De ultieme singel, ronde paarden met singelplek ver vooraan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

Re: De ultieme singel, ronde paarden met singelplek ver vooraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:56

Ik had ook altijd problemen met m'n zadels die schoven en scheeftrokken,

Na verschillende singels geprobeerd te hebben een fairfax gekocht! Niks anders dan lovende woorden,

Mijn Friese roodgeribte merrie waar geen zadel normaal op bleef liggen tijdens het rijden rij ik daar alleen nog maar mee, en ik heb nergens meer last van, m'n zadel ligt perfect in balans :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:05

Buiten dat je kunt spelen met de singel, kijk ook eens of het veranderen van positie van de singelstoten iets voor jullie kan betekenen ;)

Ik heb zelf een gewone anatomische singel, zadel blijft netjes liggen zolang de vulling optimaal is :j

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:55

Lekilove schreef:
Wij hebben beetje zelfde probleem, denk er over de Topfit anatomische singel aan te schaffen.

@Moratoetje: hoe breed is de singel van Topfit bij de gespen? En hoe breed in het midden, daar waar de singel tegen het borstbeen zit? Merk je echt zo veel verschil bij jouw merrie?

Ik zal dit nameten voor je, zit nu op m'n werk.

Bij mijn merrie is het een wereld van verschil. Ik heb voor mijn andere paard een Fairfax gehad, maar die heeft geen elastiek en dat moet bij deze merrie echt anders ontploft ze := en eerlijk gezegd: de kwaliteit van de Fairfax is maar zo zo en dan vind ik ze toch wel erg duur. De Topfit is echt een super singel, mooi zacht leer, paard zo goed als geen singeldwang meer en m'n zadel blijft op z'n plek.

SennaNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:05

Bij mijn ronde overbouwde paardje heb ik ook van alles geprobeerd om het schuiven te voorkomen. Banaansingel, verschillende uitvoeringen van anatomische singel, antislip matje, etc. De singel die het beste werkt en waar mijn paard het beste op reageerde is de FRA supersingel. Die is volledig elastisch en vormt zich zo mooi naar haar singelplek. Maar wat uiteindelijk bleek dat de grootste oorzaak voor het schuiven een niet passend zadel was.. Na eindelijk een hele goede zadelpasser te hebben gevonden is het zadel aangepast en schuift niet meer

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:06

Hier hetzelfde probleem.
Prolite anatomische singel gekocht en meteen nooit meer last gehad van schuiven.
Al gok ik dat iedere echt goede anatomische singel je gaat helpen.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:28

Heb voor mijn haflinger het zadel laten aanpassen, de singelstoten wat naar achter te laten verplaatsen, een nieuwe anatomische Kentaur Padova Soft elastische singe gaan gebruiken voor mijn haflinger. Hij is ook rond geribt, korte rug en flinke schouder.

Tevens mag ik niet meer aansingelen zoals ik deed. Was te straks, waardoor ik mijn paard enorm belemmerde. Tevens trok ik daarmee het zadel ontzettend naar voor

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:38

Ik heb van Pfiff en van Kieffer een lederen bananen singel.

Ook ik singel niet heel strak aan. Als ik met het rijden klaar ben dan kan ik aan de zijkant gewoon mijn hand ertussen steken.

Zadel schuift niet en blijft ook netjes in het midden, ook de Christ Iberica blijft netjes liggen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:45

Je bent ook afhankelijk van de plaatsing van de singelstoten aan het zadel.
Als die te ver naar achter liggen, gaat geen singel je helpen.
Ik heb zelf een msfc f1 singel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:09

Seltje, je mag mij pb-en. Toevallig woon ik tussen Antwerpen en Breda en heb ik zo n anatomische singel liggen van Rossner. Wel een maatje groter dan je wil: 85 cm. Hij was bedoeld voor mijn Belg, maar die heeft een blijvende knieblessure en wordt (voorlopig) niet meer gereden. Deze singel heb ik ook wel eens voor mijn fjord gebruikt. Aan de grote kant, maar kan net. Ik weet niet wat voor n paard je hebt, maar als je wil, mag je hem proberen. Bij mijn Belg had ik hetzelfde probleem. Na 10 minuten zat ik met zadel en al op zijn nek. Met deze singel niet meer.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:12

Ik heb de H-singel van WoW.
Duur in aankoop maar zooo fijn ! Hij is zacht, singelt makkelijk aan en de druk word echt optimaal verdeelt dus hij verschuift helemaal niks met opstappen en rijden. Voor mij geen andere meer!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:39

En je singel is ook lang genoeg ?
Veel mensen gebruiken nl een te korte singel !
Ik was van t probleem af toen ik overging naar m'n anatomische singel . Bolling naar voren waardoor de gespen als paar cm verder naar achter kwamen .
Maar nog veel beter werkt een FRA super singel .

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:13

Hier inderdaad ook geen enkel probleem meer sinds de FRA Supersingel en rij er nu toch al een 5tal jaar mee intensief élke dag en nog steeds ziet ie er als nieuw uit... zadel schuift niet links, niet rechts, niet naar voor en niet naar achter en ligt nog precies na trainen op de plek waar ie ervoor lag!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:30

Ik heb hetzelfde probleem en heb nu ook een fairfax.

Topsingel en ligt eigenlijk bij alle paarden goed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:00

Voor degene die een model als de fairfax wil proberen .
Heb een 80 cm .
Te koop

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:10

Ik heb ook zo'n paard (heel ronde arabische merrie met korte rug) en dan ook nog eens met een heel gevoelige huid. Heel wat singels gehad en de meeste weer verkocht ;)

H singel gaf het zadel eigenlijk de meeste stabiliteit, het schoof niks meer maar mijn paard kwam met de ellebogen tegen het voorste deel aan en deze singel vond ik vrij hard. Ellebogen gingen kapot.

FRA supersingel ging redelijk, zadel schoof niet meer zijwaarts maar nog wel naar voren. Gaf wel lelijke schuurplekken door het harde materiaal.

Anatomische Kentaur schoof in zijn geheel naar voren en kwam tegen de voorbenen aan te liggen.

Neopreen banaan was helemaal prut :+ Zit geen stevigheid in dus die kruipt in no time direct achter de ellebogen. Bovendien ligt ze van neopreen direct open.

Fairfax kwam ook tegen de ellebogen aan, maar ik heb die geleend en dat was niet de juiste maat! (mijn paard heeft een brede borst dus zou wijd moeten hebben) Ooit wil ik dat wel eens proberen, of de namaak variant ervan. (Prolite?)

Mattes extra uitgesneden (anatomische) maansingel werkt het beste voor mijn paard! Geen geschuif meer en de huid blijft heel. Alleen het onderhoud is jammer, ik kan hem na 2 keer rijden met dit weer in de wasmachine gooien omdat ze er zo onder zweet (en opgedroogd zweet = schuurplekken)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:42

Mijn ervaring is dat een singel een zadel dat echt naar voren wil, niet tegen houdt. De oplossing ligt bij een zadel dat blijft liggen, dat in balans ligt.
Ik heb op mijn ronde, schoftloze, op de voorhand gebouwde merrie (met de singelplek ver naar voren) verschillende zadels geprobeerd en uiteindelijk gekocht en bij alle zadels hield ik in meer of mindere mate hetzelfde probleem. Ik heb hierbij een prolite singel, fairfax singel, h-singel en banaansingel gebruikt, maar als het zadel naar voren wordt gewerkt door je paard, houdt zo'n stukje leer dat niet tegen. Dat zou je ook niet moeten willen, dat kan niet comfortabel zijn voor het paard.
Bij mij was het probleem meteen opgelost toen ik een wow zadel met speciaal voorsingelsysteem dat de stoten naar voren legt kocht. Ik gebruik nog wel een h-singel erbij, maar ook met een simpele singel ligt dit zadel doodstil.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:44

Ireen_ schreef:
Ik heb ook zo'n paard (heel ronde arabische merrie met korte rug) en dan ook nog eens met een heel gevoelige huid. Heel wat singels gehad en de meeste weer verkocht ;)

H singel gaf het zadel eigenlijk de meeste stabiliteit, het schoof niks meer maar mijn paard kwam met de ellebogen tegen het voorste deel aan en deze singel vond ik vrij hard. Ellebogen gingen kapot.

Dat had mijn paard ook, maar Wow maakt nu ook een boterzachte variant die dit probleem voorkomt.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:48

Ik snap precies je probleem. Ik heb zelf een haflinger en zelfs met mijn anatomische singel schoof het zadel naar voren. Ik heb toen via mijn zadelmaker de Prolite gekocht en het probleem is opgelost. Ik woon helaas niet in de buurt anders had je de singel gerust mogen proberen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:20

Herkenbaar probleem. Ik heb ook een Haflinger, bol en weinig schoft. Al diverse singels gehad, van kieffer anatomisch, tot rossner en neopreen singel. Van de fra supersingel kreeg mijn pony wondjes. Nu heb ik een Prolite, het zadel ligt als een huis.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:49

Heb je ondertussen dé singel gevonden?

Ik heb een anatomische geprobeerd en zadel lag super! Helaas krijgt ie er een wondje van, dus nu weer verder op zoek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:44

Moratoetje schreef:
Bij mijn merrie is de anatomische singel van Topfit Horsewear een uitkomst, helpt ook meteen bij haar singeldwang.

http://www.topfithorseshop.com/product/ ... gel-bruin/

Het middenstuk lijkt zo groot op de foto? Ik heb een jong smal paard en het lijk mij een super fijne singel, maar heb het idee dat dat middenstuk te groot is. Weet jij hoe breed dat stuk is?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 10:43

Momenteel aan het uittesten met de anatomische singel van Prolite. Het is iets beter, maar zadel blijft nog een beetje schuiven. Heb nu een antislip pad besteld, daar mee eens proberen. Hoe leggen jullie de antislip pad? Tussen zadel en dekje of onder het dekje?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:21

Seltje schreef:
Momenteel aan het uittesten met de anatomische singel van Prolite. Het is iets beter, maar zadel blijft nog een beetje schuiven. Heb nu een antislip pad besteld, daar mee eens proberen. Hoe leggen jullie de antislip pad? Tussen zadel en dekje of onder het dekje?

Knutseltip voor Anti slip: ga naar de Action en koop bij de keukenafdeling een anti-slip mat voor op het aanrecht. Knip er een stuk af en plak dat met textiellijm op de bovenkant van je dekje. Voor het mooie kun je het nog afwerken met biaisband maar zonder is sneller voor de geduldlozen onder ons..
Het stuk is zo groot dat je er meerdere dekjes mee van anti- slip kunt voorzien, en het werkt zelfs met boomloze flexibele zadels prima.
Kosten: 1,50

En ja, anti-slip op de bovenkant tussen zadel en dekje in, werkt naar mijn ervaring het beste.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:39

Heel herkenbaar.. Heb je een foto van je zadel? Die op de "juiste" plek op het paard ligt zonder dat de singel eraan zit. Ik wil wel eens zien waar jou singelstoten zitten :o

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:38

Beetje stil hier, maar hoop dat jullie mij iets op weg kunnen helpen? :)

Sinds kort wordt mijn zwarte merrietje weer wat intensiever bereden. Omdat zij naast haar schoft heel rond is moet zij iets stevig aangesingelt worden (nouwja, eigenlijk vooral omdat ze uit ondeugendheid soms eens opzij springt voor monsters of snel omdraait). Eerder ging ze sporadisch mee met een ritje in het bos.

Nu merkte ik dat zij steeds zuurder werd met opzadelen, en dan vooral met aansingelen en opstijgen. Ze werd ook wat rennerig en gespannen. Zadel en rug gecheckt, niks aan de hand. Zadel schuift ook niet naar over of achteren en blijft ook recht liggen als je zelf recht zit. Singelplek was wel pijnlijk met poetsen.

Bij een nadere analyse (stak mijn hand even tussen de singel achter haar elleboog bij het stappen) kwam ik tot de conclusie dat haar elleboog niet over de singel beweegt maar een soort van verdwijnt in haar buik (ahum, ja ze heeft wat weinig model), en daar dus klem komt te zitten met de singel en de buikspier (rode rondje). Die spier is ook hard en heel gevoelig, volgensmij goed beurs of verkleefd dus. Als ik de singel verder naar achter probeer te leggen schuift deze uiteraard in no-time naar voren. Het zadel blijft overigens wel goed liggen.

Welke singel gaat bij haar de maximale vrijheid achter de elleboog geven? Probleem is dus dat zij eigenlijk nergens 'overheen' beweegt met haar elleboog omdat deze gewoon in dr buik verdwijnt met lopen.

Morgen kan ik een FRA super singel proberen (deze is alleen plat en niet gevormd dus ben bang dat dat niks gaat zijn). Zit ook te kijken naar de prolite narrow. Maar op foto's van andere lijkt die toch vrij dicht achter de elleboog te liggen.

Zal een banaansingel genoeg buiging hebben om die plek echt helemaal vrij te houden?

Is een koordsingel zacht genoeg zodat haar elleboog die kan 'wegdrukken' ipv de boel klem zetten?

Afbeelding

Kortom, waar denken jullie dat ik mijn zoektocht het best kan beginnen?