Welk bit voor paard met gevoelige, onrustige mond?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:10

prugelpiet schreef:
Kneveltrens? Liggen vaak rustig in de mond. Evt sperriem er losjes bij, zodat het bit nog stabieler in de mond kan liggen.
Verder op zoek naar een bit wat echt fijn past en lekker ligt.

Hier ook goede ervaringen met een kneveltrens.. De onrustige aanleuning was meteen stukken beter!

Saaams

Re: Welk bit voor paard met gevoelige, onrustige mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:13

Hier goede ervaringen met myler. Ik heb een level 2.
Je kan de bitten 2 weken testen. Ik zou bellen naar een myler dealer en je probleem uitleggen, raden hun je wel een level aan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:16

Cerastes schreef:
Wat kost zo een bitfitter nou ongeveer?

Ik had er laatst nog een topic over gemaakt.
Het hangt er vanaf of je voorrij kosten moet betalen, of je wel of niet een bit koopt of wat voor één, of het gebit van het paard nog behandeld moet worden.
Ik had 160 euro betaald, dus inclusief voorrijkosten, complete gebitsbehandeling van m'n paard, bitten passen, en het bit zelf wat ik had gekocht.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1887065

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:23

Mijn paard had precies hetzelfde probleem. Bit niet aan willen nemen en onrustig in de mond. Achter de teugel kruipen. Ik reed toen met een dubbelgebroken watertrens. Daarna een enkelgebroken bustrens geprobeerd, maar liep ze ook niet fijn op.
Daarna een ongebroken appelbitje erin gedaan en wat een verschil. Ze neemt het bit weer aan en ontspant zich veel beter. Die bitjes zijn ook niet zo duur, dus zeker het proberen waard

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:29

Ik heb voorheen ook een appelbit geprobeerd maar dat was juist voor mijn paard een ramp, ze kauwde er ontzettend op. Toen weer verkocht aan m'n stalgenoot, haar paard loopt er wel fijn op.

Het is daarom niet te doen om te zeggen wat het beste is voor het paard van TS, soms is het alleen al een bepaalde smaak van een bit waardoor een paard een bit wel of niet aanneemt.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:46

nicky_f schreef:
Ja, hij is onlangs nog naar de tandarts geweest!
Hij was niet aan het wisselen maar had wat haakjes op de kiezen.
verder geen problemen. De tandarts vond mijn dubbelgebroken bit niet lekker liggen in zijn mond, omdat hij zo'n kleine mond heeft en weinig ruimte voor een bit.

hoeft ook niks met gebid te maken hebben. mijn ruin doet het ook, ook kantelt hij zijn hoofd en loopt er idd mee te klapperen en "spelen" ik heb nu een hulstrens van harry horse, een dun bit, met een klein tussenstukje (dubbek gebrokenmet de werking van bus en watertrens gecombineerd. hier loopt hij al een stuk fijner op!

maar als je echt een bit wilt wat gewoon echt goed past, zou ik een bitfitter laten komen, dat scheelt 20x bitten kopen/passen/proberen/verkopen en mijn ervaring is hier erg goed mee!

elk paard is immers anders.. ga in de toekomst ook zeker nog voor mijn ruin laten komen als hij weer opgepakt is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:19

Ik heb goede ervaringen met een KK rotary bit in combinatie met africhtingsneusriem..had een paard met een heel klein mondje en de kk rotary ligt door zijn beweeglijkheid super stil in de mond en is een fijn smal bitje.

Maar inderdaad is een bitfitter wellicht geen overbodige luxe..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:25

marloes_s schreef:
Ik heb voor mijn gevoelige paard een trust flexi soft bitje.
Reageert ze echt super op. En een onwijs verschil met n dubbelgebroken watertrens.

Hier ook een die er super op loopt. Ik heb er inmiddels zelfs twee voor hem (watertrens en babypelham).

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:31

Tot welk nivo mag je met een flexi soft bitje rijden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:42

Nadiine__x schreef:
maar als je echt een bit wilt wat gewoon echt goed past, zou ik een bitfitter laten komen, dat scheelt 20x bitten kopen/passen/proberen/verkopen en mijn ervaring is hier erg goed mee!

Toen ik op zoek was naar het juiste bit waren er nog geen bitfitters. Dus ik heb een bittenverzameling aangelegd die inmiddels is uitgegroeid naar allerlei modellen die ik nooit voor mijn paard zou gebruiken. Maar af en toe leen ik er eens wat van uit aan een stalgenoot oid zodat ze kunnen testen. Misschien dat TS ook wel mensen in de omgeving heeft die bitten hebben die ze kan proberen?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:49

Ik heb heel goede ervaringen met een Neue Schule turtle top bit. Dit zijn dubbelgebroken bitten die door hun vorm en de draaiing in het tussenstukje heel plat, stil en prettig in de mond liggen. Ze zijn er in verschillende uitvoeringen (gewone bitringen, kneveltrens etc.). Zeker in combinatie met bitschijven een enorm prettig bit.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:00

We hebben zo'n beetje het zelfde gehad bij ons jonge paard. Liep ook erg te klooien met het bit. Ook met een kneveltrens gereden, maar dat was m ook niet. Ook een paard met een klein mondje (11,5)
Voor hem hebben we een trust locked (enkelgebroken) bustrens. Het locked systeem zorgt ervoor dat het bit niet kan scharen (bij doorbuigen blokkeert het en wordt het een ongebroken bit). Het bit is naar de mond gevormd en verdeelt de druk gelijkmatig en ligt rustig in de mond. Sweet iron maakt het smakelijk. Een duidelijk en zacht bit voor jonge paarden. Ons paard doet het er super mee.
http://www.dochorse.nl/trust-locked-bustrens.html

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 13:54

Hartelijk dank allen! Ik ga eens rustig rondkijken naar de verschillende bitten en kijken of er een goede bitfitter in mijn omgeving is.