Zadel zakt weg naar 1 kant

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Re: Zadel zakt weg naar 1 kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:43

Niet alle reacties gelezen maar hier het zelfde probleem met een Costum zadel dus ook geen oplossing.
Mijn paard zette toen ze jong was en soms nog steeds. Mij in de galop ook echt buitenspel door me echt op rechts te gooien. Dit kan ze/doet ze door dat tijdens de beweging haar linker heup hoger staat dan rechts.
Mijn paard is recht mijn zadel is recht maar met rijden moet ik ook echt zorgen dat ik haar recht rij. Deels ligt het probleem bij mijn lijf en rijkunst.

Ik merk echt dat als ik me heel goed focus op het recht richten dat we minder scheef worden. This echt ontzettend poedersuiker maar ik denk dat er geen echte makkelijke oplossing voor is.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:50

Als zadelmaker, DA en Osteopaat al geweest zijn zal je daar weinig mee opschieten..
Mijn advies zal zijn, een goede instructeur liefst met revalidatie en klassieke dressuur. Ik zelf en mijn paardje hebben hier echt heel veel aan, we gaan met sprongen vooruit.
Waarom klassieke dressuur en revalidatie? Nou simpelweg omdat ze naar het hele lichaam van het paard en jou kijken.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:54

Ik wil er toch nog graag eens iemand bekwaam naar laten kijken. Iemand die bekend is met dit probleem/recht richten paard. Moest iemand een tip hebben, Heel erg welkom!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:58

Hier precies hetzelfde probleem,
Conclusie , Paard zo scheef als een hoepel

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:05

Umeo schreef:
Ik wil er toch nog graag eens iemand bekwaam naar laten kijken. Iemand die bekend is met dit probleem/recht richten paard. Moest iemand een tip hebben, Heel erg welkom!

Nou ik zelf heb les van patrick molenaar.. Maar ik denk niet dat hij helemaal naar jou toe komt. ;( Ik zou op zoek gaan naar een vergelijkbaar iemand in de buurt. Neem anders een contact op met Karin Leibbrand, wellicht weet zij iemand bij jou in de buurt of is ze een keer bij jou in de buurt..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:06

Umeo schreef:

Als je die hebt gevonden met resultaat hoor ik g
Het graag.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 23:10

Zouden jullie voor het bekken en de heupen te controleren beroep doen op een chiropractor, manueel therapeut of osteopaat?

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:16

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:24

Umeo schreef:
Zouden jullie voor het bekken en de heupen te controleren beroep doen op een chiropractor, manueel therapeut of osteopaat?

Persoonlijke voorkeur gaat uit naar een osteopaat. Die kijken vaak toch wat verder dan 'botten', bijvoorbeeld of een terugkerend iets misschien een interne oorzaak heeft.

Ik weet niet of ze erg in de buurt zit, maar ik zou Anne Muller aanraden als instructrice. Als iemand iets weet over recht / scheef zitten, is zij het wel.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 07:40

En hoe lossen jullie dit in tussentijd op? Zolang de zadel scheef ligt krijgt het paard alleen maar meer last vd rug. Naar een instructuur ben ik niet op zoek, heb een hele goede :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:23

Umeo schreef:
Ik heb andere al laten kijken en ook zij vertellen allemaal dat ik enkel bij dat ene paard weg zak...

Dat is ook niet raar. Ieder paard heeft een eigen manier van bewegen, en daardoor krijg je als ruiter ook andere bewegingen door. Dit paard laat jou op rechts zakken, en het zadel daarmee ook. Tijd voor een goede zitles op dit specifieke paard. En opvullen van het zadel aan de rechterkant is niet de oplossing, want als je nu het zadel recht rijdt, druk je het zadel door de scheve vulling ook scheef in het paard, waardoor het op die manier niet fijn KAN lopen. Laat je zadel dus weer gelijkmatig opvullen en ga met instructie aan de slag om te leren hoe je het zadel in balans kunt rijden (dat is de hele kunst van het rijden, het kunnen balanceren van je zadel en daar nuances in aanbrengen).

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:29

Umeo schreef:
En hoe lossen jullie dit in tussentijd op? Zolang de zadel scheef ligt krijgt het paard alleen maar meer last vd rug. Naar een instructuur ben ik niet op zoek, heb een hele goede :j

_/-\o_
En daarom zal jij of je paard niet scheef kunnen zijn.. Ik meld me hier af, succes.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:35

Umeo schreef:
Naar een instructuur ben ik niet op zoek, heb een hele goede :j

Blijkbaar niet, want je zakt nog steeds scheef terwijl al het andere uitgesloten is. Maar goed, als jij per sé wil dat het aan het paard ligt en niet eens bereid bent om zelfs maar eens naar jezelf op dat specifieke paard te kijken, houdt het voor mij hier ook op. Heb je überhaupt mijn eerdere uitleg wel gelezen???

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:13

Umeo schreef:

Ik heb het zelfde maar als ik dus zelf heel recht blijf zitten en m'n paard echt recht rij zakt het zadel ook niet scheef(of veel minder) en dat is dan een questie van volhouden. Tot ik en m'n paard echt recht zijn.
Ik hou m'n zadel recht heb m'n beugels op het zelfde gaatje ondanks dat dit inhoudt dat op paard re dan langer is. Evt wel een druk verdeelpad maar als je zadel goed ligt is dat eigenlijk niet nodig en is het een questie van trainen.

Paard gaat daarna regelmatig nr de fysio. Omdat zoals ik al eerder zei ze haar bekken en heup links anders beweegt dan rechts. ( in stand is mijn paard recht en ook in de bespiering is niets noemenswaardigs op te merken)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:26

Angela schreef:
Umeo schreef:
Ik heb andere al laten kijken en ook zij vertellen allemaal dat ik enkel bij dat ene paard weg zak...

Dat is ook niet raar. Ieder paard heeft een eigen manier van bewegen, en daardoor krijg je als ruiter ook andere bewegingen door. Dit paard laat jou op rechts zakken, en het zadel daarmee ook. Tijd voor een goede zitles op dit specifieke paard. En opvullen van het zadel aan de rechterkant is niet de oplossing, want als je nu het zadel recht rijdt, druk je het zadel door de scheve vulling ook scheef in het paard, waardoor het op die manier niet fijn KAN lopen. Laat je zadel dus weer gelijkmatig opvullen en ga met instructie aan de slag om te leren hoe je het zadel in balans kunt rijden (dat is de hele kunst van het rijden, het kunnen balanceren van je zadel en daar nuances in aanbrengen).

Dit dus! +:)+
Mijn merrie zette mij en zadel op links. Zij leek niet scheef, zadel was recht, ik zat ook recht, zoek dan het probleem maar eens. Samen met mijn instructrice hebben we het aangepakt zoals Angela aangeeft. Het heeft even geduurd, maar stukje bij beetje bleef het zadel steeds beter en recht liggen en nu nog steeds.
Soms kun je de vinger niet echt op het probleem (oorzaak scheef zijn) leggen, maar het is er wel. Dit kan ook te maken met een opeenstapeling van kleine dingetjes welke voor het oog moeilijk zichtbaar zijn.
Kortom, rechtrichten ohz en balansrijden zodat het zadel recht blijft liggen heeft ons goed geholpen :-)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:57

Angela schreef:
Umeo schreef:

Ik ga het zeker eens bekijken.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:59

schirocco24 schreef:
Umeo schreef:

_/-\o_
En daarom zal jij of je paard niet scheef kunnen zijn.. Ik meld me hier af, succes.

Ik heb niet gezegd dat mijn paard niet scheef kan zijn. Ik zeg dat ze op stand perfect recht is. In haar bewegen is ze waarschijnlijk wel scheef. Ik denk dus dat er medisch iets mis is waardoor ze de zadel naar 1 kant drukt. Wat is gewoon de vraag. Ik vroeg gewoon of jullie iemand kennen die hier ervaring mee heeft (osteopaat, fysiotherapeut,...) zodat we het samen eens kunnen bekijken. Misschien sloeg mijn vorige osteopaat de bal volledig mis?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:03

Hoe is je paard gebouwd?
Wat heb je voor singel?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:08

Het paard is in mijn ogen normaal gebouwd. Wel minder bespierde achterhand. (als je wilt stuur ik je een foto).

Ik heb ook al verschillende singels gebruikt. Een gewoon leren singel, een springlap,... heb er ook al een dressuurzadel opgelegd.

Zonet gelongeerd met zadel (zonder iemand erop). Deze tip had ik hier gekregen maar ook dan drukt ze de zadel naar rechts.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:11

Umeo schreef:
schirocco24 schreef:

_/-\o_

Ik heb niet gezegd dat mijn paard niet scheef kan zijn. Ik zeg dat ze op stand perfect recht is. In haar bewegen is ze waarschijnlijk wel scheef. Ik denk dus dat er medisch iets mis is waardoor ze de zadel naar 1 kant drukt. Wat is gewoon de vraag. Ik vroeg gewoon of jullie iemand kennen die hier ervaring mee heeft (osteopaat, fysiotherapeut,...) zodat we het samen eens kunnen bekijken. Misschien sloeg mijn vorige osteopaat de bal volledig mis?[/quote]

Dan nog is het belangrijk dat je een instructeur hebt die jou leert in het midden te zitten en je leert je paard recht te richten, op alle vlakken, een osteo of chiro corrigeert en daarna begint het echte werk, iedere dag trainen om het paard te helpen zijn lichaam op de goede manier te gebruiken als het bereden wordt. Doe je dat niet op de goede manier kan je binnen een paar weken de osteo weer bellen, al zal deze na een behandeling niet klaar zijn als ik lees hoe snel je zadel scheef zakt.
Het grote misverstand dat bestaat is het idee dat de therapeut even z'n kunstje doet en het paard weer recht is, was het maar zo een feest....
Je krijgt hier goede tips ts vooral die over hoe te zitten en waar je instructie te zoeken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:13

Ik bedoel meer is het paard rond? Weinig schoft?

Singel met elastiek of zonder?
Heb je eens een banaanvormige singel zonder elastiek geprobeerd?

Als het zadel ook schuift zonder ruiter erop dan past het overigens niet. Heb je verschillende zadelmakers erbij gehad? Welke omgeving zit je?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:17

Mijn paard is geholpen door Steffie van de Laarse toen haar heup wat vast zat na een val . Fijn mens , heeft haar verder ook nagekeken en nog een klein dingetje opgelost. Zag ook zonder te vragen hoe en wat waarom we er waren en wat er gebeurd was.
LeOnie van Vliet een paar x bij andere paarden gehad als chiropractor. Ook een heel kundige vrouw. Weet alleen niet hoe ver ze van huis afgaan.
Ik zou er als ik jou was iemand bijhalen die ook verder kan kijken ( zoals een Steffie die naast dierenarts andere bekwaamheden heeft en ook naar jullie kan kijken als combinatie) ik ken helaas geen mensen bij jou in de buurt die dit zijn / kunnen. Veel succes iig

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:18

Als ze in stand prima recht is, dan heeft het geen zin om het paard alleen in stand te onderzoeken. Haal er iemand bij die het paard beoordeelt in beweging en óók onder het zadel. Een goeie fysio (eentje die ook chiropractor is) bijvoorbeeld.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:19

Als ze ook zonder jou het zadel scheef krijgt ligt het aan je paard. Is die 100% zuiver? Ontlast ze geen benen?
Misschien een kreupelheidsonderzoek.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:22

smurffie schreef:
Als ze ook zonder jou het zadel scheef krijgt ligt het aan je paard. Is die 100% zuiver? Ontlast ze geen benen?
Misschien een kreupelheidsonderzoek.

Idd, dit soort klachten kunnen heel goed komen van een (verborgen) kreupelheid.