tong over het bit gooien

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:01

magda_90 schreef:
Als een paard zijn tong over het bit gooit omdat er rugpijn in het spel zit, verdwijnt de pijn niét bij het wegnemen van het bit. Het paard zal dan echter een andere manier van communiceren moeten vinden. Zodoende vind ik bitloos rijden in dit geval inderdaad symptoombestrijding.

TS, een bitfitter zou zeker goed zijn. Een goed passend bit vinden is net zo gecompliceerd als een goed passend zadel vinden.
Een osteopaath is ook altijd goed voor een controle.

Heb je haar destijds de tijd gegeven om te herstellen? Het is daarbij ook zeker mogelijk dat ze een bit nog steeds koppelt aan pijn. Je zou dan (na algehele lichamelijke en harnachement check up) heel wat stappen terug kunnen doen.

Als het paard rugpijn heeft dan zou het symptoombestrijding zijn ja. Maar als alle medische redenen zijn uitgesloten kan bitloos een prima oplossing zijn (en is het bit zelf misschien wel het probleem)

magda_90

Re: tong over het bit gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:48

Exact wat ik eerder zei. ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:59

Madonnamagic schreef:
Ik zou het begrijpen als ze tíjdens het rijden haar tong erover gooit, maar het spel begint al zodra ik het hoofdstel om doe. Ze gaat gelijk aan de slag met het bit in haar mond, kauwen, rommelen, en binnen een minuut heeft ze haar tong erover. Daarvoor krult ze m op achterin haar mond.
Het lijkt dus echt een probleem IN de mond.Zou ze na 2 maanden nog steeds last kunnen hebben van wonden van de haken die ze op haar tanden had? Of is het een gewenningskwestie om onder die vroegere pijn uit te komen? Binnenkort komt de dierenarts weer inenten dus dan ga ik hem vragen weer te kijken en te voelen. Ik moet wel zeggen dat ze pas een jaar onder het zadel is,waarvan ze misschien een half jaar daadwerkelijk gereden is bij de vorige eigenaar.

Heb je je bit niet wat te laag hangen?
Vaak wil het helpen om het een gaatje hoger te hangen..
Het ene paard is stil in de mond, terwijl het andere paard juist zeer beweeglijk is.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:57

Ik heb het bit hoger en lager gehangen om te proberen idd dat maakt niks uit. Vandaag weer een poging gewaagd, maar wat een ellende.... Ze rende continu richting de uitgang van de bak in draf (dus niet in stap). Ik heb toch het idee dat er iets met die tong niet goed is, althans; ze krult hem al direct na het indoen van het bit helemaal naar achter en daar houd ze m graag. Ik heb gauw mn bitloze hoofstel gepakt, maar ook daarma gaat ze linea recta richting uitgang zodra je de volte pakt (ze doet het gek gneoeg niet op de rechte lijnen in de bak maar ze heeft nu natuurlijk door dat haar gedrag vruchten afwerpt).Ze zet echt haar nek erop, je kunt doen wat je wilt maar dat win je gewoon niet.
Ik ben een beetje radeloos an het worden. Zowieso heb ik nu een bit bestelt met uitsparing voor haar tong, wellicht is dat de oplossing. Ik heb een instructrice gevonden nu die binnenkort gaat beginnen met mn lessen (ik ga van stal veranderen dus dit duurt nog heel even).
Ik denk dat ik maar even afstap en met grondwerk verder ga, tot mn andere bit er is. Is dat ook niet dé oplossing dan is het inmidels vakantie en gaat ze 3 weken op rust.
Ik denk niet dat het rugproblemen zijn want waarom doet ze het dan direct bij indoen van het bit al? Ik zit er dan toch nog niet op?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:06

Het lijkt me meer op een gewenning..
Als ze het al meteen doet.

Ik wil even in haken op de sperriem strakker trekken, NOOIT DOEN! Dan sluit je de neusgaten dicht. Als je iets strakker wil doen, hangt uiteraard van hoe strak je het heb, want te strak is geen aanrader, moet je de neusriem wat strakker doen.

Wat voor een paard is het? Hoe oud, heeft het geen hangend rooster (gehemelte laag hebben hangen)?
Heb je ooit een correctie bitje geprobeerd, ben er niet zo'n voorstander van, maar sommige paarden hebben zo'n klein mondje, dat het incl bit niet meer past. Dan kan het bij sommige combinaties wel helpen.

Je zegt dat je het paard twee maanden hebt, deed hij het van te voren ook al?

Succes!

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 23:16

Annekee, dat denk ik dus ook.
Ik doe ook de sperriem niet strakker, dat is niet de manier om dit op te lossen imo.
Het is een tinker van 8 jaar oud, voor zover ik weet geen hangend rooster, het is in elk geval de dierenarts niet opgevallen bij het doen van de tanden.
Ik heb heel toevallig dus vandaag een correctiebitje besteld, en dan even kijken of dat de oplossing is.
Ik heb geen informatie dat ze dit voorheen ook deed, maar jaaaaa het blijft de paardenhandel he, de vraag is of je mensen op hun blauwe ogen kunt vertrouwen als je een paard koopt. Ze heeft het bij mij ook een paar weken NIET gedaan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:14

Je paard kan het bit/hoofdstel associëren met pijn en daardoor het gedrag alsnog vertonen. Dat ze zo vreemd op de volte doet, doet bij mij ook alarmbellen rinkelen. Ik zou adviseren om je paard door te lichten om lichamelijke ongemakken, ruis etc uit te sluiten/op te lossen. :j

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 11:15

ja, misschien vind ze het gewoon heel moeilijk op de volte, dat ze daarom in verzet gaat? Ze is nog heel jong en onervaren onder het zadel. Op de hoefslag doet ze het niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:38

Andere vraag? En even het gerommel met het bit gelaten voor wat het is..

Op het moment dat ze uitbreekt op de volte.. wanneer doet ze dat precies?
Als je net van de hoefslag af bent, of juist als je over de ac-lijn komt en terug wilt naar de hoefslag?
En op welke zitbeenknobbel zet ze je dan? Op je binnenste, of je buitenste?

Veel jonge paarden zijn nog vrij stijf in het lichaam en kunnen het gewoon nog niet met ruiter op de rug..
Dat vereist enige handigheid van de ruiter, maar ook veel lichaamsbesef van de ruiter:
"Wat doet mijn paard, wat doet hij met mij en hoe reageer ik erop?"

Verder train ik jonge paarden altijd onder begeleiding van een sportmasseur..
Die komt 1x per maand alles losmaken, en doordat ze regelmatig komt weet ik precies wat er met het paard gebeurd.. spiertechnisch.. :o

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:49

Sommige Tinkers zijn erg stug in het lijf. Die hebben behoorlijk wat opwarmtijd nodig om soepel te worden. Loopt ze ook scheef?
Die van mij is altijd scheef in het begin, en na een poosje warmstoken (instappen, draven) neemt dat af. Dan is hij lekker op stoom gekomen en is merkbaar soepeler.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:53

Uitbreken op de volte klinkt inderdaad meer als een lichamelijk en ook rijtechnisch probleem.
Ze heeft daarbij het trucje ontdekt waarmee ze niet meer stuurbaar is.
Casarell hierboven legt het al goed uit. Goede begeleiding op meerdere vlakken zal daar vermoed ik de oplossing liggen, niet direct een ander bit.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 19:26

Ik heb vandaag mn simpelste ongebroken watertrens er weer aan gedaan, ben begonnen met alleen maar op de hoefslag draven, contrastellingen en vervolgens van de hoefslag af gaan rijden. Dat vond ze heel lastig en wilde telkens terug de hoefslag. Daar begon ze met wat verzet, ze wilde op die hoefslag (denk houvast?), heb doorgezet, telkens weer van die hoefslag af, niet haar zin gegeven. Vervolgens vierkanten gaan rijden, en geprobeerd niet op mn buitenzitknobbel te rijden als we de "bocht" door gingen. Na een tijdje ging het steeds beter. Ja, ze is berescheef, dat zeker.
Uiteindelijk heb ik kunnen afsluiten met 2 voltes zonder verzet en ben daarna direct op het hoogtepunt na een half uur gestopt. Was zo opgelucht; het komt vast goed!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:30

Klinkt goed!!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:38

Ik geloof dat de discusie een heel andere kant uit gaat maar toch nog maar even on topic: Het is niet altijd verzet dat een paard de tong over het bit gooit, maar ook gewoon omdat het kan.
Mijn paard gooide vanaf dag 1 haar tong over het bit en dat was dus geen rijtechnisch probleem of ernstig lichamelijk, ze was toen nog niet beleerd en kwam vers uit de wei, was altijd keurig naar de tandarts geweest en kerngezond. Je deed een bit in en hop, zij deed binnen twee seconden haar tong eroverheen. Nu heeft ze dus heel ondiepe mondhoeken en weinig ruimte voor een bit. Als ik het bit zo zou hangen dat het vanbinnen 'op zijn plaats' hangt, zodat ze haar tong er niet heel makkelijk overheen zou krijgen, dan heeft ze een flinke glimlach.
Dat doen we dus niet. Ik heb het opgelost met een Myler level 1 watertrens, die ik iets lager hang om de mondhoeken niet op te krullen, die is zo flexibel door de draaimogelijkheden op meer punten, dat die wel rustig op haar tong blijft liggen. En ook nog dun genoeg om goed te passen in een mond met weinig ruimte. Ik geloof niet in meer toeters en bellen aan een bit, dikker en strakker, daar zadel je je paard alleen maar met een hoop stress op dat bit mee op en dat zou zonde zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:53

Madonnamagic schreef:
Ik zou het begrijpen als ze tíjdens het rijden haar tong erover gooit, maar het spel begint al zodra ik het hoofdstel om doe. Ze gaat gelijk aan de slag met het bit in haar mond, kauwen, rommelen, en binnen een minuut heeft ze haar tong erover. Daarvoor krult ze m op achterin haar mond.
Het lijkt dus echt een probleem IN de mond.Zou ze na 2 maanden nog steeds last kunnen hebben van wonden van de haken die ze op haar tanden had? Of is het een gewenningskwestie om onder die vroegere pijn uit te komen? Binnenkort komt de dierenarts weer inenten dus dan ga ik hem vragen weer te kijken en te voelen. Ik moet wel zeggen dat ze pas een jaar onder het zadel is,waarvan ze misschien een half jaar daadwerkelijk gereden is bij de vorige eigenaar.

Ik ben heel benieuwd naar zijn bevindingen. Ik sprak laatst iemand wiens paard irritatie had door een dubbelgebroken trens. Het schijnt de tong te kunnen beschadigen? Ik heb het ook uit de 2e hand. Dit klinkt inderdaad meer als een probleem dat daadwerkelijk in de mond zit. Ik volg je bevindingen met interesse.
De rest kan beter een eigen topic openen? Volgens mij gaan hier al flink wat dingen over bitloos. Ieder zijn ding.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 08:04

Nou, inmiddels heb ik dus een ongebroken watertrens met tongboog (correctiebit). Bij dit bit houd ze haar tong gelukkig echt onder het bit en is deze ook meer ontspannen. Toch is ze aan 1 stuk door "bezig" met het bit. We zullen zien of dit gewoonte is, en overgaat naar gelang de tijd vordert en ze haar tong steeds beter kan ontspannen. Ik hoop het!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:37

Succes

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:46

Voor mijn ruin geldt hetzelfde als voor het paard van dianaw33. Mijn ruin gooit vanaf het inrijden (heb ik niet gedaan) zijn tong over het bit en loopt ermee te klooien. Hij doet z'n tong overigens net zo makkelijk weer onder het bit. Ik heb inmiddels 6 verschillende bitten geprobeerd, hij doet het bij allemaal. Mondproblemen zijn uitgesloten, lichamelijke problemen ook. Het is bij hem echt aangeleerd gedrag. Ik heb nu een tonglepel om het gedrag te doorbreken (drie keer ingehad zonder teugeldruk; in die situatie doet hij het niet meer). Ik ben benieuwd of het uiteindelijk helpt. Van alle bitten die ik probeerde had hij met een Sprenger het minste gedoe. Een Myler level 2 vond hij ook maar matig.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:10

Hilary schreef:
Voor mijn ruin geldt hetzelfde als voor het paard van dianaw33. Mijn ruin gooit vanaf het inrijden (heb ik niet gedaan) zijn tong over het bit en loopt ermee te klooien. Hij doet z'n tong overigens net zo makkelijk weer onder het bit. Ik heb inmiddels 6 verschillende bitten geprobeerd, hij doet het bij allemaal. Mondproblemen zijn uitgesloten, lichamelijke problemen ook. Het is bij hem echt aangeleerd gedrag. Ik heb nu een tonglepel om het gedrag te doorbreken (drie keer ingehad zonder teugeldruk; in die situatie doet hij het niet meer). Ik ben benieuwd of het uiteindelijk helpt. Van alle bitten die ik probeerde had hij met een Sprenger het minste gedoe. Een Myler level 2 vond hij ook maar matig.

Ik heb sinds 3 weken ook een Sprenger met zo'n gedraaid tussenstukje (weet even niet hoe hij heet), om eens wat anders te proberen dan Myler, en daar doet ze het ook prima op. Alhoewel ik het wat aan de dikke kant vind voor haar.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:49

Super! Onze anda had geen plek voor dubbelgebroken. Die ging ook klooien.hij is nu 10 en loopt al 5 jaar probleemloos met een ongebroken trens