Schakelbit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:05

Ik heb er wel eens mee gereden, maar vond het geen fijn bit.
Mijn paard ook niet :p
Toen maar direct weer overgeschakeld naar mijn oude vertrouwde enkelgebroken trensje

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:05

Willemina_L schreef:
Lijkt een zachtere versie van het kettingzaag bit.

[ [url=m/Qx3j7U.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HBaD7t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn hemel nooit eerder gezien zo'n ding! Ik heb niet echt iets tegen bitten maar deze zou verboden moeten worden :O

En ik zou idd ook niet willen rijden met het bit van de afbeelding van TS...

bruintje123

Re: Schakelbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:09

Ik denk dat verbieden weinig zin heeft.
Wie zo'n zaag inhangt heeft het verstand en het gevoel van een doperwt en zal ook niets geven om een verbod.

Eigenlijk kan ik me niet eens voorstellen dat ik ooit het bit van de OP in zou hangen.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:10

bruintje123 schreef:
Ik denk dat verbieden weinig zin heeft.
Wie zo'n zaag inhangt heeft het verstand en het gevoel van een doperwt en zal ook niets geven om een verbod.

Ja dat is ook weer zo.. Nergens meer verkopen :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 01:01

Gohja. een stang of menbit kunnen ze ook niet uit de handel halen, en ook genoeg idioten die op een stang of menbit als enige teugel op de hefboom gaan rijden...

vandaag getest met enkelgebroken bitje, en paard loopt alleszins niet slechter ermee. dus hopelijl houden ze het hierbij :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 01:28

Elke menner rijdt op een teugel..
Ik lees jou opmerking vaker, maar wat is nou eigenlijk het verschil?
Erop of erachter, scherp is het.
Alleen met mennen is het geaccepteert, met rijden niet.
Zelf men ik 90% van de tijd op trens nu.
Alleen als ik verrot ben en echt even gegarandeerd geen kracht wil hoeven zetten men ik nog met liverpool, om voor mij pijn te voorkomen.
Morgen ga ik voor het eerst denk ik weer proberen om alleen een buitenritje te maken, dan krijgt hij wel een pelham in op dubbele teugel.
Waarom niet zijn liverpool? Omdat die dikker is en hij een klein bekkie heeft.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 03:45

Hier in Canada worden deze Waterfords behoorlijk veel gebruikt. Ik heb nu een paard onder het zadel, eigenaar heeft er in totaal zes die onder het zadel lopen, en bij 4 van de 6 hangt er een Waterford in. Ik rijd 'mijn' paard gewoon op een enkelgebroken bitje, puur omdat ik niet zo scherp wil gaan. Nergens voor nodig als je het paard gewoon netjes aan de hulpen hebt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:27

Duhelo.
Je vergeet dat je onder het zadel voornamelijk met zit en been rijdt.
Als het goed is tenminste.
Iets wat voor de kar niet kan.
Dat er dan op een andere manier gecompenseerd wordt begrijp ik dan wel.
Onder het zadel is er genoeg keuze uit normale trenzen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:45

Wij mennen vaak genoeg met officieel een hele brave pony.
1 keer is ze op hol geslagen. Reden langs een bosje waar 4 grote honden uit kwamen rennen....
En helaas zat hij toen niet op de hefboom(dus door de halve maan ipv het eerste sleufje om lichte hefboom werking te krijgen)
En je raad het al, een helse rit... Gelukkig tussen 2autos en het hek achter de autos zijn we beland en kon ze niet verder.

Maar dan realiseer je je wel weer hoe weinig controle je hebt. Daarom vind ik de liverpool geen erg bit, tenzij de menner er verkeerd mee omgaat maar zoals in elke discussie vaak gezegd word,
Het ligt aan de hand van de ruiter/menner hoe scherp het bit is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:40

Bruintje: iemand die onder het zadel op zit kan rijden hoeft er geen liverpool op de hefboom in te hangen ;)

Ik doelde dus niet op het mennen op een stang. Ikzelf men met liverpool op het tweede gat.
Vanop de koets heb je een langere overbrenging van hand naar bit, waardoor je hulpen afgezwakt zijn tegen dat ze aan de mond komen. Vandaar dat er met hefboom bitten gereden wordt zodat het paard de hulpen wel doorkrijgt.
Trouwens, voor de koets beter safe than sorry. onder het zadel mogen ze al eens gaan rennen. Kwestie van erop te blijven zitten :D. Met een koets in volle rengalop bochtje om is een minder strak plan. Dan wil ik ook gewoon die handrem moest het ooit nodig zijn.

Onder het zadel zit je zo dicht dat je hand sluiten al doorkomt naar de mond, en dan werkt een stang heel sterk in.

Ik heb niets tegen stangen, rij zelf in grote groepen of tijdens trekpaardkoersen ook op stang. Maar daar heb ik amper contact en kom enkel in indien echt nodig.
Dressuurmatig op contact rijden op een stangbit zonder dubbele teugel vind ik not done.Hoe zacht je hand ook is, bij een contactteugel heb je dan simpelweg al teveel druk imo.
Ik doelde dus echt op het gebruik van menbitten onder het zadel om dressuurmatig te rijden of bij mensen die denken dat sturen gewoln naar links of rechts trekken is en nog niet eens kunnen zitten zonder zich aan de teugels vast te houden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:42

Wat een veroordelend gedoe hier. Ik heb jaren mijn paard op een schakelbitje gereden, liep er absoluut top op.

Als je vragen hebt mag je deze gerust in een berichtje stellen, maar ik heb precies geen zin om hier heel mijn verhaal te doen. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:45

We zijn inderdaad behoorlijk aan het afwijken hier :D
Ik stuur je even pb

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:07

Duhelo
Dan denken we wat rijden betreft hetzelfde over een stang.

Ik weet niet wat er veroordelend is aan uitleg over de erg scherp bit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:14

Omdat het in goede handen niet erg scherp is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:01

Natuurlijk wel.
Hoe netjes ook rijd de schakels schuiven altijd door de mond.
Er is geen glad stuk bij de lagen.
Dus hoe netjes iemand ook rijd het is scherp.

En dat een paard het los laat is daaruit een logisch gevolg.
Nageeflijk is hij dan zeker weten niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:41

Dat was idd ook mijn twijfelpunt. Een stangbit is niet scherp als je er niet aankomt zeg maar, maar met deze schakels heb je inderdaad relief op de lagen liggen, waardoor het volgens mij ook nooit zacht kan zijn, maar ik kon natuurlijk verkeerd zijn :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:44

Tenzij de ruiter zonder contact rijdt, dus geen engelse dressuur. Dan zou ik geen moeite hebben met zo'n bit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:53

Dan zou het inderdaad nog wat anders zijn.

Al kun je je zelfs dan nog afvragen of dat "bult-gat-bult" reliëf lekker zit.
Als dat nu eens anders afgewerkt was maar de overgangen zijn zo grof.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:57

waterford trens zie je vooral in de springsport, waarbij ik me kan inbeelden dat je er alle baat bij hebt dat je paard z'n bit niet kan vastnemen.
Maar om de basis te bevestigen en goede aanleuning te bekomen, lijkt het me niet nodig of zelfs niet bevorderlijk. Heb 1x de kans gehad dit bit te testen omdat mijn merrie het bit wel eens vastnam, maar na 15min al open mondhoeken. De lagen heb ik destijds niet gecheckt omdat i me toennog neit bewust was van hoe een bit inwerkt en wat de gevolgen kunnen zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:00

Ik begrijp dat als een paard te enthousiast op een sprong aan trekt je meer te zeggen wilt hebben voordat je er midden in ligt.
Nu ben ik zelf ondertussen niet meer actief in de springsport maar in die tijd was dit bit niet toegestaan.
Genoeg bitten te over met een flinke werking om het paard te remmen. Zonder daarbij een "ruw" mondstuk te hebben.