Bit schoonmaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:25

_helga_ schreef:
In de waterbak vind ik ook niet echt lekker smakelijk.
Ga me tandenborstel ook niet schoonmaken in me glas drinken.

Altijd nog schoner dan niet schoonmaken

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:33

Syl1612 schreef:
_helga_ schreef:

Altijd nog schoner dan niet schoonmaken

Nee, je verplaatst alleen het probleem van het bit naar de drinkbak :')

Zelf maak ik het alleen schoon als ik mijn hele hoofdstel schoon maak (wat ook nog best regelmatig is) en dan laat ik hem weken in heel warm water :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:06

Ik maak bit altijd schoon en dat word ook verwacht van mensen die hier op een paard komen rijden. Weleens gehad dat mensen het niet schoonmaakte maar dan had je echt een vettig en vies bit. Altijd even met water afdoen en dan een droge doek erover heen. Kleine moeite. Mijn side-pull neusriem maak ik ook regelmatig schoon paard zelf is nogal vettig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:10

wortelsussie schreef:
Ik maak bijna nooit het bit schoon. Krap soms voor t rijden er wat vanaf en hang m na t rijden gewoon terug. Waarom? Ja lui, niet echt een kraantje bij de hand. Paard heeft er geen last van, bit en ik ook niet. Eens in de zoveel tijd maak ik m schoon, na maanden.

Ik maak t bit ook bijna nooit schoon. Kijk het wel na op harde stukjes/randjes en krab t dan wel af of maak t schoon. Als een bit te schoon is, kan het soms ook wel irritatie geven. Een vriendinnetje van mij had een paard met steeds wondjes in de mond. Daarvan zei haar DA dat ze het bit niet te vaak moest schoonmaken. Daar werd t bit zachter van. Dat hielp wel.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:11

Wij maken hier thuis altijd meteen het bit schoon, als er geen kraan in de buurt is dan in de waterbak, het is maar een beetje speeksel. Maar wat ik niet goed snap is waarom je het niet zou doen omdat je er geen zin in hebt na het rijden (terwijl het dan echt een kwestie is van 10 seconden onder het water houden en een beetje vegen met je handen misschien), maar dan wel later wanneer het droog is moeten gaan staan schrobben om het enigszins schoon te krijgen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:20

_helga_ schreef:

Me???

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:21

welshfan97 schreef:
Wij maken hier thuis altijd meteen het bit schoon, als er geen kraan in de buurt is dan in de waterbak, het is maar een beetje speeksel. Maar wat ik niet goed snap is waarom je het niet zou doen omdat je er geen zin in hebt na het rijden (terwijl het dan echt een kwestie is van 10 seconden onder het water houden en een beetje vegen met je handen misschien), maar dan wel later wanneer het droog is moeten gaan staan schrobben om het enigszins schoon te krijgen.

Het is bij mij geen kwestie van "geen zin". Een te schoon bit kan irriteren.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:23

Ik spoel hem na het rijden altijd even af, vooral omdat er altijd restje hooi of gras aan plakken en dat wordt helemaal hard. Lijkt me niet fijn in d'r mond. Het is inderdaad ook een kwestie van eens seconde afspoelen als het nog nat is. Zodra het is opgedroogd ben je er veel meer werk aan kwijt

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:25

Babootje schreef:
welshfan97 schreef:

Ik doelde vooral op de geen zin mensen, die zich hier naar mijn verbazing in grote aantallen meldden.
Maar naar jou uitspraak ben ik wel benieuwd. Hoe kan dat dan? Ik kan me er niets bij voorstellen dat een schoon bit kan irriteren. Juist wel een vies bit dat een hoop rotzooi met zich meedraagt en dat via eventuele miniscule wondjes de huid kan binnendringen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:26

Ik heb in geen jaren mijn bitten schoon gemaakt. Nooit nodig gevonden, denk dat een paard liever een smaakje van eten proeft dan een metaal smaak. Maar ook heb ik het eerlijk nog nooit gehad dat mijn bitten vies oid waren. Bitten zijn altijd eigenlijk 'schoon' Ik controleer alleen voor gebruik op scherpe randjes.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:28

Daphneeeej schreef:
Ik heb in geen jaren mijn bitten schoon gemaakt. Nooit nodig gevonden, denk dat een paard liever een smaakje van eten proeft dan een metaal smaak. Maar ook heb ik het eerlijk nog nooit gehad dat mijn bitten vies oid waren. Bitten zijn altijd eigenlijk 'schoon' Ik controleer alleen voor gebruik op scherpe randjes.

Ik vergelijk het altijd met een beugel waar het speeksel van de vorige dag nog aanzit, zelf vind ik dat echt heel smerig.
Wij gebruiken vanwege die ijzersmaak (als die er al aan zou zitten) het liefst argentaan bitten (schijnen beter te smaken, zijn wel ook een stuk prijziger).

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:34

welshfan97 schreef:
Daphneeeej schreef:

Ik vergelijk het altijd met een beugel waar het speeksel van de vorige dag nog aanzit, zelf vind ik dat echt heel smerig.
Wij gebruiken vanwege die ijzersmaak (als die er al aan zou zitten) het liefst argentaan bitten (schijnen beter te smaken, zijn wel ook een stuk prijziger).

Het blijven natuurlijk wel paarden, ik vergelijk andere diersoorten liever niet met de mens. Ook lijken ze er tot nu toe geen probleem van te maken :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:42

Daphneeeej schreef:
[quotewelshfan97"]
Daphneeeej schreef:

Het blijven natuurlijk wel paarden, ik vergelijk andere diersoorten liever niet met de mens. Ook lijken ze er tot nu toe geen probleem van te maken :)[/quote]

Een echt groot probleem zal het idd ook zeker niet zijn, dat ben ik volledig met je eens. En zolang paarden niet kunnen praten zullen ze het ons niet kunnen zeggen ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:47

welshfan97 schreef:

Ik vind het onzin. Op het bit zit geen plakkaten voedsel of een dikke laag schuim. Eens in de zoveel keer stop ik het bit in heet water en je haalt direct alles eraf wat erop zit -> beetje aanslag. Nou daar ga ik niet het bit elke keer voor schoonmaken hoor !

Dat vieze bitten zachter zijn kan ik mij niet in vinden? Blijft metaal wat je erin stopt hoe kan dat zachter worden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:49

Babootje schreef:

welshfan97 schreef:
Ik doelde vooral op de geen zin mensen, die zich hier naar mijn verbazing in grote aantallen meldden.
Maar naar jou uitspraak ben ik wel benieuwd. Hoe kan dat dan? Ik kan me er niets bij voorstellen dat een schoon bit kan irriteren. Juist wel een vies bit dat een hoop rotzooi met zich meedraagt en dat via eventuele miniscule wondjes de huid kan binnendringen.

Een te schoon bit kan ruw/stroef zijn. Bacterien en een beetje vettig/speeksel maken het bit in dat opzicht dus zacht(er). Soms bij paarden met een heel gevoelige mond kan een te schoon bit dus irriteren. Dat was bij het paard van mijn vriendin zo. Tot de DA haar het advies gaf het bit niet zo schoon te schrobben. Toen was het over met de wondjes. Voldoende is harde stukjes weghalen en eens in de zoveel tijd een x echt schoonmaken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:04

_helga_ schreef:

Haha moest even lachen, grappige vergelijking, maar hij gaat niet helemaal op. Jij eet je eten toch ook niet van een bord van zand of van de vloer?
Was jij ook voor elke paardenmaaltijd de eetbak af?

;)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:08

Mochten er harde stukjes aan zitten haal ik die er af maar verder maak ik mijn bit niet schoon. De reden? Ik zie er geen nut van in. Bacteriën gaan niet dood van water en als het bit er verder niet vies uit ziet (stukjes etensresten) zie ik geen noodzaak om schoon te maken :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:08

Jotoma schreef:
_helga_ schreef:

Haha moest even lachen, grappige vergelijking, maar hij gaat niet helemaal op. Jij eet je eten toch ook niet van een bord van zand of van de vloer?
Was jij ook voor elke paardenmaaltijd de eetbak af?

;)

:D :D :D

JudithGigi

Re: Bit schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:28

Als speeksel in de waterbak niet uitmaakt, waarom aan het bit dan wel :')
Dan heb ik het niet over scherpe randjes en dergelijke.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:34

Na het rijden afspoelen. 1x in de week in de vaatwasser.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:53

hier word wel de etensbak schoongemaakt omdat ik het vies vind om aan een bak vol onder gekwijld appelssaus troep te pakken :') dus effe een sponsje en water er doorheen doekje erdoor en klaar :D

hier blijft er wel eens wat zooi aan de randen hangen van het bit ook al spoel ik het af ..daarom schrob ik die af echter als je bit wondjes geeft zoek je dan niet naar een zachter bitje zo maar een vraagje want het maakt me best nieuwsgierig eigenlijk B-)

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 02:04

MarlonNaldo, volgens mij hadden die bitten geen eigen smaakje, maar vonden de paarden gewoon hun eigen smaak (hooi en speeksel) lekker. Waarschijnlijk juist omdat die bitten geen smaakje hadden, maar metalig waren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 03:05

Ik rij en men tegenwoordig bitloos. Maar ik deed het voorheen ook zelden schoonmaken. Geen waterbakken op stal, alleen een heel stuk verderop in de wei. Ben van mening dat het weinig kwaad kan. Nooit wondjes gehad

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:07

Syl1612 schreef:
Geen kraan in de buurt vind ik geen excuus.
Als het.goed is is er altijd wel een waterbak in de.buurt.
Paard moet ten alle tijden kunnen drinken

_/-\o_ En anders een slootje.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:36

Jacquel schreef:
MarlonNaldo, volgens mij hadden die bitten geen eigen smaakje, maar vonden de paarden gewoon hun eigen smaak (hooi en speeksel) lekker. Waarschijnlijk juist omdat die bitten geen smaakje hadden, maar metalig waren.

Oké grappig :) kan de beredenering wel snappen.