combinatie stang en trens ivm onrustige aanleuning

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:43

pol013 schreef:
Lelijk doen op stal, tijdens het poetsen en tijdens het rijden. Je paard is in zijn geheel niet echt blij lijkt het als je het zo omschrijft.

Persoonlijk zou ik het nu even eenvoudig voor jezelf maken en even terug gaan naar een gewoon enkel bitje. Daar kijken of je het probleem in de aanleuning kunt oplossen voor je weer naar stang en trens over gaat. 1 Bit passend krijgen is makkelijker dan 2 bitten fijn passend te krijgen en bovendien een stuk goedkoper.

Eens, waarom stang em trens? Waarom niet op trens doortrainen en zorgen dat het verzamelen op trens kan?
Feitelijk is het gebruik van stang em trens hier niet voor...
Daarbij ben ik nog steeds blij met het besluit dat je met trens mag blijven rijden tot en met grand prix
Een stang kan met dubbel en enkelgebroken bit gebruikt, dat scheelt per paard en ook dat is uitproberen.
Ik heb zomaar het vermoeden dat het probleem meer in je rijtechniek zit of uit je paard komt ook al zijn er paarden die nooit met stang en trens fijn gaan lopen, voorheen was je dan klaar met sub top, nu kan je verder, aangezien die van jou ermee begonnen is sinds m2 vermoed ik eerder de manier waarop je je paard op verzamelen rijdt of uit het lijf een probleem

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:14

Vegass, je schrijft dat je paard recht gebouwd is en zijn achterhand er moeilijk onder kan brengen. Ook beschrijf je dat je paard een kort halsje heeft en niet opwaarts gebouwd is. Het kan best zijn dat je paard de oprichting die het moet geven qua rug niet aan kan. Dat kan de reden zijn van de onrustige aanleuning. Het is misschien verstandig met je paard naar een goede paardenkliniek te gaan om het een en ander uit te sluiten. Helaas heb ik met eenzelfde soort gebouwd paard de zelfde problemen gekregen. Paard was super braaf en had een hele mooie rustige aanleuning .Toen ik het advies kreeg van mijn toenmalige instructrice ( grand prix) om het paard meer in oprichting te gaan rijden. Zij wilde hiervoor mijn paard in training nemen om hem meer van achteren naar voren te rijden. Het gevolg was dat de aanleuning steeds onrustiger werd. Als oplossing hiervoor werd er een stang en trens gebruikt van het merk Trust. Ook werd er meer getraind. Het gevolg hiervan was dat het paard steeds onrustiger werd met de aanleuning en ook dat het paard steeds meer in wat verzet kwam en niet meer lekker liep. Ik heb mijn paard daar toen weg gehaald en door de dierenarts laten onderzoeken. Het paard bleek ontstekingen in zijn rug te hebben ,tussen de wervels achter de schoft, (hiervoor is een scintigrafie gemaakt.) De dierenarts meldde toen dat mijn paard qua bouw gewoon de oprichting en verzameling niet aan kon. Het is misschien verstandig een aantal stappen in je oprichting en verzameling terug te doen en je paard te laten controleren door een dierenarts.

pol013

Re: combinatie stang en trens ivm onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:17

Nou ja, mijn korte, overbouwde paard met korte hals kan anders gewoon zijn ding doen in het Z2. Het wordt nooit de oprichting die een makkelijker gebouwd paard kan laten zien maar wel voldoende voor het te verrichten werk. Een paard moet wel heel lastig in elkaar zitten wil hij niet gewoon M/Z kunnen lopen.
De weg er naar toe is misschien wat lastiger.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:16

hoi allemaal, ga idd ff terug naar een gewoon bitje. Dat hij lelijk op stal doet is te wijten aan een boer die hem als twee jarige dusdanig mishandeld en ondervoed heeft dat hij door de dierenbescherming in beslag is genomen. Met rijden loopt hij altijd met zijn oren strak naar voren maar wel onrustig in zijn mond. Heb veel gelezen over de Myler bitjes die de tong vrijhouden. Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn. Ik heb nu een m yler besteld en die kan je twee weken proberen, dat ga ik doen en hopen dat het beter gaat. Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken