Zadelfrustraties? Meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 05:40

Tigra_ schreef:
Dat er zoveel meningen zijn over type zadels en welke zadels passend zijn dat het eigenlijk onmogelijk is om zeker te zijn dat je zadel goed ligt. De ene zegt zo en de ander vindt weer wat anders. De enige die kan zeggen of het zadel lekker ligt is moeilijk om mee te communiceren. Het kunnen ook kleine dingen zijn die met een kleine aanpassing prettiger is voor het paard. Elk paard is anders en ook elk paard zal een ander type zadel fijner vinden net zoals wij mensen voorkeur hebben voor bepaalde schoenen/kleding en noem maar op.

Maar even inhaken op voorkeur voor kleding/schoenen. Klopt, maar ik heb 9 vd 10 keer wel dezelfde maat.
Dus schoenen 37 of ik nu nikes of hakken draag. En het zou toch fijn zijn als die informatie bij een paard ook altijd hetzelfde is?
Dat je gewoon online kunt shoppen naar bijv de juiste boommaat en dat je dan niet met het prutsmuts zit van kussens opvullen en singelstoten op een bepaalde manier.
Mijn hakken slijten ook, maar 1x per jaar gaan ze naar de schoenmaker, nieuwe zooltjes en klaar.

En vwb wow zadels. Ik hoor er hele goeie verhalen over, maar ik vind het van de zotte dat dit dan 3000/3500 moet kosten. Zo is het voor gemiddeld paardeneigenaar (of manege) toch niet haalbaar om een passend zadel aan te schaffen met zo'n hoge aanschafprijs?

NESCAFE

Re: Zadelfrustraties? Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 05:58

Ik heb pas een passend zadel gevonden nadat ik een onafhankelijk zadelconsultant erbij heb gehad. Die heeft mij ook nog uitgelegd waarbij allemaal op moest letten bij een zadel passen en waarom. Mijn frustratie was idd ook de vele m.n. onkundige zadelpassers.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 06:35

Jelloy schreef:
Hoort er niet echt bij maar ik word helemaal gek als mijn zadel kraakt! Ik kan er echt niet tegen, als iemand een tip heeft om het op te lossen laat het dan maar horen! Ik vet mijn zadel iedere maand.

Klein beetje babypoeder doet wonderen. Rij je met rubberen rijlaarzen? dan de zweetbalden waar je laars tegen het zadel komt ook een beetje talkpoeder.
Niet te veel want dan wordt alles wit :+

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 06:58

Dat vond ik het fijne bij countrymill, daar werden een boel zadels die pasten op m'n merrie erop gelegd. Ik heb met allen gereden en m'n merrie gaf heel duidelijk aan wat wel en niet fijn was. Onder albion wilde ze geen pas verzetten. Er waren 3 zadels waar ze fijn onder liep zodat ik ook nog wat te kiezen had :D. Dat is dus het voordeel als ze zoveel hebben liggen! Want ook al past een zadel helemaal, een paard kan het alsnog niet fijn vinden. Hetzelfde als een paar schoenen dat helemaal passend zou moeten zijn voor mij, maar dat door de soort zool oid alsnog niet fijn is. Ik heb dus m'n merrie laten kiezen :-)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 07:45

wwillemijn schreef:
Dat vond ik het fijne bij countrymill, daar werden een boel zadels die pasten op m'n merrie erop gelegd. Ik heb met allen gereden en m'n merrie gaf heel duidelijk aan wat wel en niet fijn was. Onder albion wilde ze geen pas verzetten. Er waren 3 zadels waar ze fijn onder liep zodat ik ook nog wat te kiezen had :D. Dat is dus het voordeel als ze zoveel hebben liggen! Want ook al past een zadel helemaal, een paard kan het alsnog niet fijn vinden. Hetzelfde als een paar schoenen dat helemaal passend zou moeten zijn voor mij, maar dat door de soort zool oid alsnog niet fijn is. Ik heb dus m'n merrie laten kiezen :-)

dat heb ik mijn ruin ook laten doen, maar nu ga ik zelf ma drie jaar op zoek naar een nieuw zadel omdat ik er zelf maar matig in zit...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:03

Zou een 3D ontwerp niet een toevoeging zijn? Film het paard, bouw er een zadel op, dan kan je kijken hoe het ligt, weet je de maten en lengte.
Het passen van een zadel is nu vaak een gevoelskwestie, is mijn mening.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:11

Er zouden boomloze zadels moeten komen die gewoon echt lijken op dressuur- en springzadels. Daarbij dan allemaal leuke dekjes waar inlages in kunnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:14

Ik vind het principe van zadel past na een half jaar niet meer niet iets waar een zadelmaker wat aan kan doen, in elk geval niet als het paard is gegroeid in bespiering door werk. Ik had voor die van mij een zadel aan laren meten en die had een narrow medium boom en na een half jaar vond ik het niet fijn ;liggen. Dus weer terug en ja hoor wijde boom. Daar kan de zadelmaker echt helemaal niks aan doen, paarden veranderen gewoon. Wat wel een grote frustratie is ongelijk opgevulde kussens, keihard opgevulde kussens en zadelmakers die zeggen dat ze allerlei opleidingen gedaan hebben maar ondertussen niet terug zijn te vinden bij het betreffende opleidingsinstituut.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:22

De ene ruiter wilt perse een diepe zit met veel wrong, de ander wil een boomlooszadel.
Er is voor ieder wat wils te krijgen, voor een hoge prijs.

Het probleem "ligt" in de tijd nadat je het zadel koopt.
Wanneer je een nieuw zadel koopt, die goed ligt, ga je automatisch meer (en beter) rijden. Waardoor de spieren ontwikkeld worden. Dan is het niet vreemd dat het zadel daarna niet meer zoals 3 maanden eerder ligt.

Ik hoor ook geregeld "gekke" dingen van zadelpassers. Het verschil in boommaat bijvoorbeeld, of in de lengte.
Er zijn veel nieuwe zadelpassers, maar die hebben geen enkele ervaring, vind ik persoonlijk.

Ook moet ik daarbij zeggen:
Niet iedere zadelpasser heeft rijtechnisch verstand van paardrijden.
Daarmee bedoel ik te zeggen: Ze kijken puur naar de ligging van het zadel, maar niet naar het rijgedeelte van de combinatie.
Maar goed, dat is mijn ervaring :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:53

Jildau schreef:
Er zouden boomloze zadels moeten komen die gewoon echt lijken op dressuur- en springzadels. Daarbij dan allemaal leuke dekjes waar inlages in kunnen.

Die zijn er al.
Barefoot heeft er een. Flexee.
Weet niet of baloun er ook onder valt. Maar ook springzadels.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:41

maralyn schreef:
Jildau schreef:

Die zijn er al.
Barefoot heeft er een. Flexee.
Weet niet of baloun er ook onder valt. Maar ook springzadels.

Oh daar ben ik erg benieuwd naar! Ik heb een Barefoot London waar ik zeer tevreden mee ben en dat zou de dressuurversie moeten zijn maar dat is nogal een ding. Niet te vergelijken met een gewoon dressuurzadel. ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:45

Frustrerend aan een van mijn zadels...
Dat ik elke keer een wond in mijn knieholte krijg door dat knopje op mijn zadel. Denk dat dit bij meerdere zadels voorkomt. Maar ik weet niet hoe ik die wond kan voorkomen, en het doet best wel pijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:46

grootste frustratie is inderdaad onkunde.

Zo hier een zadelpasser gehad die van 2 zadels zij dat ze paste. Waren beiden wintect alleen in de 1 zat een small/medium boom in en de andere een Wide :Y) die beste man heb ik snel weer het terrein afgestuurd.

Deze zadels heb ik nog steeds liggen en gaan ook standaard mee in de pasronde.

Maar als je even zoekt op BUA zadel dat lijken me wel mooie/fijne zadels

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:49

knopje? Welk knopje bedoel jij?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:56

Tyrcanol schreef:

Dat metalen/zilveren knopje dat een beetje op het zweet blad bij de boom van je zadel kan zitten.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:04

xLes schreef:
Nu een WOW gekocht.

Ik hoor wel goede ervaringen met WoW, maar het probleem is ook hier weer dat je een goede fitter moet vinden. Het vinden van een goed zadel is altijd zo afhankelijk van de zadelpasser en hoe die zijn werk doet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:13

Vandaag gebeld en terug gebeld met Baloun Felxible Saddles.
Wel in het engels, dus het was een spannend gesprek.

Baloun Saddle, staat door haar duidelijke verhaal zeker op het verlanglijstje van voelen, passen en evt kopen.
Zadel wordt op het paard gemaakt, is geheel felxibel en door zijn structuur net zo verdelend als een boomzadel.
Ze maken gebruik van verschillende hardere als zachtere lamellenstructuren van latex, leer en moosgummi, totaal 7 lagen als basis van de "boom".

Wanneer het zadel dus op het paard gemaakt is, qua rugvorm, beweegt het dus aan alle kanten mee. Ook als de rug iets rechter wordt of iet holler door leeftijd.
Ook het kopijzer is licht buigzaam, zodat het paard iets kan groeien als afvallen.
Wordt het te heftig, kunnen ze het kopijzer vervangen.

Meneer baloun zelf, doet al 10 jaar met zijn gecreeerde zadel, met succes.
Zadels gaan lang mee.

En belangrijkste: -- Geen zadelmaker nodig-- Want ze zijn niet wol gevuld, of andere opvulspul, maar met latex.

Eerst maar sparen :')

Zadelpasconsult is 50 euro excl reiskosten (vallen mij dus mee) en kun je verschillende zadels passen en voelen, of dit ook bij jou en je paard past.
Bij aankoop van een zadel, krijg je de paskosten weer als korting terug.

Ook de nieuwprijs vallen mij enorm mee, en worden ze voor je op maat gemaakt.
1700 euro is de startprijs voor een dressuurzadel.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:27

Jildau schreef:

Hidalgo lijkt ook heel erg op boom! Alleen idd nog leuke dekjes..

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 05:02

Dat zijn inderdaad fijne zadels maar ze passen minder goed op paarden met een hoge schoft. Het is daarmee moeilijk de schoft vrij te houden omdat er geen vaste structuur in zit zoals het kopijzer.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:20

Ik heb intussen al zo veel zadels gehad en dankzij onkunde van een van mijn laatste zadelmakers, een paard met een rugprobleem gekregen. Gelukkig niet heel heftig.
Intussen heb ik al een tijdje een wow, hier ging hij duidelijk beter onder lopen, maar vind ze zelf verschrikkelijk zitten. Ook hierbij moet de zadelmaker erg vaak langs komen. En ondanks dat ik wel vertrouwen in mijn huidige zadelmaker heb, 80 euro voor afstellen van lucht, wordt wel gortig als ze zo vaak moet komen.
Vond dat baloun concept interessant klinken, maar wil er eerst ervaringen over horen. Ben erg sceptisch geworden. Klinkt leuk, nu de praktijk nog.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:35

Mijn grootste zadelfrustratie is dat ik bijna geen enkele zadelmaker meer vertrouw nadat meermaals een slecht passend nieuw (!) zadel in de maag gesplitst heb gekregen. Daar bovenop heb je geen poot om op te staan als het zadel een poosje later niet blijkt te passen, en het is al duur genoeg.

Ik denk dat er ontzettend veel problemen in het rijden voortkomen uit slecht passende zadels en dit weten of merken mensen meestal niet. Een slecht zadel, daar kan je je paard helemaal mee vernaggelen. at je zelf verantwoordelijk bent om mee te kijken of het goed ligt is ook een lastige, je haalt er niet voor niets een 'professional' bij. Je vertrouwd op die expertise,net zoals je de DA, smid of tandarts vertrouwd. Een strengere opleidingen of controle van zadelpassers lijkt mij geen overbodige luxe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:55

AlwaysH schreef:
Tyrcanol schreef:

Dat metalen/zilveren knopje dat een beetje op het zweet blad bij de boom van je zadel kan zitten.

Kan me er geen voorstelling van maken hoe jij op je paard zit :D :D

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:56

sanne83 schreef:
Ik zou heel graag jullie mening horen!

Ik zie zelf als dierenarts en chiropractor ontzettend veel rugproblemen door slecht passende zadels.

Ik zie ook heel veel frustratie bij eigenaren om een passend zadel te vinden. Soms is er net een nieuw zadel aangepast, maar dan heeft het paard toch last van z'n rug en dan ligt het zadel gewoon echt slecht :\

Ik zit al heel lang met ideeën in m'n hoofd hoe dat probleem opgelost zou kunnen worden, vandaar dat ik heel erg benieuwd ben waar iedereen tegenaan loopt met zadels.

Dus: wat zijn jullie zadelfrustraties?

Wat ik me nu afvraag: wat zijn jouw ervaringen uit je praktijk met boomloos? Ik kan nergens onderzoek vinden naar lange termijn effecten van boomloze zadels, alleen drukmetingen, maar dat is korte termijn. Ik zou het interessant vinden te kijken naar: welke blessures gerelateerd aan boomzadel en welke gerelateerd aan boomloos, en zeker ook percentages willen weten. Zijn er meer blessures direct gerelateerd aan boomzadels dan aan boomloos? Dat soort dingen. Nu is het puur een keuze op basis van emotie en leuke verkooppraatjes dat je voor boom of boomloos kiest. Ik zou graag wat gerichter onderzoek zien zodat je als consument niet alleen op verkooppraatjes af hoeft te gaan maar op objectieve feiten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:09

Babootje schreef:
Kan me er geen voorstelling van maken hoe jij op je paard zit :D :D

Normaal :')

Dit is hetzelfde zadel maar dan de andere, we hebben er twee, en toch heb ik het idee dat deze (foto) meer ruimte bij de schoft voor mijn paard geeft, en dat andere zadel de schoft afknelt én dus die wond veroorzaakt.

Afbeelding

In het andere zadel zit ik ook absoluut onstabiel, kan geen balans vinden, verlies mijn beugels (terwijl ik daar nooit last van heb), dus deze pak ik sowieso niet meer want het zadel ligt gewoon echt niet goed...

Dat is vreemd want er is mij gezegd dat het precies dezelfde zadels zijn...

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:40

Ik vind het fijn als mijn zadelpasser ook goede tweedehandszadels meeneemt om te passen. Mijn ervaring is dat paarden zoveel veranderen dat je met een beetje pech ook vaak een ander zadel moet, of minstens je zadel moet laten aanpassen. Je zou bijna naar een soort zadel uitleen service moeten, waarbij je gebruiksgeld betaald voor je zadel, maar dus ook makkelijk naar een ander zadel kan als dat nodig is.
Verder vind ik het ook prettig om een zadel in alle rust en voor wat langere tijd uit te testen, alleen dan kun je goed naar je paard kijken.
En echt goede zadelpassers zijn zeldzaam....net als goede osteo's en dierenartsen, maar met goed zoeken en ervaringen van anderen kun je ze wel vinden.
Daarbij moet je ook je eigen verantwoordelijkheid nemen en je verdiepen in je paard, uiteindelijk kan je paard het beste aangeven of het zadel hem bevalt of niet. dat is voor mij altijd doorslaggevend.