Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
bruintje123 schreef:Mijn paard heeft ook een full hoofdstel.
De maat van zijn hoofd zegt niets over de lengte en breedte van zijn rug.
Ook de bouw van de rug is belangrijk.
Is de rug recht of hol.
Daarop worden de kussen aangepast.
Net wat eight al aangeeft. Het is Niet zo dat een inch maat aangeeft of een zadel gaat passen.
fransje23 schreef:Volgens mij wil je het onmogelijke.. Een zadel op de gok kopen en meenemen en dan moet het maar passen op pony's waarvan je niet eens precies weet of ze ingereden zijn en zo ja in hoeverre?
Beste optie lijkt mij ook een boomloos zadel of bbp en dan niet te lang rijden. Die pony's zijn dat waarschijnlijk ook niet gewend dus is niet nodig.
Hoe hebben julie overigens de gesprekken met eigenaar van de pony's gehad als jullie zelf geen frans spreken?
maaikemuis schreef:Maar hoe wil je dat doen dan? Dan koop je op de goede gok een zadel, neem
Je het mee naar Frankrijk en dan blijkt het niet te passen. Terugbrengen gaat hem dan ook niet meer worden. Meeste mensen die particulier verkopen willen bij miet passen hun zadel binnen 24 uur weer terug.
Ik denk dat je beter een Franse zadelmaker kan inhuren en moet kijken of iemand kan tolken.
(Overigens vind ik dit een zeer onbezonnen plan op meerdere punten, maar daar ging het niet om)
bruintje123 schreef:De boommaat van kiefer is meestal hun standaard maat.
Dat is waar ze een zadel standaard op leveren.
Ik meen dat dit bij kieffer 32 cm is.
Maar dat zou een goede zadelmaker je met zekerheid kunnen vertellen.
Lengte zie je met passen.
Net als of de vorm past bij de rug.
Het is niet van ik koop een gepaald merk en hup dat past wel.
Wintec/bates paste ook niet op mijn huidige paard.
maximuss schreef:Je hebt ongeveer 5% kans dat een op het zicht gekocht zadel past... Ga jij opdraaien voor de kosten van eventuele rugproblemen? Zet het hele idee gewoon uit je hoofd, verhuur de wei en gebruik het huurgeld om ergens een paard te huren/ les te nemen tijdens je vakantie.
Qua ontopic: de meningen zijn verdeeld over hoe kieffer zitten, persoonlijk vind ik ze wel lekker zitten en de kwaliteit valt goed mee.
Mirry96 schreef:maaikemuis schreef:Maar hoe wil je dat doen dan? Dan koop je op de goede gok een zadel, neem
Je het mee naar Frankrijk en dan blijkt het niet te passen. Terugbrengen gaat hem dan ook niet meer worden. Meeste mensen die particulier verkopen willen bij miet passen hun zadel binnen 24 uur weer terug.
Ik denk dat je beter een Franse zadelmaker kan inhuren en moet kijken of iemand kan tolken.
(Overigens vind ik dit een zeer onbezonnen plan op meerdere punten, maar daar ging het niet om)
Dan koop ik het zadel gewoon weer door via marktplaats. Ja dat is een optie maar wie wil nou frans in engels gaan tolken daar?
maximuss schreef:De lengte van de rug heeft helemaal niets te maken met de maat van het hoofdstel. Er zijn zat paarden met een full- hoofdstel die maar net de lengte hebben voor een 17"...
cissy schreef:Je wilt geen 3 Wintecs kopen maar wel 3 Kieffers? Denk dat dat prijstechnisch niet zoveel uitmaakt. En waarom niet 1Wintec én een Kieffer? De Wintec dressuur zit nog niet zo heel verkeerd hoor en voordeel is dat je de boom kunt wisselen.
Een goed hoofdstel hoeft niet persé een Kieffer te zijn, zat andere goede merken. Wel een beetje op de kwaliteit leer letten.
Mirry96 schreef:je hoeft niet alle beschikbare bomen te kopen, de smalste en breedste hoef je niet beide te hebben. Kwestie van passen en dan kijken welke boom daarbij past. Er zijn mallen van Wintec voor om dat te bepalenJa klopt, maar juist omdat je meerdere bomen moet kopen is het duurder lijkt me
c_alsemgeest schreef:Als je aan een fransoos in het frans vraagt of het erg is om over te gaan op engels, doen ze het altijd wel is mijn ervaring.
Maargoed;
Kieffers zijn robuuste zadels en goede hoofdstellen. Op een kleiner paard/korter paard is het lastig omdat de kussens vrij lang zijn. Ook moeilijk aan te passen qua vorm. Dat maakt ook dat kieffers nu iets minder populair zijn geworden. Passen ze goed... heb je een wereld zadel. Maar andere merken hebben tegenwoordig gewoon veel meer aanpas mogelijkheden is mijn ervaring iig.
Ik zou het dus niet doen, omdat de kans erg klein is dat het goed ligt en je het paard en meer kwaad mee doet dan goed op die manier.
cissy schreef:Mirry96 schreef:je hoeft niet alle beschikbare bomen te kopen, de smalste en breedste hoef je niet beide te hebben. Kwestie van passen en dan kijken welke boom daarbij past. Er zijn mallen van Wintec voor om dat te bepalenJa klopt, maar juist omdat je meerdere bomen moet kopen is het duurder lijkt me
Mirry96 schreef:c_alsemgeest schreef:Als je aan een fransoos in het frans vraagt of het erg is om over te gaan op engels, doen ze het altijd wel is mijn ervaring.
Maargoed;
Kieffers zijn robuuste zadels en goede hoofdstellen. Op een kleiner paard/korter paard is het lastig omdat de kussens vrij lang zijn. Ook moeilijk aan te passen qua vorm. Dat maakt ook dat kieffers nu iets minder populair zijn geworden. Passen ze goed... heb je een wereld zadel. Maar andere merken hebben tegenwoordig gewoon veel meer aanpas mogelijkheden is mijn ervaring iig.
Ik zou het dus niet doen, omdat de kans erg klein is dat het goed ligt en je het paard en meer kwaad mee doet dan goed op die manier.
Onze ervaring is helaas anders en we zitten daar echt al 10 jaar. Vooral onze engelse buren hebben dan een probleem, want die kunnen al helemaal geen Frans. Dankjewel voor de tip. Alleen hoe kan het dan dat op de vorig eigenaresse van het zadel ( ook E pony, ook normale bouw) het zadel perfect lag?