eerste gevoel bij bij gebruik springzadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 00:23

Ik heb expres gekozen voor een springzadel met halfdiepe zit. Heb altijd op dressuurzadels gereden en de overgang naar een plat springzadel was te groot :+
Het zat zo anders, ik kon mijn "zit" er niet op vinden.

Inmiddels rijd ik alleen nog maar met springzadel en kan ik er prima op dressuren :) halfdiepe zit is perfect.

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:57

Is vooral wennen.
Aan het begin voelt het heel raar want je bent de stevigheid van een dressuurzadel gewent. Toch ben je beter uit met een springzadel. Vooral als je paard eerder afgaat dan verwacht kan je makkelijker meekomen.
Geef het nog wat tijd, straks wil je nooit meer met een dressuurzadel springen :j

Bunn

Re: eerste gevoel bij bij gebruik springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:21

Jup, dat is een kwestie van wennen (ik moest zelfs wennen toen ik van m'n oude springzadel naar m'n nieuwe ging, beide Franse vlakzitters). En het helpt echt enorm als je beugels heel erg kort zitten. Bij mij zitten er 7 gaatjes verschil tussen m'n dressuur- en springzadel, kan je nagaan! :)

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 01:08

Bunn schreef:
Jup, dat is een kwestie van wennen (ik moest zelfs wennen toen ik van m'n oude springzadel naar m'n nieuwe ging, beide Franse vlakzitters). En het helpt echt enorm als je beugels heel erg kort zitten. Bij mij zitten er 7 gaatjes verschil tussen m'n dressuur- en springzadel, kan je nagaan! :)

7 gaatjes? :wow:
Dat is inderdaad wel een groot verschil

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:15

xemmafalcon schreef:
Bunn schreef:

7 gaatjes? :wow:
Dat is inderdaad wel een groot verschil

Jup! :') Dat is wel geleidelijk gegaan hoor, maar op den duur merkte ik dat het zo kort echt makkelijker is om fijn in balans te zitten. Ik switch nu trouwens heel makkelijk tussen zadels: heb daar geen last meer van. :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:10

Naar aanleiding van dit topic heb ik vandaag maar weer eens mijn springzadel erop gelegd en de beugels gelijk 5 gaten korter gezet. Onvoorstelbaar, maar ik zat inderdaad ineens een stuk stabieler en heb geen moment het idee gehad dat ik eraf ging donderen!

Dus komende tijd ga ik minstens 1x per week naar buiten op mijn springzadel, ik denk dat ik er dan over niet al te lange tijd wel aan gewend raak en ook met een veilig gevoel kan gaan springen.

Ik kreeg wel last van mijn knieën en enkels door de korte beugels. Meer mensen die hier last van hebben? Is dit ook een kwestie van wennen?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:15

Kijk eens aan! Dat is deels een kwestie van wennen, maar een goed paar verende beugels wil enorm helpen. Daarom zie je die zo veel in de springsport. :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:37

Ik heb het ook hoor... als ik mijn springzadel pak, ben ik de eerste paar rondjes net een beginner. :') ik kan dan niet eens fatsoenlijk lichtrijden. Maar het went sneller dan je denkt, en vaak helpt wat korter gaan zitten dan je had verwacht, wel een hoop :+

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 00:33

Julia, je spieren moeten eraan wennen. Zeker als je met de dressuur erg lang zit. Nu heb je veel druk op je enkels idd, maar zodra ze sterker worden heb je nergens meer last van