welk bit???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaaSophie

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:41

Heb je het Rambo Micklem hoofdstel al is geprobeerd? Daar kan je bitclips aan vast maken waardoor er minder druk op de tong komt. Sommige paarden lopen er helemaal niet fijn op, andere juist super.
Ook kan je bij de multi bridle variant bitloos (sidepull) rijden, maar tegelijkertijd ook het bit erin. Dan heb je dus 2 teugels. Zo zou je ook kunnen oefenen om toch bitloos te rijden, maar op het moment dat hij dan te sterk word pak je de teugel met het bit eraan even erbij.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:48

Ik heb niet alles gelezen maar misschien bitloos, of als je bij een bit wil blijven een ongebroken bitje?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:36

Rijdt je als enige op je paard?
Hoe is het paard aan de hand?
En wat bedoel je met dat hij te sterk is voor bitloos? Want dit geeft de indruk dat je te veel kracht zet met het bit.
Ik denk, zoals ik het nu lees dat het een tweeledig probleem is waarbij het bit pijn veroorzaakt in combinatie met een te harde hand.
Vanaf een computer kunnen wij niet zien waar het bit de lagen en tong raakt en op welke manier.
Wel weet ik dat zowel de lagen als de tong heel gevoelig zijn en dat het bit een scala aan problemen kan opleveren. Zeker als het niet past of met te veel druk gebruikt wordt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:29

Ik heb een paard die ook echt een hekel heeft aan gebroken bitten en druk op de tong. Hij loopt het fijnst op of Beris soft met tomgboog of een Epplejeck correctie bitje (is niet zo dik als veel correctie bitten). Dit correctiebitje was echt een wereld van verschil! Hij durfte los te laten en verbinding te zoeken waar hij normaal met andere bitten vast pakt, tong er uit gooit en het bit echt wilde afstoten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:37

Dunner bit geprobeerd? Mijn merrie doet het met een te dik bit, gewoon omdat ze het dan niet kwijt kan. Max 12 mm en nergens meer last van.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:47

wilde ook al zeggen dunner bit. als je die niet vind bij de engelse bitten kijk dan een bij de western snaffle bits.
en anders idd eentje met een boogje en dus tongrijheid, correctional mondstuk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:28

Hier werkt ongebroken het beste (nu rij ik met een ongebroken trust flexi soft). Myler/dubbelgebroken werkte niet, hackamore en sidepull aardig maar daar weer te weinig controle mee.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 23:23

Ik rijd met gewoon hoofdstel. Aangezien ik wedstrijd rijdt ga ik niet aan al die rare toeters en bellen beginnen, met heel veel van die dingen mag je straks dan niet meer starten . Op een ongebroken wordt het alleen maar erger heb ik al eens geprobeerd. Rijdt met 14 mm onderlegtrens dus veel dunner gaat niet. Hij loopt nu met een kk bit en dat gaat eigenlijk wel heel goed.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:32

Marusch25 schreef:
hoi
al van alles geprobeerd eigenlijk. zelfs al een bitfitter erbij gehad maar ik blijf het probleem houden dat mijn paard zich vast wil zetten en de mond open zet zodra hij wat druk op de tong voelt.
nu wil ik nog een keer wat uitproberen en dat is een een correctie bit of een danger bit.
dit heb ik namelijk nog niet uitgeprobeerd.
ben benieuwd of er mensen zijn die dit gebruiken bij paarden met hetzelfde probleem en hoe het bevalt..........

Ik vraag me wel af... als een bitfitter al geen uitkomst biedt, hoe moeten wij dan met de juiste oplossing komen? Die man/vrouw heeft speciaal doorgeleerd en -gewerkt voor dit kleine gebiedje en kan de mond van je paard aan alle kanten bekijken, wij zijn (grotendeels) amateurs en zitten achter een computerscherm zonder toegang tot jouw paard.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 07:23

Bitfitter had een oplossing. Alleen bleek dit bit op langer termijn te dik. Ze had mij een 16 mm verkocht en daarvoor heeft hij teveel gehemelte en ook nog eens een dikke tong

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:43

Dat is wel vreemd.. geen beste bitfitter geweest als je het mij vraagt.
Ik heb voor mijn merrie 12mm, bij 14 mm. kan ze haar kaken niet sluiten.
12 mm. is ruim te vinden, misschien dat proberen?

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:52

Nou mijn paard heeft geen makkelijke mond dat gaf ze zelf toe. Hij is ook nog eens heel gevoelig. Is er een geweest die ook bij Top ruiters komt. Maar had wel gehoopt dat ik er daarna helemaal vanaf was.