Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:56

Ik gebruik een wintec wide voor mijn extra brede Haflinger, ik moet zeggen dat ik er best tevreden over ben! Het slijt nauwelijks bij 2x per week gebruik en het onderhoud.. nou dat is er eigenlijk niet :D doekje er over als het toevallig vies geworden is en klaar. Kwa zit heb ik wel fijnere zadels gereden, het zit vrij hard. Verder heb ik genoeg steun voor mijn knieën en slijten de singelriemen niet snel.

Ik zou wintec best adviseren mits het zadel past :j

palousa_boy

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:25

Hier een isabell en hij bevalt prima. Voor een prikkie bij de divoza gekocht en nog wat laten vullen door de zadelmaker.

Voor het gevoel (en ja dat zit tussen m'n oren :P) heb ik liever een lederen zadel maar dit was even zoals het was, namelijk zo goedkoop mogelijk een goed passend zadel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:29

Ik heb een 500, ik gebruik hem nu niet meer. Maar jaren wel gebruikt voor een oud en jong paard. Zou nu niet meer willen ruilen hoor. Heb een Brandt zadel, maar recreatief en zelfs voor B en tm M wedstrijd goed te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:31

Wintec kan zeker een goede keus zijn. Zelf heb ik jarenlang ervaring met Wintec en naar volle tevredenheid, ook wat de cair betreft. Ik reed met een Isabell Werth dressuurzadel.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 13:31

Super bedankt voor alle waardevolle reacties.
Ik wacht nog even met het laten komen van een zadelmaker, we hebben de pony net een wek en aangezien ze veel en veel te dik is wacht ik even tot ze wat is afgevallen, maar daar gaan wel een aantal weken overheen.

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:48

Ook zeker de moeite waard om je te verdiepen in de Thorowgood zadels en dan de cob variant. Ik denk dat dat misschien een goede optie zou zijn voor deze pony. Van deze zadels kan je ook het kopijzer aanpassen en ze zijn ook van kunststof!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:56

Wintec heeft geen makkelijke pasvorm. Zeker een zadelmaker laten komem inderdaad. Ik ben er zelf geen fan van. Ik vind het lijken alsof die zadels veel minder 'mee' geven dan leren zadels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:09

Geryon schreef:
Wintec heeft geen makkelijke pasvorm. Zeker een zadelmaker laten komem inderdaad. Ik ben er zelf geen fan van. Ik vind het lijken alsof die zadels veel minder 'mee' geven dan leren zadels.

Een Wintec vormt zich ook naar het paard, net als met een lederen zadel :-) Of bedoelde je wat anders?

Agnes67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:29

Hallo,

Rij al 15 jaar Wintec (en/of Bates = leren Wintec) zadels.

Wij hebben o.a. de Wintec Pro CAIR, Wintec 500 CAIR en een Bates dressuurzadel.

Ze zitten allemaal fijn en zijn makkelijk aan te passen.

Smaken verschillen nou eenmaal, over de zit en het toegepaste materiaal, maar dat is een persoonlijke keuze.

Succes!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:34

Kijk ook eens naar een thorowgood zadeltje ze zijn mooier aan te passen Dan de winter vind ik persoonlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:39

Ik heb zelf ook een wintec 500, vind het echt een heerlijk zadel. Hij zit echt heerlijk, zou geen ander meer willen! Lekker licht, goede kwaliteit en ook fijn geprijsd. Ik vind mijn goedkope wintec fijner dan mijn dure stübben :=

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:14

Ik heb mijn wintec vandaag uit elkaar gehaald....

Gekocht bij een 'zadelmaker'

Afbeelding

Afbeelding

Voor mij iig geen zadel meer wat uit enkel kunststof bestaat.

Bij interesse heb ik nog meer foto's

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:20

Ik heb een tweedehands wintec wide voor mijn jonge halfinger. Op zich een prima zadel, blij ook met de mogelijkheid tot kopijzer te wisselen, hij is momenteel nogal veranderlijk van vorm.
Maar als hij straks echt is uitgegroeid en stabiel lijkt in zijn bespiering komt er wel een ander (leren) zadel.
Dat vond ik alleen nu voor een jong paard om te beleren een beetje zonde van het geld.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:24

Marlu schreef:
Ook zeker de moeite waard om je te verdiepen in de Thorowgood zadels en dan de cob variant. Ik denk dat dat misschien een goede optie zou zijn voor deze pony. Van deze zadels kan je ook het kopijzer aanpassen en ze zijn ook van kunststof!

Helemaal mee eens :) over wintec heb ik slechte dingen gehoord..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 17:29

Liess: jeetje daar wordt je niet vrolijk van, maar dan is er vast iets met het zadel gebeurd, kan me niet voorstellen dat je zo'n scheur kunt krijgen als je er alleen maar mee rijdt en het verder in de kast ligt.

Marlu: hou het in gedachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:41

Liess__ schreef:

Dit lijkt mij een gevalletje; rollen óf gevallen met een zadel, als je de breuk volgt, is het zadel, met massa paard eronder eerst op rechts gevallen en daarna doorgerold.

Dat een zadelmaker dit verkoopt is natuurlijk niet netjes.

Maar, even terugkomend op kunststof-bomen, zoek eens op een kunststof-boom van KN, die krijg je ( paard :P ) niet zo heel snel stuk, hoor..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:06

Een drama bij rondgeribte paarden/ ponys.

Ze verschuiven continu naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:31

Ragdollcat schreef:

Wat een onzin, mijn merrie is rond geribd, het zadel lag en bleef altijd goed liggen. Kwestie van goed passend zadel en singel.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:58

Nielojram schreef:
Liess__ schreef:

Dit lijkt mij een gevalletje; rollen óf gevallen met een zadel, als je de breuk volgt, is het zadel, met massa paard eronder eerst op rechts gevallen en daarna doorgerold.

Dat een zadelmaker dit verkoopt is natuurlijk niet netjes.

Maar, even terugkomend op kunststof-bomen, zoek eens op een kunststof-boom van KN, die krijg je ( paard :P ) niet zo heel snel stuk, hoor..

Dat is zeker zo hoor, ze gaan niet zomaar stuk!

Helaas heb ik het zadel in deze staat gekocht. Ik doelde meer op de kwaliteit van de kunststof boom, iets verkeerd geformuleerd. Ik heb nog meer foto's van de binnenkant van het zadel. kwam voorderest geen schokkende dingen tegen, dacht misschien vinden jullie het interessant om te zien :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:14

Inxs schreef:
Ragdollcat schreef:

Wat een onzin, mijn merrie is rond geribd, het zadel lag en bleef altijd goed liggen. Kwestie van goed passend zadel en singel.

Haha wat een onzin, was het maar makkelijk zo van een kwestie van goed passen en singel.

Ik heb direct een andere zadel laten passen en wat een verschil, zat gelijk goed en nooit verschoof ie, behalve de Wintec. Anderen ervoeren hetzelfde.

Zegt toch voldoende.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:12

Ik heb de wintec isabell werth op mijn haflinger liggen. Ook rond geribt en ligt super schuift niet naar voren of opzij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:55

Ragdollcat schreef:
Haha wat een onzin, was het maar makkelijk zo van een kwestie van goed passen en singel.

Ik heb direct een andere zadel laten passen en wat een verschil, zat gelijk goed en nooit verschoof ie, behalve de Wintec. Anderen ervoeren hetzelfde.

Zegt toch voldoende.

Het ene rondgeribte paard( vaak pony's) heeft een rechte rug,de andere een holle.
Bij een rechtgeribte rug passen de wintec's prima,bij een hollere niet.

De boom van een wintec is redelijk recht,behalve de Werth.

De vorm,dus niet alleen de breedte van het kopijzer,is het belangrijkste. Als dat frame de rug volgt, is alles bijzaak. I.c.m. een goede passer/zadelmaker, ivm conformatie,en op/bijvullen.

Èn dat hoeft niet persé een wintec te zijn.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:56

Gaat wel erg veel over de pasvorm hier en niet over wintec zelf. Per paard is de pasvorm verschillend, dus bij sommige paarden ligt het vreselijk en bij anderen niet, heeft niets met Wintec zelf te maken.

Ikzelf heb een pony die vrij rondgeribt is met een rechte rug en een Wintec die heel erg aangepast moest worden, omdat het steeds naar voren schoof. Past dus niet altijd prima op rechte rug. Vriendin van me heeft dezelfde Wintec en een paard met een iets hollere rug, ook rondgeribt, een daar past 'ie weer prima op.

Wintec vind ik vooral fijn omdat het op bijna elke mogelijke manier aan te passen is (door zadelmaker), het een goede zit heeft voor de ruiter, vrij kort, dus kan ook op kortere ruggen en lekker licht, waardoor ik het makkelijk kan tillen en er geen kilo's zwaar zadel op mijn paard zijn rug liggen en mijn Wintec na 7 jaar nog steeds nauwelijks gebruikerssporen heeft en nog een hele tijd mee kan :).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:06

En dat zou ik dan weer echt niet doen. Klinkt alsof de boom niet lekker past en dat wordt opgelost door dan maar de kussens helemaal aan te passen aan het paard. Tja niet mijn ding.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:13

Geryon schreef:
En dat zou ik dan weer echt niet doen. Klinkt alsof de boom niet lekker past en dat wordt opgelost door dan maar de kussens helemaal aan te passen aan het paard. Tja niet mijn ding.

Geen enkel dressuurzadel past écht goed op mijn paard, hij heeft nu eenmaal een lastige rug voor een dressuurzadel en we reden dressuurwedstrijden. Dit was de beste oplossing :).
Inmiddels rijden we met de Wintec Western, die wel perfect past en waar we ook super enthousiast over zijn.