Beugelriemhaak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Beugelriemhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:13

Mijn vorigendressuurzadel had ook klipjes die ik omhoog had. Ben een keer met paard en al gevallen en het klipje heeft toen zijnnwerk goed gedaan. De beugelriemnis er vanaf geschoten waardoor mijn voet veij lag. Hetbzadel die ik nu heb heeft ook klipjes die ik omhoog heb

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:15

Inderdaad om te zorgen dat je beugel er niet afschiet. Nou is dat klepje gister bij mij kapot gegaan (wil niet meer terug omhoog) en vloog boven een sprong mijn beugel eraf.. Verder niks gebeurd, hoor. Na de sprong had ik alleen een beugel in m'n hand ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:07

Oja om de vraag te beantwoorden, dressuurzadel heeft thumbs ('klipjes') en die staan dicht, controleer ze wekelijks bij het onderhouden van mijn zadel, maar rij desondanks met kwik-out veiligheidsbeugels, beugelriemen zitten onder het bovenste zweetblad. Springzadel heeft hooks en dus geen 'klipjes' tevens zitten daar free-jump veiligheidsbeugels aan

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:21

Bij mijn oude Schönthal Husar zadel ben ik bij een springles tijdens een wilde actie en daarop volgende buiteling eens beide beugelriemen van het zadel kwijt geraakt. Echt, geen idee hoe ik dat gedaan heb :+ . Dus ja, dat werkte prima.

Bij de Stübben Scandica dressuur die ik heb gehad werkte het palletje soepel, maar zat er een stiksel in het zweetblad dat er vlak achterlangs liep. Vanwege dat stiksel moest ik bij het invetten altijd wurmen om de beugelriemen er af en er weer op te krijgen. Dus dat vertrouwde ik niet en ben daarom overgestapt naar extra veiligheidsmaatregelen. Eerst de zgn. Swiss Clips, en nu rij ik al weer jaren met Safestyle beugels.

Veel interessanter vind ik de vraag of de beugelriemen wel losschieten bij de haken die geen palletje hebben, maar lichtjes omhoog gebogen zijn. Zowel mijn Wow als Thorowgood hebben dat. Want bij een val waarbij je blijft hangen is de kracht schuin naar beneden, ik zie de beugelriem dan nog niet schuin omhoog glijden om los te schieten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:28

Ik heb hem dicht, jong paard die nog wel is rare sprongen maakt dus moet ik zekerheid.
Tevens wel met beugels met elastiek, gewone veiligheidsbeugels zijn mooier, maar schieten moeilijker open.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:21

klompie67 schreef:
Laat ik beginnen met de vraag, wat wij onderzoeken..
Het klipje op de beugelriemhaak heeft dit een functie en zo ja, wat is deze functie.
En in hoeverre wordt veiligheid bepaalt door dat klipje.
Het is opvallend te zien hoe verschillend er gedacht wordt over het gebruik van het "klipje"
En dan de vervolgvraag.. , glijdt een beugelriem in geval van nood van de beugelhaak af.

Groet Edwin

Maar waarom onderzoeken jullie dat? Ik kan echt niks bedenken waarom dat nuttig is om te onderzoeken. Of heb je iets nieuws bedacht?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 11:11

Mijn dressuurzadel heeft er geen.
Mijn springzadel wel maar die zitten zo loeivast dat ze in noodsituatie niet zullen open gaan.
Tot nu heb ik nog geen verschil gemerkt gehad maar heb dan ook brave paarden.

Vraag me inderdaad ook wel af wat er nou precies verder op onderzocht word ?