Veel zadels "bruggen", welk model nu?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:25

Tussen n boom en n boommaat zit ook nog verschil.
Boom is het houten gedeelte waar het zadel van gemaakt is. Wat de druk verdeelt over de rug.

Boommaat heeft het folk benoemd vanaf t kopijzer.
Kopijzer bepaald de breedtd van de boom. Soms ook de vorm zoals n v of n u of zelfs gewelfd.
De boom zélf is dus iets ánders!

Nogmaals... de basis boom móet goed zijn voor de bouw van de rug.
T kopijzer ook... maar deze is vaak makkelijker.

Maar alleen de kusswns aanpassen op n zadel die vanuit kopijzer wél past. Maar de boom niet. Zal het zadel de druk nóóit correct verdelen ongeacht passende kussens of niet.

Heb zelf n zademaker onder in denthe.
Ben alleen zn naam kwijt.
Lange man.
Jaar of veertig.

Mayflower_

Re: Veel zadels "bruggen", welk model nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:32

Herkenbaar probleem. Ik had hetzelfde met mijn pony. Altijd na de training droge plekken onder het zadel terwijl ze dan drijfnat was van het zweet. Ik heb sinds vorige week een kent en masters (original dressage) en deze ligt al een huis. De boom is ronder en het zadel sluit veel beter aan. De zadelmaker die bij mij is geweest woont niet zo ver van Drachten af.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:38

Voor een goede zadelmaker zou je Bianca Liewes kunnen benaderen zij heeft kent &masters maar ook anatomica dacht ik en Custom.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 22:51

Bianca heb ik eerder al gebeld. Die had het ook over hoge prijzen..

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:38

Ja vanaf €1000 inderdaad, maar je had het in eerdere post vier €4000 en dat kost het niet.
Anders evt Harrie van den bosch?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:51

Tja. Pay peanuts, get monkeys. Een beetje zadel moet je toch echt wel wát geld voor neerleggen. En laten we wel zijn €2000,- voor een nieuw zadel is niet de hoofdprijs. Daar kun je echt een prima zadel voor kopen. Zelfde zadel tweedehands kan een stuk goedkoper, maar wil je wat, dan kost het je toch tussen de 800-1000€. Voor een paar honderd euro heb je niks en zit je toch met het noot en aap verhaal. 'T is maar net wat je wilt...

Dus wat is duur als het om de gezondheid van je paard gaat?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:57

Ik heb een paard die wat overbouwd is, hoge schoft heeft en een iets weke rug.. Ofwel super moeilijke en hol gevormde rug. Ik rijdt nu al meer dan een jaar met mijn Flexible inspiration. Echt ideaal! Geen gezeur meer met een niet passende boom. Ook is de Heather moffet flexee zeker interessant, deze heeft een verwisselbaar kopijzer ook.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 09:07

VWestra schreef:
Ja vanaf €1000 inderdaad, maar je had het in eerdere post vier €4000 en dat kost het niet.
Anders evt Harrie van den bosch?

Nee, vanaf 2.000 euro. En Harrie had het over 4.000 euro...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:13

Ik heb een kent en masters s serie op mijn merrie met moeilijke rug. Bij haar brugde ook veel zadels. Zadel ligt ruim onder de 2000.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:32

Nohhh een thorowgood is niet flut, dat is het broertje van de Kent n Masters.
Maar 600 - 800 euro aan nieuwprijs en behoorlijk aan te versleutelen.
De Kent n masters liggen tussen de 800 en de 1200 euro aan nieuwprijs.
Dan heb je de luxere broer van deze lijn, de op en top merk zadel, wat ik bestempel als AA++ en deze zijn er vanaf een eurotje of 1800-2500 te krijgen. Das de Fairfax

Baloun zadels, geheel op maakt gemaakt, zitten vanaf de 1650 mee te kijken.
Duurste op hun site kunnen vinden, 2500-3000 euro, maar dan praat je over custum sized, ofwel, geheel op jou smaak gemaakt, rood fluweel met zwart en eventuele andere tierlantijntjes aan je zadel.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:34

zadelmakerij twente uit Vroomshoop is ook een aanrader en daar hoeft het ook geen E. 4000,- te kosten. Ik heb ook een paard waar geen zadel op paste en die loopt nu al 2 jaar heel blij onder een K&M.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:50

Ik vind €4000 ook echt veel geld. Ik was uiteindelijk klaar voor €3000(Custom). Maar de kent & masters zijn tussen de 1000 en 2000 euro. in er voor prijscategorie zoek je? Evt een 2 e hands Een optie?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:54

Bij boomloos zal je dat probleem niet hebben. Mocht je dat niks vinden misschien strada een optie? De Nederlandse verkoper/zadelpasser woont ook in Friesland, ze is van exclusieve saddles :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 11:17

VWestra schreef:
Ik vind €4000 ook echt veel geld. Ik was uiteindelijk klaar voor €3000(Custom). Maar de kent & masters zijn tussen de 1000 en 2000 euro. in er voor prijscategorie zoek je? Evt een 2 e hands Een optie?

Tweedehands is zeker een optie en ik heb twee JC Saphire zadels die ik graag in wil ruilen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:20

Je woont in Friesland zeg je, nou hop naar Tweespan dan maar! Fryso zadels hebben een ronde boom, zij hebben ook vaak een assortiment tweedehands zadels.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 11:24

Fryso zadels zijn vaak scheef.. is mijn ervaring.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:09

josie schreef:
Je zou Kootstra kunnen proberen uit Groningen

Werkt die man dan nog???? :wow:

Jarenlang dhr. Groeneveld van de firma Kootstra als zadelmaker gehad, maar de laatste keer totaal niet tevreden. Had mijn zadel zo hard gevuld dat je er een spijker in kon slaan.

Ik heb sinds 6 jaar Helen van Dijk van Happy Horse Advies uit Loenen. Daar ben ik zeer tevreden over.
http://www.happyhorseadvies.nl/home
En dan hoeft het echt geen 4000 euro te kosten.

Op Fryso Legacy in elk geval kan ik niet zitten. Wordt voorover gekiept en bij het lichtrijden kom ik halverwege van "sta' naar "zit" met een klap de achterboom tegen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:50

Princesj schreef:
Je woont in Friesland zeg je, nou hop naar Tweespan dan maar! Fryso zadels hebben een ronde boom, zij hebben ook vaak een assortiment tweedehands zadels.

Tweespan zou ik er ook niet bij willen hebben hoor...

Niet alleen scheve zadels.
Maar ook pasconsult van niks....
Te krap van voren.
Veel te lange zadels (18 inch, op een tinker die max maar een 16.5 a 17 kan hebben...)
Zelfs bruggende zadels...

Vrouw uit de buurt, tot twee x toe 2250 aan een zadel uit gegeven.
Na de eerste, 3x verspijkeren want hij bleef niet goed liggen.
Nu dus bijna 5000 euro verder, en geen zadel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:58

maralyn schreef:
Princesj schreef:

Tweespan zou ik er ook niet bij willen hebben hoor...

Niet alleen scheve zadels.
Maar ook pasconsult van niks....
Te krap van voren.
Veel te lange zadels (18 inch, op een tinker die max maar een 16.5 a 17 kan hebben...)
Zelfs bruggende zadels...

Vrouw uit de buurt, tot twee x toe 2250 aan een zadel uit gegeven.
Na de eerste, 3x verspijkeren want hij bleef niet goed liggen.
Nu dus bijna 5000 euro verder, en geen zadel.

Na in 1,5 jaar bijna 6000 euro's aan diverse zadelmakers te hebben verspijkerd met de mest slecht liggende zadels ben ik gelukkig wel erg blij met mijn Fryso, die na 3 jaar nog altijd perfect ligt. Ook top service als er iets niet in orde is. Dit is het eerste rechte, passende en niet klapperende zadel. En ik heb er inmiddels voor beide merries een.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:32

SophievdV schreef:
VWestra schreef:

Tweedehands is zeker een optie en ik heb twee JC Saphire zadels die ik graag in wil ruilen.

Ik zou idefix4 eens een pb sturen.
Anouk Verlouw van www.wellsaddle.nl
Komt door het hele land met 2e hands en nieuw en je kan bij haar je eigen zadels inruilen

Ik moet voor mijn paard juist een rechtere boom omdat alles te rond is en dus wipt ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:48

Mijn vraag is.. weet je hoe het paard zijn rug gebruikt? Blijft hij hol of wordt hij bol (recht).

Mijn verhaal:
Zadel op maat laten aanmeten na zadeldrama's

Bij aflevering nog wat aangepast her en der. Ruggebruik paard was toen nog niet best. Aansluiting was perfect na wat aanpassingen.

Half jaar later. Weinig bijzonderheden. Minimaal opgevuld.

1 jaar later. Wat meer opgevuld in het front. Zadel lag wat "gekruist" (meer druk linksvoor en rechtsachter of andersom). Daarna weer toppie en paardje liep weer als een zonnetje (ik knikte erg in op 1 heup, hierna dus ook onder behandeling voor gegaan.. als t bespiering van je paard aantast én je zadel dan is t een aandachtpuntje).

1 jaar later. Zadel brugt. En best een stuk ook (in mijn ogen dan). Vond t wel gek dat ze wel over gehele lijn bezweet was ondanks de brugging. Afspraak gemaakt. Zadelmaker was t er mee eens dat t beter kon. Zadel aangepast zodat hij perfect lag op stilstaande rug. Voelde heel mooi qua aansluiting. Er op en proefrijden net als voorheen: Paard voelt "vreemd" aan, strakker dan normaal. Gooit me op de voorkant. Front nog wat opgevuld, zat nog een beetje speling. Paard stilgezet. Zadelmaker nog eens voelen. Zadel moet goed zijn verder op de rug.

Ineens bedenk ik me.. dat ze met rijden voorheen altijd hol was.. en sinds laatste maanden steeds "boller" werd in de beweging van de rug (meer deinen). Zou ze niet reageren op het vullen van het midden?

Zadelmaker twijfelt maar geeft aan dat het mogelijk is dat ze hier op reageert. Wat vulling verwijderd uit het midden. Lichtjes laten bruggen... en verdomd.. paardje liep weer fantastisch <3

Wat ik probeer te zeggen is dat het bij paarden met een wat gezonken rug verdomd moeilijk is om in stilstand een perfect liggend zadel te krijgen.. en bij het rijden net zo perfect blijft liggen.

Blijft t paard hol dan zou je tijdelijk voor drukverdeling het midden wellicht (iets) op kunnen laten vullen en naarmate de bespiering beter wordt en het paard losser meer kunnen kijken naar of het met rijden toch die brugging wel of niet nodig heeft.

Als na een tijdje het zadel weer brugt dan heeft t paard schijnbaar deze ruimte ook nodig.

(Er zijn zadelmakers die met drukmeters werken als je rijd. Om te zien hoe de druk verdeeld wordt. Om de redenen als hierboven. Wellicht dat een optie?)

Verder kan k je geen advies geven. Hopelijk heb je iets aan mn verhaaltje :D

Ik was voor mijn aangemeten zadel 2.400 kwijt als ik t me goed herinner. Weet nog goed dat ze met flink wat attributen kwam waaronder veel verschillende kopijzers/bomen. Was erg interessant om te zien.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:36

Ik vind je verhaal een heel mooi voorbeeld! Inderdaad kan wat je schrijft. Ik ben niet zo van de drukmeters. Het is mooi om te zien, maar ik vind het nog meer zaak dat je als zadelmaker het zadel daar aan kan aanpassen. Dat is niet iedereen gegeven. Het geeft wel aan waarom een ruiter moet rijden na het bijvullen. *\o/* Niet elk paard bolt zo mooi. Ik kijk daarom altijd na het navullen of een zadel goed past en niet klappert. Opbollen vergt immers ook rijkunst die niet elke ruiter (helaas) gegeven is. :o

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:48

SophievdV schreef:
Hallo bokkers,

Ik ben op zoek naar een ander zadel voor mijn paard, maar het probleem waar ik tegenaan loop is dat veel zadels bruggen. In het midden is er dan dus geen aansluiting tussen de paardenrug en het zadel, wat voor een vreemde drukverdeling zorgt.

Wie heeft de tip voor een zadel wat bruggen voorkomt doordat de kussens als het ware ronder lopen?

Alvast bedankt!

Ik heb een Andalusier met hetzelfde verhaal. Zijn zadel is uiteindelijk speciaal voor hem gemaakt. Het is veelzijdigheid. (daar hebben we toen bewust voor gekozen) Af en toe wil ik wel eens op een dressuurzadel zitten en dan probeer ik nog wel eens wat (als zadelmaker heb ik er meer dan ik kan tellen). Maar hij peinst er niet over. Hij wil zijn eigen zadel. Zadel heeft inderdaad een boom die meer naar hem is gevormd.
De Jaguar zadels willen nog wel eens succesvol zijn anders? Tegenwoordig heten ze Harry Dabbs. En soms is Euroriding Diamant of Ainsley ook een mogelijkheid. Laatst had ik een Titan die ik ook goed aan kon passen aan een dergelijke rug. De meeste zadels met wollen vulling kan een goed zadelmaker op maat maken.

Laat anders iemand komen met veel 2e hands? Dan heb je meer merken om te proberen en daar zal vast de juiste wel tussen zitten. Voordeel is dat zo iemand vaak meer keuze heeft het eigen merk. Als er een 2e hands tussen zit die past, kun je altijd nog voor de nieuwe versie gaan van dat zadel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:05

Kent en masters is fijn, ze zijn ook wel tweedehands te krijgen en hebben een verwisselbaar kopijzer. Heb die van mij toen voor 450 euro verkocht en die was 3 jaar oud en nieuw 1200

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:08

Ik heb er 1 liggen inderdaad. Dat is ook een optie.