan de onderkant) kan steken.
Dubbelgebroken, en niet te dik, past vaak wat beter in de mond.
Ook kun je een (dubbelgebroken) Kneveltrens proberen, die geeft dikwijls wat meer sturing zónder meteen op de mondhoeken in te werken (want er zitten "haantjes" of "pootjes" aan).
En uiteraard zorg je dat je paard naar de tandarts is geweest, zodat er geen haken of glazuupunte aan het gebit zitten die pijn kunnen bezorgen.
Kom je er tenslotte alsnog niet uit: laat een bitfitter langskomen!
Mee eens!
Daarbij wil ik nog wel even vermelden dat het soms gebeurt dat een paard niet goed tegen bepaalde metalen (bijvoorbeeld nikkel) kan, en dat dat soms ook rode plekjes kan geven, maar ook het gebruiken van meerdere metalen in 1 bit, die verschillende rolletjes dus(!), kan ook irritatie geven, omdat de metalen op elkaar reageren dmv elektrische stroompjes, vergelijk het maar met zoiets als zilverpapier tegen een ouderwetse amalgaamvulling in je kies!
Shenavallie schreef:Heb je al eens een heel simpel hoofdstel zonder neusriem en een dubbelgebroken trensje geprobeerd?
Zo reed ik alle paarden tot nu toe en ze reageerden er allemaal even fijn op. Het is het proberen waard!
Xhaf1996 schreef:met het mexicaantje en het dikkere bitje toonde ze geen enkel teken van pijn. Ze reageerde in het begin veel beter en hield haar hoofd netje stil, maar dat is dus veranderd.
bruintje123 schreef:Broodje aap of niet, het risico zou ik niet willen lopen.
Daarnaast lijkt me zo'n bit sowieso nooit fijn kunnen zitten er zit geen enkele vorm in. Gewoon twee rechte staven aan elkaar gemaakt. Tegenwoordig zijn de meeste bitten toch wel een beetje anatomisch gevormd.
2 rimpels in de mondhoek vind ik persoonlijk erg veel.
Bij geen van mijn paarden heb ik dat.
Daarnaast kan ook een te laag zittende neusriem voor het probleem zorgen of een te smal bit.
Misschien eens een foto maken van als het hoofdstel in zit.
persoonlijk zou ik ook eerder eens een dubbel gebroken bitje in doen bijvoorbeeld van harrys horse, die kosten amper wat.
[ Afbeelding ]
magda_90 schreef:Xhaf1996 schreef:met het mexicaantje en het dikkere bitje toonde ze geen enkel teken van pijn. Ze reageerde in het begin veel beter en hield haar hoofd netje stil, maar dat is dus veranderd.
Als je de neusriem dermate dicht doet dat de mond niet meer open kan, zal je paard behoorlijk overdonderd zijn waardoor het verzet pas later weer zichtbaar wordt. Nergens anders om, maar ik adviseer dringend om professioneel advies van een bitfitter in te winnen gezien je op dit gebied niet zo ervaren bent (dichtsnoeren van de neusriem geeft naast schade aan harde en zachte weefsels ook problemen in het hele lichaam omdat de kaken vast zitten en je daardoor belangrijke spiergroepen blokkeert).