Bit fitter op bezoek geweest, wat een verschil.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Bit fitter op bezoek geweest, wat een verschil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:00

Ik wilde even zeggen dat ik toch wel geinspireerd ben geraakt door je verhaal en het heel erg herken! Ik heb direct een bitfitter gebeld. Ben erg benieuwd! Ze komt over een week of 6, want vandaag bleek dat het gebit toch ook een beurt nodig had. Dat laat ik eerst doen. (Deze is geen tandarts, dus we doen het dus in 2 sessies, eerst de tandarts, daarna een bitfitter ;) )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 19:42

dittaswart schreef:
Ik wilde even zeggen dat ik toch wel geinspireerd ben geraakt door je verhaal en het heel erg herken! Ik heb direct een bitfitter gebeld. Ben erg benieuwd! Ze komt over een week of 6, want vandaag bleek dat het gebit toch ook een beurt nodig had. Dat laat ik eerst doen. (Deze is geen tandarts, dus we doen het dus in 2 sessies, eerst de tandarts, daarna een bitfitter ;) )

Leuk :)
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan en of je ook zo'n verschil kunt merken!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:49

Ik heb er ook al eens eentje laten komen (welja ze kwam voor een groep en ik deed vrolijk mee).
Nu was de conclusie dat mijn bit lang niet slecht was :p waar ik op zich wel in kan komen aangezien ik geen opvallende problemen had op dat gebied. Helaas raadde ze wel specifiek een merk, model en zelfs winkel aan, waarbij dat specifieke bit ook nog eens peperduur is :D nu vind ik het absoluut geen probleem om een uitgave te doen om het mijn paard comfortabel te maken, maar gezien de weinige problemen met dit bit (en dit was ook niet goedkoop) heb ik toch nog even gewacht. Nu stel dat ik er ooit een nieuw koop of een onderlegtrens nodig heb (daarvoor heeft ze dat bit ook aangeraden), zou het wel dat model worden. OF ik er nu werkelijk veel aan gehad heb, weet ik niet, maar dat is slechts 1 ervaring natuurlijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:59

Welke regio komt Jan Groeneveld vandaan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:12

Het Noorden, hij komt ook in Drenthe, Rotterdam zal te ver weg zijn?

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:16

Leuk om allemaal te lezen. Bij ons komt morgen de bitfitter morgen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:46

Staat nergens op zijn website vermeld daarom vroeg ik het. Bedankt!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:33

Vandaag is de bitfitter geweest. Wat een verschil! En ik ben op een bit uitgekomen dat ik nooit zelf gekocht zou hebben. Kunststof met een harde kern en een kleine tongboog. Zelfs de meiden van stal kwamen kijken hoe mooi en rustig haar aanleuning was, al bij het eerste bitje verschil, maar de derde is het geworden. Ook nog diverse rvs bitten geprobeerd, en 1 was er ook fijn, maar niet zo fijn als die ik nu heb. Gelijk loopt ze heel anders. Ik wilde de ervaring delen, misschien twijfelen meer mensen :)

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:46

Ik ga morgen naar de bitfitter, ben heel benieuwd... Zal mn ervaring delen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:51

Begin toch ook wel nieuwsgierig te worden naar bitfitters, die van mij is ook niet altijd even makkelijk met wat in haar mondje kan.

Mag ik heel onbeleefd vragen wat het ongeveer kost om zo'n fitter te laten komen?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:52

Ik kan het je morgen allemaal vertellen DreamGuide

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:56

Ik als ik de rekening heb ;)
Maar ik denk 50 of 60 euro voor het bitfitten en eventueel kosten voor je nieuwe bit natuurlijk. Best wel wat geld, maar minder dan dat je een nieuw bit aanschaft, die het misschien ook niet is en dan weer een nieuwe moeten kopen. Daar was ik vooral bang voor en de reden om iemand te laten komen. Want er zijn zoveel soorten, hoe moet ik weten welke mijn paard fijn vindt ;). Ik heb ooit bijv een myler kunnen lenen voor een week of 2, maar ik merkte toen weinig verschil. En ook nu had ik 2 bitjes die ongeveer dezelfde problemen gaven, 1 waar ze echt niet fijn liep en een paar waar haar aanleuning wel beter was, maar ik minder goed onafhankelijk links en rechts in kon werken waardoor ik meer moeite had met sturen. Dit had ik nooit zo zelf kunnen testen. En 1 was dus echt heel fijn.

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:27

Ook hier een positieve ervaring met een bitfitter. Ik had voor de endurance een gehoorzaamheidsrem nodig. Ja, als ze fit worden, gaat die van mij ernstig drammen in het bos.
Ook dressuurmatig niet altijd even fijn in de mond.

Wat een verheldering heeft de fitter me gebracht. Voor in het bos een shank (soort pelham) aangeschaft. Kan met 2 pinken nu door het bos met d'r. Dus niets hards ofzo, wel duidelijk, maar amper te gebruiken, aangezien ze gewoon super braaf is nu

Dressuurmatig rijden we een stangetje, een flexibel kunststof stangetje. Heerlijk zeg!! Iets wat we veel eerder hadden moeten doen
Ook het dikke, zwaardere stangetje kan nog gebruikt worden. Is een ouderwets ding, maar superfijn om jonge paarden mee te rijden

Bij twijfel serieus doen!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:41

Wat leuk om de ervaringen hier te lezen, in september komt er een bitfitter voor mijn paard en ben erg benieuwd. :)

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:58

Ik heb een poosje geleden ook een bitfitter bij mijn paard gehad ivm wondjes in de mond. Mijn paard loopt ook een stuk beter met t nieuwe bit. De kosten waren voor t bitfitten 50,- en 90,- voor t bit

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:14

Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht maar ik denk dat het odd wel de moeite waard is om dit te laten doen, als mijn merrie beleerd is. Ook voor alle kennis en informatie die je opdoet :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:15

Ik heb een mailtje verstuurd naar iemand die me aansprak, hoop dat ze in mijn regio komt. Loop met m'n nieuwe paard toch wel tegen wat dingetjes aan. Soms zo lastig als je een dier nog niet zo goed kent.

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:33

Grappig, ik heb vanmiddag een afspraak met een bitfitter. Ben dan ook heel benieuwd.
Er zijn niet echt dingen of problemen maar ik leg er een goed zadel op, laat de fysio komen, maar een bit hang ik er eigenlijk zo in, omdat ik denk dat dat de juiste is. Wil dit dus ook eens na laten kijken door iemand die er verstand van heeft.
En nu kwam er een paar weken geleden een oproepje voorbij dat hier in de buurt een bitfitter langs komt. Meteen maar op gereageerd.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:36

Met stal hebben we ook een bitfitter geregeld, ik hoop ook op een positieve verbetering bij mijn paard dan!

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:41

Ik heb laatst ook een bitfitter bij mijn paard gehad. Super interessant en heel leerzaam! Ben veel te weten gekomen over wat hij wel en vooral niet fijn vind.
Vond het ook mooi om te zien hoeveel verbetering en/of verandering in het hele lijf van een paard te zien is met verschillende bitten.

Vond het enkel jammer dat er voor mijn paard weinig winst te behalen viel omdat ik al bijna het goede bit had. Had gehoopt op meer verbetering :))

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:41

Ik ben net terug van de bit fitter Natascha van Eijk van passendbit.nl

Het fitten kosten 50,- excl reiskosten en mn nieuwe bit 100,-

Ze neemt echt de tijd, met het bit zaten we al een heel eind goed maar we gaan voor de verfijning ivm een klein mondje, dikke smalle tond en een laag verhemelte. Zijn eigen bit prikte in zn verhemelte, en heb nu een naar de mond gevormd bit gekocht. Is het na een paar x rijden toch niks kan ik hem terug sturen en krijg ik mn geld terug.

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:31

Alenthe05 schreef:
Ik ben net terug van de bit fitter Natascha van Eijk van passendbit.nl

Het fitten kosten 50,- excl reiskosten en mn nieuwe bit 100,-

Ze neemt echt de tijd, met het bit zaten we al een heel eind goed maar we gaan voor de verfijning ivm een klein mondje, dikke smalle tond en een laag verhemelte. Zijn eigen bit prikte in zn verhemelte, en heb nu een naar de mond gevormd bit gekocht. Is het na een paar x rijden toch niks kan ik hem terug sturen en krijg ik mn geld terug.

Das toevallig! Dan heb ik jouw gezien, ik moest namelijk na jouw.

Mijn eigen bit was prima. Heb nog wel met wat verschillende bitten gereden, en 1tje liep ze fijn op. Maar niet zodanig beter dat ik het reden vond om een ander bit aan te schaffen. Hou dat bit gewoon in gedachten. Mocht er wat veranderen kan ik em altijd nog aanschaffen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:58

Oef, vind 150 euro toch wel heel erg veel geld, zeker omdat ik zelf enkelgebroken watertrensje rij en nooit problemen heb met haar mond of wat dan ook. Geen opstandigheid ook.

Naja, bedankt hoe dan ook, ik houd het in mijn achterhoofd, misschien voor de toekomst :)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:25

Interessant topic, mijn interesse is ook gewekt.

Ik heb eigenlijk ook nooit echt nagedacht over een bit, ingereden met enkel gebroken bustrens. Uiteindelijk heeft ze een tijdje in training gestaan en ik rij haar nu met het bit van de trainer (dubbel gebroken watertrens). Ik rij al zeker een half jaar met zijn bit, maar zou toch echt eens een keer een eigen moeten aanschaffen :') . Ik stel het vooral uit omdat ik door de bomen het bos niet meer zie, en ook niet klakkeloos hetzelfde bit in wil gooien (misschien heeft ze wel liever met smaakje, of dunner, of bustrens, geen idee).

Ik vind het wel wat aan de hoge kant qua prijs wat hier al wordt gezegd. Maar ik geloof zeker dat het het absoluut waard is! Ik denk dat ik me eens ga verdiepen in verschillende fitters en een afspraak ga maken voor eind dit jaar (sportmassage, tandarts, zadelmaker en osteo hebben we in twee maanden net afgewerkt, dus even zijn werking van dat allemaal afwachten :) ).

Ik heb geen problemen overigens met dit bit, maar haar aanleuning kan absoluut stiller. Daarnaast merk is dat ze wel graag sabbelt aan haar bit, dus wie weet is iets met sweet iron o.i.d. ook wel wat voor haar!
Hebben jullie hier nog tips voor een goede bitfitter? Alvast bedankt!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:37

Wat interessant zeg!
Om eerlijk te zijn, sta ik nogal sceptisch tov een bitfitter alhoewel ik me er van bewust ben dat elk paard wel zijn eigen voorkeur heeft. Fijn voor jou dat je zo geholpen bent!