Wat voor zweep gebruik jij en waarom?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Afwezig

Re: Wat voor zweep gebruik jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:45

@ TS; dat snap ik, succes! +:)+

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 09:50

.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 09:51

Dankjewel! :D

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:53

met rijden gebruik ik het uiteinde van mijn teugel weleens om mee te zwiepen, maar dat is zelden. Met grondwerken gebruik ik soms een longeerzweep als aanwijsstok oid. Verder gebruik ik geen zweep bij de paarden.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:54

Ik rij eigenlijk altijd zonder. Stanley is voorwaarts genoeg en over het algemeen prima aan het been als je doorvraagt, daar heb ik geen zweep voor nodig.

Hij wordt alleen maar heet van een zweep en bij mij zit zo'n dressuur zweep alleen maar in de weg. Ik neem hem wel altijd mee naar de bak voor het geval ik hem nodig heb, maar gebruik hem al maanden niet meer :') Alleen met springen of buiten neem ik een kort zweepje mee zodat ik een tikje op de schouder kan geven bij aarzeling ofzo. En om takken mee weg te slaan :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:59

Ik rijd vrijwel altijd met zweep, zweep is een hulp bij mij. Heb eentje van 80 of 90cm geloof ik.. (de kortste die toegelaten is op wedstrijden) Ik tik eigenlijk zelden (om maar niet te zeggen nooit) enige wat ik doe is af en toe de zweep even tegen de achterhand of de schouder leggen als ze niet meteen reageren of bij de jongeman die nog aan het leren is om duidelijk te maken dat ie niet door die begrenzing heen mag. Even de zweep er tegen leggen is dan vaak genoeg. :) Ook voor zijgangen kan de zweep een hele handige hulp zijn om ze even attent te maken. :)
Hier was eentje ook doodsbang voor zwepen maar inmiddels weet mijnheer dat ik niets meer doe dan enkel tegen hem aan leggen en is hij dus rustig er onder. :)

Het is hier ook gewoon een deel van de opleiding. Voor het voorwaartse heeft geen enkel paard het hier nodig maar het hoort gewoon bij hun opleiding net zo als meelopen aan het halster en voetjes geven. Ze moeten gewoon normaal doen als ik die zweep vast heb.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-06-16 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:02

Zweep van 1 meter die met buiten rijden altijd mee gaat voor:

Sommige knopjes in te drukken
Vliegen van t lijf en buik af te vegen
Ongewenste honden
Als paard denkt 'dat vind ik eng dus ga achteruit en been boeit me niet' 1 tikje is dan al genoeg. Komt bijna niet meer voor
Om der schouder erbij te houden als paard denkt die rode bloem vind ik spannend. Enkel tegen aan leggen is dan al prima zonder in de mond te hoeven zitten

In de bak rij ik vrijwel altijd met sporen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:05

Koper schreef:
Ik gebruik een lange (1,20 meter) dressuurzweep om eventuele honden en andere ongewenste wezens van mij af te houden wanneer ik rijd. Ook doet hij dienst als blokkeervoorwerp wanneer mijn paard er van tussen denkt te gaan (altijd naar rechts, daarom houdt deze linkshandigerd de zweep in de rechterhand) en heel soms gebruik ik hem zelfs om mijn paard op het kruis te kietelen met het kwastje.

Ha, hier precies het zelfde! Nouja bijna, ik hoef hem niet als blokkeervoorwerp te gebruiken, maar ik gebruik hem dan weer wel als 'vliegenmepper' (lees: vliegenvéger) :D

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:18

Wij moeten op de manege altijd met zweep rijden, ongeacht welk paard je rijdt. En dan bij voorkeur eentje die tot achter je been reikt, ik geloof dat dat 1.20 m is. Ook bij de carrousel gebruiken we een zweep, ik weet niet of dat vanuit de organisatie verplicht is.

Overigens is het de bedoeling om er alleen maar een tikje mee te geven, ter ondersteuning van je been. Van heel vroeger, toen ik op pony's reed, was ik gewend om er echt mee te slaan. Dat heb ik hier op de manege een keer geprobeerd en ik werd meteen gelanceerd; ik maakte een mooie salto in de lucht. Gelukkig heb ik goed gymles gehad en maakte ik me instinctief rond. Ik kwam goed neer en kon meteen weer opstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:21

assie schreef:
Hier een zweep van 150 cm en een slag van 25 cm.

Hier 1.60 m met een slag van 20 cm. Anders haal ik de schouder niet. :+ Overigens is dat een ultralichte Carbon flex. Van die gewone krijg ik een zere linkerpols. ~~}>

MarliesD17Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:04

Ik gebruik de zweep al verlenging van mijn arm om tijdens vrijheidsdressuur geen hoeven in m'n gezicht te krijgen xd

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:19

Geen! Als mijn paard de zweep al ziet is ie niet meer te houden! En dat terwijl hij 17 jaar is! Hij is aan het been (zonder sporen) al super voorwaarts dus zweep is niet nodig!

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 01:17

Ik houd er zelf niet van om met zweepje te rijden. Heb er verder niets op tegen wanneer je deze als 'aanwijsstok' gebruikt. Dus als ik dan toch eens met zweepje rijd, gebruik ik een dressuurzweep van middel lengte denk ik :?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 01:52

Koper schreef:
Ik gebruik een lange (1,20 meter) dressuurzweep om eventuele honden en andere ongewenste wezens van mij af te houden wanneer ik rijd. Ook doet hij dienst als blokkeervoorwerp wanneer mijn paard er van tussen denkt te gaan (altijd naar rechts, daarom houdt deze linkshandigerd de zweep in de rechterhand) en heel soms gebruik ik hem zelfs om mijn paard op het kruis te kietelen met het kwastje.

Ik moet het echt vragen. Mede omdat ik niet kan slapen xD. Waarom kietelen op zijn kruis? Heeft dit een speciale reden?

Jasmijn10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:18

Dressuur zweep, 1m. Om hulpen te geven bij het aanleren van zijgangen
Dressuur zweep, 1.50m. Voor vrijheid dressuur.
Springzweep, 40cm (?). Voor springen (vrij logisch)

Jasmijn10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:19

Ohja, en een longeer zweep!! Om te logeren natuurlijk!
Jasmijn10 schreef:

Jasmijn10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:20

Jasmijn10 schreef:
Ohja, en een longeer zweep!! Om te logeren natuurlijk!
Jasmijn10 schreef:

longeren

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:27

Ik rij op een manege, dus wel degelijk altijd een zweepje mee (mijne is 80 cm met touwtje aan het einde)
Soms hoor je dan dat je geen zweep mee moet op 'dat en dat' paard, bij de meeste heb ik hem wel bij. Vandaag omdat ik op een reed die zonder tikje (of 2) op schouder niet normaal de bak door loopt.

Palsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:03

Ik heb een hele poos gereden met aan elke kant een zelfde lange dressuurzweep. Dan kon ik snel aan de beide kanten een klein hulpje geven tijdens de oefeningen.
Het vereist enige handigheid, maar het went ontzettend snel.
Tevens durfde een voormalig instructeur me nog een kort zweepje tussen mijn twee handen te zetten. Zodat ik ze meer op gelijke hoogte hield, gelijke druk en ze wat meer zou dragen... Echt niet handig... Maar ik doe het nog regelmatig, want ik merk dat mijn paard me dan heel wat vriendelijker vind na die opfrissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:16

Palsgraaf schreef:
Ik heb een hele poos gereden met aan elke kant een zelfde lange dressuurzweep. Dan kon ik snel aan de beide kanten een klein hulpje geven tijdens de oefeningen.
Het vereist enige handigheid, maar het went ontzettend snel.
Tevens durfde een voormalig instructeur me nog een kort zweepje tussen mijn twee handen te zetten. Zodat ik ze meer op gelijke hoogte hield, gelijke druk en ze wat meer zou dragen... Echt niet handig... Maar ik doe het nog regelmatig, want ik merk dat mijn paard me dan heel wat vriendelijker vind na die opfrissing.

Nou, nu je het zegt ja. Met dat idee loop ik zelf rond om met twee te gaan rijden. Juist omdat wij veel slangevoltes, achtjes e.d draaien heb ik altijd de zweep net aan de verkeerde kant zitten om een aanwijzing te geven. Twee zweepjes zou dus best eens handig kunnen zijn in ons geval. Al denk ik dat sommigen op stal vet in de stress schieten als ze me zo zien rijden :D

Neuer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:47

Ik gebruik graag een lange dressuur zweep omdat het paard wat ik rij zn benen niet makkelijk onder zn lichaam houd en ik af en toe wat moeite heb met dat door middel van gewoon rijden zn benen er onder te houden.
Ook gebruik ik hem op de schouder om hem op de volte te krijgen als hij denkt even er van door te kunnen schieten
Overigens gebruik ik de zweep niet door middel van tikken en slaan, bij mijn paard is simpel er tegen aan leggen (en héél af en toe een klein beetje duwen op de zweep als hij tegen hem aan ligt) al genoeg! :o

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:43

Op mijn bijrijdpaard rijd ik zonder zweep omdat ik die ook niet nodig heb :).

Ik rijd af en toe nog wel eens gezellig een lesje mee op de manege en daar gebruik ik een redelijk lange dressuurzweep omdat ik dan af en toe een beetje op het paard z'n kont kan kriebelen zonder mijn handhouding erg te veranderen :).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:18

Mijn paard haat de zweep. Daarom heb ik een klein spoortje. De zweep is hij panisch voor. Terwijl hij er niets mee heeft meegemaakt. Hij vindt dat echt helemaal niks

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:23

Ik rijd met een zweep van 1.30m
Zo kan ik net wat finetunen of haar wat aanmoedigen mocht ze iets spannend vinden. (zoals onzichtbare koeien in een hoek van de bak). Op buitenrit gebruik ik hem om beesten van me af te slaan, honden van me af te slaan, knoppen in te drukken e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:30

Met mennen altijd een zweep mee.

Met paardrijden eigelijk ook. Gewoon om het paard wakker op de hulpen te houden.