zadelprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:56

Je zult dit vast niet willen horen, maar ik zou het dier een half jaar laten wegzetten, uitzwaren, laten groeien en mij dan druk maken over welk zadel erop moet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:05

Ik ben mijn paardje van 4 nu aan het inrijden. Ik heb er voor gekozen om eerst een zadel te gebruiken met verwisselbaar kopijzer (een tweedehands wintec) en hem nog even uit laat groeien voor ik een mooi nieuw en "duur" zadel aan ga schaffen. Dit geeft mij de tijd om mij te oriënteren in verschillende zadels, en te sparen voor het zadel van mijn uiteindelijke keuze die ik dan door een zadelmaker aan laat meten. Natuurlijk moet het inrijdzadeltje goed passen om rugproblemen te voorkomen, dit is in mijn geval gelukkig zo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 12:22

Even mezelf quoten:
In ieder geval wordt hij NIET bereden tot ik een oplossing gevonden heb. Want dat bruine die er op de foto op ligt is die van stal maar ook erg oud en heeft best harde platte kussens.

Ik rij hem dus niet zolang ik geen nieuw zadel heb die wel past. En dit kan gemakkelijk nog enkele maanden duren.
Eerst goed informeren en rondkijken naar zadels. De WOW vind ik overigens handig maar erg prijzig. Dus sparen is noodzakelijk als ik een goed zadel wil.
Ik kan de Kieffer laten aanpassen maar zoals de startpost Meld kan dit pas als hij 4 is. (Iets met opmeten van de rug zou beter zijn vanaf 4 jaar)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:25

Maar het paard is wel met een niet-passend zadel ingereden.. dat is ansich al kwalijk genoeg.

Sowieso, het inrijden van een paard is beter als hij over de 3,5-4 jaar is.. waarom denk je dat je zadelmaker dat zegt?

Ik quote jezelf ook even, aangezien ik niet zomaar een HK wil doordringen met antwoord op je vraag:
Art_Ificious schreef:
Ik zit dus met twijfels wat ik moet doen. Zadel verkopen en in tussentijd iets zoeken met verwisselbare boom of boomloos zadel nemen?
Of gewoon een jaar laten stilstaan en dus eigenlijk stalgeld elke maand weggooien aangezien ik niks kan doen met hem? Tenzij ik mijn kennissen kan ompraten en Harley een jaar bij hen kan zetten in ruil voor Dante een jaar bij mij op stal zodat ik haar fatsoenlijk kan trainen.

Jaar stil laten staan en dan maar 'stalgeld weggooien'. dit wist je toen je een jong paard kocht. Ga longeren (rustig aan), vrijheidsdressuur, wandelen. bouw een trailtuin, ga schriktraining doen, trailertrainsessies etc. Niet rijden betekent niet meteen niks meer doen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:32

De eerste vraag die voor dit topic beantwoord moet worden voor je verder kan is eigenlijk; hoe lang wil je dat ie mee gaat?
Aan je reacties te zien krijg ik de indruk dat dat van ondergeschikt belang is aan je eigen korte termijn plezier.

Jong paard, te vroeg ingereden (of je er commentaar op wil of niet kan me weinig schelen) met een zadel dat niet past, in die mate dat het klappert.. Klinkt dat als een situatie waarin een paard lang gaat mee gaan? Als je zo door gaat is dat mogelijk een jaar stalgeld "weggooien" het minste van je zorgen over een 5tal jaar.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:41

Goh jeetje, jij ziet het als geld weg gooien als je niet kunt rijden? %)

Ik zou ook gaan voor een boomloos zadel. Ik heb verschillende boomloze zadels geprobeerd en ik ben erg tevreden over de ghost. Ligt stevig en zit ook heerlijk.

Beter nog: je paardje eerst eens laten uitzwaren/groeien. Het is niet voor niks dat je zadelmaker de kieffer pas over een jaar wil aanpassen..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 12:50

Ik Wil hem gerust enkele maanden stil zetten. Maar dit kan niet op een wei wat mij juist wel beter lijkt ivm meer bewegingsvrijheid.
De wei voor paarden op rust is namelijk compleet omgetoverd tot een meer door de zware regenval. Alle paarden die erop stonden staan nu ook terug op stal waaronder een aantal jonge paarden en merrie met veulen.

Enige "weidemogelijkheid" is de paddocks maar deze zijn ook erg nat bij regenval en dus blijven de paarden binnen als het regent.
Bij droog weer zet ik Harley en zijn beste vriend er wel op en als ik niet kan doet mijn vriendin het.
Maar om hem 5/6 maanden stil te zetten in enkel een stal 3x3m is ook zielig en zal ook weer commentaar opleveren van jullie bokkers.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:53

Er is ook vast wel een plekje te vinden waar hij gewoon lekker overdag of 24/7 buiten kan staan. Een bak heb je dan toch niet nodig dus lijkt mij dat een ander plekje vinden wel mogelijk moet zijn.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:53

Hoe staat hij nu dan? Ook 24/7 op stal muv een wandelingetje of een slecht passend zadel op z'n rug?

Ik denk elke x dat je me niet meer kan verbazen met je topics... Maar t wordt elke keer weer erger lijkt t wel

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:55

Andere stal zoeken dan. :j Welzijn van het paard gaat voorop, vind ik dan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 12:56

Kan bij mijn kennissen, maar dan verlies ik mijn stal. En ik wil niet nog eens van stalling veranderen.

Hij kan nu met slecht weer gewoon niet buiten ivm dat de grond in heel Belgisch Limburg oververzadigd is door de zware rzgenval. Daar kan ik niks aan doen. Ik bepaal het weer niet hé dus daar hoef je niet zo negatief over te doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:57

Maar dat uurtje per dag waarin hij gereden zou worden maakt daarin echt geen verschil.

Ik ga mee met veel eerdere reacties, het gevaar van een aanpasbaar kopijzer is dat er vergeten wordt dat niet alleen dat deel van het paard zal veranderen.
Laat eens een zadelmaker langs komen met tweedehands zadels die je hierin kan adviseren en ook het oude zadel kan overnemen. Maak dan direct een afspraak voor een half jaar later ter controle en evt een 'nieuw' zadel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:58

Art_Ificious schreef:
Kan bij mijn kennissen, maar dan verlies ik mijn stal. En ik wil niet nog eens van stalling veranderen.

Hij kan nu met slecht weer gewoon niet buiten ivm dat de grond in heel Belgisch Limburg oververzadigd is door de zware rzgenval. Daar kan ik niks aan doen. Ik bepaal het weer niet hé dus daar hoef je niet zo negatief over te doen.

gek, ik woon daar ook en hier staan ze allen op weide. :D
Wellicht toch maar veranderen van stal. Ken nl nog wel meer stallen waar ze nog gewoon buiten komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:00

Ik rij hem ook geen uur. Half uur maar.
Een wandeling kan wel eens uitlopen tot een klein uurtje maar is veel rechtuit en in stap.

Als ik na het werk op stal ben en ik ga niet rijden laat ik hem gewoon enkele uurtjes in de piste.
Maar deze ligt er enorm slecht bij door de overvloedige regen. grondwater komt gewoon omhoog.
Afbeelding

Ayasha dan woon jij niet in omgeving Hasselt. En verder weg kan ik niet veroorloven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:01

Nee je bepaald t weer niet, maar paarden horen wel bewegingsvrijheid te krijgen. Of dat nu in een zandpaddock is met wat meer modder, een nattige weide of een droge paddock is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:04

Diepenbeek is niet zo ver van Hasselt en ik weet daar nog zat paarden lekker buiten staan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-06-16 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:04

Daar laak ik Harley ook niet gelukkiger mee helaas.
Hij is al bang om in een klein plasje te lopen. En op het pad naar de paddocks ontwijkt hij zoveel mogelijk de modder.

Nee dit is niet om mij te verdedigen maar de waarheid. Desnoods zal ik het filmen hoe hij erop Let om niet in de modder te staan.

Nee ayasha mij stal ligt in Donk gebied van Schulens Meer.
De rustweid van stal die nu een meer is. Is ook overstromingsgebied van Schulens Meer.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 28-06-16 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:05

Dat leren ze vanzelf, veel jonge paarden zijn bang voor plassen ivm de weerspiegeling en dat ze niet kunnen zien hoe diep het is. Dat is iets wat ie moet leren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:07

Verklaar dan de angst voor modder eens?
Hij heeft tot zijn 2,5 jaar altijd 24/24 buiten gestaan. Bij regen zocht hij altijd de stal op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:09

Schuiven. Hij is pas ingereden, heeft geen balans. modder schuift maar ook dat leren ze vanzelf hoe ze daar mee om moeten gaan. Dat hebben al miljoenen paarden hem voor gedaan. Tenzij ie een chromosoontje te veel heeft leert hij dat ook wel. Ze moeten kunnen schuilen maar IMO moet dat voor zo'n jong dier een keuze zijn en geen verplichting (eigenlijk voor elk paard maar bon, zeker voor een paard dat nog volop in ontwikkeling is.)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:12

Mijn paard ontwijkt ook elk mogelijk plasje en modder als ik hem naar de paddock/wei breng. Eenmaal hij erin staat, staat hij de hele tijd te dabben in de modder :') Rollen in de modder vindt hij ook fijn, baasje iets minder :D

Zolang je hem een droge plaats kan aanbieden, zet je hem gewoon buiten. Als heel de paddock een modderpoel is (zonder droge plaats), dan zou ik hem ook geen hele dag buiten laten, maar een paar uurtjes moet in mijn ogen wel kunnen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:22

Art_Ificious schreef:
Even mezelf quoten:
In ieder geval wordt hij NIET bereden tot ik een oplossing gevonden heb. Want dat bruine die er op de foto op ligt is die van stal maar ook erg oud en heeft best harde platte kussens.

Ik rij hem dus niet zolang ik geen nieuw zadel heb die wel past. En dit kan gemakkelijk nog enkele maanden duren.
Eerst goed informeren en rondkijken naar zadels. De WOW vind ik overigens handig maar erg prijzig. Dus sparen is noodzakelijk als ik een goed zadel wil.
Ik kan de Kieffer laten aanpassen maar zoals de startpost Meld kan dit pas als hij 4 is. (Iets met opmeten van de rug zou beter zijn vanaf 4 jaar)

Sorry TS maar je gaat niet rijden tot je een oplossing hebt? Dit heb je 2 weken geleden ook gezegd en gisteren toch een buitenritje gemaakt?

Als je nog geen budget hebt voor een aanpasbaar zadel dan moet je er helemaal niet op zitten, zelfs niet zadel erop leggen en gewoon zitten voor de foto. Laat hem maar op de wei of werk ermee zonder erop te hoeven zitten, wachten tot je wat budget hebt en dan pas erop zitten nadat je een goed zadel hebt. Als je nu zonodig wilt rijden dan moet je maar je zadel laten aanpassen, als ze jong zijn moet het gewoon vaker aangepast worden..dat is het nadeel van een jong paard. Als je hem gerust een tijd wilt laten staan dan zou je hem zelf nog niet zadelmak gemaakt hebben of erop zitten, want erop zitten is al een half jaar geleden dat dit werd gedaan (dan nog door een klein kind zonder enige rijkleding of cap!)

Een jaar stalgeld betalen en niet kunnen rijden? Dat is het nadeel aan een jong ding, wil je dit niet..dan heb je maar eerder over na moeten denken alvorens een jong dier aan te schaffen. Hem bij je kenissen zetten zou ik ook niet doen, tenminste als het echt zo slecht is daar zoals je hier al meermaals beweerd hebt. Ik neem je 'verhalen' altijd met een korreltje zout, zoveel ?? aan je verhalen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:27

Offtopic: ik vind nog geen 3 wel écht te jong, zeker omdat je niet heel erg klein lijkt en je er toch een half uur (!) op rijd. Ik hoop dat je je goed realiseerd dat dit mogelijk ten koste gaat van je paardje! Wij zeggen dit niet om je te pesten maar om jou en je paard te beschermen.

Ontopic: een wintec zou ik niet snel voor gaan, ik zou toch kijken voor een Thorrowgood met verwisselbaar kopijzer of een boomloos zadel. Laat je vooral goed adviseren en onthoud dat goedkoop vaak duurkoop is als het gaat om zadels.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:28

Ik heb mogelijk een vermoeden waar je paard staat (is volgens mij de enige 'manege' daar) en ik zou het paard ergens anders zetten. Ik zou er mijn paard nog niet dood zetten :n
Het is dat ik op dit moment geen plaats heb anders had ik meteen voorgesteld om je paard een jaar bij mij te laten staan. Hoeveel km wil je rijden voor je paard te bezoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:57

Over je eigen mening tegen wil en dank bij iemand anders door de strot heen te willen drukken zeg. Ik geloof dat TS altijd nog zelf bepaald wat zij met het paard doet. En als zij hem-haar vroeg beleerd is dat compleet haar pakkie aan, niet die van jullie.

Ik heb met het beleren een Wintec aangeschaft en wel het nieuwe type. Omdat deze niet alleen qua kopijzer aan te passen is, maar ook dmv shims. Wij hebben het hier prima mee kunnen redden eigenlijk. Nu verschilt dat ook per paard trouwens. De mijne kreeg alleen tussendoor een groter kopijzer, ze groeide wel, maar niet in die mate dat het zadel daardoor niet meer paste. Integendeel zelfs, het zadel bleef goed liggen en de pasvorm kon er prima mee door. Wel had ik elk half jaar de zadelcheck erbij voor de zekerheid.
Nu ken ik echter ook verhalen dat een jong paard bv 3 boommaten groeide en zadels niet goed meer pasten na verloop van tijd. Het is dus maar net hoe snel en op welke manier ontwikkeld je paard zich tijdens de groei. Persoonlijk zou ik zo weer voor een Wintec kiezen vanwege de aanpasbaarheid met een jong dier. Boomloos hebben we ook geprobeerd, maar dat schoof aan alle kanten vanwege gebrek aan bespiering en massa.

Wat je mss zou kunnen proberen is een paar zadelmakers te bellen en hun jouw vraag voor te leggen en hun te vragen met welk (merk) zadel Jij het langste plezier zou kunnen hebben. En welk zadel het makkelijkst aan te passen is mbt groei van een jong dier. Mss zijn er zadelmakers bij wie je jouw oude zadel weer in kunt wisselen voor een andere als ze niet meer blijken passen. Sommigen hebben namelijk die mogelijkheid ;-)

Succes in ieder geval! :)