Hoe kan een zadel passend zijn?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tody

Re: Hoe kan een zadel passend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:27

Hoe kan een schoen passen? Jouw voet verandert van vorm met elke stap die je zet. En aan het einde van de dag zullen je voeten groter zijn door het vocht wat gedurende de dag naar je voeten zakt. Toch zijn er veel verschillende schoenen waar we - meer of minder comfortabel - op kunnen lopen.

Lucht lijkt veel voordelen te hebben, en veel paarden die een slecht passend zadel op hebben gehad knappen eerst heel erg op met het gebruik van lucht in de kussens. Maar het heeft zeker ook nadelen. Niet elk deel van de paardenrug is even geschikt om gewicht te dragen. En dat is met lucht niet goed te verdelen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:43

Tody schreef:
Hoe kan een schoen passen? Jouw voet verandert van vorm met elke stap die je zet. En aan het einde van de dag zullen je voeten groter zijn door het vocht wat gedurende de dag naar je voeten zakt. Toch zijn er veel verschillende schoenen waar we - meer of minder comfortabel - op kunnen lopen.

Over het algemen zijn schoenen flexibel en vormen/volgen de vorm van je voet. Dus is meest vergelijkbaar met een Flexibel/boomloos zadel. iig dat is mijn interpetatie van een passende schoen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:55

Toch kunnen schoenen met een stalen neus/hak en zool ook prima zitten :) Om dan even de vergelijking naar een boomzadel te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:04

Wij hebben flexibele zadels, inderdaad juist vanwege de rug voor gekozen. Vooral het paard van mn vriend heeft wel eens een badkuiprug als hij zn lijf verkeerd gebruikt. Hij heeft een vrij lange rug dus dan heb je dat al sneller. Gebruikt hij zn rug goed dan is die inderdaad vrij recht. Een vaste boom zadel is op zijn rug vrijwel niet aan te meten. Mijn paard heeft dan weer een erg ronde rug waar ook vrijwel geen enkel vaste boom zadel op past. Ik zelf heb de flexible inspiration die eerder getoont werd, mijn vriend heeft nu een Westeind zadel die ook relatief flexibel is. Wel hebben ze beiden een vast kopijzer, bij de Hidalgo volgens mij relatief flexibel, bij de Westeind echt vast maar verwisselbaar.

Bij Westeind ruitersport hebben ze velen soorten flexibele zadels ook voor een prijsgunstiger budget.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:29

Daphneeeej schreef:
Tody schreef:

Over het algemen zijn schoenen flexibel en vormen/volgen de vorm van je voet. Dus is meest vergelijkbaar met een Flexibel/boomloos zadel. iig dat is mijn interpetatie van een passende schoen.

Waarom kunnen mensen dan prima lopen op klompen en schijnen stuggere schoenen juist veel beter voor je voeten te zijn?
Als ik mijn stugge bergschoenen aan heb hou ik een wandeling 10x beter vol dan met een schoen met flexibele zool.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:31

Ik denk echt dat dat per persoon verschillend is, ik kan zelf echt beter op flexibele gympies lopen dan op stugge bergschoenen. Op die laatste heb ik na 10 minuten helemaal lamme voeten, terwijl ik de hele dag door kan lopen op mn gympjes..

Edit:
Dus de link naar het paard: Denk dat het dus voor elk paard ook verschillend kan zijn of ze beter onder een boomzadel of een boomloos zadel of iets daartussenin lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:09

Dat denk ik inderdaad ook wel dat het verschilt per paard. Het lastige is alleen dat een paard niet kan praten en het dus toch lastig is om echt het juiste zadel voor het paard te vinden. Een zadelmaker/passer kent het paard ook niet(voldoende) en zijn vaak beperkt in wat ze verkopen dus in hoeverre krijg je dan echt een goed en eerlijk antwoord. Door de prijs is het niet echt iets wat je zomaar even gaat uitproberen om te kijken waarbij het paard prettiger lijkt aan te voelen.
Daarnaast heeft iedereen z'n eigen mening dus blijft het heel lastig omdat je altijd moet vertrouwen op iemand anders en zijn/haar mening. Als ze nu maar eens konden praten dat zou het voor ons als eigenaren/ruiters een stuk makkelijker maken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:16

Uit testen van o.a Centaur Biomechanics komt steeds naar voren dat boomzadels met correct gevulde schapenwol het beste de druk verdelen. Boomloze zadels (in verschillende gradaties) meestal het slechtste, maar ook de meeste luchtzadels zijn op de lange termijn niet zo'n uitkomst als in eerste instantie gedacht.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:22

Heb je toevallig linkjes naar die testen?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:28

Bonita_Bon schreef:
Uit testen van o.a Centaur Biomechanics komt steeds naar voren dat boomzadels met correct gevulde schapenwol het beste de druk verdelen. Boomloze zadels (in verschillende gradaties) meestal het slechtste, maar ook de meeste luchtzadels zijn op de lange termijn niet zo'n uitkomst als in eerste instantie gedacht.

Dat heb ik wel vaker gelezen ja. Zeker luchtzadels komen er niet zo goed vanaf als wel wordt gesuggereerd. Waar ik eerlijk gezegd mijn grootste vraagteken bij plaats is de invloed van de temperatuur. Er wordt verteld dat deze nihil is. Volgens mij gaat dat niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:33

Daarom rij ik boomloos..Ik denk dat een boomzadel net wat jij aangeeft niet in elke beweging passend is..

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:38

Even een stipje omdat ik het erg interessant vind.
De meningen zijn dan ook ontzettend verdeeld.
Wat ik dan ook belangrijk vind is dat je met welk zadel dan ook boom, boomloos of semiboomloos toch wel minstens 1x per jaar na moet laten kijken door een deskundige. De rug van je paard kan altijd veranderen en menig paardrijdend-persoon is nu eenmaal geen deskundige.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:29

Lithya schreef:
Bonita_Bon schreef:

Dat heb ik wel vaker gelezen ja. Zeker luchtzadels komen er niet zo goed vanaf als wel wordt gesuggereerd. Waar ik eerlijk gezegd mijn grootste vraagteken bij plaats is de invloed van de temperatuur. Er wordt verteld dat deze nihil is. Volgens mij gaat dat niet.

Bijzonder, ik heb nl geregeld testuitslagen gezien waaruit blijkt dat het juist wel mooi verdeeld is onder lucht, ik vraag me wel altijd af door wie het onderzoek gedaan is em hoe die onderzoeken dan beïnvloed zijn..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:41

:D denk dat daar de crux zit :D

Als dat onderzoek wordt gedaan door iemand die wolzadels verkoopt, kun je er vanuit gaan dat lucht niet heel goed uit de verf komt :D

Ik snap de opmerking niet zo goed dat lucht niet goed verdeelt. Volgens mij heb je met een WoW meerdere compartimenten lucht, en is dat dus optimaal aan te passen. Juist als je een paard hebt die niet een heel makkelijke rug hebt, lijkt me dit super. En temperatuur...... waarom zou die nu juist op lucht een enorme invloed hebben, en op andere materialen niet? Lucht is lucht, dat blijft gewoon doen wat het doet, hoe koud het ook is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:44

Ja hoor de temperatuur maakt niks uit hoor, ik heb m'n zadels gewoon in een onverwarmde ruimte hangen, en er zal best iets verschil zijn met -3 of plus 24, maar je zal goed moeten kunnen meten, want verhalen als opgezwollen luchtcompartimenten zijn echt broodje aap

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:49

leek me idd vrij onlogisch :) dat is niet hoe lucht werkt. Water wel, water kan uitzetten, vooral in de vorm van ijs, maar lucht is geen water :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:52

knollentuin schreef:
Ja hoor de temperatuur maakt niks uit hoor, ik heb m'n zadels gewoon in een onverwarmde ruimte hangen, en er zal best iets verschil zijn met -3 of plus 24, maar je zal goed moeten kunnen meten, want verhalen als opgezwollen luchtcompartimenten zijn echt broodje aap

Daar heb ik het niet over, maar temperatuur zal altijd iets meespelen in de hardheid van de kussen lijkt mij. Bij gezwollen luchtcompartimenten zal er wel heel wat anders aan de hand zijn.

Zal zeker verschil maken wie de onderzoeken uitvoert, maar meende dat er laatst een universiteit ook onder zoek had gedaan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:54

Ja, maar wolzadels worden harder dan lucht door kou :) Dus imo is het redelijk om dan wel de alternatieven te bekijken, en lucht is lucht. Dat gaat niks anders doen door de kou :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:25

Avalanche81 schreef:
leek me idd vrij onlogisch :) dat is niet hoe lucht werkt. Water wel, water kan uitzetten, vooral in de vorm van ijs, maar lucht is geen water :D

Warme lucht zet wel degelijk uit :j test maar eens met een ballon die je in de zomerzon hangt. Wedden dat ie knapt ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:26

Liselot schreef:
Avalanche81 schreef:

Warme lucht zet wel degelijk uit :j test maar eens met een ballon die je in de zomerzon hangt. Wedden dat ie knapt ;)

Uiteraard zet lucht wel iets uit maar ik betwijfel of de temperatuursverschillen normaal zo groot worden om ook echt merkbaar verschil te maken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:33

In de kussens van een zadel denk ik niet, die worden immers niet zo warm dat de lucht substantieel uitzet.
Mijn reactie was ook puur gericht op de persoon die stelt dat lucht lucht is en niet kan uitzetten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:35

Liselot schreef:
In de kussens van een zadel denk ik niet, die worden immers niet zo warm dat de licht sustantieel uitzet.
Mijn reactie was ook puur gericht op de persoon die stelt dat lucht lucht is en niet kan uitzetten

Dat was ik denk ik, ik heb idd gesteld dat lucht lucht is. Maar je hebt gelijk, het zal idd iets uitzetten :)

Dat was het punt :) je blaast de luchtkussens in een zadel niet op tot ze keihard zijn, want oncomfortabel voor het paard, denk dat daar ook het idee vandaan komt dat je gaat stuiteren op een luchtzadel. En idd, als het niet keihard opgepompt is zijn de verschillen nauwelijks merkbaar, en minder merkbaar dan bij een wolzadel :)

Dat was eigenlijk mijn punt :j zelfs als het niet ideaal is, is het beter dan het alternatief :) ik ga bij een eventueel volgend paard zonder enige twijfel voor lucht. Ieder zijn eigen keuze daarin uiteraard, maar ik zelf heb paarden zo enorm zien opknappen dankzij een luchtzadel, dat het voor mij geen vraag meer is :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:42

Ik ken wel paarden die totaal niet willen lopen onder lucht (en door een goede fitter aangemeten en aangepast) dus denk dat dat per paard heel erg zal verschillen.
Nu geven de meeste dieren wel aan als ze iets niet lekker zit, als je de signalen maar kunt lezen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:45

:j naar het paard kijken is belangrijk :j als ie er niet onder wil lopen kun je hoog op laag springen natuurlijk, maar dan is een wow geen optie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:55

Naar t paard kijken is idd heel belangrijk, maar ook maar jezelf, ik hoor idd dat sommige mensen op een wow niet kunnen zitten, door het teruggolven van de lucht, is hier eerder ook gepost, ik heb die ervaring niet maar denk dat dat wel gebeuren kan als de kussens te hard zijn. Dat mag helemaal niet. Ik kan de kussens nog helemaal inknijpen als ik op m'n zadel zit.