Geschikte hoefschoenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:55

Ik volg even mee, ben ook al tijdje op zoek maar heb er niet zoveel verstand van :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 13:46

Wil t topic weer omhoog schoppen.

Smid is geweest en rade mij toch hoefschoenen aan gezien der hoeven gewoonweg te kort zijn. Heb weer foto's voor jullie gemaakt.

Wat raden jullie aan?

Eigen punten, mis ik iets?
- alleen voor hoeven
- lang stuk over de weg
- moet grip hebbdn op gras voor draf en galop
- goed aansluiten (logisch maar dat wordt geen cavallo simpel dus)

De easyboots lijken mij wel iets. Hebben jullie ervaring met deze schoen en zal die zo op t oog passen

Ga morgen der hoeven meten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mag nieuw als 2e hands maar budget ligt rond de €160 voor een set (realistisch? )
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 23-08-16 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 13:50

Dubbeldun, ze is iedergeval niet hoefbevangen geweest ;) had ik na gevraagd

DubbelFun

Re: Geschikte hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:56

Dat rode vlekje bij de straal kan duiden op een pijnlijke/beurse plek onder de straal ontstaan door te lange steunsels. Het gelige materiaal naast de straal duidt daar ook op.

Ik heb nog diverse oudere EB's liggen, die mag je voor weinig overnemen als de maat de juiste is. Doe ik er meteen zachte vilten inlages in.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 16:39

ben toch nog even langs stal gereden om de hoeven te meten. Heb er foto's van gemaakt. Hopelijk heb ik ze goed gemeten?

Rechts
Afbeelding
Afbeelding
Links
Afbeelding
Afbeelding

De Boot hoefschoenen trekken ook erg mijn aandacht! Zijn dan wel bodem mijn budget maar zien er super uit omdat ze echt om de hoef heen zitten. En er kunnen ook pads in om het zachter te maken.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:00

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:02

Pancake93 schreef:
De hoefschoenen van FRA zijn super fijn.

http://www.horsefitshop.nl/uitrusting/b ... 12468.html

Ze zijn stevig en makkelijk om aan t doen.

Dankje maar die lijken mij niets. Mij werd verteld omdat ze los om de hoef zitten t paard erin kan verzwikken. Met deze zal ik alleen durven stappen en ze af moeten doen als ik wil draven. En voor dat geld leg ik liever nog wat extra bij om de scoot boots te nemen :P

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:08

Ten eerste denk ik dat goedkoop en hoefschoenen niet zo goed samen gaan, tenzij je tweedehands koopt natuurlijk.
Ik heb onlangs voor mijn Haflinger deze gekocht:
Afbeelding

Afbeelding

Dit omdat ze heel gevoelig loopt op steentjes, sinds kort.

Ik heb iemand laten komen om de hoefschoenen aan te passen, kost wel ietsje meer, maar dan ben je wel meteen zeker...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:15

Tess_84, ondertussen is t budget gegroeid en is het niet zo goedkoop meer. Lees een van de laatste post.

Dankje voor het delen van jou schoenen. Blijven de schoenen goed om de hoef zitten?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:30

Ha sorry, uit die post kon ik niet opmaken dat je budget verhoogd was :) Het kost wel een hoop geld, daar heb je gelijk in.

Ja, ze blijven tot nu toe goed zitten! Ik heb er nog maar twee keer mee gereden, eerste keer testrit met stap en draf, tweede keer ook met een paar flinke galopstukken ertussen, en bij aankomst zaten ze nog perfect rond de hoef. :j

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:35

Top! Dankje

Heeft iemand toevallig ook ervaring met de Scoot Boots? Zullen ze passen bij mijn paard waar de lengte 13,5 is en breedte 12,5?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:01

@wortelsussie: zo te zien zit je met de lengte en breedte net met 2 maten; de 2 en 2,5
http://www.equischoen.com/nl/Easyboot-Glove

Momenteel heb ik nog een maat 1, 2x 1,5 liggen en een vriendin van me heeft een paar maat 2 te proberen.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:21

wortelsussie schreef:
Pancake93 schreef:
De hoefschoenen van FRA zijn super fijn.

http://www.horsefitshop.nl/uitrusting/b ... 12468.html

Ze zijn stevig en makkelijk om aan t doen.

Dankje maar die lijken mij niets. Mij werd verteld omdat ze los om de hoef zitten t paard erin kan verzwikken. Met deze zal ik alleen durven stappen en ze af moeten doen als ik wil draven. En voor dat geld leg ik liever nog wat extra bij om de scoot boots te nemen :P

De hoefschoenen van FRA zijn echt super!
Je hebt verschillende modellen/ uitvoeringen.
Kunnen allen zowel op stenen, als gras, modder, door het water.
Ook kun je er de zachtere sort van inlages in doen.
Ze zijn heel sterk, de 1e x dat wij nieuwe moesten kopen was na 1,5 jaar, en dat waren dan alleen de voorste.

Wij rijden al jaren met de hoefschoenen van FRA en ik zou geen andere willen

Als ze draaien heb je een verkeerde maat, ze horen gewoon recht te blijven zitten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 18:34

DubbelDun schreef:
@wortelsussie: zo te zien zit je met de lengte en breedte net met 2 maten; de 2 en 2,5
http://www.equischoen.com/nl/Easyboot-Glove

Momenteel heb ik nog een maat 1, 2x 1,5 liggen en een vriendin van me heeft een paar maat 2 te proberen.

Denk dat maat 2 te klein zal zijn dan? Als ik er ook zooltjes in leg of zie ik dat verkeerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:35

De 2 is te kort en de 2,5 te breed.
Kun je nog iets aan de hoeven vijlen om ze passender te krjjgen ??

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:40

Ik denk dat de hielen te hoog zijn voor de scootboot, daarnaast is de lengte-*breedte verhouding ook niet ideaal. Glove black country of de easyboot trail kunnen, dallmer is ook een optie.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 18:53

DubbelDun schreef:
De 2 is te kort en de 2,5 te breed.
Kun je nog iets aan de hoeven vijlen om ze passender te krjjgen ??

Nee vandaag is de smid geweest en er kon al weinig vanaf ookal was t 5 maanden geleden... En ik ga / durf zelf niet aan de hoeven te prutsen. Dan zijn deze helaas niet geschikt.

Maar als je er een zooltje in doet worden ze vanzelf toch alweer iets kleiner?

Delphi2 schreef:
Ik denk dat de hielen te hoog zijn voor de scootboot, daarnaast is de lengte-*breedte verhouding ook niet ideaal. Glove black country of de easyboot trail kunnen, dallmer is ook een optie.

Ik heb de lxb ruim genomen. Als ik goed keek was t elke keer net geen 0,5. Dan bedoel ik de breedte bijvoorbeeld als 12,2/3 evenals lengte 13,2/3

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:00

Je bent bang dat bepaalde schoenen niet goed passen en dat je paard gaat zwikken, aan de andere kant moet het zo goedkoop mogelijk. Ik denk niet dat dat samen gaat. Dan moet je wel per ongeluk de goede vinden. Ik ben ook eerst zelf op zoek geweest, zoveel gezien en interessant gevonden. Uiteindelijk een passervice erbij, en ik kwam op heel andere schoenen uit dan ik zelf in gedachten had. Omdat die ik in gedachten had, gewoon niet goed pasten. De passervice kostte me 50 euro. En dan nog de prijs van de schoenen natuurlijk. Ik zou (als je budget toch alweer hoger ligt) het gewoon goed aanpakken. Laat iemand langskomen die er verstand van heeft en schoenen te passen heeft. Kost misschien een paar tientjes meer dan je gepland had, maar dan heb je wel goede schoenen waar je zonder af te stappen hele ritten mee kunt maken. Mocht je ze moeten vervangen, dan weet je welke je nodig hebt en kun je tweedehands gaan kijken.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 19:13

Als je verder leest zie je dat ik niet zo goedkoop mogelijk zoek..... Jammer.

Tevens wil ik zelf eerst het een en ander uit zoeken en liever (ja, weet dat je het er niet mee eens bent) geen passer bij laten komen. Daarom schakel ik 'kundig' advies van bokt in want alleen red ik het niet. Heb ook mails gestuurd naar 2 bedrijven wacht nog op reactie.

Ik heb immers geen 200/250 euro voor een paar schoenen. Hoe graag ik t ook wil.
Mijn budget is rond de 160 en zit nu al naar schoenen van 170 te kijken. Maar gek veel hoger zou gewoon weg niet lukken. Heb 'maar' een zaterdag baantje naast school en tóch wil ik het beste voor mijn paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:16

EB-Glove moeten gewoon goed passen. Heb je een probleem van tussen 2 matebn in zitten dan heb je meer aan 'hoge' schoenen. Daar kun je de grootste maat van nemen en de zijkanten wat opvullen met strips.
Heb je de verschillende modellen als eens qua maatvoering bekeken?? Dan kun je gerichter op zoek gaan naar 2e handsjes.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:37

wortelsussie schreef:
Als je verder leest zie je dat ik niet zo goedkoop mogelijk zoek..... Jammer.

Tevens wil ik zelf eerst het een en ander uit zoeken en liever (ja, weet dat je het er niet mee eens bent) geen passer bij laten komen. Daarom schakel ik 'kundig' advies van bokt in want alleen red ik het niet. Heb ook mails gestuurd naar 2 bedrijven wacht nog op reactie.

Ik heb immers geen 200/250 euro voor een paar schoenen. Hoe graag ik t ook wil.
Mijn budget is rond de 160 en zit nu al naar schoenen van 170 te kijken. Maar gek veel hoger zou gewoon weg niet lukken. Heb 'maar' een zaterdag baantje naast school en tóch wil ik het beste voor mijn paard.

dan zou ik voor gebruikte kijken, bijvoorbeeld old macs,

of voor nieuwe Dallmer Clogs, die zijn circa 165 euro

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 19:39

De Dallmer Glogs leken mij ook wat! Alleen dacht ik dat onder die een ijzer moet of heb ik dat mis?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:53

GamblersCup schreef:
Je bent bang dat bepaalde schoenen niet goed passen en dat je paard gaat zwikken, aan de andere kant moet het zo goedkoop mogelijk. Ik denk niet dat dat samen gaat. Dan moet je wel per ongeluk de goede vinden. Ik ben ook eerst zelf op zoek geweest, zoveel gezien en interessant gevonden. Uiteindelijk een passervice erbij, en ik kwam op heel andere schoenen uit dan ik zelf in gedachten had. Omdat die ik in gedachten had, gewoon niet goed pasten. De passervice kostte me 50 euro. En dan nog de prijs van de schoenen natuurlijk. Ik zou (als je budget toch alweer hoger ligt) het gewoon goed aanpakken. Laat iemand langskomen die er verstand van heeft en schoenen te passen heeft. Kost misschien een paar tientjes meer dan je gepland had, maar dan heb je wel goede schoenen waar je zonder af te stappen hele ritten mee kunt maken. Mocht je ze moeten vervangen, dan weet je welke je nodig hebt en kun je tweedehands gaan kijken.

Hier ben ik volledig mee akkoord... Vooral wat de passervice betreft dan, over het goedkoop zijn, is ondertussen wel duidelijkheid. Maar eerlijk, er zijn zo veel verschillende merken met verschillende pasvormen, dat je er gewoon beter iemand bijhaalt, die in het vak zit. Dan heb je meteen de juiste schoenen. En dan kan je eventueel nog tweedehands zoeken, hoewel die vaak wel al iets gezet zijn en dus groter dan nieuwe.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:14

Heb contact gehad met hoofwear. Scoot Boots zal ze inderdaad te hoge hielen voor hebben helaas.

Zit nu te overwegen om de Dallmer Clog te nemen. Hoofwear raad mij maat 4 achter aan voor der voorhoeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:22

Nadeel van Dallmer Clog is dat ze in het midden open zijn en grote stenen dus ook impact hebben op de zool.