Alternatief Pelham

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:08

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:30

Als je zegt dat hij op pelham zonder onderste teugel goed loopt blijf ik toch ook bij een baucher of evt kimblewick. Dat is namelijk eigenlijk een pelham zonder hefboom. Daarna kan je altijd nog overstappen naar iets anders. Met een gespannen paard zit starten er toch nog niet in.

Je zou ook eens kunnen kijken naar zijn neusriem. Misschien valt daar nog winst te halen.

Probeer verder nog te denken aan bijv. de pasvorm van het zadel (fysio) en de staat van zijn tanden. Het verkeerde bit kan spanning creëren, maar het juiste bit kan andere problemen niet oplossen. Neus omhoog is erg vervelend, maar neus naar beneden is niet noodzakelijk beter. Heb je misschien rijfoto's waar het hele paard op staat?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:36

cmaenhout schreef:
yarrah schreef:
Ik rij naast de Pelham met een http://www.divoza.com/nl/myler-comfort-level-1-bustrens voor de wedstrijden.

Helaas is deze nogal duur om even te proberen :(

Myler heeft ook een probeer-service. Dus je zou hem wel even kunnen proberen. Er zijn ook diverse ruiterzaken en bitfitters die zo'n service aanbieden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:43

Vraag 1: wat voor mondstuk heeft de pelham?
Vraag 2: van welk materiaal is het bit gemaakt? gewoon rvs?

Als je paard hier ontspannen op loopt zoek je een watertrens of bustrens of in jouw geval mogelijk ook een kneveltrens met een soortgelijk mondstuk van hetzelfde materiaal. Als je paard dan niet ontspannen loopt, dan ligt het niet aan het bit, maar aan de ruiter.
Laatst bijgewerkt door germie op 27-05-16 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:44

yarrah schreef:
Ik rij naast de Pelham met een http://www.divoza.com/nl/myler-comfort-level-1-bustrens voor de wedstrijden.

Helaas is deze nogal duur om even te proberen :([/quote]
Myler heeft ook een probeer-service. Dus je zou hem wel even kunnen proberen. Er zijn ook diverse ruiterzaken en bitfitters die zo'n service aanbieden.[/quote]

Dank je wel, ik ga daar eens voor kijken.
KPet schreef:
Als je zegt dat hij op pelham zonder onderste teugel goed loopt blijf ik toch ook bij een baucher of evt kimblewick. Dat is namelijk eigenlijk een pelham zonder hefboom. Daarna kan je altijd nog overstappen naar iets anders. Met een gespannen paard zit starten er toch nog niet in.

Je zou ook eens kunnen kijken naar zijn neusriem. Misschien valt daar nog winst te halen.

Probeer verder nog te denken aan bijv. de pasvorm van het zadel (fysio) en de staat van zijn tanden. Het verkeerde bit kan spanning creëren, maar het juiste bit kan andere problemen niet oplossen. Neus omhoog is erg vervelend, maar neus naar beneden is niet noodzakelijk beter. Heb je misschien rijfoto's waar het hele paard op staat?

Ja ik denk dat ik daar inderdaad eerst voor ga kijken. Het is niet mijn ambitie op wedstrijden te rijden dus kom het er niet van dan maakt mij dat niet uit. Als ik maar fijn kan rijden en dat het ook voor me paard fijn is.

Ze wordt ieder jaar door de tandarts bekeken.

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:47

germie schreef:

Als je paard hier ontspannen op loopt zoek je een watertrens of bustrens met een soortgelijk mondstuk van hetzelfde materiaal. Als je paard dan niet ontspannen loopt, dan ligt het niet aan het bit, maar aan de ruiter.

Een licht gebogen stang. Ik heb ook de enkel en de dubbel geprobeerd maar dan kreeg ik de heftige reactie.

en ja RVS. natuurlijk ligt het grootste deel ook aan mijn ontspanning. Daarom neem ik ook les. Maar omdat het dus zonder de hefboomwerking goed gaat wil ik graag overstappen op wat anders.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:57

Ik vind na enkel gebroken bustrens gelijk overstappen op pelham wel rigoreus.
Probeer eens een dubbel gebroken onderlegtrens van harry's horse, 16 mm dik maximaal.
Ik heb een menpony die bij aankoop dwars door zijn stang heen liep met mennen.
Hem heb ik eerst overgezet op een bokkenbitje op de amper hefboom stand, dus de iets gebogen ongebroken versie.
En daarna over op onderlegtrens dubbel gebroken en dat gaat inmiddels perfect.
Hij loopt nu op een trensje een winkelstraat door.

Sterk en geen onspanning kan gewoon komen doordat ze het bit niet prettig vinden, ik ken ook een paard wat zich gedraagd als tank op enkel gebroken.
Met dubbel is dat veel beter, en meer ontspannen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-05-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:57

cmaenhout schreef:
germie schreef:

Als je paard hier ontspannen op loopt zoek je een watertrens of bustrens met een soortgelijk mondstuk van hetzelfde materiaal. Als je paard dan niet ontspannen loopt, dan ligt het niet aan het bit, maar aan de ruiter.

Een licht gebogen stang. Ik heb ook de enkel en de dubbel geprobeerd maar dan kreeg ik de heftige reactie.

en ja RVS. natuurlijk ligt het grootste deel ook aan mijn ontspanning. Daarom neem ik ook les. Maar omdat het dus zonder de hefboomwerking goed gaat wil ik graag overstappen op wat anders.

Laat eens een ander op je paard rijden. Mogelijk dat de ontspanning wel komt. En dan ga je zelf nog 5 minuten 'narijden'. Zo leren topruiters soms ook. Die zijn begonnen met een paard narijden wat goed getraind is. Later konden ze het zelf.

Overigens jammer dat je zo'n eind weg woont. Ik heb echt wel 50 verschillende soorten bitten. Heb eens een hele voorraad opgekocht en niet meer verkocht, zo van wie weet komt het nog eens van pas. Daar zitten diverse enkelgebroken bitjes bij, dubbelgebroken, rvs, aurigan, koper, sweet iron, combinaties. Dan zou je iets kunnen proberen. Maar helaas is mijn ervaring met uitlenen aan vreemden zonder er zelf bij te zijn niet zo goed.

Sclimpre

Re: Alternatief Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:18

Hoe loopt je paard aan de longe? Is het te doen om hem gewoon op een halster of eventueel op een kaptoom te longeren? Ontspant hij dan wel?
Bij foto 1 zie ik minstens evenveel, zo niet meer, spanning dan op foto 2 (foto 2 vind ik nog niet zo slecht, wel nog werk aan, maar vele paarden lopen in het begin zo). Het zijn natuurlijk maar momentopnames, maar ben je zeker dat je met de pelham ontspanning krijgt en niet enkel meer controle?
Ik denk dat je eerst de oorzaak moet zoeken en dan kijken wat de oplossing is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:28

Ten eerste moet de sperriem echt van je neusriem. Deze moet niet gebruik worden bij een bit met hefboomwerking, om het even welk.

Zelf zou ik ook eerst voor een kimblewicht kiezen, of iets heel anders, gewoon met een riempje een verbinding maken tussen de bitringen van een lichtgebogen ongebroken trens, onder de kin langs. Dit kan net even een type stabiliteit geven dat ze prettig vind van een stang.

Je houding laat te wensen over op de onderste foto en je handhouding is zo ook star, dat helpt dan ook niet mee.
Er valt met lessen heel wat te halen om de ontspanning te bereiken die je wenst.

Overgens heb ik bij een hengst die heel moeilijk deed met bitten een tijd met een halster met teugels gereden onder het hoofdstel zonder neuriem, waar ik eerst wel een bit maar geen teugels aan had en later ook teugels aan en langzaam ben ik van druk op de neus over gegaan naar steeds meer bit gebruik.
Misschien is dit ook nog een mogelijkheid bij jouw paard.

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 12:52

Laat eens een ander op je paard rijden. Mogelijk dat de ontspanning wel komt. En dan ga je zelf nog 5 minuten 'narijden'. Zo leren topruiters soms ook. Die zijn begonnen met een paard narijden wat goed getraind is. Later konden ze het zelf.

Overigens jammer dat je zo'n eind weg woont. Ik heb echt wel 50 verschillende soorten bitten. Heb eens een hele voorraad opgekocht en niet meer verkocht, zo van wie weet komt het nog eens van pas. Daar zitten diverse enkelgebroken bitjes bij, dubbelgebroken, rvs, aurigan, koper, sweet iron, combinaties. Dan zou je iets kunnen proberen. Maar helaas is mijn ervaring met uitlenen aan vreemden zonder er zelf bij te zijn niet zo goed.[/quote]

Dat is erg jammer anders zou ik er zeker gebruik van maken. Ik vind het al super lief had het gemogen maar begrijpelijk.. Er zijn tegenwoordig maar weinig mensen meer die je kunt vertrouwen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:40

cmaenhout schreef:
SheeNegro schreef:
Met een baucherbitje mag je wel starten hoor TS :j
Ik zou deze toch ook eens proberen moest je hem kunnen testen.

http://nsbits.com/product/tranz-angled- ... baucher-2/

van neue schule heb je ze ook,
ik heb zelf een neue schule starter, daar ben ik heel tevreden over :D

Dat mag pas van de Z en zo ver zijn we nog lang niet

Ik weet niets van Nederlandse regels, maar in België (LRV) zie ik verscheidene ruiters hiermee rondrijden, ook in het M1 bv. Dat is dus nog lang geen Z.

En België (vooral de LRV) staat nog wat ouderwets ingesteld qua regels :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:50

Hey TS! Ik ga je niet tegenspreken over 'of ze een speciaal bit nodig heeft' :) ik ken je paard niet. Maar wil wel meedenken. Hoe loopt ze aan de longe? Kan ze dan goed ontspannen? Heb je haar ooit gelongeerd op dat andere bit (in het begin) en reageerde ze daar even heftig op als bij het rijden?

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:14

SinneJ schreef:
Hey TS! Ik ga je niet tegenspreken over 'of ze een speciaal bit nodig heeft' :) ik ken je paard niet. Maar wil wel meedenken. Hoe loopt ze aan de longe? Kan ze dan goed ontspannen? Heb je haar ooit gelongeerd op dat andere bit (in het begin) en reageerde ze daar even heftig op als bij het rijden?

Aan de longe loopt ze met elk bit dat enkel of dubbel gebroken is steeds met haar hoofd te schudden etc. Zodra er dan een rechte in zit niet meer.. Ik heb vooral het idee dat bij enkel of dubbel dat ze dan gewoon veel last heeft van haar gehemelte. Omdat dat daar ook inwerkt..

Bedankt voor het mee denken.. Ik wil gewoon graag dat we samen ontspannen kunnen rijden..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:29

cmaenhout schreef:
Ik wil starten alleen als het goed gaat. Ik ben me er van bewust dat ze totaal nog niet ontspannen loopt. En ga daar dan ook zeker niet mee starten. Misschien komt het er ook nooit van dat weet ik niet. maar wat ik vooral wil is dat het voor ons beide fijn is. Ja misschien ben ik niet altijd de vriendelijkste. maar ik ga me ook niet weken laten bedonderen door steeds met een slecht gevoel van me paard af te komen. Tot nu toe heb ik met de pelham een fijne ontspanning weten te krijgen ook zonder dat ik het bit verder gebruik. Maar dat zou ik ook graag willen met andere bitten.. en op de een of andere manier wil dat niet lukken.

Ts: niet bedoeld als aanval maar ontspanning wordt nooit vanuit een bit verkregen! Ontspanning weet je te bereiken Door je paard zijn lange rugspier te laten/leren ontspannen waardoor t zijn achterhand er meer onder kan zetten en je paard de voorwaarts neerwaartse tendens kan bereiken..Dit heeft echt niets met een bit te maken..Dit zou je moeten kunnen met vrijwel elke optoming en met elk simplistisch bit..
Als ik de foto's zo zie verdenk ik je paard van scheefheid ( zoals elk paard in mindere of meerdere maten) ik zou op zoek gaan naar een rechtrichtinstructeur.. kijk eens op sites als www.paardenbegrijpen.nl of op www.atletischerijkunst.nl wie weet herken je daar wel heel in..
Suc6 met je paard!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:39

@pol1, spanning kan wel door het bit komen en om die spanning weg te nemen kan een ander bit dus wel degelijk helpen....
Het is maar hoe je het bekijkt.

Los daarvan is werken aan hoe je rijdt altijd verstandig en dat doet ze óók, ze heeft les.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:33

Lusitana schreef:
@pol1, spanning kan wel door het bit komen en om die spanning weg te nemen kan een ander bit dus wel degelijk helpen....
Het is maar hoe je het bekijkt.

Los daarvan is werken aan hoe je rijdt altijd verstandig en dat doet ze óók, ze heeft les.

Lusitano: als ik naar de plaatjes kijk van ts: zie ik 2x spanning zowel met pelhem als de foto van een paar jaar geleden! M.i heeft t bit daar in deze specifieke situatie niets mee te maken..
Ik zie 2x een vastgehouden paard die zijn lange rugspier niet kan ontspannen..

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:44

Een Welsh cob?
Doet me denken aan de onze.
Dier heeft een kleine mondspleet en een laag verhemelte.
Hij houdt ook niet van gebroken bitten.

Zou die van jou misschien
ook weinig ruimte in zijn mond kunnen hebben?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:06

Misschien kun je een yankee trens proberen? Ik heb er hier eventueel nog wel een voor je liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:20

Ik rij hier in België wedstrijden bij de 2 organiserende instanties, de VLP en LRV. Bij beide is een baucher gewoon toegestaan vanaf het laagste niveau, zolang de dikte voldoet aan de minimale eis voor een trens (dus geen onderlegtrensje) en geen ongebroken mondstuk als ik het goed heb.

Edit: bedenk me net dat NL idd wel kan verschillen. Hier mag je ook vanaf het laagste niveau springen met een hackamore en in NL ook pas vanaf het Z...

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:09

idje schreef:
Een Welsh cob?
Doet me denken aan de onze.
Dier heeft een kleine mondspleet en een laag verhemelte.
Hij houdt ook niet van gebroken bitten.

Zou die van jou misschien
ook weinig ruimte in zijn mond kunnen hebben?

Klopt welsh cob.
voorheen als race pony gebruikt en ik probeer er terug controle in te krijgen.
gebroken bitten zijn idd een hel en ik heb met een recht bit dat probleem niet.

de bitten zelf zijn 13.5 groot.. ik denk dat ze wel voldoende ruimte heeft maar zal er eens extra op letten.
Met wat rij jij jou welsh cob dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:39

Al een keer een myler of iets gelijkaardig geprobeerd? Dat in combi met baucher doet bij de mijne wonderen. Er zijn paarden die zich gewoon rot ergeren aan enkel- en dubbelgebroken bitten omdat elke kleine beweging hen stoort. Met myler of gelijkaardig is dat veel minder. Dit type mondstuk is gewoon toegestaan op wedstrijd ook, toch in België en wij volgen eveneens de FEI-reglementen die eerder al zijn afgebeeld.

Het bit is dan gebroken maar het scharniert niet als de zogenaamde notenkraker. Links en rechts kunnen geheel apart van elkaar bewegen, al ziet het eruit als een stangetje. Doet de mijne het ontzettend fijn op, zelfs ongebroken gaf teveel ruis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:46

Misschien overheen gelezen, maar als ik het goed begrijp heb je nu een ongebroken mondstuk.
Weleens aan een doodsimpele ongebroken trens gedacht?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:52

LadyMadonna schreef:
Misschien overheen gelezen, maar als ik het goed begrijp heb je nu een ongebroken mondstuk.
Weleens aan een doodsimpele ongebroken trens gedacht?

Ik zou dit ook proberen, mits je dit al hebt gedaan en ik dit niet gelezen heb.

Daarbuiten vraag ik me af, of je op de bovenste teugel kan rijden, zonder de onderste teugels eraan te hebben? Of hou je deze alsnog in je hand?

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:01

Herkenbaar wat je schrijft over hoe je paard reageert op t bit. Mijn paard kruipt helemaal achter het bit als ik rij met een gebbroken trens en is erg onrustig. Het lokt veel verzet uit en hij maakt zich sterk. dus na verloop van tijd ben ik gaan zoeken naar een geschikt bit.

Inmiddels rij ik met een myler, daarop loopt hij veel rustiger en ontspannen. Ook een gewoon dubbelgroken trensje gaat inmiddels goed.

Overigens reed ik buiten met een kimblewick, om toch wat in handen te hebben (koudbloed met behoorlijke kracht en eigenwijzigheid). Inmiddels kan ik met t dubbelgebroken trensje naar buiten.

maar.... zonder bit of op één hand rijden (ik rij western) met weinig contact heeft het beste resultaat.