Kieffer zadel en hoofdstel wel of niet aanschaffen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:04

Volgens mij wil je het onmogelijke.. Een zadel op de gok kopen en meenemen en dan moet het maar passen op pony's waarvan je niet eens precies weet of ze ingereden zijn en zo ja in hoeverre?

Beste optie lijkt mij ook een boomloos zadel of bbp en dan niet te lang rijden. Die pony's zijn dat waarschijnlijk ook niet gewend dus is niet nodig.

Hoe hebben julie overigens de gesprekken met eigenaar van de pony's gehad als jullie zelf geen frans spreken?

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:05

bruintje123 schreef:
Mijn paard heeft ook een full hoofdstel.
De maat van zijn hoofd zegt niets over de lengte en breedte van zijn rug.
Ook de bouw van de rug is belangrijk.
Is de rug recht of hol.
Daarop worden de kussen aangepast.
Net wat eight al aangeeft. Het is Niet zo dat een inch maat aangeeft of een zadel gaat passen.

De rug is recht, niet bol of hol. Normale bouw dus. Dat weet ik alleen wat ik ervoor al zei is dat meestal kussenmaat en boommaat niet in een advertentie staan.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:07

fransje23 schreef:
Volgens mij wil je het onmogelijke.. Een zadel op de gok kopen en meenemen en dan moet het maar passen op pony's waarvan je niet eens precies weet of ze ingereden zijn en zo ja in hoeverre?

Beste optie lijkt mij ook een boomloos zadel of bbp en dan niet te lang rijden. Die pony's zijn dat waarschijnlijk ook niet gewend dus is niet nodig.

Hoe hebben julie overigens de gesprekken met eigenaar van de pony's gehad als jullie zelf geen frans spreken?

Mijn ma spreekt een klein beetje Frans. Als hiervoor beschreven BBP is tweede hands niet te krijgen en nieuw vrij duur. Boomloos zadel zit voor geen meter vind ik, krijg ik een zere reet van. Ik weet dat ze ingereden zijn ook hierboven ergens genoemd. Zou raar zijn als eigenaar zou zeggen dat ik erop mag rijden terwijl ze niet zijn ingereden toch?

Mirry96

Re: Kieffer zadel en hoofdstel wel of niet aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:09

Anyway nu weer terug naar het topic onderwerp a.u.b. En dat is of het lekker zit of niet en hoe de kwaliteit is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:10

De boommaat van kiefer is meestal hun standaard maat.
Dat is waar ze een zadel standaard op leveren.
Ik meen dat dit bij kieffer 32 cm is.
Maar dat zou een goede zadelmaker je met zekerheid kunnen vertellen.

Lengte zie je met passen.
Net als of de vorm past bij de rug.

Het is niet van ik koop een gepaald merk en hup dat past wel. :)

Wintec/bates paste ook niet op mijn huidige paard.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:11

Maar hoe wil je dat doen dan? Dan koop je op de goede gok een zadel, neem
Je het mee naar Frankrijk en dan blijkt het niet te passen. Terugbrengen gaat hem dan ook niet meer worden. Meeste mensen die particulier verkopen willen bij miet passen hun zadel binnen 24 uur weer terug.

Ik denk dat je beter een Franse zadelmaker kan inhuren en moet kijken of iemand kan tolken.

Edit; kwaliteit is redelijk, ik vind ze echter vreselijk zitten. Rij mijzelf er helemaal op open.

(Overigens vind ik dit een zeer onbezonnen plan op meerdere punten, maar daar ging het niet om)

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:13

maaikemuis schreef:
Je het mee naar Frankrijk en dan blijkt het niet te passen. Terugbrengen gaat hem dan ook niet meer worden. Meeste mensen die particulier verkopen willen bij miet passen hun zadel binnen 24 uur weer terug.

Ik denk dat je beter een Franse zadelmaker kan inhuren en moet kijken of iemand kan tolken.

(Overigens vind ik dit een zeer onbezonnen plan op meerdere punten, maar daar ging het niet om)

Dan koop ik het zadel gewoon weer door via marktplaats. Ja dat is een optie maar wie wil nou frans in engels gaan tolken daar?

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:14

bruintje123 schreef:
De boommaat van kiefer is meestal hun standaard maat.
Dat is waar ze een zadel standaard op leveren.
Ik meen dat dit bij kieffer 32 cm is.
Maar dat zou een goede zadelmaker je met zekerheid kunnen vertellen.

Lengte zie je met passen.
Net als of de vorm past bij de rug.

Het is niet van ik koop een gepaald merk en hup dat past wel. :)

Wintec/bates paste ook niet op mijn huidige paard.

Dankjewel.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:16

Je hebt ongeveer 5% kans dat een op het zicht gekocht zadel past... Ga jij opdraaien voor de kosten van eventuele rugproblemen? Zet het hele idee gewoon uit je hoofd, verhuur de wei en gebruik het huurgeld om ergens een paard te huren/ les te nemen tijdens je vakantie.

Qua ontopic: de meningen zijn verdeeld over hoe kieffer zitten, persoonlijk vind ik ze wel lekker zitten en de kwaliteit valt goed mee.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:17

maximuss schreef:
Je hebt ongeveer 5% kans dat een op het zicht gekocht zadel past... Ga jij opdraaien voor de kosten van eventuele rugproblemen? Zet het hele idee gewoon uit je hoofd, verhuur de wei en gebruik het huurgeld om ergens een paard te huren/ les te nemen tijdens je vakantie.

Qua ontopic: de meningen zijn verdeeld over hoe kieffer zitten, persoonlijk vind ik ze wel lekker zitten en de kwaliteit valt goed mee.

Dankjewel, alleen maneges in de buurt zijn er niet. Dankje, dat is inderdaad wat ik wilde weten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:18

Mirry96 schreef:
maaikemuis schreef:

Dan koop ik het zadel gewoon weer door via marktplaats. Ja dat is een optie maar wie wil nou frans in engels gaan tolken daar?

Ware het niet dat zadels verkopen bijna altijd verlies draaien is en de verkoop erg langzaam gaat. Zeker kieffers, weinig populair meer lijkt het en ze brengen nog maar weinig op.

Ik zou zeggen, tijd om contact te maken met de mensen in de omgeving. Vriendelijke Fransen die Engels spreken zijn er wel, je moet alleen even zoeken.

Edit;
Waarom niet gewoon stellen dat eigenaar de zadels regelt binnen een maand of jij kan vertrekken of huur betalen.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 14-06-16 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:19

Je wilt geen 3 Wintecs kopen maar wel 3 Kieffers? Denk dat dat prijstechnisch niet zoveel uitmaakt. En waarom niet 1Wintec én een Kieffer? De Wintec dressuur zit nog niet zo heel verkeerd hoor en voordeel is dat je de boom kunt wisselen.
Een goed hoofdstel hoeft niet persé een Kieffer te zijn, zat andere goede merken. Wel een beetje op de kwaliteit leer letten.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:21

[/quote]

Dan koop ik het zadel gewoon weer door via marktplaats. Ja dat is een optie maar wie wil nou frans in engels gaan tolken daar?[/quote]

Ware het niet dat zadels verkopen bijna altijd verlies draaien is en de verkoop erg langzaam gaat. Zeker kieffers, weinig populair meer lijkt het en ze brengen nog maar weinig op.

Ik zou zeggen, tijd om contact te maken met de mensen in de omgeving. Vriendelijke Fransen die Engels spreken zijn er wel, je moet alleen even zoeken.[/quote]

Zit me te bedenken we hebben een buurvrouw die nog jong is en goed engels spreekt daar. Misschien een optie om haar als tolk te gebruiken? Ze is van oorsprong Frans. Dat zou de oplossing zijn. Moet ze wel tijd hebben, want boeren hebben het vaak druk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:22

maximuss schreef:
De lengte van de rug heeft helemaal niets te maken met de maat van het hoofdstel. Er zijn zat paarden met een full- hoofdstel die maar net de lengte hebben voor een 17"...

Mijn merrie dus! Die combinatie maken zou ik ook riskant vinden.

Balen hé Bruintje123 dat zo'n goed zadel dat op zoveel paarden past juist niet past op het andere paard dat je hebt. Ik vind dat hier ook zo zonde.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:23

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:23

cissy schreef:
Je wilt geen 3 Wintecs kopen maar wel 3 Kieffers? Denk dat dat prijstechnisch niet zoveel uitmaakt. En waarom niet 1Wintec én een Kieffer? De Wintec dressuur zit nog niet zo heel verkeerd hoor en voordeel is dat je de boom kunt wisselen.
Een goed hoofdstel hoeft niet persé een Kieffer te zijn, zat andere goede merken. Wel een beetje op de kwaliteit leer letten.

Ja klopt, maar juist omdat je meerdere bomen moet kopen is het duurder lijkt me

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:26

maximuss schreef:

Dankje alleen wij zitten in varimpré een klein dorp pal aan het bos en ver weg van alle maneges dus. Heb al gezocht in de omgeving maar dichtsbijzijnde is 1 uur rijden, aangezien ik geen rijbewijs heb en mijn ma niet wilt rijden gaat dat dus niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:31

Als je aan een fransoos in het frans vraagt of het erg is om over te gaan op engels, doen ze het altijd wel is mijn ervaring. :+

Maargoed;

Kieffers zijn robuuste zadels en goede hoofdstellen. Op een kleiner paard/korter paard is het lastig omdat de kussens vrij lang zijn. Ook moeilijk aan te passen qua vorm. Dat maakt ook dat kieffers nu iets minder populair zijn geworden. Passen ze goed... heb je een wereld zadel. Maar andere merken hebben tegenwoordig gewoon veel meer aanpas mogelijkheden is mijn ervaring iig.

Ik zou het dus niet doen, omdat de kans erg klein is dat het goed ligt en je het paard en meer kwaad mee doet dan goed op die manier.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:32

Mirry96 schreef:
je hoeft niet alle beschikbare bomen te kopen, de smalste en breedste hoef je niet beide te hebben. Kwestie van passen en dan kijken welke boom daarbij past. Er zijn mallen van Wintec voor om dat te bepalen

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:35

c_alsemgeest schreef:
Als je aan een fransoos in het frans vraagt of het erg is om over te gaan op engels, doen ze het altijd wel is mijn ervaring. :+

Maargoed;

Kieffers zijn robuuste zadels en goede hoofdstellen. Op een kleiner paard/korter paard is het lastig omdat de kussens vrij lang zijn. Ook moeilijk aan te passen qua vorm. Dat maakt ook dat kieffers nu iets minder populair zijn geworden. Passen ze goed... heb je een wereld zadel. Maar andere merken hebben tegenwoordig gewoon veel meer aanpas mogelijkheden is mijn ervaring iig.

Ik zou het dus niet doen, omdat de kans erg klein is dat het goed ligt en je het paard en meer kwaad mee doet dan goed op die manier.

Onze ervaring is helaas anders en we zitten daar echt al 10 jaar. Vooral onze engelse buren hebben dan een probleem, want die kunnen al helemaal geen Frans. Dankjewel voor de tip. Alleen hoe kan het dan dat op de vorig eigenaresse van het zadel ( ook E pony, ook normale bouw) het zadel perfect lag?

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:36

cissy schreef:
Mirry96 schreef:
je hoeft niet alle beschikbare bomen te kopen, de smalste en breedste hoef je niet beide te hebben. Kwestie van passen en dan kijken welke boom daarbij past. Er zijn mallen van Wintec voor om dat te bepalen

Dankjewel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:51

Mirry96 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Maargoed;

Onze ervaring is helaas anders en we zitten daar echt al 10 jaar. Vooral onze engelse buren hebben dan een probleem, want die kunnen al helemaal geen Frans. Dankjewel voor de tip. Alleen hoe kan het dan dat op de vorig eigenaresse van het zadel ( ook E pony, ook normale bouw) het zadel perfect lag?

Klopt Mirry. Hier wordt alleen Frans gesproken. In de grotere steden en in de horeca komt het Engels wel meer en meer in, maar niet op het gewone Franse platteland.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:54

Je kan toch de boommaat 'opmeten' ? Gebruik bijvoorbeeld een wintec boommeter als je voor een wintec zadel wilt gaan. Of gebruik een flexicurve of ijzerdraad; Leg over de schoft en teken dat over op karton. Knip dat uit en neem het mee als je gaat kijken bij een zadel. Dan heb je een beter beeld of het ongeveer gaat passen (natuurlijk moet je ook dan nog kritisch kijken of het daadwerkelijk op het paard past).

kijk eens hier http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/88821-zadel-passen-meten-van-de-paardenrug.html

Wintec boommeter:

Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:07

Of je gebruikt Google translate. Vertaald niet heel erg netjes maar werkt prima om je verstaanbaar te maken. Van te voren kun je de diverse vragen al opzoekende opschrijven in het Frans en Nederlands. Mijn Frans is super slecht maar red me er prima mee.

Je zou in Nederland bij bv divoza je probleem voor kunnen leggen. Die hebben ook veel tweedehands en kunnen misschien een ruimere marge met ruilen/terug brengen hanteren.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:08

Wat Engels spreekt in Frankrijk (zei het gebrekkig) is de oude generatie (mits ze naar school zijn geweest) en de jonge generatie. Alles daar tussen in niet.

Qua zadels tja ik zou het niet aanraden zo te doen. Overigens als een zadel zo goedkoop is mag je er rekening mee houden dat de vulling vernieuwd moet worden en ook dat is niet gratis.
Voor wat betreft het zadelmak zijn van de paarden. Mijn ervaring is dat Fransen dat vaak toch anders zien dan de Nederlanders. Ik zou je dus echt adviseren om eerst eens gewoon vanaf de grond met ze aan de slag te gaan. Dan kun je er aan de hand daarvan eentje kiezen die je gaat rijden en daar een goed passend zadel kopen.
Of koop inderdaad een goede bbp. Daar heb je er maar 1 van nodig want de goede kunnen op alle 3 de paarden liggen. Dan is je budget dus ineens €600.